Jos saisit satatonnia..
Mihin sijoittaisin jos saisit yllättäen satatuhatta euroa vaikka perintönä tai arpavoittona..
Sijoittasitko vai tuhlaisitko heti kaikki rahat
Kommentit (61)
Ostaisin asunnon ja laittaisin sen vuokralle. Itseasiassa olisi juuri tuon 100000€:n tarpeessa, jotta saisin sen asunnon. Siihen sitten muuttaisin eläkepäivinä.
Maksaisin velat pois, tekisin talon remontin loppuun (ei kyllä riittäisi tuohon) ja veisin lapset ulkomaille johonkin eksoottisempaan kivaan kohteeseen. Havaijille tai Japaniin ehkä.
Listalla olisi minulla sijoittaa ensin omaan hyvinvointiin, sitten asuntoasiat kuntoon, auto, matkustelu ja lopuksi sijoittaisin.
Ostaisin samaa MSCI-world-indeksirahastoa, jossa minulla jo on 140.000€. Ehkä miettisin hieman ajallista hajauttamista ja sijoittaisin vaikka 20.000€ puolivuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin asunnon ja laittaisin sen vuokralle. Itseasiassa olisi juuri tuon 100000€:n tarpeessa, jotta saisin sen asunnon. Siihen sitten muuttaisin eläkepäivinä.
Mä ostaisin 10 asuntoa siten, että aina 10000e olisi oma rahoitusosuus ja loput lainalla. Ja laittaisin ne kaikki vuokralle. Ja vuoden päästä kun velkaa on lyhentynyt 10000e, niin ostaisin vielä ehkä lisää parina seuraavana vuonna. Sen jälkeen en varmaan enää hankkisi ettei tule liikaa..
Vierailija kirjoitti:
Listalla olisi minulla sijoittaa ensin omaan hyvinvointiin, sitten asuntoasiat kuntoon, auto, matkustelu ja lopuksi sijoittaisin.
eli et sijoittaisi. Tuo 100 000 on oikeasti todella pieni summa.
Ensin tuhlaisit, Sitten laittaisit rahaa rasitteisiin (oma asunto ja auto) sitten tuhlaisit lisää ja sitten ehkä centtejä jäisi "säästöihin".
Aivan väärä järjestys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostaisin 10 asuntoa siten, että aina 10000e olisi oma rahoitusosuus ja loput lainalla. Ja laittaisin ne kaikki vuokralle. Ja vuoden päästä kun velkaa on lyhentynyt 10000e, niin ostaisin vielä ehkä lisää parina seuraavana vuonna. Sen jälkeen en varmaan enää hankkisi ettei tule liikaa..
Uskotko, että saisit vuokratuloilla maksettua lainanlyhennykset, korot, vastikkeet ja remontit? 24 vuoden asuntosijoittamiskokemuksen mukaan tuo ei onnistu. Muuten meilläkin olisi kymmenen sijoitusasuntoa neljän sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko, että saisit vuokratuloilla maksettua lainanlyhennykset, korot, vastikkeet ja remontit? 24 vuoden asuntosijoittamiskokemuksen mukaan tuo ei onnistu. Muuten meilläkin olisi kymmenen sijoitusasuntoa neljän sijaan.
Niin, no oon tehnyt asuntosijoitusta vain 14 vuotta. En omista kuin pari asuntoa henkilökohtaisesti, ja muutaman osakeyhtiön kautta. Tuo on ollut vain harrastus, eikä ollut ikinä tarkoitus edes tulla asuntosijoittajaksi - halusin kuitenkin alkaa opiskella, niin laitoin asunnon vuokralle pakon edessä, ja siitä sain kivaa lisätuloa opintotuen päälle.
Laittamalla useamman asunnon (pienen yksiön) Airbnb vuokralle ja pitämällä päivä vuokran 50-120€ välillä, saa keskimäärin päivävuokraa 85e 90-100% täyttöasteella yhdestä asunnosta n. 2500e / kk. Tuosta hoitovastike 95e, ja lainalyhennyksineen menee joku 1000e/kk. Siitä jää siis positiivista kassavirtaa vielä 1500e. Neljä tällaista asuntoa, niin ekstraa jää 6000 per kuukausi. Loput asunnot pitkäaikaisvuokralle, mutta kyllä siinä laina lyhentyy aika nopeasti.
Kaikki osakeyhtiön kautta ostetut asunnot myös tekevät positiivista kassavirtaa. Esim. yhden ostin yliopistokaupungista ulosoton huutokaupasta hintaan 18000. Asunto on kolmio (n. 80m). Asunnon rahoitin ottamalla lainan Ruotsista pankista, koska korko oli matalampi. Asunto oli maksettu 2 vuodessa. Koska kruunun kurssi romahti, lainan takaisinmaksun yhteydessä jäin lainasta voitolle vielä yli 2000e. Tuohon asuntoon on tukemassa remontti, jota varten kerätään erityisvastiketta, mutta vuokratulo kattaa siis senkin.
Eli vastauksena kysymykseesi: en usko, vaan tiedän, että saan koska näen sen onnistuvan.
Maksaisin opintolainan pois ja ostaisin tyttöystävän. Loput sijottaisin fazeriin sillä ehdolla että tuovat punaiset turkinpiippurit eli megahotit takaisin.
Sain tuollaisen perinnön. Hölmönä menin pankkiin ja kerroin haluavani turvallisen sijoituksen. Möivät sitten korkosijoituksen. En älynnyt katsoa kuluja. Ne oli 2% Vuosi!
Varokaa pankin neuvoja, he tekevät pankille tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Sain tuollaisen perinnön. Hölmönä menin pankkiin ja kerroin haluavani turvallisen sijoituksen. Möivät sitten korkosijoituksen. En älynnyt katsoa kuluja. Ne oli 2% Vuosi!
Varokaa pankin neuvoja, he tekevät pankille tulosta.
Kerro, mikä pankki huijaa tuolla tavalla? Itse käytän Degiroa ja Nordnettiä.
Eipä tuolla rahalla saisi lahden ydinkeskustasta asuntoa ja keskustasta en pois muuta joten matkusteluun menisi
Mä tuhlaisin. Mulla on jo ikää ja varallisuutta sen verran ettei kiinnosta sijoittaa, perillisiäkään ei ole (paitsi ehkä puoliso joka on itsekin vakavarainen). En vaan välitä shoppailusta niin ei kauhan isot kulutkaan ole, matkailuun laitan rahaa, ulkona syömiseen ja eläinsuojeluun.
Asuntoon ehdottomasti. Helpottaisi koko helvetin elämää jos olisi oma velaton asunto. Iso kuluerä se asuminen jokainen kk.
Maksaisin korkakorkoisemmat lainat pois ja sijoittaisin varmaan osan rahastoihin tai kiinnostaviin lappuihin. Ehkä aikaistaisin suunniteltua kylppäriremppaa ja teettäisin sen jo tässä kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no oon tehnyt asuntosijoitusta vain 14 vuotta.
Aika huikea Airbnb kämppä kun täyttöaste 100%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli et sijoittaisi. Tuo 100 000 on oikeasti todella pieni summa.
Ensin tuhlaisit, Sitten laittaisit rahaa rasitteisiin (oma asunto ja auto) sitten tuhlaisit lisää ja sitten ehkä centtejä jäisi "säästöihin".
Aivan väärä järjestys.
Minusta on taas juuri oikea järjestys laittaa oma hyvinvointi rahan edelle. Toisekseen oman asunnon maksaminen taas poistaa vuokran maksamisen muille, jolloin tulevaisuudessa rahaa jää säästöön joka kuukausi. Mitäpä niillä osakkeilla enää haudassa tekee..
Tietenkin sijoittaisin. Sinne se menisi muiden sijoitusten joukkoon.