Ystävän huumeiden käyttö paljastui
Minulle paljastui hyvän ystäväni huumeiden käyttö, tai pikemminkin se että hän on nyt kokeillut aineita ja ilmeisesti ihastunut niihin eli käyttö on alkutekijöissään. Olen äärimmäisen huolissani ja tyrmistynyt. Asia valvottaa öisin enkä tiedä mitä tehdä.
Tiedän että hänellä on taipumus riippuvuuteen. Hän on jopa itsekkin ääneen hämmästellyt kuinka koukuttavaa jokin aine on kun keskellä viikkoakin tekisi mieli lähteä vetämään.
Hän ei ole siis mitenkään salaillut käyttöään, onneksi. Salailu tekisi tästä vielä pahempaa. Mitä ihmettä voin tehdä asialle? Olen todella huolissani ja surullinen, aivan kuin matto olisi vedetty jalkojen alta. Näin hänet aineiden vaikutuksen alaisena ja hän oli kuin eri ihminen eikä edes näyttänyt nauttivan olostaan vaan pikemminkin päinvastoin.
Pelkään että jos puutun asiaan hän alkaa salailemaan käyttöään. Otin asian hänen kanssaan puheeksi ja hän oli sitä mieltä ettei enää edes kokeile, mutta en vakuuttunut. Jäin ymmärrykseen että tietyissä tilanteissa hän olisi edelleen valmis vetämään kamaa.
En voi käsittää miten ystäväni on näin typerä. Meillä on kuitenkin jo ikää sen verran että luulisi olevan järkeä päässä. Olemme tunteneet hyvin pitkään ja olen kuvitellut ettei hän ikinä tekisi itselleen ja muille mitään tällaista.
Aineet joista hän puhuu ovat todella addiktoivia. Kerroin tästä hänelle ja naurettavin hänen vastaväitteensä oli kun hän kysyi että käytänkö minä kahvia. Kun sanoin että käytän oli ilme voittava "no niinpä!!" ja mietin että todellako hän on näin tyhmä.
Mitä ihmettä voin tehdä? Pelkään että hänelle aiheutuu vakava riippuvuus ja hänestä tulee epäluotettava narkkari. Pelkään menettäväni hänet tai ainakin sen ihmisen jonka olen tuntenut. Hänellä on puoliso ja pieni lapsi, enkä voi edes kuvitella mitä tapahtuisi jos hänen puolisonsa saisi tietää. Auttakaa?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Itseäni amfetamiini valvottaa hävyttömästi. En juo, mutta neljä-viisi kertaa vuodessa juhlin pirin ja/tai kokkelin voimalla. Pidän siitä olosta, olen sosiaalinen ja skarppi, ainakin omasta mielestäni hauska enkä aiheuta kellekään kurjaa oloa. Miinuksena on tosiaan parin yön valvominen, joka vaikuttaa pitkälle seuraavaan viikkoon ja laskee työtehoa, masentaa ja laskuissa tekisi mieli hypätä ikkunasta.
Ymmärrän kyllä, miksi aineisiin jää koukkuun, ja jos käyttäisin useammin niin potentiaalisesti voisin luisua ongelmakäyttäjäksi.
Aloittajalle: aikuisen käyttö ei kuulu sinulle. Huumausaineissa on tarpeeksi samaa kuin alkoholismissakin, se ei kuulu ulkopuolisille.
Aineisiin ei jää koukkuun, jos sietää vieroitusoireet heti seuraavana päivänä ja totuttaa aivot niihin vieroitusoireisiin, vaikka kuinka tuntuisi väkivaltaiselta. Voi nimittäin olla hirveä fiilis siinä, jos päänsärky on semmosta kuin joku hakkaisi vasaralla päätä. Voi olla ettei koukutu, mutta amfetamiinin ym. kovien huumeiden ikävämpi puoli on, että aivoihin voi jäädä se mielihalu, vaikka ei olisi koukussa ja ei se ole kivaa, jos tekee vielä 10 vuoden päästä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailmassa on se vika, että muiden "ongelmista" tehdään omia ongelmia. Suhtaudu siihen ystävään samoin kuin ennenkin. Et ole hänen äitinsä. Nykyään hyvin hyvin monet kiskovat jotain muuta kuin kuningas alkoholia ja ainakin omasta mielestä se on ihan ok.
No olen elämässä ollut monta kertaa päihteidenkäyttäjien läheinen ja voin sanoa, että ei se ole vaan heidän oma ongelmansa, koska kaikki ihmisten tekemiset vaikuttaa myös muihin, aivan kaikki mitä teet, vaikuttaa lähipiiriin. On siinä eroa, tarjoileeko huumehuuruista henkistä väkivaltaa vai jotain muuta.
Ei tasan tarkkaan vaikuta. Se, että minä esimerkiksi pari-kolme kertaa vuodessa pidän juhlaviikonlopun, jolloin käytän mdma:ta tai amfetamiinia, ei vaikuta yhtään mitenkään läheisiini, jotka eivät tästä tiedä. Nistit onkin sitten asia erikseen, mutta käyttäjiä on monenlaisia, ja kaikki eivät ole nistejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni amfetamiini valvottaa hävyttömästi. En juo, mutta neljä-viisi kertaa vuodessa juhlin pirin ja/tai kokkelin voimalla. Pidän siitä olosta, olen sosiaalinen ja skarppi, ainakin omasta mielestäni hauska enkä aiheuta kellekään kurjaa oloa. Miinuksena on tosiaan parin yön valvominen, joka vaikuttaa pitkälle seuraavaan viikkoon ja laskee työtehoa, masentaa ja laskuissa tekisi mieli hypätä ikkunasta.
Ymmärrän kyllä, miksi aineisiin jää koukkuun, ja jos käyttäisin useammin niin potentiaalisesti voisin luisua ongelmakäyttäjäksi.
Aloittajalle: aikuisen käyttö ei kuulu sinulle. Huumausaineissa on tarpeeksi samaa kuin alkoholismissakin, se ei kuulu ulkopuolisille.
Aineisiin ei jää koukkuun, jos sietää vieroitusoireet heti seuraavana päivänä ja totuttaa aivot niihin vieroitusoireisiin, vaikka kuinka tuntuisi väkivaltaiselta. Voi nimittäin olla hirveä fiili
Jos sulle tulee pirin aiheuttamana kova päänsärky on todennäköistä että saat aivoverenvuodon joku kerta kun douppailet. Aivoaneyrysma jos sanoo poks, sun seuraava osoite on mullan alla. Piri nimittäin nostaa verenpainetta ja siten lisää erilaisten aika vittumaisten aivotapahtumien riskiä.
Mulla oli yks tuttu, joka oli sekakäyttäjä. Oikeastaan tutuntuttu oli. Tosi kiva tyyppi oli. En viitsinyt sille mitään ikinä huomauttaa asiasta, kun tyyppi oli varmasti dokannut ym. jo reilusti 20 vuotta ja eiköhän ne silloin tiedä ongelmastaan itsekin. Yleensä pidin lompakon tallessa eli täyttä luottoa ei ollut eikä kannata luottaa päihdeongelmaisiin 100%. Kerran järkytyin, kun kävin sen kotona vessassa yksin ja näin mitä kaikkea sen lattioilla oli. Kerran järkytyin, kun olin sen luona yötä ja en saanut unta, kun kuuntelin sen riitelyä joidenkin naisten kanssa. Kyllä se riidan sisältö oli ihan eri kuin ns. normaali-ihmisillä. Joskus baarissa se sai raivokohtauksia ja sitä piti vähän suositella hillitsemään itsensä. Noin muuten, oli niin pitkän linjan päihdeongelmainen, ettei tullut mieleenkään alkaa valistamaan tai puuttumaan.