Työkaveri tulee vuoroihinsa liki tunnin etuajassa ja on jokaisen kimpussa kun emme osaa töitämme
Laitoskeittiö siis kyseessä.
Vanhempi keittäjä ei luota kenenkään osaamiseen tai töihintuloaikoihin. Jos vaikka hänellä alkaa vuoro aamuseiskalta, niin töihin kuuteen tuleva löytää hänet keittiöstä hääräämästä. Kukaan ei osaa siivota jälkiään, kukaan ei osaa viedä roskia, kukaan ei osaa palvella asiakkaita. Kukaan ei osaa purkaa tukkukuormaa eikä mitään muutakaan. Lomatoiveita tai kahvileipää jaettaessa ollaan taas ensimmäisenä paikalla - kuinkas muutenkaan.
Tänään hän tuli paikalle 11:15 vaikka työaikansa alkoi 14:00. Ylityöstä ei makseta eikä niistä saa lisävapaita. Työnjohtokaan ei puutu asiaan. Onko ala tosiaan näin hullu? Olen kesätöissä keittiöapulaisena ja taka-ajatuksena on ollut lähteä opiskelemaan alalle mutta taidan harkita muita hommia.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti huonoja kokemuksia lusmuista taustalla hänellä, eli hommia ei hoidettu tai töihin jääty tulematta ja tullut iso hätä ja huutia ylempää.
Kyseessä kuitenkin -laitoskeittiö - missä homman on sujuttuva just eikä meilkein ajallaan.
Anna touhuta ja varmistaa , mitä se sua haittaa.
Tuli sama mieleen heti. Todennäköisesti näin on käynyt, eikä hän halua ottaa enää pienintäkään riskiä että sama katastrofi yhdenkään lusmun takia kaatuu niskaan.
Siksi haluaa ennakoida että asiat sujuu. Varmaankin luotto mennyt pahasti kerrasta aiemmin.
Olkaa te luottamuksen arvoisia niin hän voi alkaa hellittää murehtimasta.
Jotkut (ihan kaikenikäiset/ ei aina ne nuoret) käsittävät joskus, että työajan alkaessa aletaan vaihtamaan vaatteita kaikessa rauhassa pukuhuoneessa, vaikka työt olisi pitänyt jo aloittaa.
Eli työaika (ja työt) alkaa heidän mielestään silloin, kun työpaikkaan astutaan sisälle (ovathan he konkreettisesti silloin töissä) ja mennään pukuhuoneeseen ja vessaan ja sen jälkeen selataan kännykästä whatsupit ja päivän tiktokit. Tulkintakysymys katsokaas jos kellokortteja ei ole mitä leimata.
Samaan vuoroon tulleet on ennakoineet tämän että osa tulee viimetipassa jos silloinkaan -- ja tehneet etukäteisvalmistelut ettei työt romahda niskaan kunnolla . Tämä ennakointi loukkaa sitten vetelyksiä niin paljon, että alkavat käyttäytyä tyyliin "ei tehdä sitten veddu mitään niin saatte prkl päteä, tulkaa mun puolesta vaikka tuntia aikaisemmin sitte stana".
Myöskin näin on käynyt, ettei ilmestytä lainkaan paikalle . Ei ilmoitusta, ei mitään, että voisi varautua. Ei vain tulla paikalle. Ja kusessa ollaan.
Yksi tapaus oli että häipyi kesken päivän, jonnekin , emme tiedä minne, ei vain kuulemma enää "napostellut" selitti armollisesti teksti viestissä viikkoa myöhemmin. Ei väliä vaikka muut jätetään liriin koska emmä viddu oikeesti ny jaksa ja ahistaa.
Jos valita pitää, niin mieluummin kyllä joo kiitos työkaveri, joka tulee ajoissa, kun työkaveri jonka työn aloittamista/työntekoa pitää jännittää.
Eli tiukkapipo mieluummin kuin suuripiirteinen vetelys jota ei napostele. Tosin keskitie kai ihanne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin on ihan normaalia et tullaan 30 minsaa aiemmin töihin. Jotenkin hassua et nuoret kyselee töitä ja kun se työpaikka vihdoin löytyy niin tullaan 10 myöhässä ja ruvetaan vaihtaan vaatteita. Käytännössä töissä ollaan joka päivä 30 myöhässä.
30 min eri asia täysin. vakuutusoikeudellisesti et saa tehdä työtä. voit ehostaa, chillata, kahvitella, syödä jos haluat ns hengähtää ennen työnalkua, mutta olet vakuutettuna työaikana ja työmatkoilla- pysy poissa siitä itse työnteosta. voit istua myös autossa orientoitumassa työhösi hyvissä ajoin, tehdä metatyötä ja suunnitella, hyvin suunniteltu -puoliksi tehty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti huonoja kokemuksia lusmuista taustalla hänellä, eli hommia ei hoidettu tai töihin jääty tulematta ja tullut iso hätä ja huutia ylempää.
Kyseessä kuitenkin -laitoskeittiö - missä homman on sujuttuva just eikä meilkein ajallaan.
Anna touhuta ja varmistaa , mitä se sua haittaa.
Luepa aloitus uudelleen. Sinuako ei haittaisi?
Kukaan ei halua persiin takana kulkevaa tarkistaa. toi on sairautta jo. ihan kuin hänen firma, silloinkin tuo käytös täysin sopimatonta.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI TE ETTE OSAA, siinä kysymys?
SÄ JA SE NEUROOTTINEN TARKISTAJA VARMISTA VOITTE PAINUUUU V:::::::TUUUN JA ÄKKIÄ
Vierailija kirjoitti:
Joskus joku vanhempi työntekijä on tullut työpaikalle sen takia aikaisin, koska ei viitsi olla yksin kotona tylsistymässä. Kyllä näitä tapauksia siis on.
Mutta mielestäni siinä kyllä on joku lakikin, saako siellä työpaikalla muuten vaan olla. "Pääsääntöisesti työpaikalle saa mennä työvuoron ulkopuolella vain erillisellä luvalla tai perustellusta syystä. Tilanne riippuu kuitenkin täysin siitä, liittyykö käynti työntekoon vai yksityisasioihin, ja mitä työpaikallasi on sovittu." Näin vastasi Google.
työntekijä on vakuutettu työajalle sekä työmatkoilla, siksi vapaa-aikaa ei voi käyttää työpaikalla duunia tehden ilma kirjauksia uudesta työstä. kahvihuoneeseen voit ilmestyä ns ajoissa ja valmistautua työhösi mentaalitasolla, syöt, juot, ehostat, hoidat puh asiasi loppukuntoon.
Hänellä ei ole ihan normaali suhde työhön. Joidenkin elämään ei mahdu muuta kuin työ. Todellakin pitäisi ohjata työterveyteen, koska tuo ei ole henkisesti tervettä enää. Töistä pitää pystyä irtautumaan tai pimahtaa jossain vaiheessa.
Hyvä huomio tuo että työpaikka ei ole mikään olohuone, työnantajan vakuutus kattaa työajan eikä muuta. Jos tulee julkisilla (pk-seutu) niin bussi voi mennä ja tulla kerran tunnissa ja minkäs teet. Mutta silloin oikea paikka on taukotila eikä työpiste.
Olen itse hoitoalalla ja näitä kohta eläkeikäisiä työnarkomaaneja tapaa usein myös oman alani työpaikoilla. Usein äkäisiä ja juuri tuo mentaliteetti, että kukaan muu ei tee mitään ja vaikka tekisikin, niin ei ainakaan osaa.
Yhdessä työpaikassa tällainen rouva kävi aina leimaamassa vuoron päätteeksi itsensä ulos ja jäi sitten vielä töihin pariksi tunniksi. Toisessa työpaikassa kotihoidossa hän hoiteli asiakkaiden asioita vapaa-ajalla, osteli heille itse esimerkiksi ruokaa ja vei vaatteita, kuskasi asioille jotain hautuumaankukkia kastelemaan. Milloin mitäkin ja omalla rahalla, omalla ajalla.
Minä ajattelin, että täytyy ihmisen elämä olla jotenkin tyhjää tai kotona jotain sellaista, ettei siellä halua olla, jos tosiaan on valmis tekemään ilmaista työtä tai jopa maksamaan siitä, että saa olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voisi ilmoittaa työsuojeluun ja esihenkilölle. Ovat velvollisia puuttumaan, sillä työajan ulkopuolella ei saa olla töissä. Työtaparturman sattuessa alkaa kova meteli vakuutusyhtiön ja työsuojelun puolelta.
Itse määräisin tyypin työterveyteen.
Hoitoalalla ihan samaa, tullaan töihin tunti etuajassa. Siihen vielä usein lisänä se että kun kysyy jotain työhön liittyvää juttua niin vastataan että "mun työaika ei kyl oo vielä alkanut", koska meidän muiden pitää tietää isossa yksikössä vuorotyössä toisen työajat? Järjentäntö !
Ihminen haluaa valtaa ja ottaa sitä. Siellä laitoskeittiössä on vahva sisäinen hierarkia ja tuo on teitä kohtaan vallankäyttöä. Tiedon pimittämistä ja/tai alentamista oman ylemmyyden ylläpitimiksi. Valitettavasti esihenkilötaidot voivat tuollaisissa pailoissa olla puutteellisia, etenkin jos tyyppi ei ole "oikea esihenkilö" vaan juuri tuollainen seniorivallankäyttäjä.
Mikä neuvoksi siis? En tiedä, voiko tällaisiin tyyppeihin oikeasti vaikuttaa. Kysy sitkeästi, mikä muka on väärin. Joskus tuollaisetkin jäävät eläkkeelle, odottele sitä :)
On noita muillakin aloilla. Ei johdu siitä että aiemmat työntekijät olisi olleet huonoja tai osaamattomia vaan joku tarve on kontrolloida kaikkea ja tehdä itsestään korvaamaton. Pahimmat ei anna edes muiden tehdä töitä vaan haalivat kaikki työt itselleen ja valittavat esihenkilöille että muut ei tee mitään ja ovat aloitekyvyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoitoalalla ja näitä kohta eläkeikäisiä työnarkomaaneja tapaa usein myös oman alani työpaikoilla. Usein äkäisiä ja juuri tuo mentaliteetti, että kukaan muu ei tee mitään ja vaikka tekisikin, niin ei ainakaan osaa.
Yhdessä työpaikassa tällainen rouva kävi aina leimaamassa vuoron päätteeksi itsensä ulos ja jäi sitten vielä töihin pariksi tunniksi. Toisessa työpaikassa kotihoidossa hän hoiteli asiakkaiden asioita vapaa-ajalla, osteli heille itse esimerkiksi ruokaa ja vei vaatteita, kuskasi asioille jotain hautuumaankukkia kastelemaan. Milloin mitäkin ja omalla rahalla, omalla ajalla.
Minä ajattelin, että täytyy ihmisen elämä olla jotenkin tyhjää tai kotona jotain sellaista, ettei siellä halua olla, jos tosiaan on valmis tekemään ilmaista työtä tai jopa maksamaan siitä, että saa olla töissä.
Muistisairaus tai persoonallisuushäiriö?
Ei pahalla mutta apua pitäisi saada. Toki jos joku silloin tällöin jeesaa omalla ajalla niin voi olla puhdas tahto tehdä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin on ihan normaalia et tullaan 30 minsaa aiemmin töihin. Jotenkin hassua et nuoret kyselee töitä ja kun se työpaikka vihdoin löytyy niin tullaan 10 myöhässä ja ruvetaan vaihtaan vaatteita. Käytännössä töissä ollaan joka päivä 30 myöhässä.
Susta on normaalia tulla puoli tuntia etuajassa töihin? Etkö kykene tekemään töitäsi työajassa?
Vaatteen vaihto, parit juttelut kaverien kaa, kahvet ja hups, 30 minsaa meni! Oletko jotenkin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen se tyhminkin vaihtoehto, että samainen henkilö ei perehdytä kunnolla uusia työpaikan toimintaan ja pitää sillä lailla langat itsellään. Toisten perään joutuu katsomaan, kun perehdytys on ollut puolivillaista.
Oletko sinä se " ei perehdytetty"-tyyppi? Vaikka talo palais niin syynä "ei perehdytetty"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susta on normaalia tulla puoli tuntia etuajassa töihin? Etkö kykene tekemään töitäsi työajassa?
Vaatteen vaihto, parit juttelut kaverien kaa, kahvet ja hups, 30 minsaa meni! Oletko jotenkin tyhmä?
Oletko itse jotenkin tyhmä? Ei mulla ainakaan tuollaista aikaa mene enkä todellakaan mene töihin puoli tuntia aiemmin. Silti olen aina ajoissa työvaatteet päällä kuuntelemassa edellisen vuoron raporttia.
-eri
Nämä on niitä, jotka kuvittelevat, että koko lafka kaatuu samalla sekunnilla, kun he ovat poissa. Ironista kyllä, kaikki sujuu helpommin ja paremmalla fiiliksellä, kun joka paikan kyylä ei ole paikalla ja jatkuvasti äänessä ärsyttämässä muita.
Pätemisen tarvetta vaativan alan asiantuntijoilla aina.
Lähärit yms.
On jokaisen kimpussa koska ette osaa hommaanne? Miten tää työkaveri on tarinan pahis?
vapaa-ajalla ei saa tehdä työpaikan töitä. työntekijät ovat vakuutettun työajalla sekä työmatkoilla. ei se mikä sopii sinulle.
mutta tässä esimerkkitapauksessa on lukuisia muitakin elementtejä jotka eivät sovi - työterveys voisi tehdä arvioinnin pakkomielteisyys- muut neuroottisuus, yksinäisyys, varmistuksen neuroottinen tarve jne.