Seksitön parisuhde aiheuttaa häpeää ja surua Jukka on elänyt seksittömässä avioliitossa vuosia, eikä usko tilanteen muuttuvan
Yle kysyi kokemuksia seksittömässä parisuhteessa elämisestä. Moni vastaaja näki tilanteen taustalla arjen kuormittavuuden ja terveysvaivat, mutta toisinaan syy on täysi mysteeri.
Kommentit (67)
Omalla kohdalla meni niin että jos halusin avata parisuhteen solmuja, myöskin niitä seksuaalisuuteen liittyviä niin ei niistä voitu keskustella. Mutta jos avovaimo halusi jostain keskustella sen oli tapahduttava heti ja keskustelun johdettava hänen kannaltaan optimaaliseen lopputulemaan, aina. Minun toiveet taas sivuutettiin aina. Yritin pitää keskusteluyhteyttä 8 vuotta ja kannatella myös fyysistä puolta. Lopulta annoin periksi ja heitin hanskat tiskiin, parisuhde helpotti kummasti minun osaltani. Siinä avovaimo sitten huulipyöreänä ihmetteli kun en jakanut enää ajatuksiani ollenkaan ja seksiäkään ei ollut enää vuosiin. Sitten olisi pitänyt keskustella koska hän niin halusi mutta surullinen tosiasia oli että keskustelujen aika oli ohi.
Mulla ainakin on halut aiemmissa suhteissa lopahtaneet siinä kohtaa kun ihastumis/rakastumisvaihe mennyt ohi ja suhteesta on tullut arkea. Yleensä tässä vaiheessa myös tajunnut ettei seksi ole ollut edes kovin kummoista eikä oikein mikään muukaan ole sitten toiminut. Huomioitavaa myös että nämä suhteet olleet itseäni 5-15-vuotta vanhempien miesten kanssa enkä allekirjoita enää lainkaan väitettä että vanhemmat miehet olisi mitenkään taitavampia sängyssä kun nuoremmat.
Nykyisessä suhteessa taas olen ikäiseni mieheni kanssa ollut jo vuosia ja toimii seksi, toimii keskustelu, toimii oikeastaan kaikki.
Kyllä väittäsin että nuo haluttomuudet parisuhteissa johtuu vain toisilleen sopimattomista kumppaneista.
Ihan oma valinta, jos haluaa itselleen tuollaista elämää. Itse olisi jo kävellyt suhteesta ulos aikoja sitten. Mutta elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on halut aiemmissa suhteissa lopahtaneet siinä kohtaa kun ihastumis/rakastumisvaihe mennyt ohi ja suhteesta on tullut arkea. Yleensä tässä vaiheessa myös tajunnut ettei seksi ole ollut edes kovin kummoista eikä oikein mikään muukaan ole sitten toiminut. Huomioitavaa myös että nämä suhteet olleet itseäni 5-15-vuotta vanhempien miesten kanssa enkä allekirjoita enää lainkaan väitettä että vanhemmat miehet olisi mitenkään taitavampia sängyssä kun nuoremmat.
Nykyisessä suhteessa taas olen ikäiseni mieheni kanssa ollut jo vuosia ja toimii seksi, toimii keskustelu, toimii oikeastaan kaikki.
Kyllä väittäsin että nuo haluttomuudet parisuhteissa johtuu vain toisilleen sopimattomista kumppaneista.
Hmm, enpä tiedä. Ajattelin itsekin noin, kun peitto heilui nyksän kanssa aivan eri tahtiin kuin aiempien, vaikka oli jo vuosi 10 menossa. Aiemmin oli siis lopahtanut jo parissa vuodessa. MUTTA. Sitten se kuitenkin alkoi vähetä tässäkin suhteessa, ja nyt 25v suhdetta takana eikä enää lainkaan seksiä. Eli uskoisin että lähes kaikille pareille käy samoin, ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Aina te naiset ajattelette vain klitoriksellanne, hyi.
No niimpä. Penistä pitäisi saada koko ajan....
Surullista, minkälaisiin suhteisiin ihmiset on valmiita tyytymään. Kyllähän seksuaaliset tarpeet kuuluu aika olennaisena osana ihmisyyteen. Kova kohtalo, jos tuo puoli tukahdutetaan kokonaan syystä tai toisesta.
En tiedä onko tämä vaan omaan perstuntumaan perustuvaa päätelmää, mutta etenkin miehet vaikuttavat olevan tosi huonoja lähtemään epätyydyttävästä tai toimimattomasta suhteesta. Osaisiko joku valottaa, miksi näin on? Miksi jäädään kymmeneksikin vuodeksi sitkuttelemaan pahan olon kera, eikä erota?
Minulla ainakin rakastetuksi tulemisen ja turvallisuuden tarpeet ovat ensisijaisia seksuaalisiin tarpeisiin nähden. En siis lähtisi muuten turvallisesta ja hyvästä suhteesta vain seksinpuutteen vuoksi, ellen olisi aivan varma että löydän yhtä rakastavan ja lojaalin partnerin tilalle. Se taas ei ole mahdollista, koska vuosikymmenien yhteenhioutumista ei ole mahdollista tehdä vuodessa parissa.
Kaikkea ei voi saada, sitä ei moni nuori vielä ymmärrä ja moni hyvä suhde päättyy siksi ennen aikojaan. Toki jos on sellainen luonne, että on helppo siirtyä ihmissuhteesta toiseen ja jättää entiset rakkaudet taakseen, niin muutaman vuoden välein vaihtaminen saattaakin heille olla parempi elämäntyyli.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin rakastetuksi tulemisen ja turvallisuuden tarpeet ovat ensisijaisia seksuaalisiin tarpeisiin nähden. En siis lähtisi muuten turvallisesta ja hyvästä suhteesta vain seksinpuutteen vuoksi, ellen olisi aivan varma että löydän yhtä rakastavan ja lojaalin partnerin tilalle. Se taas ei ole mahdollista, koska vuosikymmenien yhteenhioutumista ei ole mahdollista tehdä vuodessa parissa.
Kaikkea ei voi saada, sitä ei moni nuori vielä ymmärrä ja moni hyvä suhde päättyy siksi ennen aikojaan. Toki jos on sellainen luonne, että on helppo siirtyä ihmissuhteesta toiseen ja jättää entiset rakkaudet taakseen, niin muutaman vuoden välein vaihtaminen saattaakin heille olla parempi elämäntyyli.
No tässä asiassa ihmiset ovat varmasti aika lailla toisistaan poikkeavia. Itselleni rakastelu ja tunne siitä, että minua halutaan kuuluu todella vahvasti tuohon rakastetuksi tulemisen tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on täysi mysteeri= nainen ei jaksa juuri nyt valehdella.
Nainen ei vaan rakasta Jukkaa enää ja molempien pitäisi etsiä sellainen kumppani, joka kiinnostaa.
Veikkaisin, että seksi on todennäköisesti huonoa rynkytystä. Naisella mennyt maku, kun miestä ei ole kiinnostanut muuta kuin oma nautinto.
Kyllä tuosta voi niin rivien välistä jutussa lukea. Toki olisi ollut kiva kuulla mitkä oli "Jukan" mieltymykset jotka ei vaimoa kiinnostanut?
En kyllä tunne yhtään sympatiaa tätä Jukkaa kohtaan kun jutun luin. Seksiä oli suhteen alkuvaiheessa ja se oli Jukan mielestä hyvää entäpä vaimonsa? Varmaan vaimo kyllästyi olemaan vaan toisen fantasioiden täyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tunne yhtään sympatiaa tätä Jukkaa kohtaan kun jutun luin. Seksiä oli suhteen alkuvaiheessa ja se oli Jukan mielestä hyvää entäpä vaimonsa? Varmaan vaimo kyllästyi olemaan vaan toisen fantasioiden täyttäjä.
Niin, ainahan se on vain ja ainoastaan miehen vika.
"Jukka" 58vee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jukka" 58vee
No sentään tunnusti rohkeasti kun suhteen alussa oli seksiä niin se tapahtui hänen "mieltymysten" mukaan ei vaimonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jukka" 58vee
No sentään tunnusti rohkeasti kun suhteen alussa oli seksiä niin se tapahtui hänen "mieltymysten" mukaan ei vaimonsa.
Olisi voinut lukea sit suoraan jutussa mitkä oli "Jukan" mieltymykset mitkä eivät olleet vaimonsa mieleen. Sekä miksei osannut huomata sitä sekin jäi epäselväksi jutussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi voinut lukea sit suoraan jutussa mitkä oli "Jukan" mieltymykset mitkä eivät olleet vaimonsa mieleen. Sekä miksei osannut huomata sitä sekin jäi epäselväksi jutussa.
Missä kohti kerrottiin että "Jukan" vaimo on edes kertonut mieltymyksistään?
Omasta kokemuksesta tiedän että aika harva nainen ilmaisee mieltymyksiään. Useampi nainen sen sijaan haluaa että mies "vie".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohti kerrottiin että "Jukan" vaimo on edes kertonut mieltymyksistään?
Omasta kokemuksesta tiedän että aika harva nainen ilmaisee mieltymyksiään. Useampi nainen sen sijaan haluaa että mies "vie".
Aika suoraan luki tässä lainaus jutusta:
"Jukka arvelee seksin loppumisen syyksi heidän suhteessaan pariskunnan erilaiset mieltymykset.
Hän kertoo, että suhteen alussa seksiä harrastettiin paljolti hänen mieltymystensä mukaan.
En osannut tulkita tarpeeksi nopeasti, että ne eivät olleet vaimoni mielestä mukavia mieltymyksiä."
Yli 20v naimissa, nyt 3v mennyt niin että puolisoa ei ole enään kiinostanut mikään yhteinen tekeminen, läheisyys tai seksi. Puolisolla myöa mt ongelmia, olen yrittänyt antaa aikaa ja ymmärrystä. Mutta ei tulen aina torjutuksi, mikä syö kyllä kovasti itsetuntia. Hän vai totesi että ei ole enään tunteita minua kohtaa, jolloin EI voi harrastaa seksiä, voi näin jatkaa yhdessä elämistä? Olen sanonut että minua haettava läheisyyttä jostain muualta, mihin on vaan todennut että ei häntä kiinnosta! Kaikkeni olen yrittänyt, joten joko tyydyn kohtaloon tai sitten on vain erottava. Olen ruvennut miettimään ehkä haettava jostain muualta läheisyyttä koska näin ei vaan voi jatkua.
N 51v, ja joka joku kysyy olen liikunnallinen ja normaali painoinen.
Erottuani haluttomasta vaimostani etsin hetken uutta suhdetta. Parin vuoden päästä totesin, että en saa naisilta mitään muuta elämääni, kuin satunnaista seksiä. Se ei ole kaiken vaivan väärti, kun itse olet käytettävissä joka hetki: tukena, timpurina, rahoittajana, matkaoppaana, autonkuljettajana/mekaanikkona, kokkina ja rakastajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on täysi mysteeri= nainen ei jaksa juuri nyt valehdella.
Älä viitsi tehdä tästä sukupuolikysymystä. Haluttomia miehiä on siinä missä naisiakin.
Harmi kun harvoin nuo löytävät toisiaan vaan melkein aina siinä suhteessa se toinen kärsii.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä haluttomia miehiäkin on, mutta ei todellakaan niin paljon kuin haluttomia naisia.
Noin 2 paria kymmenestä= Halut menee suunnilleen tasan.
Noin 2 paria kymmenestä= Nainen haluaa enemmän.
Noin 6 paria kymmenestä= Mies haluaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Suhteen alkuvaiheessa harrastettiin seksiä Jukan ehdoilla ja vasta myöhemmin Jukalle on selvinnyt että vaimo ei nauttinutkaan samoista asioista.
Ihmetyttää että niin monet menevät tuohon samaan miinaan. Seksi tuntuu olevan joillekin korkeintaan joku sisäänheittotuote.
Itsekin tuohon miinan astuin. Meilläkin harrastettiin alussa seksiä minun ehdoilla. Kuvittelin vaimon nauttivan samoista jutuista kun oli niissä aina himoissaan mukana. Saattoi jopa sanoa töissä miettineensä, että tänään annan sinulle peppua. Tehtiin kaikenlaista kivaa ja niin vaikutti vaimollakin olevan.
Mutta kun lapsiluku olikin täynnä, alettiin seksiä harrastaa pääosin vaimon ehdoilla. Eli mahdollisimman harvoin ja nopeasti. Loppui kaikki minulle mieluisat elementit seksistä. Ei ole enää ollut tarjolla peppua, suuseksiä tai ylipäätään mitään missä voisin olla nauttia roolissa. Joskus harvoin sentään saa vaimolle antaa suuseksiä. Seksi noudattaa aina samaa kaavaa kun vaimo lysähtää sängylle makaamaan ja hommat pitää hoitaa nopeasti alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteen alkuvaiheessa harrastettiin seksiä Jukan ehdoilla ja vasta myöhemmin Jukalle on selvinnyt että vaimo ei nauttinutkaan samoista asioista.
Ihmetyttää että niin monet menevät tuohon samaan miinaan. Seksi tuntuu olevan joillekin korkeintaan joku sisäänheittotuote.
Itsekin tuohon miinan astuin. Meilläkin harrastettiin alussa seksiä minun ehdoilla. Kuvittelin vaimon nauttivan samoista jutuista kun oli niissä aina himoissaan mukana. Saattoi jopa sanoa töissä miettineensä, että tänään annan sinulle peppua. Tehtiin kaikenlaista kivaa ja niin vaikutti vaimollakin olevan.
Mutta kun lapsiluku olikin täynnä, alettiin seksiä harrastaa pääosin vaimon ehdoilla. Eli mahdollisimman harvoin ja nopeasti. Loppui kaikki minulle mieluisat elementit seksistä. Ei ole enää ollut tarjolla peppua, suuseksiä tai ylipäätään mitään missä voisin olla nauttia roolissa.
Hyvä kirjoitus kun noin se varmasti on mennyt tässä artikkelin tapauksessa.
Kyllä tuosta voi niin rivien välistä jutussa lukea. Toki olisi ollut kiva kuulla mitkä oli "Jukan" mieltymykset jotka ei vaimoa kiinnostanut?