Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako aikuiset lapset syödä vanhempien mökillä ilmaiseksi?

Vierailija
19.07.2024 |

Vai veloitettako jo aikuisikään ehtineiltä, kotoa pois muuttaneilta lapsiltanne ruokarahaa, kun tulevat kesänviettoon? Vai pitääkö heidän ostaa sinne kasa ruokaa, josta kaikki syö? Entä jos sillä teidän lapsella on puoliso?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitenkin saavat. Naurettava kysymys.

Vierailija
22/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatusten lukeminen on vaikeaa ja siksi kannattaa puhua eikä kirota mielessä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen siis se aikuinen lapsi ja aikuisen lapsen puoliso. Kun käydään minun vanhempien mökeillä, niin saadaan molemmat sekä minä että mies ruoat tarjottuna. Tuliaisiksi viedään ehkä viinipullo. Miehen äidin mökille mennessä joudutaan kuitenkin ostamaan paljon ruokia, lihoja, leipiä, juustoa jne eli käytännössä maksamaan kaikki syömisemme itse, jopa osa anopin syömisistä. Anoppini ei ole mikään köyhä, ei nyt rikaskaan. Ap

Eli sun vanhemmilla on kaksi palkansaajaa, anoppi on yksinään? Ja omaisuutta ei voida syödä eli jos kaikki omaisuus on kiinteää (esim asunto) ja vaikka sitä oli 1milj€, se ei paljon ruokakaupassa lohduta. Minusta ihan kohtuulista että aikuiset, omillaan normaalistikin toimeentulevat ihmiset osallistuvat kuluihin tuollaisessa tilanteessa. 

Vierailija
24/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviin tapoihin kuuluu viedä syömisiä ja juomisia mukanaan.

Mökille tuovat vieraat jotain mökkituliaisia, ja omia lapsia perheineen ei lasketa vieraiksi. Tärkeintä, että tulevat, ja kyllä heille ilomielin tarjoan sapuskat!

Vierailija
25/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisena eläkeläisenä en todellakaan voi maksaa kaikkia tarjottavia.

Vierailija
26/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen siis se aikuinen lapsi ja aikuisen lapsen puoliso. Kun käydään minun vanhempien mökeillä, niin saadaan molemmat sekä minä että mies ruoat tarjottuna. Tuliaisiksi viedään ehkä viinipullo. Miehen äidin mökille mennessä joudutaan kuitenkin ostamaan paljon ruokia, lihoja, leipiä, juustoa jne eli käytännössä maksamaan kaikki syömisemme itse, jopa osa anopin syömisistä. Anoppini ei ole mikään köyhä, ei nyt rikaskaan. Ap

Eli sun vanhemmilla on kaksi palkansaajaa, anoppi on yksinään? Ja omaisuutta ei voida syödä eli jos kaikki omaisuus on kiinteää (esim asunto) ja vaikka sitä oli 1milj€, se ei paljon ruokakaupassa lohduta. Minusta ihan kohtuulista että aikuiset, omillaan normaalistikin toimeentulevat ihmiset osallistuvat kuluihin tuollaisessa tilanteessa. 

Hah, jos on miljoonaomaisuus, pystyy tarjoamaan vierailleen ruuat.

Pyytäisin, että ei viljeltäisi tällaista, että aina mökille tultaessa olisi tuotava puolet Prismasta mukana. Varmasti suurin osa mökin omistajista ilahtuu vieraista ja tarjoaa heille ruuat ja kahvit. Ne ovat poikkeuksia, jotka olettavat vieraiden tuovan ruuat. Tämmöisen disinformaation takia kukaan ei kohta uskalla mökille kylään, vaikka moni ilahtuisi suuresti mökkivieraista. Toki jokin pieni mökkituliainen ilahduttaa, mutta ei nyt omien ihmisten kuten aikuisten lasten semmoisia odoteta tuovan.

Vierailija
27/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tarjoan kaikki ruuat silloin kun vanhempani tai appivanhemmat tulevat mökillemme kylään. 

Vierailija
28/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä siten kutsu vieraita pitkäksi aikaa, tai kerro suoraan, mitä toivot tuotavaksi. 

Vierailija
29/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ja jotkut niin tekeekin, osa vielä nelikymppisinä kun tulevat oman perheen kanssa mummolaan eläkeläisten elätettäväksi. Me etukäteen soitellaan vanhemmille, sovitaan mitä ruuaksi ja tuodaan osa ruuista ja otetaan kokkaus- ja siivousvuoroista omamme.

Vierailija
30/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun pitäisi aikuisten oikeasti miettiä tällaisia asioita,myisin sen mökin mieluummin ja tarjoasin lapsille ruokaa aina kun tulevat käymään. Perhe on tärkein,muusta voidaan joustaa.

Vierailija
31/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 mökkiä, ja 2 aikuista lasta perheineen. Jotta heillä on lupa mökkejä itsekseen käyttää, niin selitetty on, että tuodaan käskemättä sitä mitä eniten kuluu, niinkuin talous-ja vessapaprua, kahvia, teetä, sokeria, leivinpaperia ja suodatinpusseja yms. ja korvataan mitä käytetty on, ettei seuraavalle ole tyhjät kaapit.  Nurtsinleikkuu ja halonhakkuu kuuluu "vuokraan". Ja muksusta on opetettu, ettei vanha tupa pystyssä pysy ilman "joku nurkka on rempallaan" eli kyllä ne selviytyy niistäkin. Me on maksettu korjauskustannuslaskut. 

Ja jos olemme jommallakummalla mökillä  ja tulevat samaan aikaan käymään, niin kyllä me silloin ruuat kustannamme ja kokkaamme, mutta kyllä nämä omatoimisesti sanovat, että lähtevät vuorostaan kaupalle ja mitäs pitäisi tuoda. 

Semmoinen meillä oli lapsena ollessani mummolavierailluillakin käytäntö, ikinä ei ollut mitään riitaa kustannuksista. Mummilla oli pieni eläke ja 6 lasta perheineen, yhtä aikaa saattoi mummolassa olla 3-4 sakkia ja joka punkka ja 2 aittaa varattu ja vielä asuntovaunu ja teltta pihalla.  Ei sitä kuukauden kesälomaa mummin budjetista maksatettu....Väki istui pöydän ääreen ja laati parin päivän ruokalistan ja sitten lähdettiin kylille ostamaan sakille ruokaa, sovittiin mitä kukakin ottaa ja jokainen ostaa omat herkkunsa. Mummi syötettiin siinä ohessa!

Vierailija
32/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tarjotaan lapsille ja puolisoille, mutta ainahan voi pyytää tuomaan mukanaan vaikka juotavat, joista he itse tykkäävät, kun jokaisella on ne omat mieltymyksensä, tai vaikka kassillisen varhaisperunoita, jotta voi ison kattilallisen keitellä. Hyvätapaiset tuovat kyllä pyytämättäkin.

Vierailija
33/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän normijärkinen tajua tämän, eikä tuo kuusihenkistä perhettään sun pöytään. Tai onhan niitä toisenlaisiakin lapsia.

Vierailija
34/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varannut omaa ruokaa sen lisäksi, että vanhempani laittaa ruokaa kaikille. Ilman veloitusta. 

Vierailija
35/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten on sovittu? Ehkä omia lapsia olisi helpompi ruokkia, kuin puolta sukua ja kaikkia vieraita - ellei ole valmiina joku varasto tilattu. Mitä vanhempi toivoo ja mihin on varaa. Ehkä osa aikuisista tuo jotain omia.

Vierailija
36/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä siten kutsu vieraita pitkäksi aikaa, tai kerro suoraan, mitä toivot tuotavaksi. 

Ruoat ja juomat onkin hommattu aina kimpassa ja se on sopinut kaikille.

Vierailija
37/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 2 mökkiä, ja 2 aikuista lasta perheineen. Jotta heillä on lupa mökkejä itsekseen käyttää, niin selitetty on, että tuodaan käskemättä sitä mitä eniten kuluu, niinkuin talous-ja vessapaprua, kahvia, teetä, sokeria, leivinpaperia ja suodatinpusseja yms. ja korvataan mitä käytetty on, ettei seuraavalle ole tyhjät kaapit.  Nurtsinleikkuu ja halonhakkuu kuuluu "vuokraan". Ja muksusta on opetettu, ettei vanha tupa pystyssä pysy ilman "joku nurkka on rempallaan" eli kyllä ne selviytyy niistäkin. Me on maksettu korjauskustannuslaskut. 

Ja jos olemme jommallakummalla mökillä  ja tulevat samaan aikaan käymään, niin kyllä me silloin ruuat kustannamme ja kokkaamme, mutta kyllä nämä omatoimisesti sanovat, että lähtevät vuorostaan kaupalle ja mitäs pitäisi tuoda. 

Semmoinen meillä oli lapsena ollessani mummolavierailluillakin käytäntö, ikinä ei ollut mitään riitaa kustannuksista. Mummilla oli pieni eläke

Näin kuuluukin tehdä, hyvä te :)

Vierailija
38/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän normijärkinen tajua tämän, eikä tuo kuusihenkistä perhettään sun pöytään. Tai onhan niitä toisenlaisiakin lapsia.

He tuovat ruoat tullessaan ja kysyvät muitakin puutteita :)

Vierailija
39/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ei erikseen pyydetä mitään, vien itse silti yleensä jotain helposti ja moneksi muuntuvaa, pakkasessa säilyvää ruokaa joka maistuu useimmille kuten naudan paistijauhelihaa, kanapihvejä, uusia perunoita, tuoretta leipää, juustoa, salaattiaineksia, 24 packin vichyä, wc paperia, kahvia... Ja lisäksi joku kiva bonus kuten jätskiä ja viiniä.

Tietysti täytyy kohteessa olla se pakastin jotta mainitsemani ovat järkeviä...

Nämä ostokset perustelen sillä, että vaikka isäntäväki olisi varautunut kestitykseen, he saavat esim lihat ja leivät pakastimeen- voivat käyttää vaikka itse ne myöhemmin tai niistä voi tehdä grillissä burgeripihvit hetikin.

Vierailija
40/42 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan vanhempani ovat eronneita. Kummallakaan ei ole uutta puolisoa. Heillä on siis eri mökit. Anoppi on leski. Kaikki kolme ovat eläkeläisiä. Ap