Näyttääkö kapselivaatekaappi / tyylikäs pukeutuminen jotenkin 2010-luvulta?
Olen viime päivinä selannut Pinterestiä, YouTubea ja erilaisia blogialustoja. Olen etsinyt inspiraatiota klassiseen pukeutumiseen / kapselivaatekaappiin. Jostain syystä kaikki inspiraatiokuvat näyttävät jotenkin hyvin 2010-luvulta: pillifarkut, raitapaidat, tyköistuvat bleiserit, villapaidan alta pilkistävä valkoinen kauluspaita, beiget nilkkurit, nahkaiset ballerinat... onko se sitten klassista vai 2010-lukua?
Kommentit (72)
Mikä sitten muka olisi muka tätä päivää? Jotkut valkoiset tennissukat ja ysärin mieleen tuovat bootcut-farkut? Vai kamalat liian suuret värikkäät telttajakkupuvut, joissa ihminen näyttää 20 kiloa ylipainoiselta? Mun mielestä niissä kuvissa on kauniita, klassisia ja hyvin istuvia vaatteita ja tämän päivän muoti on rumaa ja ohimenevää, jota en aio päälleni laittaa. Ihan sama, mitä joku pariisilainen homomuotisuunnittelija sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Voihan Vihtu on teillä suuret murheet,taidatte olla Idi per suja
Just hyvää lomapuuhaa käydä läpi vaatekaappia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löydä itseäsi miellyttävä tyyli ja vaatteet kapseliisi ja anna muodin mennä menojaan. Kapselin ajatus on edelleen ihan pätevä yhtensopivine vaatteineen.
Kapselit oli pinnalla 2010-l, kuvat on siltä ajalta, ei niitä kuvia kukaan päivitä.
No katsopa vaikka pinterestistä capsule wardrobe 2024. Kaikki samaa.
Tein huvikseni kuvahaun tuolla ja tosiaan jostain syystä kapseli näkyy tarkoittavan beigeä, raitoja ja farkkuja. Eihän niin ole mikään pakko olla. Vaatteissa voi aivan hyvin olla oman maun mukaan kirkkaitakin värejä, jotka sopivat kyllä yhteen neutraalien kanssa.
Itse olen mekkoihmisiä, ja minulle kapselipukeutuminen tai hidas muoti tarkoittaa esimerkiksi sitä, että mietin takkia hankkiessani yhteensopivuuden helmojen pituuden kanssa, ja neuleissa satsaan monen kanssa sopiviin leikkauksiin ja väreihin. Hyvin leikattu, itselle istuva mekko on usein todella kestävä valinta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten muka olisi muka tätä päivää? Jotkut valkoiset tennissukat ja ysärin mieleen tuovat bootcut-farkut? Vai kamalat liian suuret värikkäät telttajakkupuvut, joissa ihminen näyttää 20 kiloa ylipainoiselta? Mun mielestä niissä kuvissa on kauniita, klassisia ja hyvin istuvia vaatteita ja tämän päivän muoti on rumaa ja ohimenevää, jota en aio päälleni laittaa. Ihan sama, mitä joku pariisilainen homomuotisuunnittelija sanoo.
Pariisissa muuten naiset käyttävät itsepäisesti pillifarkkuja.
En minäkään pidä tämän hetken räikemmistä jättijakuista, mutta itse asiassa hieman väljemmin istuva bleiseri kestää kulutusta ja omasta mielestäni myös katseita paremmin kuin takavuosien pinkeät versiot.
Ja homojen haukkuminen on mielestäni aina jo valmiiksi hapantunutta, vaikka sekin on nykyään pinnalla.
Kapselivaatekaapin idea nousi voimakkaasti esiin n. 10 vuotta sitten ja monet vain kopioivat noita ohjeita.
Osa on hakenut inspiraatiota myös ranskasta ja Ranskassa vastoin kaikkia odotuksia pukeudutaan noihin raitapaitoihin ja kapeisiin housuihin riippumatta siitä mikä on muotia esim. meillä tai muualla Euroopassa.
Ja klassinen pukeutuminen / Old money -tyyli on nimenomaan sitä, ettei mennä muodin mukana ja siihen ei taatusti kuulu esim. leveät tai bootcut-farkut tai printtipaidat.
En ole tiennytkään, mutta mullahan on ollut kapselivaatekaappi 25-30 vuotta jo. Tietenkin bleiserien leikkaukset muuttuu, mutta muuten. Tummansinistä, valkoista, khakia, mustaa. Ennen oli myös beigeä paljon, mutta se ei enää käy harmaan tukan kanssa, iho näyttäisi vihreältä. Paitapuseroita, simppeleitä neuleita jne. Kesällä lisään pinkin ;) Ei kuviollisia vaatteita, poislukien yksi kesävaate. Trenssi.
Koko karderoobi on hiukan kasarivaikutteinen, joten vuosikymmenten vaihtuminen ei tee tyylistä sen vanhanaikaisempaa. Pillifarkkujen lisäksi on myös leveälahkeista, mutta pillit on ikisuosikki. Mä en erityisesti muista mikä oli 2010-lukua, kun olen mennyt näin jo niin pitkään.
N55
Vierailija kirjoitti:
En ole tiennytkään, mutta mullahan on ollut kapselivaatekaappi 25-30 vuotta jo. Tietenkin bleiserien leikkaukset muuttuu, mutta muuten. Tummansinistä, valkoista, khakia, mustaa. Ennen oli myös beigeä paljon, mutta se ei enää käy harmaan tukan kanssa, iho näyttäisi vihreältä. Paitapuseroita, simppeleitä neuleita jne. Kesällä lisään pinkin ;) Ei kuviollisia vaatteita, poislukien yksi kesävaate. Trenssi.
Koko karderoobi on hiukan kasarivaikutteinen, joten vuosikymmenten vaihtuminen ei tee tyylistä sen vanhanaikaisempaa. Pillifarkkujen lisäksi on myös leveälahkeista, mutta pillit on ikisuosikki. Mä en erityisesti muista mikä oli 2010-lukua, kun olen mennyt näin jo niin pitkään.
N55
Ysärillä olin aina helmet kaulassa, nyt olen miettinyt alkaisinko pitää niitä taas.
Minulla on kyllä 10 vuotta sitten ostettuja farkkuja, jotka on aivan yhtä ok nyt kuin silloinkin. Joo, eivät olleet viimeisen trendin mukaisia silloin, eivätkä ole nytkään, mutta eivät myöskään mitenkään päiväysvanhaksi menneitä. Nimenomaan ne ovat sellaista peruseleetöntä suoraa mallia, joka ei ole koskaan muodissa eikä mene muodistakaan koskaan.
yläosissa on sitten enemmän trendivaihtelua itsellänikin, ja esim ne bleiserit on vähän haastavia nykyään, mutta on minunkin kaapissani muutamiakin perusmallin silkkipuseroita ja neuleita, jotka ihan yhtä lailla käyttökelpoisia nyt kuin 10 vuotta sittenkin.
Kapseli-ilmiö trendasi samaan aikaan pillifarkkujen kanssa
Voit rakentaa kapselin ihan oman tyylisi puitteissa, ei tarvitse noudattaa mitään "klassista" tai muuta tyylisuuntausta
Rakentamisen voi aloittaa vaikka niin, että karsit itsellesi olemassaolevasta vaatekaapistasi vaikka 10 suosikkiasi ja laitat muut hetkeksi syrjään. Kun elät muutaman viikon näillä vaatteilla, huomaat, mitä tarvitset lisää ja löytyykö tuo lisä vanhasta valikoimastasi vai haluatko korvata jonkun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään pidä tämän hetken räikemmistä jättijakuista, mutta itse asiassa hieman väljemmin istuva bleiseri kestää kulutusta ja omasta mielestäni myös katseita paremmin kuin takavuosien pinkeät versiot.
Ja homojen haukkuminen on mielestäni aina jo valmiiksi hapantunutta, vaikka sekin on nykyään pinnalla.
Ei pillifarkku tule katoamaan kovasta yrityksestä huolimatta. Miehillä se on vähän kyseenalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homojen muoti on valmiiksi hapantunutta.. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sukuelimillään tekevät
Vierailija kirjoitti:
Kapselivaatekaapin idea nousi voimakkaasti esiin n. 10 vuotta sitten ja monet vain kopioivat noita ohjeita.
Osa on hakenut inspiraatiota myös ranskasta ja Ranskassa vastoin kaikkia odotuksia pukeudutaan noihin raitapaitoihin ja kapeisiin housuihin riippumatta siitä mikä on muotia esim. meillä tai muualla Euroopassa.
Ja klassinen pukeutuminen / Old money -tyyli on nimenomaan sitä, ettei mennä muodin mukana ja siihen ei taatusti kuulu esim. leveät tai bootcut-farkut tai printtipaidat.
En tajua yhtään tätä old money -ihannointia. Tajuavatko ihmiset, miten hirveä kulttuuri old money -piireissä vallitsee? Miksi kukaan haluaisi tieten tahtoen osaksi sellaista, tai esittää kuuluvansa sellaiseen? Esimerkiksi kouluratsastus, joka on pelkkää aataminaikaisten hevossotilas-kikkojen tekohengittämistä ja eläinrääkkäystä. Miksi kukaan haluaisi tieten tahtoen osallistua sellaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaate pitää voida kantaa ylpeydellä elinkaarensa päähän asti. Kyllä tiedän, että käyttämäni tyköistuva bleiseri ei ole muodikas, mutta käytän sitä koska se on edelleen ehjä ja ihan hyvä. Kestän kyllä sen, että joku ajattelee, että olen tyylitön. En halua lisätä maapallon tekstiilikuormaa vaihtamalla kunnossa olevia vaatteita trendikkäimpiin. Voisiko tällainen "outdated-look" olla se uusi (ja pysyvä) trendi?
Just tää! Mutta ärsyttää nää neuvot "osta ajatonta plaa plaa plaa", kun ei sellaista ole olemassa. Ihan turhaa syyllistämistä. Minunkin 2013 vuonna ostamatta farkut näyttää vanhoilta, mutta pidän niitä silti. Pidän, kunnes saumat ratkeaa. Ja luulin silloin ostaneeni "ajattomat pillifarkut". Sama mustissa suorissa housuissa, joissa on selkeästi kapenevat lahkeet. Ei nekään ole "ajattomat" vaikka niin kuvittelin.
Kyllähän noita pillifarkkuja ja kapenevia lahkeita myydään kaupoissa nytkin. Eikö ne sit oo ajattomat jos samaa 2010-luvun tyyliä edelleen myydään? Just ostin taas uudet skinny farkut, mä vaan tykkään niistä. Ihan sama onko muotia vai ei.
Oon ajantrendinä.. Mulla on muutamat college shortsit ja hupparit..
4 shortsit, 2 hupparia, 6 tpaitaa, 2lenkkarit = 96 erilaista asukokonaisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua yhtään tätä old money -ihannointia. Tajuavatko ihmiset, miten hirveä kulttuuri old money -piireissä vallitsee? Miksi kukaan haluaisi tieten tahtoen osaksi sellaista, tai esittää kuuluvansa sellaiseen? Esimerkiksi kouluratsastus, joka on pelkkää aataminaikaisten hevossotilas-kikkojen tekohengittämistä ja eläinrääkkäystä. Miksi kukaan haluaisi tieten tahtoen osallistua sel
Vähän samoja ajatuksia. Jos nyt jotain voisi ihannoida, se on sukupolvien mittainen sivistyksen arvostus. Ja siihen voi sopiakin kulahtanut öljykangastakki, sen sijaan old money-tyyppisten anglismien viljely näyttäytyy naurettavana.
Pillifarkut lähes katosi kaupoista nollarin alussa, pelkkiä bootcut-farkkuja oli tarjolla. Se oli ikävää aikaa meille, jotka haluttiin pillejä. Ostin yhdet bootcutit ja käytin kerran. Ne oli niin kauheet, että meni roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaate pitää voida kantaa ylpeydellä elinkaarensa päähän asti. Kyllä tiedän, että käyttämäni tyköistuva bleiseri ei ole muodikas, mutta käytän sitä koska se on edelleen ehjä ja ihan hyvä. Kestän kyllä sen, että joku ajattelee, että olen tyylitön. En halua lisätä maapallon tekstiilikuormaa vaihtamalla kunnossa olevia vaatteita trendikkäimpiin. Voisiko tällainen "outdated-look" olla se uusi (ja pysyvä) trendi?
jep, lisäksi kaikille ei sovi toi pappableiseri, itse leveäharteisena näytän liian isoissa yläosissa muutamaa kokonumeroa isommalta mitä oikeasti olen. Eli aion jatkossakin käyttää tyköistyvää bleiseriä. Lisäksi jatkuva trendien perässä juokseminen ei nyt ainakaan ole klassista pukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaate on istuva ja sopivankokoinen ja värikin vielä sopii kantajalleen, niin miksi sitä ei voisi edelleen käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama mustissa suorissa housuissa, joissa on selkeästi kapenevat lahkeet. Ei nekään ole "ajattomat" vaikka niin kuvittelin.
Suorat housut kapenevilla lahkeilla ovat ihan yhtä hyvät kuin pillifarkut löysillä lahkeilla.
Mulla on sen verran hän vaatteita, ettei niitä tarvi käydä läpi, tiedän muutenkin mitä kaapissani on.
Toisekseen niitä lastenvaatteita on pitänyt plarata aivan viime vuosiin asti pari kertaa vuodessa, että koko vaateshow lähinnä oksettaa vielä seuraavat 10v. Teini onneksi osaa jo itse erotella pieneki jääneet, tuoda ne pois ja kertoa mitä haluaa tilalle. Pikkuhiljaa taas riittää aikaa omillekin asioille.ì