Yhtäkkiä alkanut turvotus ja unettomuus, voiko näillä olla jokin yhteys?
Paino noussut 3 kiloa kahdessa viikossa, vaikka mikään ei ole muuttunut. Paitsi että unet ovat jääneet lähes olemattomiin. Olen liikkunut ja syönyt normaalisti, siis niin perus settiä kuin ikinä eli ei mitään suola/sokeriturvotuksia ole. Paino on ollut aika lailla vakio vuosia.
Todella kummallinen yhtälö ja naamakin on turvoksissa. Pitää varmaan unilääkettä lähteä hakemaan, mut tuleeko jollain mieleen jotain mikä näitä kahta oiretta vois yhdistää?
N48
Kommentit (33)
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa molempia.
Olet aika vanha. Tuossa iässä alkaa elimistö veteleen viimeisiä. Varaisin ajan geriatrille.
Jospa menisit psykiatrille. Oireesi viittaavat pään sisäiseen ongelmaan.
Huonosti nukkuminen voi aiheuttaa painon nousua.
Mulla oli noi samat oireet, turvotusta naamassa, jaloissa jne. paino vain nousi ja nousi. Menin lääkäriin. Verikokeista selvisi kilpirauhasen vajaatoiminta ja erittäin paha raudanpuute. Ikää 45 + vuotta.
Pelkkä raudanpuute voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan. Eli nyt pitkällä rautakuurilla ollaan sitten.
Tässä yli neljänkympin iässä suurin osa on raudanpuutteisia, mikäli runsaat menkat aina. Raudanpuute sitten saa aikaan kaikkea tämmöistä.
Käy lääkärissä, voi liittyä useampaan eri sairauteen. Kannattaa ottaa perusverikokeet.
Unilääke ei ole ratkaisu, se ei poista juurisyytä, joka on joku muu.
Eli mene lääkäriin,, niin se määrää verikokeet, joista selviää, mikä on.
Luultavasti just esivaihdevuodet, raudanpuute, kilpirauhasen vajaatoiminta, verenpaine ja heikentynyt sokerinsietokin.....
Olisiko kroppasi mennyt ns nesteenvarastointimoodiin? Minulla tuo tapahtuu aina kun valmistaudun johonkin tärkeään (stressi) ja samanaikaisesti syön yli kulutuksen.
Uskoisin että kyseessä on evolutiivinen jäänne ajoilta, jolloin ravinnonhankintaretket kestivät päiväkausia ja parin kolmen päivän liikkuminen täytyi onnistua ilman juomavettä.
Ei ole tuollainen mitään vaihdevuosia vaan mene lääkäriin. Ei vaihdevuosissa naama turpoa.
Testaa varalta keliakia. Apteekin testi on jotain alle 20 euroa. Minäkin syytin unettomuutta turvotuksesta ja ummetuksesta. Lisänä oli vielä ripulia. Nyt ei ole 3-4 vuoteen ollut maha ja suolivaivoja kun välttelen gluteenia. Tää on aika syvältä kun tykkään ruisleivästä ja sitä ei maha kestä näköjään yhtään.
Painonnousu voi olla seurausta myös uniongelmista. Unella ja painonhallinnalla on syy-yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Painonnousu voi olla seurausta myös uniongelmista. Unella ja painonhallinnalla on syy-yhteys.
Niin, koska väsymys syötättää. Mutta ap on syönyt normaalisti.
Kiitos kommenteista. Sekä uniongelmat että painonnousu alkoivat aika lailla yhtä aikaa, ja siitä on pari viikkoa kun kaikki oli vielä normaalisti. Nyt joka päivä hitunen painoa enemmän. Juon ainakin 3 litraa vettä päivässä ja tasan sitä samaa ruokaa ja välipaloja mitä aina ennenkin.
Vatsa on myös jonkin verran löysällä, on ollut jo vuoden. Kuulemma toiminnallista eikä syytä tehdä mitään. Ei siis ole kipeä vatsa eikä sellainen kaasuturvotusvatsa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaa että uniongelmiinsa pitää käydä jääkaapilla välillä syömässä yöllä. 😁
Pääasia että saa hyvän unen vaikka sitten syödenkin yöllä jos herää ja sitten ei ihan heti saa unta.
Minä olen koko ikäni harrastanut yö syöntiä tarpeen mukaan muutettuani lapsuudenkodista pois ja ikää 58v.
Lapsuudenkodissani en koskaan nukkunut hyvin kun samassa huoneessa muitakin eikä happea ollut ja jääkaapissa ei ollut mitään syötävää muutenkaan muuta kuin valot siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että uniongelmiinsa pitää käydä jääkaapilla välillä syömässä yöllä. 😁
Pääasia että saa hyvän unen vaikka sitten syödenkin yöllä jos herää ja sitten ei ihan heti saa unta.
Minä olen koko ikäni harrastanut yö syöntiä tarpeen mukaan muutettuani lapsuudenkodista pois ja ikää 58v.
Lapsuudenkodissani en koskaan nukkunut hyvin kun samassa huoneessa muitakin eikä happea ollut ja jääkaapissa ei ollut mitään syötävää muutenkaan muuta kuin valot siellä.
Miten tämä liittyy ap:n tilanteeseen?
Sanoisin myös että mars lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Sydämen vajaatoiminta.
Nesteen kertyminen voi lisätä useita kiloja viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Sydämen vajaatoiminta.
Jep, mulla ainakin alkoi unettomuudella ja nesteen kertymisellä. Oli myös jatkuva eteisvärinä, jota en noteerannut koska sydän muutenkin silloin tällöin pompottelee miten sattuu.
Kaivon kuivuminen.