Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Nainen on naiselle susi"

Vierailija
16.07.2024 |

Aina kuulee puhuttavan toksisesta maskuliinisuudesta, mutta onko olemassa toksista feminiinisyyttä? Jos on, miten se ilmenee? 

Onko totta, että miehet ovat suoria ja rehellisiä toisilleen kun taas naiset harrastavat juonittelua ja selkäänpuukotusta? 

Onko otsikossa esitetty lausuma paikkaansapitävä vaiko pelkkä klisee? 

Toivon, että keskustelu pysyisi asiallisena. 

- Nainen itsekin

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena olen käynyt armeijan, työskennellyt sekä nais- että miesvaltaisilla aloilla, ja olen huomannut että ihan samanlaista menoa se on joka paikassa. 

Vierailija
82/91 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen ja pidät tätä sanontaa totena, niin tässä sinulle asia mietittäväksi:

Oletko itse susi muille naisille? Jos olet, niin lopeta se. Jos et, niin lopeta sanomasta näin koska todistit sen ihan itse juuri vääräksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkisinta misogyniaa ovat tutut hokemat, jotka eivät ole totta. Alun perin sanonta on siis latinaa ja kuuluu homo homini lupus eli ihminen on ihmiselle susi. Ei siis liity naisiin mitenkään. Silti täällä maailman tasa-arvoisimmassa maassa se on väännetty tarkoittamaan sitä, että naiset eivät tue toisiaan.

Aivan oikein. Sen vastine onkin "Femina feminae sus." 🤣🤣🤣

Vierailija
84/91 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti sitäkin on. Jotkut naiset ovat esimerkiksi kateellisia kauniille naisille.

Mutta onhan tuo sanonta vähän typerä, koska onhan mieskin usein naiselle susi. 

Sudet ovat paljon mukavampia kuin ihmiset. Ihminen on ihmiselle ihminen.

Päivi Räsänen on Päivi Räsäselle Päivi Räsänen.

Vierailija
85/91 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehetkin naljailee ja vittuilee toisilleen, varsinkin jos on äijämäinen miesporukka ja porukkaan yrittää astua mukaan vähän hiljaisempi näiden äijien sanoin "neitimäinen mies". Sellainen mies joka ei esim ryyppää tai juo alkoholia. 

Vierailija
86/91 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on toksista feminiinisyyttä, eli kielteisiä naisille tyypillisiä ominaisuuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi manipulointi, juoruilu, vastuun välttäminen, uhriutuminen, miehen resursseilla loisiminen jne. 

Vierailija
87/91 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

N

Vierailija
88/91 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin karkeasti yksinkertaistettuna miehillä toksisuus näyttäytyy fyysisemmin aggressiona, oli se sitten suoraa väkivaltaa tai ainakin sillä uhkailua. Myös usein seksuaalisen itsehillinnän puute. Naisilla taas toksisuus näyttäytyy sosiaalisemmin ja psykologisemmin. Eli on manipulaatiota, epärehellisyyttä ja vastuun välttämistä yms. Molemmat sukupuolet siis käyttäytyvät omia "vahvuuksiaan" hyväkseen.

Itse miehenä olen parisuhteissa tunnistanut kielteisimmäksi naisten piirteeksi juuri vastuun välttämisen. En muista montaa kertaa, että kukaan nainen elämässäni olisi aidosti pyytänyt anteeksi ja osoittanut erityisempää syyllisyyttä, vaikka olisi tehnyt jotain väärin. Tämä ainakin oma toistuva kokemukseni. Konfliktin liiallinen välttäminen myös usein johtaa pelkuruuteen, joka on naisille tyypillisempää. Ja lopuksi vielä naisten oikukkuus näyttäytyy miehille usein käsittämätömänä mielenterveyden heilahteluna. Naiset itse eivät usein ymmärrä itseään tai mitä haluavat. 

Vierailija
89/91 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin karkeasti yksinkertaistettuna miehillä toksisuus näyttäytyy fyysisemmin aggressiona, oli se sitten suoraa väkivaltaa tai ainakin sillä uhkailua. Myös usein seksuaalisen itsehillinnän puute. Naisilla taas toksisuus näyttäytyy sosiaalisemmin ja psykologisemmin. Eli on manipulaatiota, epärehellisyyttä ja vastuun välttämistä yms. Molemmat sukupuolet siis käyttäytyvät omia "vahvuuksiaan" hyväkseen.

Itse miehenä olen parisuhteissa tunnistanut kielteisimmäksi naisten piirteeksi juuri vastuun välttämisen. En muista montaa kertaa, että kukaan nainen elämässäni olisi aidosti pyytänyt anteeksi ja osoittanut erityisempää syyllisyyttä, vaikka olisi tehnyt jotain väärin. Tämä ainakin oma toistuva kokemukseni. Konfliktin liiallinen välttäminen myös usein johtaa pelkuruuteen, joka on naisille tyypillisempää. Ja lopuksi vielä naisten oikukkuus näyttäytyy miehille usein käsittämätömänä mielenterveyden heilahteluna. Naiset itse eivät usei

Saanko arvata, että olet seurustellut vain naisten kanssa? Luulisin, että jos seurustelisit miehen kanssa, hyvin pian törmäisit ihan samoihin asioihin hänenkin puoleltaan.

Luin juuri ketjua "miksi mies ei koskaan pyydä anteeksi" tms jossa moni nainen kertoo että mies loukkaa ja lopulta nainen päätyy pyytämään sitä anteeksi koska mies kääntää omat tekemisensä naisen syyksi. Itsekin olen kokenut tuollaisen suhteen. En silti epäile etteikö naisetkin voi käyttäytyä noin, tuo on ihan yleistä kypsymättömyyttä. Minulla on nykyään mies, joka on kokenut myös tuollaista entisessä suhteessaan, ja onkin ihanaa että kumpikin osaamme nyt arvostaa kumppania joka ottaa vastuuta ja koittaa kumpikin osaltaan tehdä suhteesta sellaisen missä molemmilla on hyvä olla.

Vierailija
90/91 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse miehenä olen parisuhteissa tunnistanut kielteisimmäksi naisten piirteeksi juuri vastuun välttämisen. En muista montaa kertaa, että kukaan nainen elämässäni olisi aidosti pyytänyt anteeksi ja osoittanut erityisempää syyllisyyttä, vaikka olisi tehnyt jotain väärin. Tämä ainakin oma toistuva kokemukseni. Konfliktin liiallinen välttäminen myös usein johtaa pelkuruuteen, joka on naisille tyypillisempää. Ja lopuksi vielä naisten oikukkuus näyttäytyy miehille usein käsittämätömänä m

Saanko arvata, että olet seurustellut vain naisten kanssa? Luulisin, että jos seurustelisit miehen kanssa, hyvin pian törmäisit ihan samoihin asioihin hänenkin puoleltaan.

Luin juuri ketjua "miksi mies ei koskaan pyydä anteeksi" tms jossa moni nainen kertoo että mies loukkaa ja lopulta nainen päätyy pyytämään sitä anteeksi koska mies kääntää omat tekemisensä naisen syyksi. Itsekin olen kokenut tuollaisen suhteen. En silti epäile etteikö naisetkin voi käyttäytyä noin, tuo on ihan yleistä kypsymättömyyttä. Minulla on nykyään mies, joka on kokenut myös tuollaista entisessä suhteessaan, ja onkin ihanaa että kumpikin osaamme nyt arvostaa kumppania joka ottaa vastuuta ja koittaa kumpikin osaltaan tehdä suhteesta sellaisen missä molemmilla on hyvä olla.

Asiaa. Parisuhteissa on tosi usein dominoivampi ja sovittelevampi osapuoli. Perinteisesti kai jälkimmäinen on ollut nainen, mutta monilla varmasti toisinkin päin. Kypsymätön voi helposti alkaa käyttää toisen sovittelevuutta hyväkseen vaikkapa juuri siten että sysää vastuun omista teoistaan toisen niskoille eikä itse koskaan pyydä anteeksi.

Tässähän on sitten vielä se, että dominoivat vetävät sovittelevia puoleensa ja toisinpäin. Kun kaikki omat suhteet noudattavat samaa kaavaa, onkin houkuttelevaa luoda mielessään stereotypia kuinka jokin on tosi tyypillistä juuri naisille tai juuri miehille.

Vierailija
91/91 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä normaalia. Juoruilua, selän takana haukkumista, mustamaalausta, juonittelua, valheiden kertomista mehevinä uusina juttuina, kaverien selkään puukotusta jne.

Miehet ovat suorempia. Naiset kieroja. Miehet hoitavat toksisuutensa kasvotusten tappelun riskillä. Naiset eivät koskaan. Ellei sitten ole porukka mukana. Silloin naisetkin voivat olla suoraan toksisia koska tappelun vaaraa ei ole yksi vastaan monta tilanteissa.

Höpöhöpö! Olen työskennellyt miesvaltaisella alalla kohta 30 vuotta, ja voin sanoa että melkoisia juoruakkoja löytyy työporukasta.             Se että "pissaa" seisaaltaan ei mitenkään näytä estävän juoruamista, vertailua, kateutta, vahingoniloa tms

Kyllähän nyt miehet on hyvinkin oppineet sinulta kaiken tuossa ajassa.