Paikallinen sopiminen kuolleena syntynyt ajatus
"Erityisesti järjestön kolme suurinta jäsenyritystä Stora Enso, UPM ja Metsä Group halusivat yleissitovuudesta eroon.
Naukkarisen mukaan toisin kuin pienet tai keskisuuret yritykset, nämä kolme voivat palkata oman neuvottelutiimin sekä juristinsa.
Suurin ero aikaisempaan on se, että neuvotteluiden määrä on nyt moninkertainen.
Yleissitovassa käydään yksi neuvottelukierros ja nyt niitä voi olla 150. Ei ole halpaa yrityksillekään, jos ne joutuvat palkkaamaan omat juristinsa.
Naukkarinen katsoo, että vaikka paikallista sopimista lisätään, liiton tulisi sopia työehdoista. Vähemmän aiheeseen perehtynyt luottamushenkilö tai -valtuutettu on neuvotteluissa altavastaajana.
Tilanne on silloin aivan 90. Puhumattakaan siitä, ettei Suomessa ole tarpeeksi juristeja tai muita asiantuntijoita tekemään kaikkia paikallisia neuvotteluita."
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/d4bb8972-1a05-4a69-a719-d14…
Kyseessä on vain yksi ala, joka on hoitanut velvoitteensa (tähän asti) maltillisesti. Entä kun paikallinen sopiminen leviää muille aloille, terveydenhoitoon, rakennusalalle? Joku virolainen pöytälaatikkofirma alkaa yhtäkkiä neuvottelemaan puolalaisten putkimiesten kanssa palkoista vai miten tässä on ajateltu edetä? Sote-alalle ulkolaisia hoitajia riistetään jo aivan avoimesti nykysysteemissäkin, entä kun nämä huippuosaajat pääsevät neuvottelemaan palkkansa ja etuutensa ihan itse?
Suomi nousuun?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Tyhmänä? Ilmeisesti taidat vain pelätä itsesi puolesta. Suurin osa työnantajista ei ajattele riistoa, tottakai niitäkin on mutta ei se tarkoita että kaikki työnantajat pitää työntekijöitä haittana, monille hyvä työntekijä on investointi. Sinä et ehkä vain ole juuri sellainen työntekijä ?
Palautan sinut nyt maanpinnalle ja sanon, että työnantajalle työntekijä on kuluerä josta halutaan mieluiten kokonaan eroon jos se vain on mahdollista ja silti tulee työt tehtyä edes välttävästi.
Joo. Mä yritin Petteri Orpon kanssa sopia paljonko se maksaa mulle siitä, että sen ouolue kopioi mun Faceprofiilin julkaisun asetelman Kokoomuksen vuoden 2023 vaalimainokseen, mutta herra Orpo antoi käytännön esimerkin siitä mitä se paikallinen sopiminen on: mykkäkoulua riistäjien taholta.
Vierailija kirjoitti:
Paikallista sopimista on kyllä ollut jo vuosia ja tulee olemaan. TES antaa vain raamit. Palkkaa voi paikallisesti sopia, TES antaa vain minimin, ei maximia. Ei kukaan järkevä työnantaja ala riistää työntekijöitä, koska hyvistä työntekijöistä on pulaa, hyvä työntekijä on firmalle investointi. Tottakai saikuttajat lusmut halutaan pois, ei työnantaja ole mikään sosiaalitoimisto.
Mutta ongelma on ollutkin siinä että työnantaja ei ole halunnut maksaa edes sitä TES minimiä. Siksi tämä paikallinen sopiminen on nyt tehty uusiksi, ettei tarvitsisi maksaa mitään. Monille yrittäjille voi tulla yllätyksenä että ne omatkin myynnit sitten saattaa tippua kun omat työntekijät meneekin ostoksille kilpailijalle. Riippuu tietenkin tuotteesta mitä myyvät. Palkanalennus ja myyntihinnan nosto on aika hemmetin huono yhdistelmä jos yritys haluaa pysyä toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Olin työelämässä 45 v. Kaikki työsopimukseni olivat sovittu paikallisesti työhaastattelun läpäistyäni. En kuulunut mihinkään ammattiliittoon enkä edes mihinkään työttömyyskassaan. Silti en ollut koskaan sekuntiakaan työtön.
Hienoa. Oletko muuten varma, että työnantaja ei noudattanut jotain TES:iä ja suurin osa työsuhteesi ehdoista tuli kuitenkin sieltä? TES:n noudattaminen kun ei katso sitä, kuuluitko sinä liittoon ja yleissitovan TES:n tapauksessa ei edes sitä, kuuluiko työnantaja liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Olin työelämässä 45 v. Kaikki työsopimukseni olivat sovittu paikallisesti työhaastattelun läpäistyäni. En kuulunut mihinkään ammattiliittoon enkä edes mihinkään työttömyyskassaan. Silti en ollut koskaan sekuntiakaan työtön.
Paljonko alle TESin minimin teit töitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan järkevä työnantaja alenna niitä palkkoja. Paikallista sopimista on ollut ihan aina. Tottakai työntekijöistä on kulua, mutta hyvät työntekijät on firmalle arvokkaita, tottakai huonot halutaan pois eikä heille edes kuulu sama palkka. Ihan samalla tavalla se saikuttaja ja lusmu riistää omaa työntekijää ja nimenomaan ne rääpii sitä päätään että heitä riistetään.
Paikallisesti on munkin palkka aina sovittu ja muut
Joka ainoa työnantaja laskee palkat alle TESin minimin jos siihen annetaan mahdollisuus. Joka ainoa!
Vaatisin saada käyttää tekoälyä apunani paikallisessa sopimisessa, koska työnantajalla on takanaan komppaniallinen kymmeniä vuosia opiskelleita ja kokeneita lakimiehiä.
Saatan arvata että tämä ei työnantajille käy.
AP sen sijaan syntyi aivokuolleena.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan narrina 45v ja ylpeä siitä, mutta ei ollut sekuntiakaan työtön, raatamista onkin varmasti riittänyt... liian halvalla olet myynyt elämäsi jos ei koskaan ollut edes lomautuksia. Sinua ei vaan ole kannattanut lomauttaa kun olet ollut niin halpa. Kukaan ei työtaidoiltaan ole korvaamaton.
Haluatko mieluummin antaa jonkun 200 kiloisen ay-plösön päättää palkoistasi?
Kun minulle on tarjottu työttömänä töitä, niin tarjottu palkka ei ole vastannut koulutusta, osaamista tai yleistä tehtävänmukaista palkkatasoa. Kieltäydyin tietenkin, vaikka saankin vain sen Kelan minimin alle 600 kk.
Vierailija kirjoitti:
Kun minulle on tarjottu työttömänä töitä, niin tarjottu palkka ei ole vastannut koulutusta, osaamista tai yleistä tehtävänmukaista palkkatasoa. Kieltäydyin tietenkin, vaikka saankin vain sen Kelan minimin alle 600 kk.
Ymmärrän. Itsekunnioitusta ei voi rahalla ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko mieluummin antaa jonkun 200 kiloisen ay-plösön päättää palkoistasi?
Ainakin on minimi. Mitään yritystä ei ole kielletty maksamasta enemmän,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken voi menettää, muttei itsekunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken voi menettää, muttei itsekunnioitusta.
Jos itsekunnioituksen menettää, niin silloin sinulta on kaikki viety ja millään ei ole mitään väliä.
Meidän palkat on 40% pienemmät kuin muissa pohjoismaissa ja yhä vaan uskotaan, että suomalainen työnanataja on reilu ja ei halua riistää työntekijöitään? Edes meidän työpaikan m muuttajat ei allekirjoita ajatusta, että suomalaiset on rehellisiä ja hyvää tahtovia mitä tulee työnantajiin.