Pitääkö järvivesi pestä pois iholta ja hiuksista?
Kommentit (32)
Jos vesi on kovasti humuspitoista tai siinä on vähänkin sinilevää, niin kyllähän se pitäisi. Mutta jos järvi on puhtaudeltaan luokkaa Saimaa tai Inarinjärvi, niin ei ole mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vesi on kovasti humuspitoista tai siinä on vähänkin sinilevää, niin kyllähän se pitäisi. Mutta jos järvi on puhtaudeltaan luokkaa Saimaa tai Inarinjärvi, niin ei ole mitään syytä.
Ehkä humus ei ole ongelma. Iilimato voisi olla jos tarttuu järvessä ollessa. Raikkaassa järvessä ei pitäisi olla niitä iholle saakka. Mutta vesilinnuissa voi olla. Muta, kaislikko?
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen likaisen järvivedenkin nyt sitten tunnistaa, pitääkö suorittaa jonkinlainen analyysi. Mutta näin itse ainakin kuvittelisin, ettei missään ole niin puhdasta etteikö siellä vedessä jotain eliöitä lilluisi.
Sulla on kotonasikin niin paljon pikku eliöitä mistä et tiedä mitään ja tyytyväisenä elelet.
Ihmisen ihossa elää arkkieliöitä syövät ehkä hien ammoniakkia
Ihollamme kuhisee ääriolosuhteissa hyvin pärjääviä arkkieliöitä. Niitä on eniten lapsilla ja yli 60-vuotiailla.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005274555.html
Järviveden öttiäiset tuskin on noita "pahempia"
Miten ihmiset ovat näin vieraantunteita luonnosta? Millä luulette, että ihmiset ovat entisaikoina peseytyneet?
Mökillä peseydytään aina järvivedellä. Ei ole kaivoa. Juonutkin joskus olen tuota vettä kun kantovesi loppunut, eikä ole jaksanut lähteä hakemaan kyliltä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen likaisen järvivedenkin nyt sitten tunnistaa, pitääkö suorittaa jonkinlainen analyysi. Mutta näin itse ainakin kuvittelisin, ettei missään ole niin puhdasta etteikö siellä vedessä jotain eliöitä lilluisi.
Sulla on kotonasikin niin paljon pikku eliöitä mistä et tiedä mitään ja tyytyväisenä elelet.
Ihollamme kuhisee ääriolosuhteissa hyvin pärjääviä arkkieliöitä. Niitä on eniten lapsilla ja yli 60-vuotiailla.
"
Iholla elävät arkeonit hapettavat ammoniakkia. "
Mahtavaa, eli lapset ja vanhukset tuottavat happea noiden eliöiden ansiosta. Tarvitsemme siis lisää lapsia ja vanhuksia niin luonto pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sinne vesijohtoveteen kuitenkaan taida kukaan ulostella ja muuta sellaista. Vai onko se järvivesi silloinkin ihan ok vaikka vastarannalla joku karhu vääntäisi sinne jättimäisiä köntsiä.
Mielenkiintoinen kysymys, millä ajattelit pestä pois veden? Siis sen, jolla peset pois järviveden.
Olen aina pessyt, mutta varmaan lähinnä siksi, etten koskaan ole ollut paikassa missä ei olisi puhdasta suihkuvettä (tai no, likaisin ollut suodatettua järvivettä) saatavilla. Lapsena sitä tuli uitua mökillä monta kertaa päivän aikana, mutta silloinkin uintipäivä päättyi saunaan ja suihkuun.
Just tultiin ilta uinnilta, enkä todellakaan mene suihkuun kun on raikas olo järvestä. Ah ihanaa tää kesä😄
Jos olet Etelä-Suomessa niin pitää!