Onko muilla kokemuksia, kissa herättää
Kissa on alkanut viimeaikoina herättämään minua öisin ja olen nukkunut hyvin huonosti. Tämä vaikuttaa jo töissäni ja yleisesti jaksamiseeni. Kun hain kissan, se oli ujo ja nukkui rauhassa kaukana minusta tai touhusi omiaan, mutta päivisin viihtyi kyllä lähettyvillä ja haki huomiota. Kuitenkin viimeaikoina kissa on alkanut ängetä nukkumaan vieressäni samassa sängyssä. Tämäkin olisi vielä ihan okei mutta kissa pyörii ympäri sänkyä ja hurisee kovaäänisesti, sekä pahimmillaan miukuu ja maukuu jopa kymmenen minuuttia putkeen. Olen kevytuninen ja herään helposti myös kun kissa asetuttuaan nouseekin vessaan tai syömään tai vaeltelemaan. Minulla on makuuhuoneessa ovi, mutta jos oven sulkee niin kissa raapii ja huutaa enkä saa nukuttua sitäkään vähää.
Koitin ostaa kissalle oman pedin kauemmas sängystäni, mutta peti ei tietenkään kelvannut ja kissa nukkui mieluummin pahvilaatikossa. En voi kuitenkaan pitää mitään isoa, rumaa pahvilaatikkoa keskellä lattiaa. Kissa on kolli ja nyt viisi, se on terve ja muutoin hyvää seuraa, mutten kestä enää öisiä herätyksiä ja siitä aiheutuvaa stressiä. Loppuuko tämä käytös, onko jotain millä voin korjata kissan käytöstä vai onko se vietävä piikille?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
En halua enään enempää kissoja, jos on pienikään mahdollisuus, että ongelma tuplaantuisi.
-Ap
Sitten luovut kissasta ja hankit sille kissaosaavan kodin. Nyt ollaan siinä, että eläimen perustarpeita ja lajinomaista käytöstä ei tunnisteta/hyväksytä, tuossa ei voi hyvin kissa eikä omistaja.
Alan vahvasti olla sitä mieltä, että eläinten hankinta pitäisi laittaa jonkun kokeen taakse, jossa tarkastettaisiin ensin, onko lemmikistä kiinnostuneella mitään käsitystä kyseisestä lajista ja sen vaatimuksista.
Ap nukkumaan sohvalle ja kissa saa nukkua sängyssä
Tuota siis, kissahan on hämäräeläin. Saalistaa ja syö aamu/iltahämärissä. Olen ollut aiemmin vuosia sijaiskotina monille eri ikäisille kissoille, paras keino on iltaisin väsyttävä saalistusleikki, että kissa oikeasti väsyy, ja sen jälkeen ruoka. Sitten maistuukin uni. Mä olen nykyään eläkkeellä ja annan omalle kissalleni ruoan kun herään aamuyöstä ja käyn vessassa, joskus 4-6 välillä, kissa syö ja tulee takas kainaloon nukkumaan. Ostin myös 120 leveän sängyn, ns nuorisosänky, siinä mahtuu kissan kanssa nukkumaan enkä herää kun se vaihtaa paikkaa, kävelee tms.
Minulla oli arka kissa, joka viihtyi pitkään omissa oloissaan ja kun kissa siirtyi sänkyyn nukkumaan olisin voinut kiljua ilosta ellei se olisi pelästyttänyt kissaa ja häirinnyt naapureita.
Kissa on vihdoin rentoutunut ja tulee viereen kehräämään ja mietit lopettamista kun kissan hellyys häiritsee? Että mitä Vee-ittua? Kissan pitäisi olla jossain sohvan alla poissa tieltä niin olisit onnellinen, miksi edes hankit kissan jos se noin häiritsee.
Onko kolli kastroitu? Se rauhoittaa levotonta kissaa, lisäksi kollit puolustavat ja vahtivat reviriäään 24/7. Muutenkin levottomia verrattuna naaraisiin. Ikinä en ota kollia /urosta itelleni, eron olen nähnyt monessa hoitokissassa ja se riitti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi otit kissan, sinulle sopii paremmin pehmolelu. Nyt etsimään kissalle hyvää kotia.
Samaa mieltä. Mitä säätämistä siinä on jos luovut kissasta. Kissalla on ihan samanlainen OIKEUS elämään kuin sinulla
Kissat rakastavat pahvilaatikoita. Jos on vähänkään askartelutaitoinen, laatikoista saa tuunattua todella upeita rakennelmia kissoille. Mitä sokkeloisempi rakennelma sitä enemmän kissa tykkää ja viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Onko kolli kastroitu? Se rauhoittaa levotonta kissaa, lisäksi kollit puolustavat ja vahtivat reviriäään 24/7. Muutenkin levottomia verrattuna naaraisiin. Ikinä en ota kollia /urosta itelleni, eron olen nähnyt monessa hoitokissassa ja se riitti.
Kollit on hoivaavampia kuin naaraskissat.
Ap missä päin asut? Voisinko saada kissan sulta itselleni? Kissa sais nukkua mun vieressä, joka yö ja olen muutenkin tottunut kissojen yölliseen käytökseen