Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin kaksisuuntainen mielialahäiriö

Vierailija
17.07.2024 |

Eli ystäväni sairastaa otsikon sairautta. Olisin kysynyt ko.diagnoosin omaavilta tai heidän läheisiltään miten tulisi toimia, sillä kaveri on Rajaton eikä puhe tehoa.  hoitona hänellä terapia ja urheilu!! Ei halua lääkitystä. Olen tehnyt päätöksen että yhteydenpitomme tapahtuu viesteillä, koska hän ei hyväksy mitään rajoja soittelussa. Jos sanon että en jaksa nyt puhua tai on muuta, hän soittaa 10 kertaa tai soittaa esim.ex-miehelleni että miksi en vastaa. Yrittää sekaantua ihmissuhteisiini viestailemalla nykyiselleni, kun siinä ei onnistunut niin palonomaisesti järjestää itseään samoihin paikkoihin exäni kanssa. Olen exän kanssa hyvissä väleissä, meikä yhteinen lapsi. Ei näe toiminnassaan mitään ongelmaa. Ihan hirveän raskasta ja olen miettinyt pitäisikö välit katkaista kokonaan.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaiset ole mitään kaksisuuntaisen oireita, että soitellaan exille ja nyxille. Ne on hänen yksilöllisiä tapojaan ja luonnettaan.

Vierailija
2/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut ko.sairauden oireita ja rajattomuus tulee esille. Sitähän tuo käytös on, ettei koe samanlaisia normeja missään käytöksessään kuin normaali ihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä munkin kakssuuntanen exä oli rajaton. Esim kerroin kellonajan milloin sopii tulla, niin olikin ovella jo tuntia aikaisemmin, ilmoittamatta tai kysymättä. Sitten ihmetteli kun en ilahtunut yllätyksestä. Samoin kaatoi viimeisen kahvimaitotilkan pois nenäni edessä, huomauttessani että olisin kyllä voinut laittaa maidon tähän aamukahviini, niin oli ihan ihmeissään etten ilahtunut kun kerrankin hän yrittää siivota :D Nämä on vain muutamia pieniä esimerkkejä rajattomuudesta, mutta on siis todella rasittavaa! Hyvä ap että olet alkanut miettiä omia rajojasi, koska niitä todennäköisesti tullaan koettelemaan jaksamiseesi asti

Vierailija
4/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jollakin on jotain tapoja tai nyt sitten rajattomuutta ei tarkoita että se olisi sairauden oire, varsinkaan jos se jos se on jotain tuollaista että saavutaan ennen sovittua aikaa paikalle. Miksikö? Siksi että monet sellaisetkin joilla ei ole kaksisuuntaista tekevät aivan samoja asioita ja ovat rajattomia jne. Ei sellainen voi olla mikään sairauden oire jota tekevät monet terveetkin koko ajan!

Vierailija
5/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Olenkin jo nyt aivan rasittunut sillä introverttimä ahdistun hänen pommituksesta ja siitä että joka tilanteessa on aina jotain säätöä hänen kanssaan. Jos esim.haluaa jotain, vaikka sanotaan nyt että näemme, jankuttaa asiasta niin kauan että kyllästyn. Ei hyväksy kohteliasta nyt ei sovi.

Vierailija
6/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kari Väänästä lainaten "ei olisi koskaan pitänyt mennä naimisiin kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan kanssa". Oireet ei koskaan katoa. Omasta elämästäsi tulee helvettiä ikuisesti.

Vierailija
7/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kari Väänästä lainaten "ei olisi koskaan pitänyt mennä naimisiin kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan kanssa". Oireet ei koskaan katoa. Omasta elämästäsi tulee helvettiä ikuisesti.

Älä san. Minun on pysynyt käytännössä oireettomana nyt pari vuotta

Vierailija
8/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti käytös voi olla myös olematta sairauden oire, mutta henkilö ei näe toiminnassaan mitään ongelmaa. Ei mulle muut ihmiset soittele 10 krt vaikka ei ole mikään edes hätänä. Lisäksi tämä ihminen on eronnut 4 vuotta sitten ja aivan paniikissa kun uutta miestä ei löydy, no voitte kuvitella et lo.käytöksellä on vaikea löytääkään. Ja sitten puututaan minun miesasioihin kun omia ei ole.ap

Vierailija
9/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on kyseinen sairaus. Maniavaiheessa meno voi yltyä todella villiksi, esimerkiksi valvotaan vuorokaudet ympäriinsä, toteutetaan "mahtavia ideoita" lennosta, muiden ihmisten mielipiteitä ei silloin todellakaan kuunnella. 

Lääkitys on ainut mikä tehoaa ja pitää tilanteen jotakuinkin tasaisena. Ongelmana tietysti se, että potilaalla on itsellään maniassa niin euforinen olo, ettei hän koe lääkitystä tarvitsevansa. Sen voisi saada aloitettua silloin, kun tasaisempi ajanjakso menossa.

Hätätilanteessa voi soittaa poliisin paikalle, ja he vievät sitten hoitoon. Tämäkin on hyvä tietoisesti ottaa keinovalikoimaan.

Vierailija
10/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut ko.sairauden oireita ja rajattomuus tulee esille. Sitähän tuo käytös on, ettei koe samanlaisia normeja missään käytöksessään kuin normaali ihminen. 

Käsität väärin. Kaverisi on vain huonotapainen. Laita sille rajat ystävyyden ehdoksi ja sano, ettet suostu muuhun. Sairaudella ei periaatteessa ole edes väliä, vaikka sellainen olisi. Sairaankin pitää osata käyttäytyä, tai jää yksin.

Vierailija
11/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolison kaksisuuntainen ilmeni vain maanisella tekemisellä tai vastapainona tekemättömyydellä eli nukkumisella. Ja maanisvaiheiden aikaan rahaa paloi, joten meni vuosia että saatiin talous kasaan. 

Nyt sitten ei oikeastaan tee mitään (tylsää), ellei ihan pakko. Jatkuvaa kyttäämistä ja kehoittelua. 

Vierailija
12/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta. Ja mikä pahinta, kaksisuuntainen yrittää tehdä sinusta  mt-ongelmaisen ja syyn omaan käytökseensä.

Vierailija
13/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi bipolaarista ja lääkityksen kanssa ovat ihan tavallisia tyyppejä.

Rajattomuutta ei kuulu sietää keneltäkään ja ystävyyden voi laittaa poikki, jos bipolaarinen ei syö lääkkeitään ja oireilee.

Vierailija
14/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo kyllä oikein kuulosta kaksisuuntaisella, enemmän joltain rajattomalta adhd:lta. Ja kyllä ne välit voi laittaa poikki oli sitten diagnoosia tai ei jos kerran menee noin raskaaksi. 

Vierailija
15/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut oireeton yli vuosikymmenen, en ole syönyt lääkkeitäkään sinä aikana. Ihmisillä on tosi outoja mielikuvia kyllä tästä sairaudesta. Toki se riski pitää tiedostaa, että elämänkriisissä voi tarvita taas lääketieteellistä tukea. 

Vierailija
16/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on kyllä ihan diagnoosina kaksisuuntainen, en sitten tiedä onko muutakin. On ollut selkeitä masennusjaksoja jolloin ollut osastolla ja myös maanisia vaiheita. Ap

Vierailija
17/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaveri se tuollainen on? Välit poikki ja estot päälle koko lähipiirille. Pelottava ahdistelija. Poliisille voi ilmoittaa, jos ei jätä rauhaan.

Vierailija
18/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsität väärin. Kaverisi on vain huonotapainen. Laita sille rajat ystävyyden ehdoksi ja sano, ettet suostu muuhun. Sairaudella ei periaatteessa ole edes väliä, vaikka sellainen olisi. Sairaankin pitää osata käyttäytyä, tai jää yksin.

On kai hänellä diagnoosi ja muitakin siihen liittyviä oireita?

Vierailija
19/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on kaksisuuntaisen diagnoosi nii kuin yllä kerron.. ap

Vierailija
20/40 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut oireeton yli vuosikymmenen, en ole syönyt lääkkeitäkään sinä aikana. Ihmisillä on tosi outoja mielikuvia kyllä tästä sairaudesta. Toki se riski pitää tiedostaa, että elämänkriisissä voi tarvita taas lääketieteellistä tukea. 

Ei se ole "mielikuvaa" kun on elänyt vuosia kaksisuuntaisen kanssa. Lopulta en enää jaksanut sitä säätämistä, syyllistämistä, katkeruutta kaikkeen ja kaikkiin. Ja kuvioissa oli myös alkoholi.