Näyttääkö kapselivaatekaappi / tyylikäs pukeutuminen jotenkin 2010-luvulta?
Olen viime päivinä selannut Pinterestiä, YouTubea ja erilaisia blogialustoja. Olen etsinyt inspiraatiota klassiseen pukeutumiseen / kapselivaatekaappiin. Jostain syystä kaikki inspiraatiokuvat näyttävät jotenkin hyvin 2010-luvulta: pillifarkut, raitapaidat, tyköistuvat bleiserit, villapaidan alta pilkistävä valkoinen kauluspaita, beiget nilkkurit, nahkaiset ballerinat... onko se sitten klassista vai 2010-lukua?
Kommentit (101)
Olen luopunut vaatteista, mitä ei ole tullut käytettyä, jotka on jäänyt pieniksi tai ei muuten istu päälle. Ostan uutta harkiten, pääsääntöisesti käytettynä. Mietin missä ja minkä kanssa niitä pidän. Myös kenkiä ja takkeja olen löytänyt hyväkuntoisia käytettyinä, joten niihin ei rahallisesti ole kovin paljon mennyt. Jos jokin vaate alkaa vain kyllästyttämään niin ei harmita luopua siitä, koska ei ole kovin paljon maksanutkaan. Pidän siitä, että on vaihtelun mahdollisuutta, mutta en silti omista mitään kovin suurta määrää vaatteita. Etsin siis oman tyylisiä vaatteita, en sen mukaan mikä on muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Nythän farkkumuoti on siitä kiva, että ihan minkälaiset farkut vaan ovat muotia. Pillit ehkä vähemmän, mutta kyllä niitäkin on kaikkien valmistajien valikoimissa.
Oon käyttänyt pillejä kohta 60 vuotta, oon säännöllisin väliajoin muodikas 🤣
Pillithän on tulossa takaisin muotin, joten me jotka emme ole niistä koskaan luopuneetkaan olemme oikein muodikkaita!
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vaatteita teidän kapselivaatekaapista löytyy? Päivitätkö sitä sesongin mukaan? Itselläni on useampi kapseli kerralla; töihin, kotiin ja urheiluun. Nyt olen laittanut paksummat talvella käytettävät neuleet ja mekot ylähyllylle ja ottanut ohuempia neuleita ja kesämekkoja esille. Tietyt peruspaidat, arkimekot ja farkut kulkevat läpi vuoden mukana. Ostan myös käytettynä jotakin itselleni uutta, minkä voi yhdistää jo olemassa oleviin vaatteisiin. Olen töissä omilla rennoilla vaatteilla (työskentelen lasten kanssa), joten vaatteita joutuu pesemään usein. Ja on kiva, että on hieman vaihtelun varaa, ettei työkaverit katso, että aina samoilla parilla vaatteella mennään.
Päivitän sesongin mukaan. Talvikapselissa on laivastonsinisen perusvärin lisäksi joulunpunaista ja lumenvalkoista. Kevätkapselissa on tehostevärinä keltainen. Kesävaatteissa on tehosteissa mukana vaaleanpunainen ja vaaleansininen. Syksyllä väriskaala keskittyy erilaisiin sinisiin, olen harkinnut oranssia tehosteväriä mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.
Mulla ei ole kapselivaatekaappia ja paksuimmat neuleeni mulla on käytössä keväällä ja syksyllä ulkotakkina, joskus myös koleana kesäpäivänä. En tajua kun jotkut kaivaa kesämekot ja caprit toukokuussa, mulla lämpötila pitää olla 23 ennenkuin tarkenen lyhythihaisella. 18 riittää jos aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta eikä tuule. Näitä päiviä on kesässä ehkä 20-30 joten enimmäkseen mulla on pitkähihaiset mekot käytössä (plus neuletakki varulta) huhtikuusta lokakuulle. Kesä-elokuussa käytän lyhythihasta enemmän kevyen neuletakin tai hartiolle laitettavan huivin kanssa. Ohuemmat neuleeni on käytössä varsinkin talvella villakangastakin tai toppatakin alla. Tukehtuisin paksuimmissa neuleissani jos ne olisi takin alla. Päällystakkina neuletakki on harvoin tukahduttava kun hengittää ja voi pitää auki. Joten mun on vaikea laittaa moniakaan vaatteita säilöön kauden mukaan. Takit menee kauden mukaan kyllä ja villahousuja en sentään kesällä käytä. Kiinnostaisi kyllä joskus kokeilla miten pienellä määrällä vaatteita pärjäisi jonkun pätkän.
Kapselivaatekaappi on kiva idea mutta Suomen säässä tosi vaikea toteuttaa kun säätila vaihtelee lähes päivittäin. Aina pitää olla joko lisäämässä tai vähentämässä vaatteita. Talvella on helpointa kun pistää saman verran vaatteita päälleen joka päivä ja asukin voi olla suht sama.
Olen yrittänyt ostaa toinen toisiinsa siis värien puolesta sopivia vaatteita jo jonkin aikaa ja nyt mulla alkaa olla tilanne, että päällepantavaa löytyy säähän kuin säähän ja tilanteeseen. Mutta vaatemääräni on silti niukka ja joudun pesemään käyttövaatteita koko ajan. Neuleita, puuvillaisia, tarvitsisin lisää mutta jostain syystä niitä on ollut tänä vuonna vaikea löytää.
Puuvillaisia neuleita löytyy kyllä heikonlaisesti. Nansolla on Mira-neuletakki muutamassa värissä ja Kumpu-neulepuseroa lyhyellä ja pitkällä hihalla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaate pitää voida kantaa ylpeydellä elinkaarensa päähän asti. Kyllä tiedän, että käyttämäni tyköistuva bleiseri ei ole muodikas, mutta käytän sitä koska se on edelleen ehjä ja ihan hyvä. Kestän kyllä sen, että joku ajattelee, että olen tyylitön. En halua lisätä maapallon tekstiilikuormaa vaihtamalla kunnossa olevia vaatteita trendikkäimpiin. Voisiko tällainen "outdated-look" olla se uusi (ja pysyvä) trendi?
Mikään vaate ei ole tyylitön silloin kun se sopii kantajansa persoonaan ja vartalolle. Sanoo muoti mitä tahansa. Minäkin käytän vaatteet loppuun, osa yhä käytössä olevista on 80-luvulta ja ihan hyvät vielä kun ikää on jo 55, eivät ole ns teinivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on löytää oma tyyli.
Niin on. Olisi muuten aika friikkiä jos kaikki pukeutuisivat aina trendien mukaan kopioina toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Puuvillaisia neuleita löytyy kyllä heikonlaisesti. Nansolla on Mira-neuletakki muutamassa värissä ja Kumpu-neulepuseroa lyhyellä ja pitkällä hihalla.
Joo olen Nanson neuleita katsellut mutta ne on niin väärissä väreissä mulle. Ja valmistettu Kiinassa enkä mielellään osta mitään siellä valmistettua jos ei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Kapselivaatekaapin idea nousi voimakkaasti esiin n. 10 vuotta sitten ja monet vain kopioivat noita ohjeita.
Osa on hakenut inspiraatiota myös ranskasta ja Ranskassa vastoin kaikkia odotuksia pukeudutaan noihin raitapaitoihin ja kapeisiin housuihin riippumatta siitä mikä on muotia esim. meillä tai muualla Euroopassa.
Ja klassinen pukeutuminen / Old money -tyyli on nimenomaan sitä, ettei mennä muodin mukana ja siihen ei taatusti kuulu esim. leveät tai bootcut-farkut tai printtipaidat.
Miten ihmeessä bootcut-farkut eivät kuuluisi klassiseen pukeutumiseen? Nehän olivat ne alkuperäiset farkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapselivaatekaapin idea nousi voimakkaasti esiin n. 10 vuotta sitten ja monet vain kopioivat noita ohjeita.
Osa on hakenut inspiraatiota myös ranskasta ja Ranskassa vastoin kaikkia odotuksia pukeudutaan noihin raitapaitoihin ja kapeisiin housuihin riippumatta siitä mikä on muotia esim. meillä tai muualla Euroopassa.
Ja klassinen pukeutuminen / Old money -tyyli on nimenomaan sitä, ettei mennä muodin mukana ja siihen ei taatusti kuulu esim. leveät tai bootcut-farkut tai printtipaidat.
Miten ihmeessä bootcut-farkut eivät kuuluisi klassiseen pukeutumiseen? Nehän olivat ne alkuperäiset farkut.
Suorat farkut taitaa olla alkuperäisimmät, luulisin. Bootcut mallissa on tiukempi lantio-osa ja levenee vasta polven alapuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Kapselivaatekaapin idea on, että vaatteita on vähän. Ja kun niitä on vähän, niitä pidetään usein ja ne myös kuluvat, joten kyllä niitä jo kymmenessä vuodessa pitää uusia. joten siinä mielessä kapselivaatekaappi voi olla muodikas.
Eri asia on, jos haluaa pukeutua ajattomiin vaatteisiin. Mielestäni sellaisia ovat sinivalkoinen kalastajaraitapaita, joka on ollut muotia niin kauan kuin muistan. Kipparitakki, trenssi, ballerinatossut, parkatakki ovat myös aika ajattomia. Tietty leikkaukset aina vähän vaihtelevat. Ehkä kannattaa valita yleensä koko, joka ei ole liian nafti.
Kannattaa tosiaan miettiä minkä aikakauden vaatteista itse pitää ja mitkä näyttävät omaan silmään edelleen hyviltä. Omasta mielestäni 60-luku oli tyylikästä aikaa, esim. Valkoiset kapeat farkut ja musta paita näyttää aina hyvältä. Sellainen Jackie Onassis -tyyli. Myös 90-luvun simppeli tyyli (Caroline Bassette-Kennedy) näyttää hyvältä. Tosin nämä tyylithän ovat taas muotia, johtuu tietty siitäkin.
Yleensä yksinkertainen on ajatonta, mutta voi tuntua myös tylsältä, kun tarjolla on vaikka mitä muutakin.
Tuollaisessa tyylissä on se ongelma, että ainakaan minun väreihini se ei sovi yhtään, ja sama taitaa päteä suurimpaan osaan suomalaisista. Emme ole mitään oliivinvärisiå ranskattaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorat farkut taitaa olla alkuperäisimmät, luulisin. Bootcut mallissa on tiukempi lantio-osa ja levenee vasta polven alapuolelta.
Alkuperäinen bootcut oli Levi’s 501. Polvesta nilkkaan suora lahje, jonka sisään cowboy-bootsit mahtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Minulla samanlainen projekti. YouTubea en sentään ole katsonut, mutta pinterestiä kyllä sekä kapselivaatekaappiartikkeleita.
Minusta on suorastaan noloa, että kaikkialla on samat ehdotukset: raitapaita, valk paitapusero, bleiseri, trenssi... Eikö kukaan enää ajattele itse?
Mutta kyllähän nuo ihmiset esim keväällä Helsingissä olivat melkoisia toistensa klooneja.
Itse en voi siirtää sellaista, että ollaan samanlaisia kuin muut.
Helsingissä ei olla kyllä klooneja, mutta Tukholmassa kyllä ollaan.
Te, jotka käytätte kapseli-vaatekaappia: mitä väriyhdistelmiä käytätte? Kuinka monta väriä, ja oletteko tosi tiukkoja siitä?
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka käytätte kapseli-vaatekaappia: mitä väriyhdistelmiä käytätte? Kuinka monta väriä, ja oletteko tosi tiukkoja siitä?
Mulla on eri sinisiä, beigeä ja luonnonvalkoista eniten. Sitten vähän myös ruskeaa, harmaata, vihreää ja vaaleanpunaista. Mustaakin on mutta sitä en oikein tykkäisi käyttää.
Ei saa rönsyillä noissa väreissä liikaa tai sitten käy taas niin, että kaikki ei sovikaan kaiken kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kapselissa pohjaväri, pari täydentävää väriä ja tehosteväri. Työkapselin pohjaväri on laivastonsininen, täydentävinä väreinä kermanvalkoinen ja beige ja tehostevärinä kulta. Vapaa-ajankapselin pääväri on ruskea, täydentävinä väreinä keltainen ja terrakotta ja tehostevärinä musta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaate pitää voida kantaa ylpeydellä elinkaarensa päähän asti. Kyllä tiedän, että käyttämäni tyköistuva bleiseri ei ole muodikas, mutta käytän sitä koska se on edelleen ehjä ja ihan hyvä. Kestän kyllä sen, että joku ajattelee, että olen tyylitön. En halua lisätä maapallon tekstiilikuormaa vaihtamalla kunnossa olevia vaatteita trendikkäimpiin. Voisiko tällainen "outdated-look" olla se uusi (ja pysyvä) trendi?
Eikö sitä outfittia voisi päivittää vaikka jollain kauniilla huivilla, koruilla, uudella laukulla ja kengillä niin että ei ole liian retro?
Millaisia vaatteita teidän kapselivaatekaapista löytyy? Päivitätkö sitä sesongin mukaan? Itselläni on useampi kapseli kerralla; töihin, kotiin ja urheiluun. Nyt olen laittanut paksummat talvella käytettävät neuleet ja mekot ylähyllylle ja ottanut ohuempia neuleita ja kesämekkoja esille. Tietyt peruspaidat, arkimekot ja farkut kulkevat läpi vuoden mukana. Ostan myös käytettynä jotakin itselleni uutta, minkä voi yhdistää jo olemassa oleviin vaatteisiin. Olen töissä omilla rennoilla vaatteilla (työskentelen lasten kanssa), joten vaatteita joutuu pesemään usein. Ja on kiva, että on hieman vaihtelun varaa, ettei työkaverit katso, että aina samoilla parilla vaatteella mennään.