Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EU vaatii, että suomalainen ostaisi alle 40 muovikassia vuodessa uusi huomautus uhkaa

Vierailija
18.07.2024 |

Suomen pitäisi vähentää muovikassien kulutusta niin, että keskiverto suomalainen ostaisi alle 40 muovikassia vuodessa. Aikaa tavoitteen saavuttamiseen on jäljellä reilu vuosi.

https://yle.fi/a/74-20098781

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vajausta muovipusseista, niille ois muutakin käyttöä ja lopuksi roskapussiksi, mutta en vielä ole käynyt ostamassa erikseen nipullista kasseja ;) mielessä on kyllä ollut. Ostokset tulee valmiiksi keräiltynä pahvilaatikossa ja jos joskus ovat pakanneet jotain kassiin, se tarra on liimattu niin että jatkokäyttö on mahdotonta.

Vierailija
42/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ylipäänsä ostaa muovikasseja?

Mihin pakkaat roskat kotona?

Osta jätekassirulla, se tulee halvemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vajausta muovipusseista, niille ois muutakin käyttöä ja lopuksi roskapussiksi, mutta en vielä ole käynyt ostamassa erikseen nipullista kasseja ;) mielessä on kyllä ollut. Ostokset tulee valmiiksi keräiltynä pahvilaatikossa ja jos joskus ovat pakanneet jotain kassiin, se tarra on liimattu niin että jatkokäyttö on mahdotonta.

Sulle sama, osta jätekassirulla, tulee halvemmaksi kuin kaupas ostoskassit.

Vierailija
44/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperikassit, puhumattakaan puuvillaisista kestokasseista on paaaaljon epäekologisempia kuin muovikassit, jotka sitäpaitsi jatkokäytetään roskapusseina ja poltetaan vielä energiaksi.

Ei täällä heitetä kauppakasseja luontoon tai roskia mereen. Ei tämä ole mikään kehitysmaa, vaan kierrätys toimii hyvin.

Pitäisi ottaa virat pois tällaisilta tyhjänouuhastelkjoilta. Tikusta asiaa. 

Kestokasseja voidaan valmistaa vaikka mistä muistakin materiaaleista kuin uudesta (luomu)puuvillasta. Se on vain kätevä ottaa vertailukohdaksi silloin, kun halutaan puolustaa muovikassien käytttöä. 

Vierailija
45/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin mitään järkeä niin kauan kun jätelaissa vaaditaan sekajätteen pakkaaminen ilman vaihtoehtoa muovipussille

Vierailija
46/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestokassi muuttuu ekologisemmaksi kuin muovipussi vasta n. 5000 (siis viiden tuhannen!!) käyttökerran jälkeen. Miettikää. Miettikää toinenkin hetki, ja sitten päätykää siihen mikä onkaan ekologista.

Vierailija
47/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin 5-6 muovikassia kertyy viikossa vain nyttenkin. Aika hankalaa tuosta on enää vähentää kun ei ne ostokset oikein taskuihinkaan mahdu!

Osta vaikka 5 kestokassia ja ota ne joka kerta kauppaan mukaan. Näin sinun ei enää tarvitse ostaa muovikasseja.

Vierailija
48/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua sit risoo kun joka paikassa tuputetaan nykyään kestokassia. Mitä ihmettä sadoilla semmosilla tekee? Joka kaapista tursuaa kestokassia. Muovikassille keksin sen kymmenen käyttötarkoitusta ennenkuin se lopuksi päätyy roskapussiksi. Kierrätetystä muovistahan ne on sitä paitsi jo tehtykin.

Voi tsiisuksenv*ttu... Oletko hieman yksinkertainen? Se on KESTOkassi siksi, ettei niitä ole tarkoitus ostaa joka kerta uutta vaan ottaa kotoa mukaan ja käyttää uudestaan.

Äläkä nyt ala itkeä, ettei pysty, kun käyt kaupassa töistä tullessasi ja vielä julkisilla. Jis pystyt täydet ruokakassit raahaamaan kaupasta kotiin julkisissa, pystyt ihan varmasti kuljettamaan tyhjää kestokassia mukanasi kotoa töihin ja kauppaan.

Vierailija
49/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa taas ongelma. Minulla on kaksi kangaskassia käsilaukussa  ja aina matkassa. Usein tuon ostokset kärryissä ulos ja pakkaan satulalaukut. 

Vierailija
50/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä sitten kannan ostokset kotiin?

Meillä on kauppaa varten ostoskori ja sen lisäksi yksi muovikassi jos kaikki ostokset eivät mahdu koriin. Uusia muovikasseja ostamme hyvin harvoin.

Vierailija
51/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppakassilla. Sellaisella, mitä käytettiin ennen muovikassin keksimistä, ja mikä on sittemmin nimetty uudelleen kestokassiksi.

Vierailija
52/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hiukan anarkiaa. Ostetaan kaikki 40 muovipussia kuukaudessa. Näytetään EUlle ettei meitä viedä kuin pässiä narussa.

Vierailija
53/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa EU-maissa ei noudateta ollenkaan noita EU-direktiivejä. Ne ovat vain suosituksia,  eivät sen enempää.

Vierailija
54/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa EU-maissa ei noudateta ollenkaan noita EU-direktiivejä. Ne ovat vain suosituksia,  eivät sen enempää.

Näin se oikeasti menee. Paitsi Suomessa, joka haluaa olla mallimaa=idiootti.

Vierailija
55/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua sit risoo kun joka paikassa tuputetaan nykyään kestokassia. Mitä ihmettä sadoilla semmosilla tekee? Joka kaapista tursuaa kestokassia. Muovikassille keksin sen kymmenen käyttötarkoitusta ennenkuin se lopuksi päätyy roskapussiksi. Kierrätetystä muovistahan ne on sitä paitsi jo tehtykin.

Kun ei ole ihan täydellinen pässi, ja ymmärtää ottaa ne kestokassit mukaan kauppaan, niitä ei kerry yhtään ylimääräistä. Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka tuntuvat olevan jollain tavalla ylpeitä siitä, miten heikko arjen hallinta heillä on. 

Vierailija
56/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole ihan täydellinen pässi, ja ymmärtää ottaa ne kestokassit mukaan kauppaan, niitä ei kerry yhtään ylimääräistä. Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka tuntuvat olevan jollain tavalla ylpeitä siitä, miten heikko arjen hallinta heillä on. 

Arjen hallinta on hukassa mikäli ei osaa tehdä itse päätöksiä vaan siihen tarvitaan joku, yleensä valtio, kertomaan mitä tehdä.

Vierailija
57/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan alle 10 muovikassia vuodessa. 

Vierailija
58/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan muovikassi haisee ihan myrkylliseltä. Mitähän siitä irtoaa? Harmaita usein.

Vierailija
59/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö nyt ainakin aluksi voisi käyttää samaa muovikassia useamman kerran. Viikattuna menee vaikka käsilaukkuun. Kestokassin saa eurolla tarjouksesta.

Vierailija
60/96 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin pakkaat roskat kotona?

Ostan roskapusseja. Tulee muuten paljon halvemmaksi kuin muovikassit,

ja paljon vähemmän kuluu muoviakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi