Saimme lasun lapsen puhelinpelaamisesta
Päiväkoti ei suostunut kertomaan miksi antoivat lasun. Vasta sossujen kanssa käydyssä keskustelussa selvisi että lapsi on kertonut pelaavansa puhelimella pelejä. Aina. Tämä aina sana oli saanut tekemään lasun. Lapsi käyttää aina sanaa omalla tavallaan. Aina pitää nukkua. Aina pitää pestä kädet.
Sossu sanoi että päiväkodin olisi pitänyt keskustella ennen lasua. Nyt pahimmat tapaukset hukkuu näihin lasuihin.
Kommentit (88)
Mekin saimme lasuja jos mistä. Olemme työssäkäyvä perhe. Aloin tehdä vastalasuja päiväkodista ja opeista. Valitin Aviin ja vaikka minne. Ne eivät johtaneet mihinkään paitsi siihen että lasutus loppui. Kannattaa vastata yhtä ilkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun tarkastivat eikö ,?
Olisiko kuitenkin ollut parempi jos oltaisiin eka juteltu vanhempien kanssa? Tai kysellä lapselta enemmän siitä pelistä mitä pelaa.
Mutta ehkä ap nyt vähentää sitä vähääkin pelaamista? Toivottavasti ainakin.
Sairasta touhua. Aiheettomista lasuista pitäisi mennä jokin huomautus ilmoittajalle, etenkin jos kyseessä on kasvatusalan ammattilainen. Eivät tajua ruuhkauttavansa systeemiä ja sitten ihmetellään, kun vakavat tapaukset jää tuon tulvan myötä pinon alimmaisiksi. Onko taustalla huono arviointikyky vai onko joku kokematon/yliherkkä peloteltu tekemään kaikesta lasu ihan varmuuden vuoksi? Älytöntä.
Kuinka paljon lapsi sitten pelaa, jos omasta mielestään hän on aina pelaamassa?
Vantaalla lasutetaan paljon. Kuitenkin pitäisi keskittyä kouluampumisten ja murhien estoon.
Päiväkoti ikäinen lapsi ja pelaa ? Ehkä ihan hyvä että tekivät lasun. Ei kuulu kännykkä eikä mikään mukaan pelikone tuonikäisen kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sosiaalihuollon tehtävä tarkistella asioita, jotka selviävät vanhempien kanssa keskustelemalla. Sama kuin jokaisen naarmun takia soitettaisiin ambulanssi ja sitten todetaan että olipa hyvä kuitenkin tarkistaa tilanne. Tuo on resurssien väärinkäyttöä, joka johtaa vaikeiden tapausten kärjistymiseen, kun sossuilla velvollisuus käydä nämä turhatkin ilmoitukset läpi.
Miksi lasu menee aina valtion tai ministeriön byrokratian mukaan jotain ihmeellistä kaavaa. Vai soten. Ettei sossu muka voi poistaa virheellistä lasua. Jos syytä ei kerran siihen edes ole. Ilmiantokanavat kuumana. Ehkä päiväkotitäti voisi kysyä lapselta, mitä tarkoittaa "aina" ja joskus jutella vanhemman kanssa.
Vanhemmuus on näemmä monilla hukassa. Ja tässähän on vain AP:n kertomus...
Päiväkodissa emme kerro lasun syytä. Perhe vesittää muuten asia.
Aiheettomista ilmoituksista pitäisi seurata sanktio.
Päiväkodissa on kyllä varmasti puhuttu tästä, ei ne nyt pelkästään tuontakia tee lasua. Mutta jos lapsi puhuu koko ajan pelaamisesta niin kyllä varmasti jokainen järkevä aikuinen huolestuu. Ei tuonikäisten kuulu pelata.
Minä olen koulussa töissä, ja juuri niin on ohjeistettu, että AINA pitää tehdä lasu, jos herää huoli. Ohje koskee koko henkilökuntaa opettajista vahtimestariin. Meidän tehtävä ei ole arvioida huolen aiheellisuutta, vaan se on sitten lastensuojeluviranomaisten tehtävä. Korostan, että tämä ei siis ole minun mielipiteeni, vaan ylempieni antama määräys.
Eduskunta on hyväksynyt. Viime vuonna tehtiin 120 000 lasua.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen koulussa töissä, ja juuri niin on ohjeistettu, että AINA pitää tehdä lasu, jos herää huoli. Ohje koskee koko henkilökuntaa opettajista vahtimestariin. Meidän tehtävä ei ole arvioida huolen aiheellisuutta, vaan se on sitten lastensuojeluviranomaisten tehtävä. Korostan, että tämä ei siis ole minun mielipiteeni, vaan ylempieni antama määräys.
Kyllä, mutta voi siinä tietysti järkeään käyttää ja puhua ensin vanhempien kanssa. Vai mitä luulet, että sosiaalitoimi tekee, jos lapsi pelaa? Puhuu vanhempien kanssa tietysti.
Ap vastaa. Päiväkoti ei keskustellut asiasta kanssamme. Kieltäytyi kun kysyimme lasusta. Kyseessä on 7v koulun aloittava poika joka ei mielestämme pelaa liikaa. Hänellä on lupa pelata mm lapsille tarkoitettuja lukemaan opettavia pelejä. Hänellä ei ole rajuja pelejä. Lisäksi ärräterapiaan on oma peli jota puheterapeutti suositteli.
Tässä oli aivan turha lasu. Meni energiaa ja aikaa hukkasin.
Taitaa ap lta olla vanhemmuus hukassa. Varhaiskasvatuksen ammattilainen ymmärtää lasta paremmin.