Isä pääsee kotiin sairaalasta - mitä kivaa keksisi kotiin paluun kunniaksi?
Isäni on ollut sairaalassa yli kuukauden sydänkohtauksen ja sen komplikaatioiden vuoksi, mutta huomenna hän vihdoin pääsee kotiin. Haluaisin järjestää hänelle jotain erityistä ja mieleenpainuvaa kotiinpaluun kunniaksi. Olisiko teillä ideoita, mitä kivaa voisin tehdä tai järjestää, jotta hän tuntisi olonsa mahdollisimman tervetulleeksi?
Olen ajatellut esimerkiksi rauhallista illallista perheen kesken tai jonkin pienen yllätyksen. Kaikki ehdotukset ja ideat ovat tervetulleita!
Kommentit (46)
tuommosen tilaat olkkariin+ viinaxia isille ja pari kunnon sikaria https://youtu.be/-qs9dV9ltxs?si=rvKQ588HktPEWFCo
Vierailija kirjoitti:
Kun tulin syöpäleikkauksen jälkeen kotiin nautin vaan rauhasta, koska sairaalassa olin suuressa huoneessa, jossa paljon potilaita. Kukista, kahvista, raikkaista hedelmistä iloitsin. Miten mukava oli mennä omaan sänkyyn lepäämään. Väsymys oli sen verran kova, etten olisi jaksanut heti mitään erityistä ohjelmaa.
Jatkan vielä tuohon...Isäsi saattaa pitää tietenkin eri asioista. Häneltä itseltään voisi kysyä mitä hän erityisesti kaipasi sairaalassa ja yrittää sitten täyttää niitä tarpeita. Mutta tuo rauhassa omassa kodissa oleminen ilman suurempia tapahtumia heti alkuun on ollut tärkeää paitsi minulle niin myös läheisilleni ja tuttavilleni heidän kotiutuessaan pitkän sairaalassa olon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa hyvää kotiruokaa, josta tiedät isäsi pitävän. Ei mitään valmisruokapaskaa. Ja hänen lempijuomiaan.
Rauhallista yhdessäoloa ja hyvää ruokaa ja juomaa, ei mitään ihme yllätyksiä.
Eli läskisoossi, kuoripotut, punainen maito ja ruisleipää ja voita.
Jälkiruoka olisi pullo tai pari kirkasta. Kyllä nukuttaa sen päälle.
Toivottavasti AP ehti tulla järkiinsä. 1kk sairaalajakso tarkoittaa sitä, että akuutin sairastumisen ja siitä elämän perustoiminnoista selviytymisen jälkeen alkaa KUNTOUTUS. Sairaalassa se tarkoittaa sitä, että viettää aikansa pienehkössä sairaalahuoneessa ja saa ehkä kävellä sairaalan käytävillä. Sitäkin on usein rajoitettu, riippuen osastosta. Toisinsanoen, kotiin palaa potilas, jolla on täysi kuntoutus vielä edessään. Silloin ei todennäköisesti ole hyvä hetki järjestää juhlia. Tärkeää on huolehtia, että kotona on järjestetty asiat potilaan voinnin mukaan: talo on siivottu, ruokaa varattu jääkaappiin ja pakastimeen, on ehkä jopa tavaroita järjestelty siten, että heikkokuntoinen ihminen jaksaa tarvittavat asiat ottaa kaapista esille. Sydänpotilaalla voi olla myös rajoitus, että ei saa nostaa käsiä pään yläpuolelle, jolloin aika monet ylähyllyt pitää järjestellä uusiksi. Nämä nyt alkuun. Aika surkea vitsi järjestää joku yllätys sydänsairaalle ylipäätään. Sairaalassa voi olla tosi hektistä olla ihan potilaana, joten tärkeää kotona on päästä rauhoittumaan ja lepäämään!
Kun tulin syöpäleikkauksen jälkeen kotiin nautin vaan rauhasta, koska sairaalassa olin suuressa huoneessa, jossa paljon potilaita. Kukista, kahvista, raikkaista hedelmistä iloitsin. Miten mukava oli mennä omaan sänkyyn lepäämään. Väsymys oli sen verran kova, etten olisi jaksanut heti mitään erityistä ohjelmaa.