Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasipurkki tuhkakuppina parvekkeella. Voiko aiheuttaa tulipalon auringonpaisteesta?

Vierailija
19.07.2024 |

Siinäpä tuo kysymys. Tuli vaan yhtäkkiä mieleen, kun olen itse yli 500 kilsan päässä, enkä muistanu sitä ottaa pois. Ja kun helteitä luvattu kotipaikkakunnalle

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jollei ole tarpeeksi ahkera röökaaja, jolloin purkki on täynnä ällöjä tumppeja.

Vierailija
2/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis itse polta, vaan kaveri käy usein kylässä. On kyllä lasipöytä jolla on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se aurinko sitä sytytä palamaan.

Vierailija
4/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi syttyä, juttu oli alkukesästä jossain iltapäivälehdessä.

Vierailija
5/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkosyöpä vie ap:n.

Vierailija
6/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Ei se helle, vaan paiste.

Mitä seuraavaksi?

Vierailija
7/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu, lueskelin vain jostain, että voi tehdä polttopisteen

Vierailija
8/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justhan tästä oli lehdessäkin, että oli lasipurkki sytyttänyt joko tumpit tai pöydän ja parveke syttyi tulee. Lopeta se röökaaminen.

Vierailija
9/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolla tuurilla, jos se on pyöreä purkki tai vähintään kaareva. Auringonsäteen osuessa lasiesineeseen, voi valo taittua lasista aiheuttaen polttopisteen. 

Vierailija
10/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Ei se helle, vaan paiste.

Mitä seuraavaksi?

No helteellä tarkoitin myös auringonpaistetta

Vierailija
11/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalo paloi Lapinlahden Juustolantiellä torstaina 27. kesäkuuta. Poliisin tutkinnan mukaan tulipalo oli todennäköisesti syttynyt rivitalohuoneiston terassilla, mistä se oli levinnyt terassin rakenteiden kautta rakennuksen yläpohjaan.

Poliisin tiedotteen mukaan palon saattoi sytyttää puisella terassipöydällä ollut lasipurkki, jota oli käytetty tuhkakuppina.

Suora auringonpaiste saattoi sytyttää lasipurkin sisällön palamaan, tai sitten lasipurkin pohja kuumentui niin paljon, että se sytytti pöydän. On myös mahdollista, että lasipurkki toimi suurennuslasin tavoin, ja keskitti auringonsäteet polttopisteeseen syttyvälle pinnalle. -iltalehti-

Vierailija
12/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin huonolla tuurilla, mutta onko parvekkeellasi jotakin, minkä se lasipurkin polttopiste voisi sytyttää? Itselläni kerran *räjähti* auringossa ikkunalaudalla Illodin-pullo.

Vierailija
13/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lasipurkki syty, mutta se voi toimia polttolasina ja aiheuttaa auringonvalon taittumisen pistemäiselle alueelle. Jos se pistemäinen alue sattuu olemaan syttyvää materiaalia, se saattaa kuumeta niin paljon että syttyy. Näitä sattuu harvoin, mutta riski kannattaa huomioida. 

Vierailija
14/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitalo paloi Lapinlahden Juustolantiellä torstaina 27. kesäkuuta. Poliisin tutkinnan mukaan tulipalo oli todennäköisesti syttynyt rivitalohuoneiston terassilla, mistä se oli levinnyt terassin rakenteiden kautta rakennuksen yläpohjaan.

Poliisin tiedotteen mukaan palon saattoi sytyttää puisella terassipöydällä ollut lasipurkki, jota oli käytetty tuhkakuppina.

Suora auringonpaiste saattoi sytyttää lasipurkin sisällön palamaan, tai sitten lasipurkin pohja kuumentui niin paljon, että se sytytti pöydän. On myös mahdollista, että lasipurkki toimi suurennuslasin tavoin, ja keskitti auringonsäteet polttopisteeseen syttyvälle pinnalle. -iltalehti-

No tämäpä juuri. Ja itse olen vielä ainakin viikon poissa kotoa. Vaan minkäs teet

Vierailija
15/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä kansi päällä? Jos on niin ei vaaraa.

Vierailija
16/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä kansi päällä? Jos on niin ei vaaraa.

Ei se kansi polttolasi-ilmiöön mitään vaikuta. 

Vierailija
17/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin huonolla tuurilla, mutta onko parvekkeellasi jotakin, minkä se lasipurkin polttopiste voisi sytyttää? Itselläni kerran *räjähti* auringossa ikkunalaudalla Illodin-pullo.

No ei oikeastaan muuta syttyvää kuin yks riepu lattialla, jonka päällä koira välillä makoilee. Lasipöydällä tosiaan on

Vierailija
18/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mun naapurilla syttyy ois kiva nähä sekin läskiprse juoksujalkaa sammuttamassa.

Vierailija
19/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä juuri. Ja itse olen vielä ainakin viikon poissa kotoa. Vaan minkäs teet

No ainakin sen voit tehdä että alat kattelemaan uutta kämppää.

Vierailija
20/26 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi