Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitohenkilökuntaa syytetään siitä jos hoitoa ei saa?

Vierailija
19.07.2024 |

Esim. terveyskeskuksessa puhelimeen vastaava hoitaja ei voi yhtään mitään sille jos ei ole antaa aikoja eikä psykiatrian hoitohenkilöstö voi mitään sille ettei osastopaikkoja ole riittävästi. Monesti puhutaan ihan kuin se henkilökunta huvikseen jättäisi auttamatta, vaikka kyse on siitä, että henkilökunnan on pakko toimia niiden resurssien puitteissa mitä on. Henkilökunnan toimintaa myös määrittävät ylhäältä päin tulevat linjaukset. Silti terveydenhuollon tilasta puhuttaessa asiat henkilöidään niihin ammattilaisiin, ihan kuin olisi heidän vastuullaan jos apua ei saa. Kun ei niitä vapaita aikoja tai osastopaikkoja pysty tyhjästä taikomaan jos niitä ei kertakaikkiaan ole.

Kommentit (332)

Vierailija
281/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin, minua kiinnostaa myös miten pitäisi toimia tilanteessa jossa resurssien puutteesta johtuen lääkärille ei ole aikoja moneen viikkoon ja ohjeistukseksi on annettu, että kehotetaan soittamaan seuraavalla viikolla uudestaan. Mitä minun hoitajana pitäisi tehdä kun siellä puhelimessa vaaditaan aikaa seuraavalle päivälle? En minä voi repäistä sieltä lisää aikoja tarvitseville vaikka kuinka haluaisin. Silti saan syytökset hoidon eväämisestä vaikka en voi tilanteelle yhtään mitään.

No miten toimitaan jos asia on niin kiireellinen, että on päästävä 'huomenna' eikä ensi viikolla? Varmaan joku tapa löytyy tai hoitovirhe syntyy. 

Ohjataan päivystykseen ja siitä tehdään asianmukainen kirjaus eli seuraava vapaa aika ensi viikolla, oire edellyttää kiireellisempää arviota. Suositellaan päivystykseen hakeutumista.

Vierailija
282/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne julkisella arvioi niiden yksityistenkin lähetteiden tarpeellisuutta ja palauttaa ne. Sieltä kun saa tyyliin tilaamalla vaikka mitä tutkimuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin, minua kiinnostaa myös miten pitäisi toimia tilanteessa jossa resurssien puutteesta johtuen lääkärille ei ole aikoja moneen viikkoon ja ohjeistukseksi on annettu, että kehotetaan soittamaan seuraavalla viikolla uudestaan. Mitä minun hoitajana pitäisi tehdä kun siellä puhelimessa vaaditaan aikaa seuraavalle päivälle? En minä voi repäistä sieltä lisää aikoja tarvitseville vaikka kuinka haluaisin. Silti saan syytökset hoidon eväämisestä vaikka en voi tilanteelle yhtään mitään.

No miten toimitaan jos asia on niin kiireellinen, että on päästävä 'huomenna' eikä ensi viikolla? Varmaan joku tapa löytyy tai hoitovirhe syntyy. 

Meidän tk:ssa sanotaan että voivoi, meitä on kielletty ohjaamasta potilaita päivystykseen.

Vierailija
284/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisella on oikeus valita hoitopaikkansa. Itse vaihdoin terveyskeskusta, koska pääsin käymään siellä helpommin ja koska sieltä sai lääkäriaikoja, kun oman asuinalueeni mukaan määräytynyt terveyskeskus oli aina ihan tukossa. Valitsemaani terveyskeskusta karsastetaan, koska se on alueella, jossa on paljon huimausaineiden väkeä, mutta itse pähkäilin, että eivät he kovin usein lääkärissä käy, kun pää on aina sekaisin aineista ja muutenkin huimauspuolen ihmisten hoitokontaktit oli keskitetty kaupungissamme yhteen tk:hon, niin ihan hyvä valinta sikäli. Varmaan siksikin siellä niitä aikoja oli, kun ihmiset ehkä kuvittelevat, että siellä ne tk:ssa lojuu lattioilla, katoissa ja seinillä, ne huimausihmiset. En ole koskaan heitä siellä nähnyt.

Vierailija
285/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Käsittele asia palvelua antaneessa toimintayksikössä

Ensisijainen tapa selvittää palvelussa ilmennyt ongelma on keskustelu palvelua antaneessa toimintayksikössä. Keskustele kyseessä olevan henkilön tai hänen esihenkilönsä kanssa. Näin asiat voidaan selvittää nopeasti.

Voit myös ottaa yhteyttä sosiaalihuollon asioissa sosiaaliasiamieheen tai terveydenhuollon asioissa potilasasiamieheen, jos tarvitset apua ja neuvoja asian käsittelyssä.

Jos keskustelu ei auta, voit tehdä kirjallisen muistutuksen toimintayksikköön.

2. Tee muistutus

Kirjoita mahdollisimman selkeä kuvaus asiasta, josta haluat tehdä muistutuksen. Kerro mahdollisimman tarkasti, milloin ja missä tapaus sattui. Kerro selkeästi, mihin olet tyytymätön saamassasi palvelussa. Voit tehdä muistutuksen vapaamuotoisesti tai käyttää lomaketta, joka yleensä löytyy toimintayksikön verkkosivuilta.

Lähetä muistutus toimintayksikköön johtavalle viranhaltijalle. Hänen täytyy selvittää asia ja vastata sinulle kirjallisesti. Vastaus annetaan noin kuukauden sisällä.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit tehdä kantelun aluehallintovirastolle. 

Jos palvelua saanut asiakas ei sairauden, henkisen toimintakyvyn vajavuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi kykene itse tekemään muistutusta tai jos hän on kuollut, muistutuksen voi tehdä hänen laillinen edustajansa, omaisensa tai muu läheisensä.

https://valvira.fi/sosiaali-ja-terveydenhuolto/muistutus-tai-kantelu

Vierailija
286/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta vuotta sitten meidän alueen tk:n hammashuollosta tehtiin kantelu, kun potilaat eivät saaneet hammastarkastusaikoja. Tk sai huomautuksen (muistaakseni valviralta) ja sakkomaksun uhalla heidät velvoitettiin hoitamaan asia kuntoon. Sen he tekivät ja nyt sinne saa aikoja hammaslääkärillekin. Toki, ns. ensi kertaa julkiselle tulevat joutuvat jonottamaan aikoja, itsekin aikoinaan jouduin ns. jonokirjaan, josta sitten soiteltiin siellä oleville potilaille peruutusaikoja tyyliin "meillä vapautui hammaslääkärin paikka puolen tunnin / tunnin päähän, pääsetkö tulemaan"

muistan, että sen ajan otin, koska tajusin, että siitä saan jalkani oven väliin ja pääsen jatkossa sitten paljon helpommin hammaslääkäriin, koska olen sitten siellä krijattuna "vanhana potilaana".

Vierailija
287/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käyttää yksityisten järjestämää julkista terveydenhuoltoa. Meidän naapurikunnassa on Terveystalon järjestämät terveyspalvelut, enkä ole kuullut siellä asuvilta mitään moitteita. Nopeasti pääsee lääkäriin ja hammaslääkäriin. Ilmeisesti ei ole juurikaan kalliimpaa, kun sopimusta on aina jatkettu. Muualla viereisissä kunnissa taas ei ole lääkäreitä riittävästi ja hammaslääkäriin et pääse ellei kaikki hampaat ole tippuneet. 

Vierailija
288/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti tässä ketjussa minä ja kollegani varmasti annetaan ärhäkkääkin vastausta, koska meidän todellisuutta ei kuunnella tai sitä nyt vähätellään. Julkinen terveydenhuolto on aivan kriisissä ja tilanne on oikeasti tosi paha! Puhutaan useista sektoreista (erikoisaloista, osastoista, yksiköistä) jossa on lukuisien työntekijöiden vaje ja 2 hoitajaa ja 1 lääkäriä ei vaan mitenkään voi hoitaa 4 hoitajan ja 3 lääkärin hommia vaikka mitenpäin seistäisi. 

Palveluseteleistä puhutaan mutta niihin ei ihan aidosti ole rahaa koska yksityiset pyytävät niistä ihan sikamaisia summia. Esim hoitotakuulain kiristyminen jälkeen tehtiin urakalla palveluseteleitä jonka seurauksena rahat loppui kesken ja niiden käyttö lopetettiin monessa paikassa kokonaan. Niitä ei saa tehdä.

Hoitajien ammattikunta on VUOSIKAUSIA yrittänyt puhua että tämä ei voi jatkua näin, tämä tavoite on mahdoton, tämä päätös vaarantaa potilasturvallisuuden mutta SITÄ EI KUUNNELLA. Ihan oikeasti. On valitettu luoja ties miten monelle portaalle ja usealle eri taholle, mutta vastauksena on aina että ei ole rahaa. No can do. Erittäin yleinen vastaus esihenkilöiltä on joko suora puhe tai vihjaus että tänne on hakijoita, voit irtisanoutua jos et viihdy. Ja niin monet irtisanoutuvatkin.

Olen nähnyt lukuisten kollegoideni kyynistyneen ja olevan aivan loppupuhkikatki. Empaattisia, osaavia ammattilaisia jolta vaan on viety kaikki mahdollisuudet tehdä työnsä hyvin eikä näköpiirissä ole mitään tietoakaan paremmasta. Niin me sitten yksi kerrallaan kuljetaan melkein kaikki samaa polkua: yritetään muuttaa tilannetta joka ei muutu, sairastutaan fyysisesti tai psyykkisesti, irtisanoudutaan ja mennään uuteen yksikköön parasta toivoen. Yleensä se toinen yksikkö julkisella on ihan yhtä huono ellei huonompi, käydään läpi sama ralli ja lopulta kyynistytään.

Joku sanoi tuolla aiemmin että hoitajat kehtaa heittäytyä uhreiksi tässä terveydenhuollon tilanteessa. No totta hemmetissä kohdataan kun me ollaan uhreja! Ihan samalla lailla ollaan toimimattoman järjestelmän armoilla kuin potilaatkin - ja meidän lääkärit, laitoshuoltajat, sihteerit ja muut meidän työkaverit. Ihan yhtä uhreja.

Vierailija
289/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti tässä ketjussa minä ja kollegani varmasti annetaan ärhäkkääkin vastausta, koska meidän todellisuutta ei kuunnella tai sitä nyt vähätellään. Julkinen terveydenhuolto on aivan kriisissä ja tilanne on oikeasti tosi paha! Puhutaan useista sektoreista (erikoisaloista, osastoista, yksiköistä) jossa on lukuisien työntekijöiden vaje ja 2 hoitajaa ja 1 lääkäriä ei vaan mitenkään voi hoitaa 4 hoitajan ja 3 lääkärin hommia vaikka mitenpäin seistäisi. 

Palveluseteleistä puhutaan mutta niihin ei ihan aidosti ole rahaa koska yksityiset pyytävät niistä ihan sikamaisia summia. Esim hoitotakuulain kiristyminen jälkeen tehtiin urakalla palveluseteleitä jonka seurauksena rahat loppui kesken ja niiden käyttö lopetettiin monessa paikassa kokonaan. Niitä ei saa tehdä.

Hoitajien ammattikunta on VUOSIKAUSIA yrittänyt puhua että tämä ei voi jatkua näin, tämä tavoite on mahdoton, tämä päätös vaarantaa potilasturvallisuu

Ilmaisit tämän asian nyt tosi paljon asiallisemmin kuin minä olisin itse jaksanut, kiitos.

Aloitin itse vastavalmistuneena sairaanhoitajana joitain vuosia sitten. Olin tosi tunnollinen ja motivoitunut, pidetty potilaiden keskuudessa ja autoin mielelläni. Tutustuin yhteen toiseen hoitajaan, vaikka x, ja meistä tuli tosi läheisiä. X:llä oli tosi musta huumori ja hän oli tosi rääväsuinen. Hän itse aina kertoi kuinka oli niin reipas ja iloinen työt aloittaessaan ja me aina naurettiin tälle, koska minun tuntema x ei todellakaan ollut reipas ja iloinen vaan hän oli jo ollut pitkällä saikulla työuupumuksen vuoksi. X vaihtoi lopulta kokonaan pois hoitotyöstä.

Pari vuotta eteenpäin. Nyt olen itse ollut saikulla ja tehnyt osittaista työaikaa työuupumuksen vuoksi. Olen rääväsuinen ja huumori on tosi mustaa. Vanhempi työntekijä sanoi, että olen ihan kuin x. Uusia, tunnollisia ja ihania hoitajia naurattaa kun kerron että olin joskus myös ihan mukava. Oon tosi surullinen kun tiedän, mikä heitä odottaa. Lähden itsekin kohta pois hoitotyöstä.

Vierailija
290/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo tilanne että vanhainkodissa ei puhuta suomea.

Myöhäistä nostaa palkkoja.

Vierailija
291/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien ammattikunta on VUOSIKAUSIA yrittänyt puhua että tämä ei voi jatkua näin, tämä tavoite on mah

Ilmaisit tämän asian nyt tosi paljon asiallisemmin kuin minä olisin itse jaksanut, kiitos.

Aloitin itse vastavalmistuneena sairaanhoitajana joitain vuosia sitten. Olin tosi tunnollinen ja motivoitunut, pidetty potilaiden keskuudessa ja autoin mielelläni. Tutustuin yhteen toiseen hoitajaan, vaikka x, ja meistä tuli tosi läheisiä. X:llä oli tosi musta huumori ja hän oli tosi rääväsuinen. Hän itse aina kertoi kuinka oli niin reipas ja iloinen työt aloittaessaan ja me aina naurettiin tälle, koska minun tuntema x ei todellakaan ollut reipas ja iloinen vaan hän oli jo ollut pitkällä saikulla työuupumuksen vuoksi. X vaihtoi lopulta kokonaan pois hoitotyöstä.

Pari vuotta eteenpäin. Nyt olen itse ollut saikulla ja tehnyt osittaista työaikaa työuupumuksen vuoksi. Olen rääväsuinen ja huumori on tosi mustaa. Vanhempi työntekijä sanoi, että olen ihan kuin x. Uusia, tunnollisia ja ihania hoitajia naurattaa kun kerron että olin joskus myös ihan mukava. Oon tosi surullinen kun tiedän, mikä heitä odottaa. Lähden itsekin kohta pois hoitotyöstä.

Se on hyvä, että tajuaa itse lähteä, kun ei osaa enää olla asiallinen. Kyyniset rääväsuut kuormittavat myös työyhteisöä.

Vierailija
292/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien ammattikunta on VUOSIKAUSIA yrittänyt puhua ett

Niinpä. Onnea sulle jos haluat saada hoitoa jatkossakin, kun kaikista hoitajista tulee kyynisiä rääväsuita ja kaikki lähtevät. Sulla meni kyllä niin ohi tuon tekstin pointti että vähän epäilyttää sun lukutaito.

Vierailija
293/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on jo tilanne että vanhainkodissa ei puhuta suomea.

Myöhäistä nostaa palkkoja.

Tämä tilanne johtuu ihan siitä, että hoitoalalla on tarkoituksella iät ja ajat säästetty sillä, että yhdellä on teetetty kolmen ihmisen työt. Minun ollessa hoitoalalla meille olisi ollut ihan tunkua, mutta riittävää määrää hoitajia ei haluttu palkata. Nyt haluttaisiin kyllä, mutta paskat on jo housussa. Olisi kannattanut aikoinaan ihan rohkeasti kirjoitella hoitajille vakituisia työsopimuksia.

Vierailija
294/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaj

Niinpä. Onnea sulle jos haluat saada hoitoa jatkossakin, kun kaikista hoitajista tulee kyynisiä rääväsuita ja kaikki lähtevät. Sulla meni kyllä niin ohi tuon tekstin pointti että vähän epäilyttää sun lukutaito.

Vuosikausia hoitajat ovat uhkailleet lähtevänsä. Milloin te oikeasti lähdette kaikki.

Vierailija
295/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on hyvä, että tajuaa itse lähteä, kun ei osaa enää olla asiallinen. Kyyniset rääväsuut kuormittavat myös työyhteisöä."

Käytännössähän suurin osa muista on jo lähtenyt aikaisemmin.

Vierailija
296/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palveluseteleistä puhutaan mutta niihin ei ihan aidosti ole rahaa koska yksityiset pyytävät niistä ihan sikamaisia summia. Esim hoitotakuulain kiristyminen jälkeen tehtiin urakalla palveluseteleitä jonka seurauksena rahat loppui kesken ja niiden käyttö lopetettiin monessa paika

Miksi luulet että siellä tk:n puhelinpalvelussa on niin vaikea saada ketään kiinni? Netissä on hyvä jauhaa anonyymina paskaa mutta kyllä sulla kusi lirahtaa nilkkaan viimeistään sitten kun sun kunnan viimeinen tk menee kiinni. Siihen on lyhyempi aika kuin uskot.

Vierailija
297/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se todennäköisesti sinultakaan jää huomaamatta kun hoitajia ei siellä.perusterveydenhoifossa enää ole. Joten ole huoleti kyllä sä sen tulet huomaamaan milloin se tapahtuu.

Vierailija
298/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palveluseteleistä puhutaan mutta niihin ei ihan aidosti ole rahaa koska yksityiset pyytävät niistä ihan sikamaisia summia. Esim hoitotakuulain kiristyminen jälkeen tehtiin urakalla palveluseteleitä jonka seurauksena rahat loppui

Miksi luulet että siellä tk:n puhelinpalvelussa on niin vaikea saada ketään kiinni? Netissä on hyvä jauhaa anonyymina paskaa mutta kyllä sulla kusi lirahtaa nilkkaan viimeistään sitten kun sun kunnan viimeinen tk menee kiinni. Siihen on lyhyempi aika kuin uskot.

Ei tarvitse onneksi käyttää puhelinpalvelua, kun on chat. Enkä asu kunnassa.

Vierailija
299/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se todennäköisesti sinultakaan jää huomaamatta kun hoitajia ei siellä.perusterveydenhoifossa enää ole. Joten ole huoleti kyllä sä sen tulet huomaamaan milloin se tapahtuu.

Ihan ku kaikki hoitajat muka saisivat muun alan töitä.

Vierailija
300/332 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palveluseteleistä puhutaan mutta niihin ei ihan aidosti ole rahaa koska yksityiset pyytävät niistä ihan sikamaisia summia. Esim hoitotakuulain kiristyminen jälkeen tehtiin uraka

Kaikki Suomen kaupungit on kuntia.. tässä se nähdään mitä porukkaa nämä hoitajavihatrollit on :D onnea elämään ja chattailyyn!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän