Jatkuvasti toitotetaan säästämisestä ja kituuttamisesta.
Olen keskituloinen ja ei minulla ole tarvetta säästää
Rahaa jää menojen jälkeen se mitä sattuu jäämään ja en todellakaan ala kituuttelemaan.
Laadukasta ruokaa, matkustelua, omaan hyvinvointiin satsaamista.
Miksi kituutaisin ja säästäisin pää märkänä?
Joku ne säästämäni rahat tulee loppupelissä tuhlaamaan.
Kommentit (59)
Raha ei kuitenkaan ole tuonut ap.lle kykyä asettua oman kokemuskuplan ulkopuolle.
Useimmille on. En väitä, että moni hyvin pärjäävä olisi kuplassaan.
Oliko aloittaja yksi Marin ex viisikko hallinnon jäsenistä, rahaa on kun kaikkien muiden talous ja ostovoima onkin sitten tuhottu pysyvästi?
Sitä kuuluisaa pahaa päivää varten.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä. Tällä hetkellä jää ehkä vähän vähemmän rahaa säästöön mutta se ei haittaa kun niitä säästöjä on jo riittävästi. Uutisointi on tällä hetkellä todella vääristynyttä, monella menee hyvin niin kuin ennenkin. Uutistoimistot ovat vain ilmeisesti v semmiston hallussa ja uutisoinnilla ajetaan omaa agendaa. Puolueeton ja faktoihin perustuva media on mennyttä aikaa. Kyllähän se tälläkin palstalla näkee, hallitusta saa haukkua kuinka paljon vain, mutta auta jos arvostelet v semmistoa, niin heti keskustelut poistetaan.
Ihme ajatus sulla. Miten tämä mihinkään vasemmistoon liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Hienoa jos aloittajan ei tarvitse pihistellä eikä miettiä ostaako tuoretta lohta vai halvinta sikanautaa lapselle,mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaita. Eli mikä tällaisen aloituksen pointti on? Tulla irvailemaan köyhille ja taloudellisissa vaikeuksissa oleville. Todella ilkeämielistä siis.
Hmm, pihistely, jotta saa pakolliset maksettua vähän eri, kun pihistely jotta saa mahdollisimman paljon säästöön
Toki jos ei itse koe, että pihistely laskee elämäntasoa, niin mikä ei sitten pistä ylijäävät säästöön. Ei kai kukaan pakolla kuluta vain kuluttamisen ilosta.
Sen jälkeen kun puskurivaroja on mukavasti, satsaan laadukkaaseen ruokaan, omaan sekä perheen hyvinvointiin, matkustelen joskus mutta se ei ole mikään intohimo, ostan tarvittavan mutten turhaa, säästän lapselle opiskeluun muutaman kympin... säästöön sattuu jäämään puolet keskimääräisestä palkasta.
Mä vähän ihmettelen nykyisiä keskiluokan itkuvirsiä, kun rahat ei riitä. Liian kalliit asunto ja auto?
Joo ei se säästäminen kannata. Säästää satasen tuolta niin sama satanen menee kuitenkin yllättäen tänne.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä mukaan saa?
Säästöjä ei saa mukaansa, mutta ne tekevät niistä muutamasta viimeisestä vuodesta huomattavasti mukavamman. Tulevaisuudessa ei ole luvassa nykyisen kaltaisia mega-eläkkeitä.
Miten olisi se kultainen keskitie?
Itse laitan 2-3k kuukaudessa sijoituksiin mutta jätän myös rahaa matkusteluun, harrastuksiin yms ja auton haluan vaihtaa muutaman vuoden välein uuteen.
Missä tätä toitottamista on ilmennyt? Tällä palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Joo ei se säästäminen kannata. Säästää satasen tuolta niin sama satanen menee kuitenkin yllättäen tänne.
Jos et olisi säästänyt sitä satasta, sinulla ei olisi laittaa sitä tänne.
Säästäminen ei tarkoita yhtä kuin kituuttamista, varsinkin jos taloudessa on kaksi raha-asiansa fiksusti hoitavaa aikuista. Olen/olemme säästöillä/sijoituksilla mm. maksaneet erään koulutuksen, matkustaneet, ostaneet desinghuonekalun, ottanut virkavapaata, selvinnyt puolison työttömyydestä ilman kituuttamista, ostaneet auton ilman velkaa. Ymmärrän, että olen etuoikeutettu, että rahaa jää säästöön. Lasten ollessa pieniä, kaikki rahat menivät elämiseen.
No älä säästä jos ei ole tarvetta. Miksi sinun piti asiasta alkaa vinkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt että sinulle voi sattua jotain? Tulee yllättävä iso rahanmeno? Kun olet keskituloinen yhteiskunta ei sinua auta, vaan oletetaan että selviät omilla säästöilläsi.
Kuule, ei koskaan ole yhteiskunta auttanut muita kun niitä, jotka ryssivät kaikki asiansa. Mikään ei ole muuttunut niillä, jotka aina ovat elättäneet itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä mukaan saa?
Ja hyvää päivää varten: esim. haluat toteuttaa jonkun unelman, joka vaatii rahaa. Kuten matkustaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et olisi säästänyt sitä satasta, sinulla ei olisi laittaa sitä tänne.
Tarkoitin lähinnä että menot pysyy vakiona eikä mitään jää kuitenkaan säästöön. Jos en olisi säästänyt satasta tuolta niin ei sitä todennäköisesti olisi tänne mennyt. Universumin tasapaino ja sillee
Kun vaan kaikki kituutetaan ja säästetään niin saadaan deflaatio aikaiseksi jolloin kaiken hinnat laskee, se on hyvä juttu.
Muutama vuosi sitten todettiin, että suomalaisilla kotitalouksilla on merkittävästi vähemmän säästöjä ja sijoituksia kuin esimerkiksi ruotsalaisilla. Vaikka ap ja moni muu onkin säästänyt nk pahan päivän varalle, läheskään kaikki eivät ole. Eivät ainakaan riittävästi. Nyt tähän on tullut muutos ja pankitkin jo huomanneet, että ihmiset ovat ruvenneet säästämään enemmän. Monen kohdalla ihan viisasta. Kun irtisanomissuojaa heikennetään ja työttömyysturvaa pienennetään ja lyhennetään, säästössä ja sijoituksissa kannattaa olla riittävästi. Mitä on "riittävästi" riippuu ihan yksilöstä. On vähän eri asia jäädä työttömäksi 30-vuotiaana kuin yli 55-vuotiaana. Lisäksi työsuhteen päättyessä loppuu myös työterveyshuolto (joka joillakin on kuitenkin ihan kattava) ja on oltava rahaa käydä yksityiselläkin, mikäli haluaa jotain muutakin kuin kehotuksen ottamaan Buranaa. Rahaa on hyvä olla säästössä myös erilaisiin remontteihin. Sekä asunnon omiin että taloyhtiössä tehtäviin. Puhumattakaan kaikista kodinkoneista, joita joutuu kuitenkin jossain vaiheessa uusimaan. Ja kun ikää tulee, on ihan hyvä alkaa varautumaan eläkepäiviinkin. Varsinkin, jos eläke ei tule olemaan mikään hulppea. Ja siihen, että erilaisia palveluita joutuukin ostamaan itse, koska yhteiskunnan rahat eivät enää riitä niitä maksamaan.
Mä olen säästänyt lähes aina ja on ollut elämäni varrella tilanteita, jolloin niitä säästöjä on sitten tarvittu. En kuitenkaan halua käyttää säästöjäni sellaiseen, mihin en ollut niitä tarkoittanut. Esimerkkinä tästä vaikkapa se, että mulla on rahat säästettynä jo taloyhtiön jossain vaiheessa tulevaan putkiremonttiin, mutta koska tässä on vielä 2 vuotta eläkeikään, en halua joutua tilanteeseen, jossa joutuisinkin käyttämään ne säästöni elämiseen, mikäli jäisinkin nyt työttömäksi. Ensi kuussa tulee hieman alle kymppitonni osinkoja ja ne menevät suoraan säästötilille. Samoin joskus syksyllä tulee muutama kymppitonni äitini sijoitusvakuutuksesta ja myös ne menevät säästötilille. Kosken niihin rahoihin aikaisintaan sitten, kun olen eläkkeellä. Siihen asti saavat olla tilillä "työttömyysturvana".
En kuitenkaan kituuta. En syö viikkokausia keitettyä makaroonia ja ketsuppia, kuten tein joskus kasarilla opiskeluaikana. Syön hyvin ja ja melko terveellisestikin, mutta ruokakaupassa silti olen alkanut katsomaan hintoja. En osta tavaroita, joita ilmankin pärjään oikein hyvin. Ensimmäistä kertaa lähes kahteenkymmeneen vuoteen värjäsin hiukseni taas itse enkä kampaajalla. Vaikka kuluttajahinnat ovatkin nousseet, pistän edelleen joka kuukausi säästöön yhtä paljon - ja joinakin kuukausina enemmänkin - kuin aiemmin. Olen vähentänyt kuluttamista, mutta se ei ole silti johtanut kituuttamiseen.
Kohtuudella kaikkea, syödä kohtuullisesti, juoda kohtuullisesti ja säästää kohtuullisesti. Ei liikaa pidä ajatella tulevaisuutta, eikä menneisyyttä on hyvä elää myös nykyhetkessä. Nämä kolme jotenkin tasapainossa.