Miten FASD ja ADHD eroavat toisistaan?
FASD johtuu aina sikiöaikaisesta alkoholille altistumisesta, ja joskus ehkä ADHD myös, mutta muuten ne vaikuttaisivat olevan oireiltaan ihan samanlaiset. Mistä lääkärit ja psykologit tietävät kumpi on kyseessä?
Minun lapsellani on ADHD, enkä juonut alkoholia raskauden aikana. Myöskään kukaan neuvolan tai sairaalan puolelta ei ole minulta juomisesta mitään kysynyt eikä vihjaissut. Miksi? Lapseni oireet kuitenkin ovat ihan sitä samaa kuin FASD:n oirelistaus.
Joku ero kai noissa siis on oltava, mutta mikä?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne ihan erilaiset. Tulisiko pitkä.selostus.
Korj. Tulisi liian pitkä selostus. Googlaa ennemmin.
Ekassa oppimisvaikeutta tai älyllistä kehitysvammaa ja jälkimmäinen ei vaikuta muuten älyyn, mutta haittaa keskittymistä.
Mistä olet saanut päähäsi tuon, että Adhd voi johtua sikiöajan alkoholinkäytöstä? Ei ole eikä tule minkäänlaisia tutkittuja viitteitä tuollaiseen. Adhd on hyvin perusteellisesti todistettu geneettiseksi ominaisuudeksi jonka "häiriö" status on lähinnä yhteiskuntafilosofia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korj. Tulisi liian pitkä selostus. Googlaa ennemmin.
Googlaamisen takia tämän aloituksen juuri teinkin. Minusta niissä on valtavan paljon samaa.
Yksi ero kuulemma on sellainen, että FASD ihmisillä on vaikeuksia kohdatessaan liikaa ärsykkeitä, ja ADHD ihmisillä puolestaan saadessaan liian vähän ärsykkeitä? Mitä tämä tarkoittaa?
Yleensähän ADHD lasten vanhempia ohjataan muokkaamaan lapsen olosuhteita rauhalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet saanut päähäsi tuon, että Adhd voi johtua sikiöajan alkoholinkäytöstä? Ei ole eikä tule minkäänlaisia tutkittuja viitteitä tuollaiseen. Adhd on hyvin perusteellisesti todistettu geneettiseksi ominaisuudeksi jonka "häiriö" status on lähinnä yhteiskuntafilosofia.
Englanninkielisessä Wikipediassa tuo on ainakin mainittu.
Hohhoijjaa. Sun kannattaa AP tehä nyt niin, että jätät nuo hommat ammattilaisille. Olen itse adhd ja yksi läheinen lapsuudenkaverini FASD.
Ei ole meillä minkäänlaisia samanlaisuuksia elämän vaikeuksissa, tai järjen juoksussa. Olemme täysin erilaisia ihmisiä kaikin puolin. Siis älä ymmärrä väärin. Kaverini on kyllä hyvä ihminen, mutta niin luonnostaan typerä, että alkoholisoitui jo teininä koska ei sopinut minnekkään eikä osannut käydä kouluja koska ei meinaa tajuta mitään yhteisistä aineista. Jäi jälkeen kehityksessä koska aivojen kapasiteetti käsitellä tietoa tuli vastaan. Itselläni oli oppimisVAIKEUKSIA keskittymishäiriön takia, mutta ne oli ylitettävissä kovalla työllä ja lopulta vaatimusten lisääntyessä myös lääkityksellä. Olen aina ollut yleistieteellisesti fiksu ja kiinnostunut muutenkin tieteistä ja taiteista. Nykyään olen yrittäjä, niin kuin moni muukin adhd persoona.
Älä ikinä prkle sano lastasi typeräksi sen takia, että hänellä on adhd. Adhd lapset voivat monesti tarvita hieman erilaista, tai ehkä jopa lisättyä tukea kasvuiässä, mutta älyllinen vamma se ei ole. Toisin kuin sinulla vaikuttaisi olevan.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijjaa. Sun kannattaa AP tehä nyt niin, että jätät nuo hommat ammattilaisille. Olen itse adhd ja yksi läheinen lapsuudenkaverini FASD.
Ei ole meillä minkäänlaisia samanlaisuuksia elämän vaikeuksissa, tai järjen juoksussa. Olemme täysin erilaisia ihmisiä kaikin puolin. Siis älä ymmärrä väärin. Kaverini on kyllä hyvä ihminen, mutta niin luonnostaan typerä, että alkoholisoitui jo teininä koska ei sopinut minnekkään eikä osannut käydä kouluja koska ei meinaa tajuta mitään yhteisistä aineista. Jäi jälkeen kehityksessä koska aivojen kapasiteetti käsitellä tietoa tuli vastaan. Itselläni oli oppimisVAIKEUKSIA keskittymishäiriön takia, mutta ne oli ylitettävissä kovalla työllä ja lopulta vaatimusten lisääntyessä myös lääkityksellä. Olen aina ollut yleistieteellisesti fiksu ja kiinnostunut muutenkin tieteistä ja taiteista. Nykyään olen yrittäjä, niin kuin moni muukin adhd persoona.
Älä ikinä prkle sano la
Mää vähän veikkaan, että kunhan APn lapsi kasvaa ja käy läpi adhd ihmisen vaikeudet siinä hommassa, niin hän on lopulta ilmeisen typerää vanhempaansa 10x älykkäämpi.
Sori AP, mutta adhd ja FASD vertaus on aika helvetin asiatonta. Adhd voi omien vaikeuksiensa kautta kyllä aiheuttaa päihteiden pariin hakeutumista ja koulupudokkuutta JOS sinä et hoida omaa osuuttasi vanhempana niin kuin kuuluu. Adhd lapset ovat usein hyvin tunneherkkiä. Positiivinen vahvistaminen suojaa häntä niiltä suhteettoman kovilta pettymyksen tunteilta itseään ja maailmaa kohtaan. Lapsuusajalla sitä "hyperiä" on yleensä enemmän ja saattaa vaikuttaa ulospäin typerältä touhulta ja saattaa myös ajaa typeriin juttuihin. Esim teini-iän päihdehakuisuus. Aikuistuessa se kyllä melkeinpä aina tipahtaa pois ja puhutaan enemmänkin ADD oireistosta.
FASD - Älyllinen jälkeen jääminen, kognitiivisten kykyjen kehityshäiriöitä ja fyysisiä kehityshäiriöitä. Vaikea oppia tavallisia asioita. Vaikeusaste vaihtelee raskaudenaikaisen alkoholinkäytön suhteen.
ADHD - Keskittymiskyvyttömyyttä ja/tai levottomuutta ja kyvyttömyyttä hallita tunteita. Vaihteleva menestys saada asioita aikaiseksi tai lopettaa mielenkiintoisten asioiden tekemistä. Hurahtaminen asioihin ja korkea addiktioriski. Aivojen palkitsemiskeskuksen (mielihyvä, onnistumisen tunne ym.) häiriö. Älykkyys noudattaa normaalijakaumaa.