Kaverin kaksisuuntainen mielialahäiriö
Eli ystäväni sairastaa otsikon sairautta. Olisin kysynyt ko.diagnoosin omaavilta tai heidän läheisiltään miten tulisi toimia, sillä kaveri on Rajaton eikä puhe tehoa. hoitona hänellä terapia ja urheilu!! Ei halua lääkitystä. Olen tehnyt päätöksen että yhteydenpitomme tapahtuu viesteillä, koska hän ei hyväksy mitään rajoja soittelussa. Jos sanon että en jaksa nyt puhua tai on muuta, hän soittaa 10 kertaa tai soittaa esim.ex-miehelleni että miksi en vastaa. Yrittää sekaantua ihmissuhteisiini viestailemalla nykyiselleni, kun siinä ei onnistunut niin palonomaisesti järjestää itseään samoihin paikkoihin exäni kanssa. Olen exän kanssa hyvissä väleissä, meikä yhteinen lapsi. Ei näe toiminnassaan mitään ongelmaa. Ihan hirveän raskasta ja olen miettinyt pitäisikö välit katkaista kokonaan.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kari Väänästä lainaten "ei olisi koskaan pitänyt mennä naimisiin kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan kanssa". Oireet ei koskaan katoa. Omasta elämästäsi tulee helvettiä ikuisesti.
Älä san. Minun on pysynyt käytännössä oireettomana nyt pari vuotta
Minä olen ollut oireeton yli vuosikymmenen, en ole syönyt lääkkeitäkään sinä aikana. Ihmisillä on tosi outoja mielikuvia kyllä tästä sairaudesta. Toki se riski pitää tiedostaa, että elämänkriisissä voi tarvita taas lääketieteellistä tukea.
Ei se ole "mielikuvaa" kun on elänyt vuosia kaksisuuntaisen kanssa. Lopulta en enää jaksanut sitä säätämistä, syyllistämistä, katkeruutta kaikkeen ja kaikkiin. Ja kuvioissa oli myös alkoholi.
Niin no, jos on muutenkin kamala katkera ihminen ja vielä alkoholisti kin, niin ei se bipokaan asiaa maagisesti paranna. Mutta ei se myöskään yksinään kenestäkään tuollaista tee.
Eräs tuttava on tuollainen, mutta hänellä tosin on tunne-elämältään epävakaan persoonallisuuden diagnoosi. Onkohan sillekin tyypillistä ko. käytös?
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava on tuollainen, mutta hänellä tosin on tunne-elämältään epävakaan persoonallisuuden diagnoosi. Onkohan sillekin tyypillistä ko. käytös?
Siis sille diagnoosille.
Olemme tunteneet 30 vuotta ja noihin vuosiin mahtui hyviäkin aikoja, siksi vaikeata pistää välit kokonaan poikki. Ap
Rajattomuus voi liittyä mania- tai hypomaniavaiheisiin. Jos kaverisi käytös on jatkuvasti rajatonta, hän on vain rajaton tai voi olla joku persoonallisuushäiriö. Kaksisuuntaisessa on selkeät sairaus jaksot joiden välissä ollaan oireettomia tai vähäoireisia. Ja sairausjaksoustakin noin huono käytös liittyy vain maniaan tai hypomaniaan, ei masennukseen.
Mulla oli bipo oireili väkivaltaisuutena ja päihteiden liikakäyttönä, sekä rahojen huoleton käyttö. Tuli otettua lainaakin, että sai kaikenlaista turhaa ostettua. Tuli ulosottoa ja paljon muuta.
Tuo käytös ei välttämättä ole kaksisuuntaista vaan voi olla myös ADHD. Mielenterveysongelmat ja ADHD voi olla toki samallakin henkilöllä, ja damaan aikasn näiden diagnoosien erottelu voi olla haastavaa.
Tuo on sairaus, jossa oirejaksot pysyvät poissa vain lääkityksellä. Ilman lääkitystäkin voi olla oireettomia jaksoja, mutta ennemmin tai myöhemmin on taas se kuuluisa piru irti.
Tuossa sairaudessa on myös tyypillistä että ei koe olevansa sairas, etenkään maniajaksojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Tuo käytös ei välttämättä ole kaksisuuntaista vaan voi olla myös ADHD. Mielenterveysongelmat ja ADHD voi olla toki samallakin henkilöllä, ja damaan aikasn näiden diagnoosien erottelu voi olla haastavaa.
Mä kerroin tuossa aiemmin rajattomasta bipo exästäni, ja monia ADHDeita tuntevana en taas pysty pitkällä tikullakaan liittämään heihin rajattomuutta, en väitä etteikö ole mahdollista, voihan olla joku kakka nakki et samalla hlöllä on vaikka bipo ja ADHD, mutta tyypillisesti ADDit on jopa poikkeuksellisen korkealla tunneälyllä varustettuja, ei niiltä suju sellainen venkoilu, säätäminen ja jopa manipulointi mitä bipoista täälläkin keskustelussa esiin nousee.
Sillä voi olla vaikka epävakaan diagnoosi lisäksi, tai sitten on jopa valehdellut koko biposta. En luottaisi pätkääkään ja poistaisin tuollaisen ihmisen välittömästi elämästäni, oli diagnooseja tai ei.
Ei auttanut kun laittaa välit poikki, kun ihminen ei ymmärtänyt toimintaansa vaikka kuinka selosti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun puolison kaksisuuntainen ilmeni vain maanisella tekemisellä tai vastapainona tekemättömyydellä eli nukkumisella. Ja maanisvaiheiden aikaan rahaa paloi, joten meni vuosia että saatiin talous kasaan.
Nyt sitten ei oikeastaan tee mitään (tylsää), ellei ihan pakko. Jatkuvaa kyttäämistä ja kehoittelua.
Kaksisuuntaisen lääkitys tekee ihmisestä joskus aika passiivisen. Oma-aloitteisuutta ei ole juuri laisinkaan. Sukulaisella oli litium-lääkitys, ja hän oli tällöin aika perässävedettävä.
Toisaalta, kun häneltä lopetettiin litium, kun vanhuksen sisäelimet ei kestäneet, niin taas mania lähti ihan lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kerroin tuossa aiemmin rajattomasta bipo exästäni, ja monia ADHDeita tuntevana en taas pysty pitkällä tikullakaan liittämään heihin rajattomuutta, en väitä etteikö ole mahdollista, voihan olla joku kakka nakki et samalla hlöllä on vaikka bipo ja ADHD, mutta tyypillisesti ADDit on jopa poikkeuksellisen korkealla tunneälyllä varustettuja, ei niiltä suju sellainen venkoilu, säätäminen ja jopa manipulointi mitä bipoista täälläkin keskustelussa esiin nousee.
Kyllähän ADHD:N liittyy tunne-elämän ailahtelu ja vaikeus hallita sitä. Maniassa ihminen taas ei tietoisesti edes pysty manipuloimaan, koska kyse on psykoositasoisesta tilasta. Toki ihmisellä voi olla myös pershärö samaan aikaan, mutta bipon oireisiin ei kuulu rajattomuus ja manipulointi.
Mielenterveysongelmat ovat edelleen tabu. Näennäisesti ymmärretään, mutta sitten ei kuitenkaan oikeasti ymmärretä. Se on huolestuttavaa, Lindqvist pohtii. iltapäivälehti
Minulla on tuollainen ystävä, jota olen yrittänyt jaksaa vuosikymmenet, mutta nyt tuli jaksamisessa raja vastaan. Hän on sotkenut asiansa perinpohjin ja kaipaa nyt myötätuntoa, kun yhteiskunta on niin paha ja julma, ettei auta häntä enempää. En voi sanoa oikeaa mielipidettäni hänen touhuistaan, joten on pakko vetäytyä koko ystävyydestä. Onneksi hänellä on paljon ystäviä, jotka jaksavat häntä.
Itserakas ihminen, ei sille käytökselle mahda mitään. Tuttua, eksä ja tytär ihan mielivaltaisia. Hoidat vain ne asiat, tuollaisia ne on eivätkä muutu. Mieli muuttuu kyllä miten sattuu mutta eivät ole joustavia ihmisiä. Lääkkeet eivät tehoa käyttäytymisasioihin. Lisäksi tuo on ihan normaalia kun on tietynlainen ihminen. He ovat sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmat ovat edelleen tabu. Näennäisesti ymmärretään, mutta sitten ei kuitenkaan oikeasti ymmärretä. Se on huolestuttavaa, Lindqvist pohtii. iltapäivälehti
Nuo tuollaiset mielenterveysongelmat johtuvat psyykkisistä asioista ja ovat osana persoonallisuutta. Ymmärtäkää nyt jo että se on se luonne eikä sille mahda mitään. Näitä on paljon.
Hah, kaksisuuntainen ei todellakaan tarkoita rajattomuutta. Hänellä on sekä bipo että muita ongelmia ihan selkeästi.
Miksi ihmeessä pidät häntä kaverina jos on noin holtiton?
T. Bipo