Crowdsorsa kokemuksia
Crowdsorsasta ei tunnu löytyvän netistä juurikaan käyttäjäkokemuksia, niin kerronpa omani. Kyseessä siis sovellus, jolla kunnat joukkoistavat asukkaitaan erilaisiin tehtäviin ja niistä maksetaan pieni korvaus.
Itse osallistuin vieraslajien poistamiseen. Tätä tehtävää mainostettiin niin, että ei tarvita erikoisvälineitä, menet vaan vaikka paljain käsin katkomaan lupiineja ja sitten videoit työn jäljen, minkä perusteella maksetaan palkkio.
Leikkasin noin kahden tunnin ajan lupiineja yksitellen ojasta keittiösaksilla pois ja oltuani tyytyväinen työn tulokseen lähetin videot. Palkkiota minun olisi pitänyt tehtävästä saada noin 10€. Nyt Crowdsorsa kuitenkin hylkäsi suoritukseni, koska videolla näkyi vielä pystyssä olevia lupiineja, enkä saa siis lainkaan palkkiota kahden tunnin työstä.
Oma syy tietenkin, että en ollut huolellinen, mutta oli tuo aikamoinen savotta leikata niitä pois ja vähän yllättää, että minulta voidaan koko palkkio jättää maksamatta.
Onko teillä kokemuksia Crowdsorsan käytöstä?
Kommentit (47)
Jättibalsamit pitää ottaa juurineen. Ja se tyhmä sovellus ei kerro jos et ole pelialueella.
Tarkastuksessa ja maksussa yli viikon viive kesäkuu 2025. Ärsyttävää. Viisi päivää ja 8 aluetta tarkastamatta
Jättibalsami on yksivuotinen kasvi. Lupiinin niitto on minustakin yhtä tyhjän kanssa. Ei leviä mutta kasvaa siihen samaan paikkaan takas. Ite otin lupiinit juurineen.
Huijausta koko crowdsorsa. En koskaan saanut maksatusta vaikka otin kuvat ja videot ja olin aspaan yhteydessä. Sanoivat että palaavat asiaan mutta sitten aikaa meni ja hups keikkaa, budjetti olikin käytetty. Kovasti mediassa kehuskellaan mutta arvostelut kertoo kaiken ja totuuden.
Tämänkin keissin opetus: jos jokin asia kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on nimenomaan sitä. Mutta hyväuskoisia on helppo jymäyttää.
Jättibalsami pitää ottaa juurineen. Aäpissä muuten lukee että tarkista käytäntö paikallisesti. Minua ärsyttää että niillä kestää jopa yli viikko tarkistaa videot. Tänään to tarkistettu viime viikon ti tehty alue. Ja hitaasti yks alue kerrallaan. Mulla on 7 aluetta jonossa. Sitten maksun pyynnin jälkeen lukee, että maksetaan viikon sisällä. Eli teosta maksuun voi mennä yli kaks viikkoa. Aattelin et tienaan festarirahat. Mut tapahtuma alkaa huomenna ja rahoista ei hajuakaan milloin tulee. Ja joo, Vero menee, eli ei käy jos saa tukia.
Kuinka paljon ihmiset hävittävät tietämättömyyttään muita kuin vieraslajeja? Silloin äppi ei yksinkertaisesti toimi kuten pitäisi.
Ihmisillä pitää olla riittävä kasvintuntemus ennen hävittämistöihin ryhtymistä.
9 tunnin työstä 200? Alkaa olla tuntipalkka kohdillaan tai sitten "ihan pikkasen" yliarvioitu.
Lupiini on helppo tunnistaa ja jos siinä samassa onnistuu tuhomaan jonkun toisen rehun, jonka elianalueen lupiini kuitenkin olisi vallannut, niin lopputulema on sama, sillä erotuksella että se lupiini on niitetty pois.
On huijausta, kaikki videot hylätään eikä mitään makseta.
Paska peli ja huijausta, että lupaillaan ihmisille rahaa mutta höynäytetäänkin vain tekemään ilmaista työtä. Kuntien kuuluisi maksaa oikeat työntekijät noita kitkemään, mutta tällä tavalla saavatkin huijattua itselleen ilmaista työvoimaa! Oikea neronleimaus, ei ihme että ylekin oikein iloisesti mainostaa uutisjutuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Harmi että monella on näinkin huonoja kokemuksia! Itsellä oli tänä kesänä eka kerta ja kokemus tosi positiivinen.
Mulla oli kyl ongelmia sovelluksen toimimisessa niin sen kanssa sai olla kärsivällinen varsinkin kun eka opetteli miten se toimi. Helpotti työskentelyä kun otin isot aluet pienempiin osiin jaettuna niin sillpin ei sovellus kaatunut, ja mun piti muistaa sulkea sovellus aina jokaisen videonoton välissä että toimi.
GPS ei myöskään toiminut niin sen kanssa jännitti että ottiko varmasti oikeelta alueelta. Itellä meni sen verran kikkailun puolelle tää työskentely että katsoin paikkatietoikkunan kautta rajapyykkejä että löydän ne maastosta ja näytän videolla, minkä mukaan myös videon katsojalle välitty selkeästi että ollaan kyllä tarkkaan katottu että ollaan oikealla tontilla ja pelialueella vaikka GPS näytti vähän väärin.
Sanoisin kyllä että ei ehkä ole kaikkien kannalta kannattavaa homma, jos tosiaan e
Nyt on kyllä selvästi pr-osaston kirjoittamaa.
Ompa ikävää kuulla, jos käytännössä ok idea onkin ihan susi. Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että kunta voisi aivan oikeasti palkata oikeita työntekijöitä tämän asian hyväksi!Käyttäisivät sitten vaikka jo olemassa olevaa sovellusta sen apuna, mutta niin että kerääjä saisi oikeasti myös rahansa ja korvaus todella voisi olla myös nykyistä reilumpi.
Ei muuta kuin viestiä eteenpäin, ja jollekin toimintaa rahoittalle taholle jos ei saa rahoja jotka ansaitsee. Itse toimijalle tuskin hyödyttää pelkästään valittaa, koska jos itse hommakaan ei toimi, niin tuskin toimii sitten reklamointikaan.
Testattiin pojan kanssa, noin 30m2 putsattiin lupiineista. Ja 25 senttiä saatiin. Vieressä olisi ollut ainakin tuplasti isompi alue, mutta oli "aloitettu" jonkun toisen toimesta, ja jätetty kokonaan tekemättä. Ei 50 sentin hommaa viitsi kukaan tehdä. Etukäteen pitäisi nähdä mitä siitä maksetaan.
Muistakaa jos näettä jonkun tuilla olevan tekevän tätä työtä niin ilmoittakaa verottajalle ja Kelaan muuten saatte linnaa jos ette ilmoita rikollista toimintaa!
Yllähän tuo Crowdsorsa kertoi syitä, joilla työsuorituksia on hylätty.
Aloitus sinänsä on viime vuodelta.
Mun mielestä se Crowdsorsa-sovelluksena on vaikealukuinen - pieni teksti - kartat vähän epäselviä juuri sen pienen fontin takia ja vähän on epäselvää sekin, onko jokin värialue oikeasti pelialuetta vai ei....
Sitten tietty se, että kunnan mailla niitetään, mutta on paljon sitten peltoalueita, joiden laidoilla ja ojanpenkereillä on pitkälle jatkuvaa lupiinikasvustoa.... No, näistähän sitä siementä leviää....
Ja itte mä ihmettelin tässä viikonloppuna kun kävelin paikalliseen kauppakeskukseen sitä, että joku instanssi, kaupunki tai elykeskus, oli niittänyt nurmialueen lyhyeksi, mutta nurmialueen moottoriliikennetiestä erottavan pensaikon takana heinikkoaluetta jatkui ja siellä oli oikein kunnon lupiinipuskasto. Kenelleköhän se pensaikon takana oleva heinikkoalue kuuluu.... Jos kaupunki niittti sen etupuolen niin onko se takapuoli sitten ely-keskuksen...
Juu.
Vierailija kirjoitti:
Yllähän tuo Crowdsorsa kertoi syitä, joilla työsuorituksia on hylätty.
Aloitus sinänsä on viime vuodelta.
Mun mielestä se Crowdsorsa-sovelluksena on vaikealukuinen - pieni teksti - kartat vähän epäselviä juuri sen pienen fontin takia ja vähän on epäselvää sekin, onko jokin värialue oikeasti pelialuetta vai ei....
Sitten tietty se, että kunnan mailla niitetään, mutta on paljon sitten peltoalueita, joiden laidoilla ja ojanpenkereillä on pitkälle jatkuvaa lupiinikasvustoa.... No, näistähän sitä siementä leviää....
Ja itte mä ihmettelin tässä viikonloppuna kun kävelin paikalliseen kauppakeskukseen sitä, että joku instanssi, kaupunki tai elykeskus, oli niittänyt nurmialueen lyhyeksi, mutta nurmialueen moottoriliikennetiestä erottavan pensaikon takana heinikkoaluetta jatkui ja siellä oli oikein kunnon lupiinipuskasto. Kenelleköhän se pensaikon takana oleva heinikkoalue kuuluu
Ja tuosta, kun joku kommentoi, että sen takia hänen mielestään oli korvaus jäänyt saamatta, että muutamia lupiineja oli jäänyt pystyyn, niin.... Nythän ovat asiantuntijat sanoneet, että hyödyllisempää leviämisen eston kannalta on se, että jonkin suuren lupiinikasvuston kokonaan niittämisen sijasta niitettäisiin useilta eri kasvupaikoilta jonkin verran lupiinia...
Ja toisaalta tuohon kommenttiin sellainen huomio, että kuulemma Crowdsorsa ei ole yksittäisille pelaajille millään tavalla kertonut miksi on jäänyt palkkio saamatta. Joten tää kommentoija lienee sitten poikkeus, kun hänelle on kerrottu.
Mutta joka tapauksessa, mun mielestä pitäisi saada korvaus, vaikka oliskin joku varsi tai kaksi jäänyt pystyyn! Sitä paitsi, eikö vois antaa sitten mahdollisuuden kaataa ne pari pystyyn jäänyttä..... ja lähettää uusi video....
hah!
Sitä paitsi, kunta voi itse hoitaa lupiinikasvustonsa..... Tämän kaupungin hyväksi minä en tee ainakaan mitään... Mainostavat matonpesupaikallakin että on mukamas kameravalvonta... Vaan sitten kun joku pöllii mattos ja kysyt että onkos sitä kameravalvontaa, niin hävyttömällä tavalla vastataan!
Mitä se edes auttaa jos jollain saksilla leikkaat lupiinit? Juurineen ne pitää ottaa.
Harmi että monella on näinkin huonoja kokemuksia! Itsellä oli tänä kesänä eka kerta ja kokemus tosi positiivinen.
Mulla oli kyl ongelmia sovelluksen toimimisessa niin sen kanssa sai olla kärsivällinen varsinkin kun eka opetteli miten se toimi. Helpotti työskentelyä kun otin isot aluet pienempiin osiin jaettuna niin sillpin ei sovellus kaatunut, ja mun piti muistaa sulkea sovellus aina jokaisen videonoton välissä että toimi.
GPS ei myöskään toiminut niin sen kanssa jännitti että ottiko varmasti oikeelta alueelta. Itellä meni sen verran kikkailun puolelle tää työskentely että katsoin paikkatietoikkunan kautta rajapyykkejä että löydän ne maastosta ja näytän videolla, minkä mukaan myös videon katsojalle välitty selkeästi että ollaan kyllä tarkkaan katottu että ollaan oikealla tontilla ja pelialueella vaikka GPS näytti vähän väärin.
Sanoisin kyllä että ei ehkä ole kaikkien kannalta kannattavaa homma, jos tosiaan ei ennestään omista viikatetta, trimmeriä tai raivaussahaa. Nimittäin silloin tuntipalkka tulee kyllä jäämään ihan naurettavan pieneks. Ja on nimittäin sen verran rankkaa puuhaa fyysisesti. Toki ite oon semmone että tykkään tehdä fyysisesti raskasta työtä, niin ehkä oon vaan yks hulluista kuka näin pienellä palkalla lähtee näin kovaa duunia tekemään. Plus vaatii kyl paljon kärsivällisyyttä tää homma kun pitäny kattoo että yksikään lupiini ei jää pystyyn ja että tosiaan on pelialueella ja selkeät videot.
Mua auttoi myös videon kuvaamisessa että kävelin alueen esimerkkiä hieman hitaammin ja näyttäen ympäristöä selkeämmin joka käänteessä ja keskittyen myös pensaikon keskellä piilekseleviin lupiineihin.
Ja palkkojen saamisen kanssa ei ollut kanssa mitään ongelmaa. Alkuperiäsistä arvioista lähti ehkä pois sen 1-5% kohteesta riippuen, joten ihan hyvin. Itse kans ostin viikatteen tätä varten ja pääsin ekana päivänä juuri ja juuri plussan puolelle yli 5 tunnin työn jälkeen.