Poltatteko kartonkia, paperia, ym kotona takassa tms?
Kommentit (53)
Pahvin polttamisesta tulee kamalasti tuhkaa, eikä se ole kovinkaan lämpötehokasta. Sytykkeeksi pahvi on surkeaa. Se kannattaa kierrättää materiaalina.
Pihalla tynnyrissä poltetaan kaikki mikä vaan palaa.
Mulla on polttotynnyri pihalla jossa poltan kaiken palavan materiaalin. Kiitos kysymästä. Maatuva jäte hoituu ihan avokompostissa. Olisi laiskuutta ja pelkkää tuhlausta maksaa jätehuollosta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti poltan. Ainut mitä kierrätän on pantilliset pullot ja lehdet sekä kompostoin muut laitan kaikki sekajätteeseen. Mitäs lyhensivät roskiksen tyhjennystä 16 viikosta 12. Yksin asuvalla ei tule oikein roskaa ja autottomana en lähde muoveja ja pahveja rahraamaan kilometrien päähän. Pitäköön tunkkinsa.
Sinuna polttaisin nuo pullotkin. Turha rahrata kilometrien päähän autottomana.
Vierailija kirjoitti:
Pahvin polttamisesta tulee kamalasti tuhkaa, eikä se ole kovinkaan lämpötehokasta. Sytykkeeksi pahvi on surkeaa. Se kannattaa kierrättää materiaalina.
Pahvi kannattaa muuten käyttää paljun lämmitykseen. Palaa hyvin ja kuumalla liekillä. Nopein tapa lämmittää vesi.
Kesällä vain tulee savut sisään ja polttaa sitten tynnyrissä mitä tulee ja kaikki vanhat pankkikortit ja yksityiset paperit varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on polttotynnyri pihalla jossa poltan kaiken palavan materiaalin. Kiitos kysymästä. Maatuva jäte hoituu ihan avokompostissa. Olisi laiskuutta ja pelkkää tuhlausta maksaa jätehuollosta yhtään mitään.
Mites lasi ja metalli? Itse olen haudannut ne maahan. Tulee samalla tehtyä maisemointia pikkuhiljaa. Jäteöljyn olen käyttänyt talvisin piharoihuna. Kaataa sitä vain peltiastiaan laittaa sydänlangaksi keskelle astiaa vaikka vanhan tennissukan ja sytyttää. Palaa monta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Roskien polttaminen on Suomessa pääsääntöisesti kiellettyä. Kartongit tulee kierrättää. Idiootit hukkaa valtavasti uusiomateriaalia ja pilaa ilmanlaatua polttamalla kartonkeja ja pahveja.
Lähin kierrätysmahdollisuus 20km päässä ihan eri suunnassa missä asioin, arvaa lähdenkö viemään ja onko ekologista enää. Sytkeenä siis menee, tai sitten pakkausmateriaalina torikaupoissa jos vaan pystyy käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En polta missään tulisijassani, en edes sytykkeenä. Menee hormit nokiseksi
Meillä käy sitä varten nuohooja joka vuosi
Niin meilläkin käy ja sanoo aina, miten siistit hormit. Hänen kanssaan kahvitellessa sitten tuli kerran juttua noen palamisesta hormissa. Siitähän syntyy metrejä korkeita liekkejä savupiipusta ulos jos hormissa oleva noki syttyy palamaan. Tietenkin te tämän tiedätte kaikki nekin, jotka polttavat mitä vain tulisijoissaan. Itse olen maaseudulla nähnyt kerran liekit savupiipusta ja palokunta oli koko yön katolla vahdissa.
Poltan. Minusta on tuhlausta viedä pahvia 12 km päähän ja sitten ajella puristimelta toiselle todetakseni, että aha, tänään ei kartonkia voi jättää kierrätykseen, säiliöt on tukossa. Halvempaa poltella tai käyttää puutarhassa pensaiden juurella rikkaruohojen kasvua estämässä.
Taas on kierrätystal!baanit vauhdissa.
Olen kierrättänyt kaiken jo vuosikymmeniä. Takassa poltetaan vain puhdasta puuta, sytykkeenä 1kpl sytytyspala puiden päälle, yksi pesällinen lämmittää takan tulikuumaksi kun hiillosvaihe poltetaan oikein. Sekaroskaa tulee vuodessa hyvin vähän kun kierrätetään.
Tietysti poltan. Ainut mitä kierrätän on pantilliset pullot ja lehdet sekä kompostoin muut laitan kaikki sekajätteeseen. Mitäs lyhensivät roskiksen tyhjennystä 16 viikosta 12. Yksin asuvalla ei tule oikein roskaa ja autottomana en lähde muoveja ja pahveja rahraamaan kilometrien päähän. Pitäköön tunkkinsa.