Miten sen empatia tulisi näkyä ihmisissä tai yhteiskunnassa?
Kommentit (20)
Empatia ei ole tunne vaan kyky asettua toisen asemaan.
Empaattinen ihminen ei välttämättä ole sympaattinen
Järjelläkin se tulee. Kun tiedostaa asioita. Ehkä pieni positiivisuus ei ole huono asia. Jos noudattaa ohjeita, eikä muista inhimillisyyttä, sitten voi tulla joku ongelma toiselle tai itsellekin. Maalaisjärki.
Se on vain yksi ominaisuus muiden ohella eikä sitä tarvitse nostaa jalustalle.
No ihan sillai, että eriävätkin mielipiteet otetaan huomioon raivostumatta. Eli jos jollakin on voimakkaasti erilainen näkemys, ei hyökätä sanallisesti toisen kimppuun, aleta ivaamaan ja haukkumaan (olla ilkeitä) vaan yritetään ymmärtää miksi hän ajattelee noin. Ja vaikkei ymmärrettäisikään, niin sitten jätetään asia siihen eikä siis haukuta, ivata ja uhkailla. Eli palautetaan se jokin vähäinen sivistys mikä meillä on olut joskus. Ihan perus käytöstapoja siis.
Ap, hyvä lähtökohta olisi ensin yrittää hahmottaa mitä SE empatia tarkoittaa.
Sen selittäminen on tosin aika vaikeaa siihen kykenemättömälle.
Empatiakyvytön kun on usein myös sosiopaatti ja narsisti. Ja mulkku.
Kategorisen imperatiivin yksi muotoilu kuuluu: kohtele toisia enimmäkseen päämääränä sinänsä älä välineenä (toisia päämääriä varten). Tämä asenne edellyttää empatiaa. Tunteet ovat välittömiä arvoja arvosta ja usein artikuloimattomia.
Toinen kategorisen imperatiivin muotoilu kuuluu: TAHDO toimia niin että toiminnastasi voidaan tehdä yleispätevä laki. Tämä on filosofisesti muotoiltuna sama kuin suurten maailmanuskontojen opettama kultainen sääntö: rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi (Jeesuksen opetus).
Vierailija kirjoitti:
Arvokysymys se on ja arvoihin kasvaa yleensä jo lapsuudessa. Kykenetkö myötäelämään kanssaihmisen elämäntilanteisiin, vaikka olisikin erilainen kuin sinä itse. Kykenetkö auttamaan toista, vaikka toinen olisikin tehnyt eri valintoja elämässään kuin sinä. Haluatko auttaa kanssaihmistä silloinkin, kun et itse aineellisesti siitä hyödy.
Pohjimmiltaan kyse on siitä, ovatko ihmiset mielestäsi tasavertaisia vai ovatko toiset oikeutetumpia kuin toiset.
Ihmisen auttaminen ei edellytä, että ajattelisi toisen olevan tasavertainen. Ja jos pitää auttaa toista, niin eikös silloin ole juurikin paremmassa asemassa kuin se toinen, jota pitää auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Sen puuttuminen on kuitenkin psykopatian tärkein määrittelijä.
Vierailija kirjoitti:
No ei. Kyllä empatia on ihan ihmisyyden ytimessä. Meidän laji ei ois selviytynyt hetkeäkään ilman sitä.
Siten, että ei vaadita muilta samaa kuin itseltään. Koska se, että itse toimii tietyllä tavalla ei tarkoita sitä, että myös muiden pitäisi näin toimia.
Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen: "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.' Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'. Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään." Luuk. 18:9,14
Empatia on kaiken kommunikaation perusedellytys. Riikka Purralle tiedoksi samalla tämä. Lue ja opi korppikotka.
Jos et voi kuvitella miltä toisesta tuntuu, et voi edes puhua toisen ihmisen kanssa. Muuten töksäyttelet koko ajan. Meidän ajatukset on hyvin rumia, kun niitä alkaa tarkkailemaan. Mieti mitä mielessäsi kulkee, kun katsot toista ihmistä, kun hän puhuu sinulle? Ajattele, jos laukoisit sen kaiken toiselle päin naamaa. Siinä yksi esimerkki empatiasta. Olet empaattinen eli olet ihminen, olet inhimillinen. Et satuta toista tahallasi ja pyrit välttämään myös vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvokysymys se on ja arvoihin kasvaa yleensä jo lapsuudessa. Kykenetkö myötäelämään kanssaihmisen elämäntilanteisiin, vaikka olisikin erilainen kuin sinä itse. Kykenetkö auttamaan toista, vaikka toinen olisikin tehnyt eri valintoja elämässään kuin sinä. Haluatko auttaa kanssaihmistä silloinkin, kun et itse aineellisesti siitä hyödy.
Pohjimmiltaan kyse on siitä, ovatko ihmiset mielestäsi tasavertaisia vai ovatko toiset oikeutetumpia kuin toiset.
Ihmisen auttaminen ei edellytä, että ajattelisi toisen olevan tasavertainen. Ja jos pitää auttaa toista, niin eikös silloin ole juurikin paremmassa asemassa kuin se toinen, jota pitää auttaa?
Edellyttää. Iso osa ihan yhteiskunnan infrastruktuurista edellyttää sen että hallitus nauttii valtaväestön luottamusta ja päätöksillään peilaa kansalaisten arvopohjaa. Ilman tavoitetta tasa-arvoisista peruspalveluista ei esimerkiksi Suomen tieverkosto olisi mahdollinen vaan siellä tie, ketkä siitä haluavat maksaa ja juuri sitä tietä käyttää. Käyttöä voitaisiin rajoittaa vaikka tietulleilla. Jos valtaosa kansalaisista eivät haluaisi yhdenvertaisia tiepalveluita kaikille käytettäviksi, ei hallitus voisi sellaisia päätöksiä tehdä ja tieverkostoa ylläpitää. Noin niinkuin karkeana esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Empatia on kaiken kommunikaation perusedellytys. Riikka Purralle tiedoksi samalla tämä. Lue ja opi korppikotka.
Jos et voi kuvitella miltä toisesta tuntuu, et voi edes puhua toisen ihmisen kanssa. Muuten töksäyttelet koko ajan. Meidän ajatukset on hyvin rumia, kun niitä alkaa tarkkailemaan. Mieti mitä mielessäsi kulkee, kun katsot toista ihmistä, kun hän puhuu sinulle? Ajattele, jos laukoisit sen kaiken toiselle päin naamaa. Siinä yksi esimerkki empatiasta. Olet empaattinen eli olet ihminen, olet inhimillinen. Et satuta toista tahallasi ja pyrit välttämään myös vahinkoa.
Pesukonettakin voi käyttää vaikka ei osaa asettua pesukoneen asemaan. Painetaan tuosta napista, sitten tuosta ja niin se toimii. Sama juttu ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vaikeaa oikeistolaisten tuntea empatiaa, kun ei edes ymmärretä mitä se empatia käytännössä on.
Ainakin kuuntelemisen taitona ja malttina hyväksyä se, että toisen kokemus on hänelle todellinen. Yllättävän harva osaa oikeasti kuunnella.
Parhaiten tällä palstalla niin ettei vähätellä toisten ongelmia, eikä ilkuta. Jätetään kettuilut pois.