Näyttääkö kapselivaatekaappi / tyylikäs pukeutuminen jotenkin 2010-luvulta?
Olen viime päivinä selannut Pinterestiä, YouTubea ja erilaisia blogialustoja. Olen etsinyt inspiraatiota klassiseen pukeutumiseen / kapselivaatekaappiin. Jostain syystä kaikki inspiraatiokuvat näyttävät jotenkin hyvin 2010-luvulta: pillifarkut, raitapaidat, tyköistuvat bleiserit, villapaidan alta pilkistävä valkoinen kauluspaita, beiget nilkkurit, nahkaiset ballerinat... onko se sitten klassista vai 2010-lukua?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Muotimaailma elää siitä, että trendit vaihtuvat ja klassisina pitämämme leikkaukset yms. vanhenevat. Miten muuten siellä tehtäisiin rahaa? Bleiseri on aina tyylikäs, mutta kyllähän niidenkin leikkaukset muuttuvat. Ei vanhoja tarvitse eikä pidäkään vaihtaa pelkän muodin mukaan, mutta turha yrittää väittää, että jokin tietty leikkaus olisi muodissa aina. Ei ole. Eikä ole olemassa leikkausta, joka olisi aina tyylikäs.. Jossain vaiheessa ne näyttävät vähän vanhoilta, siltä, että on jäänyt kiinni menneeseen vuosikymmeneen. Ei sille mitään voi.
Tyylikäs ja muodikas ovat mielestäni eri asioita. Mielestäni hyvin voi olla vaate, joka on aina tyylikäs, vaikkei muodikas.
Tää koskee miesten pukeutumista, mut hyviä pointteja ajattomuudesta:
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000010541485.html
Planetaariseen vaatekaappiin sopii seitsemän vaatetta vuodessa. Vuosikymmenessä se on jo 70 vaatetta. Suomalaisten vaateostokset vuodessa taisivat olla lähempänä tuota jälkimmäistä lukua.
Minulla on ollut kapseli. Vaatteet kuluvat, kun niitä ei ole paljon ja vaikka käytän vain hyviä materiaaleja ja keskihintaisia vaatteita, ne kuluvat lopulta käyttökelvottomiksi. Polyesterivaate ei välttämättä menisikään miksikään, mutta kovassa käytössä oleva luonnonkuitu kuluu.
Näin siis puvusto uusiutuu. Olen seurannut näitä melkein 20 vuotta ja tosiaan välillä oli ajatonta tissivyöt, sitten nämä raitapaidat ja pillifarkut. Omaan pukeutumiseeni ei kuulu mikään näistä. Käytän hyvinkin värikkäitä vaatteita, esimerkiksi mekkoja. Beigeä ei kaapissa ole yhtään.
Muotimaailma k.settaa meitä ostamaan koko ajan lisää muuttamalla "oikeaa" lahkeen pituutta ja leveyttä ja vaatteiden istuvuutta puolen vuoden välein jotta se viime vuoden malli näyttäisi meistä sou last siisonilta.
Olen pistänyt stopin tälle ja pukeudun vaatteisiin joista pidän ja jotka sopivat minulle, lähinnä vanhoihin ja kirppislöytöihin. Muodin isoihin linjoihin ei tietenkään voi olla törmäämättä ja kaivan silloin kaapista liian ison takin koska se on nyt muotia ja ostan jotain jos pidän vaikka kauden väreistä.
Omalaatuiset vaatteet ja toisaalta tylsät klassikot ovat aina sooivia.
Vierailija kirjoitti:
Planetaariseen vaatekaappiin sopii seitsemän vaatetta vuodessa. Vuosikymmenessä se on jo 70 vaatetta. Suomalaisten vaateostokset vuodessa taisivat olla lähempänä tuota jälkimmäistä lukua.
Minulla on ollut kapseli. Vaatteet kuluvat, kun niitä ei ole paljon ja vaikka käytän vain hyviä materiaaleja ja keskihintaisia vaatteita, ne kuluvat lopulta käyttökelvottomiksi. Polyesterivaate ei välttämättä menisikään miksikään, mutta kovassa käytössä oleva luonnonkuitu kuluu.
Näin siis puvusto uusiutuu. Olen seurannut näitä melkein 20 vuotta ja tosiaan välillä oli ajatonta tissivyöt, sitten nämä raitapaidat ja pillifarkut. Omaan pukeutumiseeni ei kuulu mikään näistä. Käytän hyvinkin värikkäitä vaatteita, esimerkiksi mekkoja. Beigeä ei kaapissa ole yhtään.
Olen huomannut saman. Aloin reilu kymmenen vuotta sitten rakentaa jonkinlaista kapselia, tai sanotaan vaikka kestävän kehityksen vaatekaappia. Kyllä se laadukaskin vaate lopulta kuluu. Hyvä vaate kyllä kestää korjaamistakin jonkin verran.
En pyri minimalismiin, monesti vanhoja kannattaa säilyttää sen verran, että vaatekaapissa on vähän valinnanvaraa. Mekolla on monta elämää ja beigeä ei löydy lainkaan täältäkään :)
Kyllä ajattomiakin vaatteita on. Selaamalla vuosikymmeniä, jotka eivät ole juuri muodissa löytää helpoiten ajattomat vaatteet. Jos "nolon" vuosikymmenen asu näyttää ihan kivalta, voisiko siinä olla jotain ajatonta?
Omaan silmään a-linjainen vekkihame on melko ajaton. Samoin suorat, mutta rennot housut. Perus t-paita. Kukkainen kesämekko.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ajattomiakin vaatteita on. Selaamalla vuosikymmeniä, jotka eivät ole juuri muodissa löytää helpoiten ajattomat vaatteet. Jos "nolon" vuosikymmenen asu näyttää ihan kivalta, voisiko siinä olla jotain ajatonta?
Omaan silmään a-linjainen vekkihame on melko ajaton. Samoin suorat, mutta rennot housut. Perus t-paita. Kukkainen kesämekko.
A-linja on ajaton. Vuosikymmenestä sitten riippuu, mitä pituutta pidetään milloinkin oikeana ja imartelevana. Äkkiä polvipituinen on vanhaa ja pohjemitta se ainoa oikea ja taas toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A-linja on ajaton. Vuosikymmenestä sitten riippuu, mitä pituutta pidetään milloinkin oikeana ja imartelevana. Äkkiä polvipituinen on vanhaa ja pohjemitta se ainoa oikea ja taas toisinpäin.
Tuo on kyllä totta, että mitta voi muuttua. Valitsisin omia sääriäni eniten imartelevan mitan.
Kapselivaatekaapin idea on, että vaatteita on vähän. Ja kun niitä on vähän, niitä pidetään usein ja ne myös kuluvat, joten kyllä niitä jo kymmenessä vuodessa pitää uusia. joten siinä mielessä kapselivaatekaappi voi olla muodikas.
Eri asia on, jos haluaa pukeutua ajattomiin vaatteisiin. Mielestäni sellaisia ovat sinivalkoinen kalastajaraitapaita, joka on ollut muotia niin kauan kuin muistan. Kipparitakki, trenssi, ballerinatossut, parkatakki ovat myös aika ajattomia. Tietty leikkaukset aina vähän vaihtelevat. Ehkä kannattaa valita yleensä koko, joka ei ole liian nafti.
Kannattaa tosiaan miettiä minkä aikakauden vaatteista itse pitää ja mitkä näyttävät omaan silmään edelleen hyviltä. Omasta mielestäni 60-luku oli tyylikästä aikaa, esim. Valkoiset kapeat farkut ja musta paita näyttää aina hyvältä. Sellainen Jackie Onassis -tyyli. Myös 90-luvun simppeli tyyli (Caroline Bassette-Kennedy) näyttää hyvältä. Tosin nämä tyylithän ovat taas muotia, johtuu tietty siitäkin.
Yleensä yksinkertainen on ajatonta, mutta voi tuntua myös tylsältä, kun tarjolla on vaikka mitä muutakin.
Nythän farkkumuoti on siitä kiva, että ihan minkälaiset farkut vaan ovat muotia. Pillit ehkä vähemmän, mutta kyllä niitäkin on kaikkien valmistajien valikoimissa.
Vaikeinta hommassa on minusta se, että kun yritän pitäytyä niissä tietyissä väreissä eikä juuri niitä löydy.
Mulla nyt tummansininen, luonnonvalkoinen ja vaaleanruskea. Pakon edessä olen joutunut ostamaan mustaa ja sinistä vaikka kumpikaan väri ei oikein sovi enkä niistä tykkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Pillifarkut lähes katosi kaupoista nollarin alussa, pelkkiä bootcut-farkkuja oli tarjolla. Se oli ikävää aikaa meille, jotka haluttiin pillejä. Ostin yhdet bootcutit ja käytin kerran. Ne oli niin kauheet, että meni roskiin.
Bootcut-farkut ovat julmetun hyvännäköiset päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta hommassa on minusta se, että kun yritän pitäytyä niissä tietyissä väreissä eikä juuri niitä löydy.
Mulla nyt tummansininen, luonnonvalkoinen ja vaaleanruskea. Pakon edessä olen joutunut ostamaan mustaa ja sinistä vaikka kumpikaan väri ei oikein sovi enkä niistä tykkääkään.
Sama ongelma itselläni. Lisäksi ärsyttää se, että kun jokin tulee muotiin (tyyliin peplum-helma 2010-luvun alussa) mitään muuta ei sitten tahdo löytyäkään muualta kuin verkkokaupoista.
Mulla ei ole mitään käsitystä mikä on muotia. Muodikas tarkoittaa ilmeisesti yhtä yhtenäistä pukeutumista. Jos haluaa pukeutua omaperäisesti, on vissiin väistämättä epämuodikas mutta minusta epämuodikas (eli toisistaan eriävät asut) on kivannäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma itselläni. Lisäksi ärsyttää se, että kun jokin tulee muotiin (tyyliin peplum-helma 2010-luvun alussa) mitään muuta ei sitten tahdo löytyäkään muualta kuin verkkokaupoista.
Jep. Meillä erityisesti sisäänostajat ostaa lähes joka liikkeessä vain yhtä tyyliä ja paria väriä. Muuta ei ole saatavilla. Ei ihme jos katukuvamme näyttää yksitoikkoiselta.
En muuten tajua, miksi marketeissa ei voi olla tyylikkäitä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Nythän farkkumuoti on siitä kiva, että ihan minkälaiset farkut vaan ovat muotia. Pillit ehkä vähemmän, mutta kyllä niitäkin on kaikkien valmistajien valikoimissa.
Onneksi, terveisin pillifarkkujen käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Pillifarkut lähes katosi kaupoista nollarin alussa, pelkkiä bootcut-farkkuja oli tarjolla. Se oli ikävää aikaa meille, jotka haluttiin pillejä. Ostin yhdet bootcutit ja käytin kerran. Ne oli niin kauheet, että meni roskiin.
Sehän riippuu täysin vartalotyypistä, minkä malliset farkut kenellekin sopivat! Jos olet leveälanteinen, varmaan pillifarkut käyvät. Minä taas olen kapeslanteinen ja leveähartiainen, joten bootcut on ainoa housumalli, joka näyttää hyvältä, koska se tasapainottaa leveää yläosaa. Siksi käytän pääasiassa A-linjaisia mekkoja ja hameita, koska ne ovat housuja vielä leveämpiä.
Muotimaailma elää siitä, että trendit vaihtuvat ja klassisina pitämämme leikkaukset yms. vanhenevat. Miten muuten siellä tehtäisiin rahaa? Bleiseri on aina tyylikäs, mutta kyllähän niidenkin leikkaukset muuttuvat. Ei vanhoja tarvitse eikä pidäkään vaihtaa pelkän muodin mukaan, mutta turha yrittää väittää, että jokin tietty leikkaus olisi muodissa aina. Ei ole. Eikä ole olemassa leikkausta, joka olisi aina tyylikäs.. Jossain vaiheessa ne näyttävät vähän vanhoilta, siltä, että on jäänyt kiinni menneeseen vuosikymmeneen. Ei sille mitään voi.