Onko tää normaalia (vaihdevuodet ja vuoto)
Olen jo reilusti sen ikäinen, että vaihdevuodet ovat alkaneet jo 90%:lla kanssasisarista. Luulin, että mullakin kun viimein näytti siltä, että jouluna oli viimeiset menkat. Alkoi oireet, kuumia aaltoja ja menkat pois ja samalla hormonitoiminta tasoittui ja elämä oli ihanaa kun turvotus ja oms-oireet lakkasivat.
No, sitten 5 kk:n päästä toukokuussa tuli taas menkat, 2 kk:n tauko ja nyt alkoi vuoto joka ei näköjään lakkaa lainkaan :((. Olen vuotanut nyt tasaisesti 2 viikkoa putkeen ja sen sijaan, että näyttäisi hiipumisen merkkejä tuntuu vain yltyvän. En vielä halua gynelle ja papaseulontakin on kohta mutta jos vuoto jatkuu vain, niin ei sinne voi mennä. Olis kiva kuulla onko muilla ollut samaa eli onko normaalia?
Kommentit (36)
Nyt pitää mennä asap gynelle.
Noilla oireilla on kohdunrungon syövän riski kohonnut. Se on ajoissa todettuna varsin hyvin hoidettavissa!
Papassa näkyy kohdunkaulan syöpä mutta ei kohdunrungon syöpää.
Munasarjat lopettelee toimintaa vähitellen. Kuukausien taukoja, kunnes viimeisistä vuodoista on kulunut vähintään vuosi. Siteitä ei kannata vielä hävittää. Parasta jos harrastaa liikuntaa ja miettii ruokavaliota. Vaihdevuodet on luonnollinen asia eikä kannata miettiä liikaa.
Ota rautalääkettä ja juo vettä syö näkkileipää ja pinaattikeittoa.Kyllä ehkä on menossa viimeiset ja loppuu kokonaan sillä monella viimeiset on runsaat.Mutta gynekologi näkee onko joku vialla.Jollain voi olla vanha kierukka jollain endometrioosi jollain muuta.Kesken menossa voi vuotaa kuin tuuliraskaudessa.Yksi oire taas endometrioosissa on vatsan kasvu.
Mun käsittääkseni juuri ennen menopaussia saattaa tuolla tuollainen pitkä ja runsas vuoto. Mutta oman mielenrauhani vuoksi kävisin ytillä gynellä.
Viimeiset vuodot voi olla todella runsaita. Ottaa rautatablettia.
Sitten ne hikoilu oireet voi jatkua vuosia joten pyydä estrogeeni korvaushoito.
Ei kai gyne mitään näe jos vuotaa. Tuskin voi mitään tehdä ennen kuin vuoto loppuu
Gyne, ultra? Vuotohäiriö ehkä? Joillakin on pilleri kerran kuussa tuohon esimerkiksi 10pv kk. Ellei ole joku muu pilleri tai vaiva.
Milloin olet viimeksi ollut gynellä? Papaseulonta on kohdunkaulan syövän seulonta eikä korvaa gynekäyntiä. Vain gynekologi voi tutkia ulko-ja sisäsynnyttimet. Kun on jotain tavallisuudesta poikkeavaa pitää mennä lääkäriin.
Tuo saattaa olla menopaussioire tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne hikoilu oireet voi jatkua vuosia joten pyydä estrogeeni korvaushoito.
Lisäestrogeeni voi nostaa verenpainetta vaikka lääketehtaiden koirat muuta väittää.
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet viimeksi ollut gynellä? Papaseulonta on kohdunkaulan syövän seulonta eikä korvaa gynekäyntiä. Vain gynekologi voi tutkia ulko-ja sisäsynnyttimet. Kun on jotain tavallisuudesta poikkeavaa pitää mennä lääkäriin.
Tuo saattaa olla menopaussioire tai jotain muuta.
2022 olin ja silloin kaikki normaalia. Ap
Yksilöllisiähän nääkin on.
Itsellä kestää vuodot helposti kuukaudesta kahteen, ihan teuraana ja hyytelönä. Tenan housuvaippoja käytän ja yösidettä.
Aivan randomia milloin ja miten alkaa. Just oli viikon tauko, että pääsin gynellä käymään. Tutki ja testaili kaikki ok.
Ei mulla oikein muita oireita ole. Mulla on verenohennuslääkitys keuhkotulpan takia. Ettei mitään hormonivalmisteita saa...
Kohdunpoltosta puhuttiin, muttei mulla taida siihen olla varaa. Useamman satasen maksais.
Ja kun tätä elämää on nyt pari vuotta ollut, niin näähän voi olla loppu suorallakin jo. Tai sitten ei.
Kun kuukautiset alkavat päättyä, kohdusta alkaa irrota enemmän kaikkea materiaa, joka näkyy runsaana vuotona. Käy silti gynekologin vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Ota rautalääkettä ja juo vettä syö näkkileipää ja pinaattikeittoa.Kyllä ehkä on menossa viimeiset ja loppuu kokonaan sillä monella viimeiset on runsaat.Mutta gynekologi näkee onko joku vialla.Jollain voi olla vanha kierukka jollain endometrioosi jollain muuta.Kesken menossa voi vuotaa kuin tuuliraskaudessa.Yksi oire taas endometrioosissa on vatsan kasvu.
Huoh. Ap ei mainitse sanallakaan endometrioositaustaa, kipuja, pahoinvointia... Puhutaan menopaussin lähestymisestä ja sinä otat endometrioosin tähän. Kenelläköhän endometroosi oireilee juuri pitkittyneellä vuodolla MENOPAUSSI-IÄSSÄ?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kestää vuodot helposti kuukaudesta kahteen, ihan teuraana ja hyytelönä. Tenan housuvaippoja käytän ja yösidettä.
Aivan randomia milloin ja miten alkaa. Just oli viikon tauko, että pääsin gynellä käymään. Tutki ja testaili kaikki ok.
Ei mulla oikein muita oireita ole. Mulla on verenohennuslääkitys keuhkotulpan takia. Ettei mitään hormonivalmisteita saa...
Kohdunpoltosta puhuttiin, muttei mulla taida siihen olla varaa. Useamman satasen maksais.
Ja kun tätä elämää on nyt pari vuotta ollut, niin näähän voi olla loppu suorallakin jo. Tai sitten ei.
Minkä ikäinen olet? Ap
Vierailija kirjoitti:
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/vaihdevuodet_lahestyvat_ol…; "
Varsinaisissa vaihdevuosissa munasolu- ja keltarauhashormonituotanto hiipuu. Ennen kuuukautisten lopullista loppumista, menopaussia, niissä voi olla jopa puolen vuoden tauko. Sen jälkeen voi tulla runsas, jopa kaksi viikkoa kestävä vuoto.
Aivolisäkehormoni FSH piiskaa vielä tässä vaiheessa munasarjoja toimimaan, vaikka munasolua ei enää irtoakaan. Vähäinen jäljellä oleva estrogeenituotanto saa silloin kohdun limakalvon pikku hiljaa paksuntumaan, kuten hedelmällisessä iässäkin. Vähitellen limakalvo hapertuu ja irtoaa. Vuoto aiheutuu siitä, Halttunen selittää.
Runsas vuoto tässä tilanteessa on syy käydä gynekologilla.
Yleensä vuoto on hyvä keskeyttää keltarauhashormonikuurilla. Samalla selvitetään, onko kyse todella vaihdevuosiin kuuluvasta asiasta, vai aiheuttaako vuodon esimerkiksi myoma tai puhjennut polyyppi ja ettei taustalla ole mitään vakavaa."
Pms-oireet * ei oms-oireet
Ap