Miksi ei voi olla suhdetta kahden miehen/naisen kanssa?
Mikä se perustunne on taustalla siinä, että toinen halutaan omistaa vain itselle? Olen itsekin tuntenut näin silloin kun olen ollut kovasti rakastunut. Nyt kun olen suhteessa, jossa kovin syvän tason rakkautta ei ole, olisin täysin valmis hyväksymään kummallekin myös toisen -ööh- ystävän. Miksi näin ei voisi olla? Olen nyk. kumppaniltani joskus puoliksi tosissaan kysynyt tästä ja hän on aivan järkyttynyt ajatuksesta. Miksi?
Kommentit (20)
En halua loukata, jos hänestä toinen kaveri ei ole hyvä idea. Mutta en myöskään aio häntä jättää. Kai sitten vaan suostun yksiavioisuuteen.
Toinen on turvallisuus: Jos rakas ihminen on vain minun kanssani ja sitoutunut vain minuun - ja rakastaa minua vastavuoroisesti - voin luottaa, uskoa ja toivoa siihen, että näin on huomennakin.
Mikäli suhteemme on pinnallisemmalla tasolla, en voi olla varma, etteikö huomenna tule vastaan sellainen henkilö, joka herättää kumppanissani sellaiset tunteet, joita minä en ole hänessä nostanut esille.
Monet tuntevat yhteisten lasten tuovan sellaista turvaa suhteeseen, ettei siihen enää tarvitsekaan niin panostaa. Ja he kokevat, että toinen osapuoli on samassa nalkissa, itsestäänselvä.
Luulen, että turvallisuutta aika monet haluavat, ennustettavuutta myös. Se, että kumppanilla olisi toisia suhteita, alkaisi romuttaa noita molempia.
Ihmissuhteisiin kuuluu aina erilaisia tunteita, jos joku puuttuu, se on lähinnä merkki siitä ettei sitä tunnisteta/myönnetä. Jos kivenkovaan sanoo, ettei joitakin kenties infantiileja tunteita saa olla (kateus, mustasukkaisuus), se kertoo enemmän siitä ettei oikein ole niiden kanssa sinut. Jos ko tunteet tunnistaa, ne eivät pääse vaikuttamaan esim siten, ettei itse uskalla kehenkään oikein kiintyä.
Haluaisin suhteen kahden miehen kanssa. Asuisimme ja eläisimme yhdessä kaikki 3 ja jakaisimme rakkautemme kolmisin.
Haaveeni edellyttää, että löytäisin 2 bi-miestä, jotka haluavat vielä naisen elämäänsä.
Melkoisen mahdoton yhtälö.
Olen tällä hetkellä sinkku, mutta ollessani suhteessa olisin voinut jakaa mieheni toisen miehen kanssa. Mutta en IKINÄ toisen naisen kanssa, siinä se raja menee.
(ainakin melkein), siinä vaiheessa, kun on oikein toisesta huumaantunut.
Terve ihminen toki erottaa sen, mikä on tunne ja mikä todellisuus. Mikä on oma tunne ja mikä toisen. Millä tavalla omat tunteet vaihtelevat - ja että sama pätee kumppaniin.
Jos kumppani tänään on sitä mieltä, että kolmas pyörä suhteessa on kauhistus - saattaa huomenna olla tilanne sellainen, että sen kolmannen on hankkinut hän itse. Ehkä hän ei ole ihastuneisuutensa takia huomannut sitä, ettei toisella sitä syvää rakkautta olekaan. Se auttaa laittamaan asioita niille kuuluviin mittasuhteisiin, illusorinen ihastus katoaa. Sitä voi sitten esim. hakea muualta.
Vierailija:
Haluaisin suhteen kahden miehen kanssa. Asuisimme ja eläisimme yhdessä kaikki 3 ja jakaisimme rakkautemme kolmisin.
Haaveeni edellyttää, että löytäisin 2 bi-miestä, jotka haluavat vielä naisen elämäänsä.
Kuulostaa vähän sellaiselta aikuisen nukkekotileikiltä.
Vierailija:
Ihmissuhteisiin kuuluu aina erilaisia tunteita, jos joku puuttuu, se on lähinnä merkki siitä ettei sitä tunnisteta/myönnetä. Jos kivenkovaan sanoo, ettei joitakin kenties infantiileja tunteita saa olla (kateus, mustasukkaisuus), se kertoo enemmän siitä ettei oikein ole niiden kanssa sinut. Jos ko tunteet tunnistaa, ne eivät pääse vaikuttamaan esim siten, ettei itse uskalla kehenkään oikein kiintyä.
En ole mustasukkainen ihminen. Kun rakastan, rakkauteeni kuuluu luottamus ja arvostus. Jos koen oloni mustasukkaiseksi, se osoittaa minulle että jotain on pahasti vialla. Normaalitila se ei missään tapauksessa minusta ole, vaan enemmänkin kuvastaa epävarmuutta tilanteestaan, toisen tunteista ym.
Kuulun siihen pieneen vähemmistöön, joitten mielestä mustasukkaisuus ei kuulu pienessäkään määrin suhteeseen. Monet perustelevat mustasukkaisuuttaan sillä, että heitä kiinnostaa tietää missä ja kenen kanssa toinen liikkuu. No TOTTAKAI se kiinnostaa jokaista seurustelevaa, missä toinen liikkuu, mutta se taas ei ole minusta mustasukkaisuutta! Mua kiinnostaa, mutta jos en tiedä, en kuole siihen. Kertoo jos tahtoo. Jos toinen ei tahdo kertoa, silloin on jotain vialla, koska toinen ei luota minuun. Sillon tunnen mustasukkaisuutta, ja se ei todellakaan ole hyvä asia. Tässähän se toinen tahallaan pimittää tietoja, ts. ei suhtaudu kunnioituksella kumppaniinsa. Jos menoissa ei olisi mitään pahaa, niistä voisi puhua.
En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä yritän sanoa...?
mutta mielestäni se voi myös olla se hetkellinen kirpaisu, joka mielessä on häviävän pienen hetken ajan, kun näet kumppanisi hymyilevän viehättävälle vastakkaisen sukupuolen edustajalle.
Tai se tunne, kun kumppani keskustelee ex-vaimonsa kanssa puhelimessa.
Tai se tunne, kun olet pitkään odottanut kumppanisi tapaamista, mutta sitten ette voikaan olla kahdestaan koska hänellä onkin yhtäkkiä lastenhoitovuoro.
Näiden ei tarvitse aiheuttaa perhetragediaa, mutta voin hyvin vaikka myöntää, että " joo, kyllä mua vähän harmitti" . Ja se tunne, mikä on harmin takana, on mustasukkaisuus.
Mutta mitäs sitten? Ei siihen kuole, eikä sen takia ketään kannata alkaa listimään. Moni suhde kaatuu tuollaiseen, kun ei pystytä tunnustamaan, että se pikku piikki sisällä olikin omaa mustasukkaisuutta tai kateutta. On helpompi vain sanoa, että toinen nyt vain ON SELLAINEN PASKA.
Kuulostaa kuin arvostelisit, mutta miksi arvostelisit, en ymmärrä. Jos et voi ymmärtää, että joku muu voisi rakastaa pyyteettömästi ja arvostaen kahta samaan aikaan, ei se mun syyni ole...
Vierailija:
Niin - ja sitten sinä haluasit mestaroida näiden kahden muun välistä suhdetta?
Kuulostaa vähän sellaiselta aikuisen nukkekotileikiltä.
Koska sinä haluaisit, että kaksi miestä jakaisi elämänsä paitsi toistensa, myös sinun kanssasi. Saanen esittää, että varmasti haluaisit sanella kombinaatioon muitakin suureellisia ehtoja kuin vain elämän jakamisen ja sitten vielä tämän rakastamisen, jonka pitäisi ulottua teidän kolmen " triadiin" .
Vierailija:
Koska sinä haluaisit, että kaksi miestä jakaisi elämänsä paitsi toistensa, myös sinun kanssasi. Saanen esittää, että varmasti haluaisit sanella kombinaatioon muitakin suureellisia ehtoja kuin vain elämän jakamisen ja sitten vielä tämän rakastamisen, jonka pitäisi ulottua teidän kolmen " triadiin" .
Mielestäni jo siinä on aika kova vaatimus.
Koska epäilen, ettet sitten kuitenkaan haluaisi, että nämä miehet
1. eroaisivat
2. naisivat neljänsiä, viidensiä kumppaneita
3. järjestäisivät orgioita, joihin eivät ottaisi sinua mukaan
4. alkaisi kahdestaan kimppaan niin etteivät halua sinua lainkaan mukaan, ehkä jopa viikkokausiin - tai tekisi muuten keskenään " miesten juttuja"
5. alkaisivat vahtia sinua, jottei sinulla olisi trion ulkopuolisia suhteita (esim naisiin)
6. sanella, keitä saat tuoda taloon ja keitä et
7. ryhtyisivätkin kokeilemaan heterona olemista
8. Haluaisivat vuorollaan pistää sut paksuksi
Siis en usko, että haluaisit kuitenkaan tähän suhteeseenne mukaan edellä kuvattuja lisukkeita. Ihmisillä tuppaa olemaan oma tahto ja kuviot muuttuvat...
Vierailija
[/quote]
Koska epäilen, ettet sitten kuitenkaan haluaisi, että nämä miehet
1. eroaisivat
2. naisivat neljänsiä, viidensiä kumppaneita
3. järjestäisivät orgioita, joihin eivät ottaisi sinua mukaan
4. alkaisi kahdestaan kimppaan niin etteivät halua sinua lainkaan mukaan, ehkä jopa viikkokausiin - tai tekisi muuten keskenään " miesten juttuja"
5. alkaisivat vahtia sinua, jottei sinulla olisi trion ulkopuolisia suhteita (esim naisiin)
6. sanella, keitä saat tuoda taloon ja keitä et
7. ryhtyisivätkin kokeilemaan heterona olemista
8. Haluaisivat vuorollaan pistää sut paksuksi
Siis en usko, että haluaisit kuitenkaan tähän suhteeseenne mukaan edellä kuvattuja lisukkeita. Ihmisillä tuppaa olemaan oma tahto ja kuviot muuttuvat...
[/quote]
No en tietenkään haluaisi yllämainittuja juttuja suhteeseemme! Esim. että he eroisivat minusta tai toisistaan! Haluatko Sinä sitten, että miehesi (se yksi) eroaisi tai vaihtaa toiseen?? Enkä tietenkään haluaisi, että yksikään pettää, enkä myöskään että kaksi pettäisi! Kuka nyt sellaista haluaisi??
Mielestäni ajattelet nyt aika kummallisesti, sori vaan. (Tai sitten minä??) En ainakaan ymmärrä sua ja listaasi...
Toivoisin yksinkertaisesti, että suhde kolmen välillä olisi yhtä mahdollinen kuin kahden välillä. Sama arvostus ja kunnioitus molempia kumppaneita kohtaan, kuin jos minulla tai miehellä olisi vain yksi kumppani. Onko tämä niin vaikea ymmärtää? Jos kaikki 3 rakastavat toisiaan, en oikeasti näe tässä ongelmaa. Ja kyllä, uskon, että voisin rakastaa kahta. Pidän sitä hyvinkin mahdollisena. Ja samoin, että rakastan jonkun kanssa samaa, kolmatta.
Anteeksi nyt, mutta en oikeasti ymmärrä, miten näistä normaaleista parisuhdeasioista tulee " suuria ehtoja ja vaatimuksia minun puoleltani" jos kyseessä onkin kahden sijaan kolme?
En haluaisi, että miehet alkaisivat vahtia mua, mutta en hyväksyisi sitä myöskään vain yhdeltä mieheltä. Ihmissuhteen, niin parisuhteen kuin myös kolmoissuhteen, täytyy perustua keskinäiselle luottamukselle ja hyväksynnälle. Itselläni ei ole aikomustakaan lähteä muitten (naisten tai miesten) matkaan, enkä voi ymmärtää, miksi mieheni (2) vaatisivat saada niin tehdä? Ei normaalissa mies-nainen parisuhteessakaan puolisot voi noin vain vaatia saada tehdä listallasi mainittuja asioita.
PS. Voisin kyllä mahdollisesti tehdä lapsen kummankin kanssa :-)
sellaista kuviota, että asuisi vakituisesti vaan yhden tyypin kanssa, mutta toisen kanssa olisi niin sanotusti rinnakkaissuhde. Mulla on itselläni tosi hyviä miespuolisia ystäviä ja ihmetyttää, että vars. kumppanini ei ole näistä millään tavalla mustasukkainen. Mutta ajatus siitä,että harrastaisin seksiä jonkun toisen miehen kanssa on kuulemma jotenkin kamala. Eikö ole kamalampaa, että jakaa yksityisimmät ajatukset ja tuntonsa jonkun toisen kanssa? Olen paljon intiimimpi tässä suhteessa joidenkin muiden miesten kanssa. Joskus olisi kiva myös sekstailla jonkun toisen kanssa.
tai tulisi olemaan.
Se on vielä ihan eri asia kuin se, että sinulla olisi kahden miehen kanssa suhde niin, ettet kuitenkaan vaatisi heitä ylläpitämään tietynlaista keskinäistä suhdetta.
Harvoin kolmen kämppäkaverinkaan suhde toimii, saati sitten että kuvaan laitettaisiin sellaiset asiat kuin rakkaus ja seksi.
sen, että luomasi unelma on silkkaa fantasmointia.
Normaalissakaan suhteessa ei voi kovin paljon asettaa kumppanille vaateita - voi toivoa, että hän rakastaa minua, mutta ei voi määrätä kumppania suhtautumaan tietyllä tunnelatauksella sukulaisiin, lapsiin, kavereihin. Määräysvalta ei vain ulotu niin pitkälle.
Mutta sinulla unelma kattaa sen, että haluat joidenkin tekevän keskenään - esim rakastelevan, jotta saisit siitä kicksejä. Entä jos he haluaisivatkin saada niitä kicksejä jollain aivan eri tavalla? Sitten se menisi sun fantasian ulottumattomiin. Et olisikaan enää mestaroimassa. Mikä pettymys!
En selvästikään osaa kirjoittaa tarpeeksi selvästi.
En edelleenkään yhtään tunnista itsessäni sitä, että olisin mestaroimassa yhtään mitään tai laittamassa rajoja. Luultavasti juuri se, että oikeasti voisin elää näin, on se ero meidän välillä. En muutenkaan laita ihmisille rajoja.
Mutta, sinä ajattelet tavallasi ja minä tavallani. Niityn eri kukkaset.
Ap:lle, sori että tämä lähti vähän eri poluille.
Ihmettelen itse myös sitä, kuinka paljon fyysistä puolta pidetään tärkeämpänä kuin henkistä yhteyttä.
Intiimissä suhteessa yleensä merkityksellisiä ovat sekä henkinen että fyysinen yhteys - toisaalta ruumiin ja sielun dualismi on muutenkin perin kartesiolaista.
Meidän eromme on se, että sinä kuvittelet voivasi elää kahden bi-miehen kanssa kolmen ihmisen täyteläistä rakkaudellista suhdetta. Minä tiedän, että se on mahdotonta, koska ne miehet eivät halua tilannetta kanssasi. Sen pystyn ymmärtämään, että sinä haluat.
että kyseessä on fantasia. Taisi jopa pitää mahdottomana...
Vierailija:
Mikä se perustunne on taustalla siinä, että toinen halutaan omistaa vain itselle? Olen itsekin tuntenut näin silloin kun olen ollut kovasti rakastunut. Nyt kun olen suhteessa, jossa kovin syvän tason rakkautta ei ole, olisin täysin valmis hyväksymään kummallekin myös toisen -ööh- ystävän. Miksi näin ei voisi olla? Olen nyk. kumppaniltani joskus puoliksi tosissaan kysynyt tästä ja hän on aivan järkyttynyt ajatuksesta. Miksi?
Miehelleni olen sanonut, että jos haluaa käydä vieraissa, se sopii minulle. En tiedä haluaisinko itse edes mitään muuta suhdetta tämän lisäksi. Mutta juuri sitä mietin, miksi yksiavioisuus olisi se ainoa oikea vaihtoehto...
Mä en ainakaan ole yksiavioinen. Mulla on miespuolisia kavereita ja myöskin panokavereita.