Ketä nämä."liikkuvat" äänestäjät oikein on?
Itse olen äänestänyt samaa puoluetta jo yli 30v, miksi jotkut vaihtavat puoluetta ilmeisesti kuukausittain? Jonkun tapahtuman tai lupausten perusteella?
Kommentit (32)
Ne on niitä jotka haksahtavat, "halpaa löpöä ja viinat markettiin" retoriikkaan.
Tuo jos mikä on typerää hirttäytyä johonkin tiettyy puolueeseen. "Äänestän vasemmistoliittoa koska olen 30v jo äänestänyt". Suurinosa katsoo mitkä puolueet lupaa ja mikä on kanta itselle tärkeisiin asioihin.
Jotkut osaavat/uskaltavat muuttaa mielipiteitään, eivätkä äänestä sokeasti samaa puoluetta. Tällä hetkellä suuri osa liikkuvista äänestäjistä ovat esimerkiksi kyllästyneet tukielättäjien elättämiseen ja äänestivät Kokoomusta.
Maailman ja yhteiskunnan tilanteen vuoksi. Kokonaishyvinvointi vaatii monenlaisia toimia ja maailma muuttuu nopeasti. Puolueet toimivat niin, että valmistelevat asioita ja sitten kun pääsevät valtaan, ryöpsäyttävät myös agendansa valloilleen. Kansa voi näin valita, haluaako tällä kaudella appelsiini- vai omenamehua
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä jotka haksahtavat, "halpaa löpöä ja viinat markettiin" retoriikkaan.
"Vappusatanen" hakee vertaistaan suomen poliittisessa historiassa. Aika moni meni siihenkin halpaan
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt, olen aina äänestänyt ns. oikeistoa eikä kävisi edes mielessä äänestää vasemmistoa. Varmaan vasemmiston kannattaja ajattelee samoin eli ei ikinä äänestäisi oikeistoa. Tosin jotkut ilmeisesti seilaa puolueiden välillä
Suomessa ei ole kaksipuolue järjestelmää, joten älyllisesti laiskaa ajatella tämä asia pelkästään oikeisto-vasemmisto-näkökulmasta. Eiköhän valtaosa liikkuvista äänestäjistä seilaa toisiaan lähellä olevien puolueiden välille, kuten esim. vasemmistoliiton ja demareiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt, olen aina äänestänyt ns. oikeistoa eikä kävisi edes mielessä äänestää vasemmistoa. Varmaan vasemmiston kannattaja ajattelee samoin eli ei ikinä äänestäisi oikeistoa. Tosin jotkut ilmeisesti seilaa puolueiden välillä
Suomessa ei ole kaksipuolue järjestelmää, joten älyllisesti laiskaa ajatella tämä asia pelkästään oikeisto-vasemmisto-näkökulmasta. Eiköhän valtaosa liikkuvista äänestäjistä seilaa toisiaan lähellä olevien puolueiden välille, kuten esim. vasemmistoliiton ja demareiden.
Käytännössä on oikeisto vs. vasemmisto. Keskusta on kuivumassa pienpuolueeksi
Niillä on levottomat jalat, ne suhaa menemään jatkuvasti sen takia kun eivät voi ola paikallaan hetkeäkään. Kauheaa töminää pitävät kun liikkuvat. Kuin mullilauma olisi liikkeellä.
Mulla esimerkiksi vähän vaikuttaa mitkä vaalit on kyseessä - eduskuntavaaleissa äänestän sellaista ehdokasta joka puhuu mulle merkityksellisistä asioista, kolme eri mahdollisuutta puolueista, en mä sentään persuja tai kd äänestä. Nyt eu-vaaleissa äänestin aika eri laidalta olevaa ehdokasta ihan siksi että hän on meppinä ajanut mulle merkityksellistä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vappusatanen" hakee vertaistaan suomen poliittisessa historiassa. Aika moni meni siihenkin halpaan
Ja mitä saatiin? Pääkanisterin palkankorotus (jauhot ei ole halpoja!), verojen nosto ja sen lisäksi koko vappu peruttiin. Tyypillistä demarisyöpää.
Liikkuvat vaalipiiristä toiseen, ihan sen mukaan mitä heille maksetaan ja kenet on tarkoitus saada valittua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla esimerkiksi vähän vaikuttaa mitkä vaalit on kyseessä - eduskuntavaaleissa äänestän sellaista ehdokasta joka puhuu mulle merkityksellisistä asioista, kolme eri mahdollisuutta puolueista, en mä sentään persuja tai kd äänestä. Nyt eu-vaaleissa äänestin aika eri laidalta olevaa ehdokasta ihan siksi että hän on meppinä ajanut mulle merkityksellistä asiaa.
Ei kai kukaan usko yksittäisiin vaalilupauksiin? Suomessa puolueet määrää mitä tehdään, ei kansanedustajat. Eu-vaalit sitten erikseen kun suomella on peräti 14 edustajaa yli 700:sta. Voit kuvitella paljonko vaikutusvaltaa heillä on
Halpaa löpöö, rajat kii ja väkevät markettiin. Siinä pyhä kolminaisuus v ajakin äänen saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Halpaa löpöö, rajat kii ja väkevät markettiin. Siinä pyhä kolminaisuus v ajakin äänen saamiseen.
Mites ne ihmisoikeudet?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö "löpön" sitten olla kallista, rajat auki ja Alkon monopoli täältä ikuisuuteen?
Sinivalkoinen tuo mies!
Äänestäjän hän ties
Tälle lupasi halpaa löpöä
Jutut oli ihan höpöä
Hän valheilla ja vihalla palstat täyttää
Kautta trollitehtaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan usko yksittäisiin vaalilupauksiin? Suomessa puolueet määrää mitä tehdään, ei kansanedustajat. Eu-vaalit sitten erikseen kun suomella on peräti 14 edustajaa yli 700:sta. Voit kuvitella paljonko vaikutusvaltaa heillä on
No ei yksittäisiin lupauksiin mutta siis saman puolueenkin sisällä on joistakin asioista eriäviä kantoja, toki sitten etsin sellaisen ehdokkaan joka yrittäis siellä omassa eduskuntaryhmässä vaikuttaa mun toivomalla tavalla. Joku sieltä aina on valittava kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö "löpön" sitten olla kallista, rajat auki ja Alkon monopoli täältä ikuisuuteen?
Tietenkin! Sehän vain meinaisi että demariutopia ja demarisyöpä jatkaisi olemistaan täältä ikuisuuteen. Onneksi ei ole jatkamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä on oikeisto vs. vasemmisto. Keskusta on kuivumassa pienpuolueeksi
Olen ikäihminen ja koen että olen lähempänä keskustaa kuin mitään muuta puoluetta tai aatetta. Ikäni olen ollut puolueeton ja äänestänyt kaikissa vaaleissa sellaista henkilöä, joka vastaa kulloinkin minulle tärkeitä asioita yhteiskunnassa. Liikkuva äänestäjä ja kaikista puolueista on löytynyt sopivin siinä tilanteessa. Kunta, kansanedustaja, presidentti ja Eu- vaaleissa. Puolueet ovat vuosien aikana lähentyneet toisiaan, joten jyrkkää eroakaan ei enää löydy. Kuntavaaleissa pitää tarkastella eri tavoin ehdokkaita kuin esim kansanedustajan vaalissa. Jos joku ei ole vielä huomannut niin suurimmat puolueet jakautuvat vähintään kahtia, jopa kolmeen osaan sisäisesti. Mm demareissa on selvä oikeisto ja vasemmistosiipi. Jopa liberaali siipikin. Sanna Marin oli vasenta siipeä ja Antti Lindtman oikeistosiipeä.