Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä nämä."liikkuvat" äänestäjät oikein on?

Vierailija
16.07.2024 |

Itse olen äänestänyt samaa puoluetta jo yli 30v, miksi jotkut vaihtavat puoluetta ilmeisesti kuukausittain? Jonkun tapahtuman tai lupausten perusteella?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla esimerkiksi vähän vaikuttaa mitkä vaalit on kyseessä - eduskuntavaaleissa äänestän sellaista ehdokasta joka puhuu mulle merkityksellisistä asioista, kolme eri mahdollisuutta puolueista, en mä sentään persuja tai kd äänestä. Nyt eu-vaaleissa äänestin aika eri laidalta olevaa ehdokasta ihan siksi että hän on meppinä ajanut mulle merkityksellistä asiaa. 

Ei kai kukaan usko yksittäisiin vaalilupauksiin? Suomessa puolueet määrää mitä tehdään, ei kansanedustajat. Eu-vaalit sitten erikseen kun suomella on peräti 14 edustajaa yli 700:sta. Voit kuvitella paljonko vaikutusvaltaa heillä on

Hölmö, ne kansanedustajat ja äänestäjät ja jäsenet ovat se puolue.

Kaikilla puolueilla on oma ideologiansa.

Se aate mitä ne ajaa, kannattaa, ja  jonka avulla 

ne haluavat johtaa Suomea.

Sen aatteen takia, henkilöt hakeutuvat tiettyihin puolueisiin  kansanedustaja ehdokkaiksi. 

Vierailija
22/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt, olen aina äänestänyt ns. oikeistoa eikä kävisi edes mielessä äänestää vasemmistoa. Varmaan vasemmiston kannattaja ajattelee samoin eli ei ikinä äänestäisi oikeistoa. Tosin jotkut ilmeisesti seilaa puolueiden välillä

Pitäisin aika omituisena, että äänestäjä ei vaihtaisi puoluetta, jos puolue muuttaa huomattavasti linjaansa. Esimerkiksi ympäristönsuojelua painottavan liberaalin ihmisen pitäisi yrittää löytää jokin toinen vaihtoehto vihreiden tilalle, koska vihreät ovat painottaneet politiikassa identiteettikysymyksiä aivan kohtuuttoman paljon suhteessa tärkeämpiin asioihin. Samoin kokoomuksen kannattajista ns. sivistysporvarien olisi pitänyt alkaa etsiä uutta puoluetta, koska kokoomuksessakin puolueen linja on persujen nousun myötä kallistunut paljon entistä oikeammalle räyhäoikeiston ja rahaa elämän keskipisteenä pitävien ihmisten tavoitteiden suuntaan.

Minä olen äänestänyt sekä kokoomusta että vihreitä, eikä minulle ole tällä hetkellä yhtään hyvää vaihtoehtoa. Vasemmistoa en äänestä, vihreät ovat liian hörhöjä ja hieman liian vasemmalla, kokoomus on kallistunut liian oikealle, kepu on liian maalaishenkinen. Tarvittaisiin hyvä keskustaliberaali vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen siitä mitkä vaalit ovat kyseessä voin äänestää hyvin eri puoluetta.

Presidentinvaalissa olen viimeksi äänestänyt kepua ja kokkareita. Olennaista on ollut ehdokkaan ulkopoliittinen linja ja tolkullisuus.

Eduskuntavaaleissa olen nuorempana äänestänyt aina sitä fiksuinta ehdokasta, nykyisin rajoitun käytännössä kahden puolueen listoihin, koska poliittiset linjat ovat nykyisin niin kaukana toisistaan. Tällöin siitä fiksuudesta joutuu usein hieman tinkimään, eli sellainen perussuorittaja riittää jos vaan ajaa järkevää politiikkaa. 

EU-vaaleissa katson tarkkaan ehdokkaan äänestyshistorian erityisesti aluepolitiikan ja kansallisten etujen valvomisen osalta.

Kunnallisvaaleissa olen äänestänyt sitä tahoa jolla on kulloisenkin asuinkuntani keskeisten asioiden osalta ollut järkevin linja. Esimerkiksi Espoossa äänestin persuja, Kuopiossa vihreitä.

Vierailija
24/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä jotka kuvittelevat äänestävänsä henkilöä, eivätkä tajua puolueita.

Vierailija
25/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt, olen aina äänestänyt ns. oikeistoa eikä kävisi edes mielessä äänestää vasemmistoa. Varmaan vasemmiston kannattaja ajattelee samoin eli ei ikinä äänestäisi oikeistoa. Tosin jotkut ilmeisesti seilaa puolueiden välillä

Hahhah. Olen keskustaoikeistolainen, enkä ole koskaan äänestänyt suomen oikeistopuolueita. Tilanteen mukaan olen äänestänyt demareita, vihreitä ja viimeksi eurovaaleissa Li Anderssonia. Miksi? Koska vihreissä ja demareissa on oikeistolaista, eikä Suomessa ole ollut keskusta oikeistolaista puoluetta koko elämäni aikana. Keskustasta oli samanlainen korruptiokabinettisylikoira kokoomukselle kuin mitä perussuomalaiset heti kun pääsivät hallitukseen.

Älä ikinä luota lestaan, tai kokoomuslaiseen. Se on itsetuhoista. Persut ei ole mikään puolue. He ovat kokoomuksen sylikoiria.

Vierailija
26/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on näitä jotka protestoisivat joka vaaleissa jos viitsisivät äänestää. Yleensä eivät. Yksi haluaa mmkesksutelua, toinen halpaa pensaa, kolmas neukkulan takaisin tai ainakin hyvät idänsuhteet.

Vierailija
27/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Itse olen aina äänestänyt oikeistoa koska vasemmistopuolueiden arvot ei sovi minulle. En voisi ikinä äänestää vasemmistoa. Vasemmisto ajaa vihersiirtymää eikä se ole pientuloisille oikein.

Vierailija
28/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirtynyt koko ajan vasemmalle. Opiskelijana äänestänyt RKP/KOK, jossain vaiheessa vihreitä, nyt viime aikoina vasemmistoa. 

Persut oli Soinin aikana huomattavasti enemmän vasemmalla ja heillä oli oikeasti edistyksellisiä aatteita. Kun nyt lukee kyseisen puolueen "ohjelmia" , niin nehän ovat ihan vitsi. Tuntuu siltä, että siellä on istuskeltu kaljapöhnässä ideoimassa.

Vierailija
29/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen äänestänyt useita eri puolueita. Yleensä oikeistoa tai sinnepäin kallellaan olevia, mutta esim. presidentinvaaleissa äänestin Litä.

Miksikö? Koska en ole kyennyt muodostamaan selkeää mielipidettä siitä, mitä puoluetta haluaisin äänestää aina. Arvioin tilanteen aina vaalikohtaisesti.

Vierailija
30/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestä vihreitä kunta- ja aluevaaleissa koska olen täysin eri mieltä kaavoituspolitiikasta. Sen sijaan äänestän vihreitä muissa vaaleissa koska olen suurimmasta osasta asioita samoilla linjoilla.

Vierailija
31/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihtelen puolueita. Osin yleisen tilanteen puitteissa, osin sen mukaan mistä löytyy mahdollisimman paljon kanssani yhtä mieltä oleva ehdokas ja osin mitä kukin puolue haluaa ajaa. Yleisen tilanteen puitteissa äänestin 2015 persuja, koska halusin olla pakottamassa heitä hallitusvastuuseen ja reisillehän se kuvio meni, kuten populisteilta odotinkin. Sopiva ehdokas on välillä ollut milloin mistäkin puolueesta. 

Vierailija
32/32 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä äänestin vihreitä Helsingissä asuessa, mutta nyt kun muutin taas landelle ei vaan voi kun haluavat kieltää yksityisautoilun varsinkin bensa- ja dieselvehkeillä, eikä täällä maalla pärjää julkisen liikenteen avulla. Sitä ei siis ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi