Voiko 10v ulkoiluttaa pienehköä koiraa?
Kommentit (49)
Pystyykö lapsi toimimaan jos koiran kimppuun hyökkää isompi koira? Niinpä.
Jos koira osaa käyttäytyä niin miksi ei. Toki pitää myös olla turvallinen ulkoilupaikka (siis ei esim tien ylityksiä ilman suojatietä, pitää olla pyörätie tai joku pienempi tie jne). Mutta sopivat matkat kiltin koiran kanssa turvallisella alueella on minusta täysin ok, itsekin olen tainnut hirvikoiria ulkoiluttaa jo 10-vuotiaana itsekseni ja pikkuveljen kanssa! :)
No riippuu lapsesta, koirasta ja ympäristöstä.
Alkuun mielestäni aikuisen tulee olla mukana. Ja opettaa lasta toimimaan koiran kanssa. Esimerkiksi pitää kuunnella ja katsella ympärille että huomaa ajoissa mahdolliset vaarat esim toiset koirat, kovaa ajavat pyöräilijät jne.
jos lenkit sujuvat vanhemman valvonnassa hyvin niin sitten voi harkita että 10v voisi käydä yksinkin taluttamassa koiraa. Pitää kuitenkin muistaa opettaa lapselle mitä tekee jos esim iso koira ryntää irrallaan lapsen taluttaman koiran kimppuun jne.
Meillä ulkoiluttaa tuon ikäinen 3kg koiraa välillä tuossa omalla pihatiellä. Pitkälle en päästä mutta nopean kakkareissun heittää kyllä, viimeksi eilen.
Meillä lapsi rupesi taluttamaan naapurin keskikokoista koiraa noin 12 v ikäisenä. Koska lapsella ei ollut aikaisempaa kokemusta koirien kanssa ja talutettava koira oli hieman arvaamaton niin kävimme alkuun muutaman viikon yhdessä taluttamassa. Sen jälkeen lapsi kävi yksinkin taluttamassa koiraa.
Maailma ja asenteet on muuttuneet. Parikymmentä vuotta sitten olen itsekin ulkoiluttanut keskikokoista vanhaa koiraa, kun olin 9-10-vuotias, mutta nykyään ei kyllä tulis mieleenkään päästää lasta yksinään sellasen koiran kanssa, jota lapsi ei kykene pitelemään ja hallitsemaan hihnassa tarvittaessa.
Pienenkin koiran kanssa on se riski, että lapsi ei osaa toimia oikein, mikäli jotain ikävää sattuu. Lähtökohtaisesti eläimet kuuluu olla aikuisen vastuulla. Pikkuista koiraa antaisin ulkoiluttaa näköpiirissä, jos lapsi on opetettu koiran käsittelyyn, ei nyi hihnaa, tietää ettei samalla räpelletä kännykkää jne. ja osaa koiran peruskomennot.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö lapsi toimimaan jos koiran kimppuun hyökkää isompi koira? Niinpä.
Tai jos se pieni koira hyökkää isomman koiran kimppuun? Ne pienet on juuri hyvin usein niitä hanakammin hyökkääviä.
Minulla on corgi, ja oltiin lenkillä. Meidän edellä noin 10 metrin päässä käveli mies jolla joku sellainen pikkuinen karvakerä joka raivosi ja huusi ja tempoi taluttimessa minun koiralleni. Me hiljennettiin vauhtia, he menivät menojaan niin etten enää nähnyt heitä. Kuinka ollakaan yhtäkkiä se pieni kerä ryntää täynnä raivoa koiranoi kimppuun. Oli kiskonut itsensä vapaaksi.
Siinä olisi joku muu koira voinut puraista sen pienen kahtia, onneksi omani on rauhallinen eikä mitään vakavaa päässyt tapahtumaan ennenkuin mies juoksi paikalle.
Ketä tässä oltaisiin syytetty? Ei ainakaan minua jos toisen koira on irti ja hyökkää.
Niitä tilanteita ollut että lapselle annettu koira ulkoilutettavaksi ja sitten he eivät ole sitä pystyneet hallitsemaan vaan koira vetänyt taluttajan perässään kun näkee toisen koiran. Siinä tulee paljon mahdollisia vaaratilanteita. On muuten lapselletraumaattinen ja pelottava tilanne! Aikuinenkin pelästyy.
Ainakin pitäisi opettaa että koiraa ei nosteta syliin jos näyttää siltä että toinen koira hyökkää. Koska silloin se puree myös lasta.
Ei missään nimessä jos kyseesssä on pipbull tai muu raistelurotuinen koirra.
Lapsen tulee ymmärtää perusasioita koiran ulkoiluttamisesta, kuten miten koira pidetään hallinnassa, miten reagoida muiden koirien tai ihmisten kohtaamiseen, miten tie ylitetään koiran kanssa ja miten toimia, jos koira yrittää karata. Ulkoilutusreitin tulisi olla turvallinen ja tuttu lapselle. On hyvä välttää vilkkaita teitä tai alueita, joissa voi olla paljon häiriötekijöitä. Joka tapauksessa olisin todella varovainen antamaan vastuuta elävästä olennosta noin nuorelle, sillä jos jotain yllättävää tapahtuu, lapsi ei välttämättä osaa toimia tilanteessa aikuisen lailla.
Me veljen kanssa ulkoilutettiin isoa rotikkaa 10 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Jos koira osaa käyttäytyä niin miksi ei. Toki pitää myös olla turvallinen ulkoilupaikka (siis ei esim tien ylityksiä ilman suojatietä, pitää olla pyörätie tai joku pienempi tie jne). Mutta sopivat matkat kiltin koiran kanssa turvallisella alueella on minusta täysin ok, itsekin olen tainnut hirvikoiria ulkoiluttaa jo 10-vuotiaana itsekseni ja pikkuveljen kanssa! :)
No koira oppii kulkemaan sen lapsen kanssa kuten muidenkin kanssa hyvin pian. Lapsihan toimii sen koiran kanssa kuten aikuiset. Ei lapset ole tyhmiä ja kun koira alkaa "viedä", lapsi kyllä toimii kuten aikuisetkin. Joissakin tilanteessa lapsi ei välttämättä pysty tekemään mitään, esim. jos iso koira lähtee sen jäniksen perään. Muistaakseni lapsena jonkin aikaa juoksin hihnan päässä perässä ja sitten piti päästää koirasta irti. Koira kyllä muualla oppi kulkemaan kiltisti lapsen vieressä ja kunnioittamaan sekä tottelemaan lasta lenkillä, mutta jos metsässä lenkitti, metsän eläimet aiheutti haasteita pienelle lapselle. Koira nimittäin mielellään lähti jänisten, oravien ja lintujen perään.
Ei missään nimessä.
Jos rakki otetaan, aikuinen myös hoitaa tämän(kin) ikuisen pikkulapsen tasolle jäävän eläimen ja perheenjäsenen. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tulee ymmärtää perusasioita koiran ulkoiluttamisesta, kuten miten koira pidetään hallinnassa, miten reagoida muiden koirien tai ihmisten kohtaamiseen, miten tie ylitetään koiran kanssa ja miten toimia, jos koira yrittää karata. Ulkoilutusreitin tulisi olla turvallinen ja tuttu lapselle. On hyvä välttää vilkkaita teitä tai alueita, joissa voi olla paljon häiriötekijöitä. Joka tapauksessa olisin todella varovainen antamaan vastuuta elävästä olennosta noin nuorelle, sillä jos jotain yllättävää tapahtuu, lapsi ei välttämättä osaa toimia tilanteessa aikuisen lailla.
Koirat on älykkäitä eläimiä. Jos lapsi ei älyä, koira älyää kyllä. Koira kulkee ihan itse tienreunaa, jos on autoliikennettä lähellä. Ei sitä tarvitse käskeä varomaan autoja ja pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä.
Jos rakki otetaan, aikuinen myös hoitaa tämän(kin) ikuisen pikkulapsen tasolle jäävän eläimen ja perheenjäsenen. Piste.
Jaha. Meillä lapsuudenkodissa pienet lapset hoiti kaikki eläimet. Eläimet saatiin sillä ehdolla. Mulla oli alle 10-vuotiaana hevosiakin hoidettavana ja vastasin niiden hoidosta joka päivä. Mihin on maailma mennyt, jos kuvitellaan, ettei lapsi kykene kantamaan vastuuta eläimistä? Pidetäänkö lapsia tyhminä? Eläintenhoito on lapsille terveellinen harrastus ja pitää pois "pahanteosta" ja huonosta seurasta.
Jatkuvasti tulee vastaan lapsia pienen koiran kanssa ja heillä ei ole hajuakaan miten ohitustilanteessa tulee toimia.Antavat pienen koiran räksyttää pitkässä hinnassa.Itsellä 2 isoa koiraa jotka ei välitä,mutta entä jos tulee joku vihainen koiran vastaan?Eli kunnon opetus ensin...
Koirasta, lapsesta, asuinpaikasta jne. riippuen, voisin sallia sen, että lapsi lyhyesti esim. koulun jälkeen käyttää koiran pikaisesti tarpeillaan. Mihinkään pidemmälle ei olisi mitään asiaa lähteä ilman mukana olevaa aikuista tai isompaa teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti tulee vastaan lapsia pienen koiran kanssa ja heillä ei ole hajuakaan miten ohitustilanteessa tulee toimia.Antavat pienen koiran räksyttää pitkässä hinnassa.Itsellä 2 isoa koiraa jotka ei välitä,mutta entä jos tulee joku vihainen koiran vastaan?Eli kunnon opetus ensin...
No luultavasti ne on niitä lapsia, jotka lenkittää koiria ensimmäisiä kertoja. Olen vastaavia nähnyt itsekin enkä ole pitänyt heitä kovin kokeneina koiranulkoiluttajina. Kyllä ne lapset oppii nopeasti toimimaan, kun lenkittävät koiraa enemmän. Lapset ei ole tyhmiä eikä koiratkaan. Kyllä se homma alkaa sujumaan, vaikka muutama ensimmäinen kerta ei vielä sujuisi. Nåin itsekin tilanteen, jossa koira lähti vetämään lasta portaita alas, mutta en kauhistunut. Vaikutti juurikin siltä, että oli ensimmäinen kerta ja siksi koira oli liian pitkällä hihnalla päästetty rappukäytävään.
Isoakin koiraa voi ulkoiluttaa. Olin muistaakseni noin 8-vuotias, kun meille tuli koira ja lenkitin sitä jo silloin. No tottahan se iso koira vei alkuun ... ja joskus myöhemminkin pientä ihmistä. Metsässä tuli jänis samalle polulle, niin oli muuten menoa. Koira vei lenkittäjää.