Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saimme lasun lapsen puhelinpelaamisesta

Vierailija
18.07.2024 |

Päiväkoti ei suostunut kertomaan miksi antoivat lasun. Vasta sossujen kanssa käydyssä keskustelussa selvisi että lapsi on kertonut pelaavansa puhelimella pelejä. Aina. Tämä aina sana oli saanut tekemään lasun. Lapsi käyttää aina sanaa omalla tavallaan. Aina pitää nukkua. Aina pitää pestä kädet. 

Sossu sanoi että päiväkodin olisi pitänyt keskustella ennen lasua. Nyt pahimmat tapaukset hukkuu näihin lasuihin.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai jos ihan valheellisesti tekee ilmoituksen mutta ei huoli tai väärä olettamus ole rikosilmoituksen peruste eikä se että on nimetön.

Ei ole rikosilmoituksen aihe, mutta ammattilainen olisi keskustellut ensin perheen kanssa.

Jos tarkoituksena on, ettei lapsi enää pelaisi, niin vanhemmalle se kannattaa sanoa. Jos tarkoitus on tehdä kiusaa, niin sitten arvostellaan selän takana, eikä kerrota, missä on vika, ja soitetaan viranomaiset paikalle tarkistamaan tilannetta. 

Vierailija
42/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän on edelleen tässä vain AP: n selvitys. Varmasti on takana jotain muutakin kuin pelkkä ylenpalttinen pelaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin päiväkoti lapsella ja AP varmasti valvoo koko ajan mitä sillä tekee, ihan varmasti juu 🥱🥱

Vierailija
44/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni aikoinaan kertoi päiväkodissa, että minä (äiti) istun aina kellarissa ja katson videoita.

Tein tv-käännöksiä ja meillä ei edes ole kellaria, alakerran ns. askarteluhuone oli minun työhuoneeni.

Enkä minä siellä aina istunut. Ihan normaalit työtunnit vain. Lapsen aikakäsitykset eivät ole samanlaiset kuin aikuiset.

Vierailija
45/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen koulussa töissä, ja juuri niin on ohjeistettu, että AINA pitää tehdä lasu, jos herää huoli. Ohje koskee koko henkilökuntaa opettajista vahtimestariin. Meidän tehtävä ei ole arvioida huolen aiheellisuutta, vaan se on sitten lastensuojeluviranomaisten tehtävä. Korostan, että tämä ei siis ole minun mielipiteeni, vaan ylempieni antama määräys. 

Kyllä, mutta voi siinä tietysti järkeään käyttää ja puhua ensin vanhempien kanssa. Vai mitä luulet, että sosiaalitoimi tekee, jos lapsi pelaa? Puhuu vanhempien kanssa tietysti.

Ohis prosessi menee niin, että päiväkoti ei puutu asiaan vaan siitä tehdään lasu. Asian käsittelyyn on yksi taho ja se on lastensuojeluviranomaiset.

Vierailija
46/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen koulussa töissä, ja juuri niin on ohjeistettu, että AINA pitää tehdä lasu, jos herää huoli. Ohje koskee koko henkilökuntaa opettajista vahtimestariin. Meidän tehtävä ei ole arvioida huolen aiheellisuutta, vaan se on sitten lastensuojeluviranomaisten tehtävä. Korostan, että tämä ei siis ole minun mielipiteeni, vaan ylempieni antama määräys. 

Kyllä, mutta voi siinä tietysti järkeään käyttää ja puhua ensin vanhempien kanssa. Vai mitä luulet, että sosiaalitoimi tekee, jos lapsi pelaa? Puhuu vanhempien kanssa tietysti.

Ohis prosessi menee niin, että päiväkoti ei puutu asiaan vaan siitä tehdään lasu. Asian käsittelyyn on yksi taho ja se on lastensuojeluviranomaiset.

Naurettavaa.

Vierailija
47/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan mene. Opettajat ovat viranhaltijoita eli viranomaisia. Yhteistyö kodin kanssa kuuluu myös opettajan virkavelvollisuuksiin, jos et tiennyt.

Vierailija
48/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta touhua. Aiheettomista lasuista pitäisi mennä jokin huomautus ilmoittajalle, etenkin jos kyseessä on kasvatusalan ammattilainen. Eivät tajua ruuhkauttavansa systeemiä ja sitten ihmetellään, kun vakavat tapaukset jää tuon tulvan myötä pinon alimmaisiksi. Onko taustalla huono arviointikyky vai onko joku kokematon/yliherkkä peloteltu tekemään kaikesta lasu ihan varmuuden vuoksi? Älytöntä.

Lasu-ilmoitus on helppo keino esim. varhaiskasvatuksessa delegoida vähänkin haastava tilanne toisen tahon vastuulle. Kädettömiä ovat. Ja kyllä, ruuhkauttavat myös palvelujärjestelmää.  Niitä todellakin tehdään varmuuden vuoksi. Mies Sos.tt.

Vierailija
49/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo typerää tehdä ilman juttelua.Ja vähänpä tuntevat lasta jos ei ymmärrä että käyttäää aina sanaa liioitellusti.

Vierailija
50/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa. Päiväkoti ei keskustellut asiasta kanssamme. Kieltäytyi kun kysyimme lasusta. Kyseessä on 7v koulun aloittava poika joka ei mielestämme pelaa liikaa. Hänellä on lupa pelata mm lapsille tarkoitettuja lukemaan opettavia pelejä. Hänellä ei ole rajuja pelejä. Lisäksi ärräterapiaan on oma peli jota puheterapeutti suositteli.

Tässä oli aivan turha lasu. Meni energiaa ja aikaa hukkasin. 

Eskarista annetaan läksyksi pelata tabletilla Ekapeliä sekä sitä toista, jonka nimeä en muista. Hieman ristiriitaista.

Lusäksi koulunsa aloittavilla odotetaan olevan jo digitaidot. Osaavat sitten ekaluokalla käyttää turvallisesti omaa puhelintaan.

Vierailija
51/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa. Päiväkoti ei keskustellut asiasta kanssamme. Kieltäytyi kun kysyimme lasusta. Kyseessä on 7v koulun aloittava poika joka ei mielestämme pelaa liikaa. Hänellä on lupa pelata mm lapsille tarkoitettuja lukemaan opettavia pelejä. Hänellä ei ole rajuja pelejä. Lisäksi ärräterapiaan on oma peli jota puheterapeutti suositteli.

Tässä oli aivan turha lasu. Meni energiaa ja aikaa hukkasin. 

Eskarista annetaan läksyksi pelata tabletilla Ekapeliä sekä sitä toista, jonka nimeä en muista. Hieman ristiriitaista.

Lusäksi koulunsa aloittavilla odotetaan olevan jo digitaidot. Osaavat sitten ekaluokalla käyttää turvallisesti omaa puhelintaan.

Koulussa myös annetaan ipadit/läppärit tosi varhain. Minunkin kuopuksella oli a-kielen tunneilla alusta asti.

Vierailija
52/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kannattaa sit miettiä,mikä on oikeasti huolenaihe. Mikään "pelaan aina" ei ole."En saa ruokaa kotona" on.

Joku roti näihin lasutteluihin nyt.

Vierailija
53/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka 10.lapsesta tehdään lasu. 

Sosiaalitoimi on parempi kuin vanhemmat arvioimaan lapsen paras.

Vierailija
54/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyyhkis

No jep. Jos taas lapsi sanoo arastellen että häntä kiusataan ja pitää kättänsä sekä selittää ettei tykkää sellaisesta kovakouraisesta leikkimisestä koska siitä tulee paha mieli niin ketään ei kiinnosta tämä eikä kukaan puutu mihinkään. Naamaraja vissiin, toisia on kiva kiusata. Sairasta tämän maan touhu.

Vierailija
55/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun tarkastivat eikö ,?

Olisiko kuitenkin ollut parempi jos oltaisiin eka juteltu vanhempien kanssa? Tai kysellä lapselta enemmän siitä pelistä mitä pelaa.

Mutta ehkä ap nyt vähentää sitä vähääkin pelaamista? Toivottavasti ainakin.

Kokemuksesta tiedän että lapsi lapsi saattaa sanoa noin myös silloin kun on tosi ylpeä siitä pelistä ja pelaamisestansa, sanoo että pelaan sitä aina ja se tarkoittaa että se on lempipeli. Asiathan tulee aina vääntää väärin. 

Meillä taas lapsella ei ollut kännykkää tai pelejä mutta vanha puhelin oli leikeissä mukana ilman akkua ja askartelimme pahvista puhelinta ym. ja lasussa luki että lapsi on koko ajan kotona kännykällä. Kukaan ei kuunnellut totuutta ja päiväkodissakin tiedettiin tästä intohimoisesta tekemisestämme. Jostakin syystä lapsen mielenkiinnon kohteet katsottiin huonoiksi vaikka mielestäni terveitä ja kehittäviä toimia nämä askartelut, laitteiden tutkimiset yhdessä eli siis erilaisten teknisten laitteiden tutkimista niin käytön osalta kuin niiden toiminnoilta, tutkimme myös merkkejä niistä ja keskustelimme elämästä sekä laitteiden kehityksestäkin ym. Hieman naurattaa sillä olen ollut tarkka siitä että elämää ei kuluteta vain telkkaa katsoen eikä meidän perheessä edes ollut pelilaitteita. Ainostaan puhelin josta saa lapsen kanssa katsoa asioita ja ladata erilaisia peliappeja, myös piirustuksia varten. Ihan kummallista hysteriaa.

Vierailija
56/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta touhua. Aiheettomista lasuista pitäisi mennä jokin huomautus ilmoittajalle, etenkin jos kyseessä on kasvatusalan ammattilainen. Eivät tajua ruuhkauttavansa systeemiä ja sitten ihmetellään, kun vakavat tapaukset jää tuon tulvan myötä pinon alimmaisiksi. Onko taustalla huono arviointikyky vai onko joku kokematon/yliherkkä peloteltu tekemään kaikesta lasu ihan varmuuden vuoksi? Älytöntä.

Tässä on monia syitä. Joskus alkavat stalkkaamaan ihmisiä ja keräilevät somestakin tietoa jne. ja tekevät sairaissa mielissänsä johtopäätöksiä sekä spekuloivat ihmisten elämiä jo valmiiksi. Sitten hyökkäävät kimppuun valmiin ideansa kanssa. Pitävät aikuisia ihmisiä ihmeellisen tyhminä nykyisin. Ilmeisesti ihmistuntemus on aika heikkoa, kaikki huoltajat eivät ole todellakaan ihan samanlaisia eivätkä varsinkaan kuten heidän omat sadistiset huoltajansa ovat olleet tms.

Vierailija
57/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ap lta olla vanhemmuus hukassa. Varhaiskasvatuksen ammattilainen ymmärtää lasta paremmin.

Tarkoitatko varhaiskasvatuksen ammattilaiselle koko päiväkodin henkilöstöä, ammattikoulun käyneitä lähihoitajiakin. 

Vierailija
58/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu on kyllä hirviömäisin laitos mitä olen eläissäny nähnyt ja kokenut. Täytyy olla pahasti päässä vikaa, että hakeutuu tuollaiseen työhön. Olen onnellinen, ettei omassa lähipiirissä ole noin alhaiseen toimintaan alentuneita yksilöitä

Vierailija
59/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon lapsi sitten pelaa, jos omasta  mielestään hän on aina pelaamassa? 

Lapsetkin osaavat sitten muuten v i t t u i l l a. Että kannattaa nyt ymmärtää tästä elämästä ja ihmisisten käyttäytymisestäkin. :)

Vierailija
60/88 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun tarkastivat eikö ,?

Olisiko kuitenkin ollut parempi jos oltaisiin eka juteltu vanhempien kanssa? Tai kysellä lapselta enemmän siitä pelistä mitä pelaa.

Mutta ehkä ap nyt vähentää sitä vähääkin pelaamista? Toivottavasti ainakin.

Kokemuksesta tiedän että lapsi lapsi saattaa sanoa noin myös silloin kun on tosi ylpeä siitä pelistä ja pelaamisestansa, sanoo että pelaan sitä aina ja se tarkoittaa että se on lempipeli. Asiathan tulee aina vääntää väärin. 

Meillä taas lapsella ei ollut kännykkää tai pelejä mutta vanha puhelin oli leikeissä mukana ilman akkua ja askartelimme pahvista puhelinta ym. ja lasussa luki että lapsi on koko ajan kotona kännykällä. Kukaan ei kuunnellut totuutta ja päiväkodissakin tiedettiin tästä intohimoisesta tekemisestämme. Jostakin syy

Ei kummallista hysteriaa, vaan puhdasta pahuutta