Taidan olla narsisti
Voiko olla narsisti ilman hovia. Vai olenko sittenkin psykopaatti? En tunne useinkaan empatiaa. Jos kuulen että jollain menee huonosti ja esim sairautta, olen vähän vahingoniloinen.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Empatiaa voi myös opetella.
Se kuuluu tuntea, muuten se näyttää oksettavalta ja joidenkin kohdalla se näyttää todellakin ilkeältä säälimiseltä. Että se niistä tunnetaidoista. Vetäisin lättyyn hyvässä lykyssä. Monet nauttivat toisten kärsimyksestä, senkin siis näkee.
Kyllä sä tiedät itse oletko sisäisesti paha ihminen. Ole sellainen kuin olet mutta pyri siihen ettet aiheuta kenellekään pahaa.
Tuo vahingonilo on nykyisin yllättävän yleistä ja se on yllättävän paha asia myös sinulle itsellesi. Se ei näytä hyvältä ja vaikuttaa liikaa hyvinvointiisi. Älä naura ihan kaikille ja kaikelle, se todellakin tyhmentää sinua. Pärjäät ilmankin.
Miksi teit tämän aloituksen? Mitä sinä kaipaat? Ymmärrystäkö?
Ei varmaan sitten haittaa sekään, jos joku katoaa tuttavapiiristäsi juuri epäempaattisuutesi takia? Et kai sentään tunne empatiaa itseäsikään kohtaan?
Narsisti ei kai pysty reflektoimaan omaa toimintaansa niin että epäilisi Itse olevansa narsisti. Niin tuskinpa olet. Tietynlainen vetäytyminen voi johtua myös asioista, joita on joutunut kokemaan. Voisiko olla kysymys posttraumaattisesta.stressistä? Sitä ei kovin hyvin tunnisteta.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei kai pysty reflektoimaan omaa toimintaansa niin että epäilisi Itse olevansa narsisti. Niin tuskinpa olet. Tietynlainen vetäytyminen voi johtua myös asioista, joita on joutunut kokemaan. Voisiko olla kysymys posttraumaattisesta.stressistä? Sitä ei kovin hyvin tunnisteta.
Samaa olin tulossa kommentoimaan. Rankat kokemukset voi saada ns suojamuurin päälle, mikä muokkaa käytöstä. Ja nimenomaan yleisestiottaen vain normaalit ihmiset kykenevät itsereflektioon
Auuuu, löin vasaralla sormeen! Sattuuuu!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pystyy. Itse olen erittäin älykäs narsist(diagnoosi löytyy) ja kiinnostunut itseni kehittämisestä. Kykenen ymmärtämään sairauttani, mutten parantumaan siitä. En tunne empatiaa muuta kuin lastani ja eläimiä kohtaan. Muut ihmiset ovat minulle vain narsistisia peilejä.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei kai pysty reflektoimaan omaa toimintaansa niin että epäilisi Itse olevansa narsisti.
Tämä ei muuten pidä paikkaansa. Kyllä narsisti pysyy reflektoimaan käytöstään ja voi hyvinkin ymmärtää olevansa narsisti ja ympäristölleen vahingollinen. Se ei vaan heidän mielestään ole ongelma, vaan pikemminkin realistisesti ajateltuna hyvä asia (verrattuna siihen, mitä he pitävät idealistisena ja epärealistisena ihmissrvolässytyksenä) eivätkä he halua muuttaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pystyy. Itse olen erittäin älykäs narsist(diagnoosi löytyy) ja kiinnostunut itseni kehittämisestä. Kykenen ymmärtämään sairauttani, mutten parantumaan siitä. En tunne empatiaa muuta kuin lastani ja eläimiä kohtaan. Muut ihmiset ovat minulle vain narsistisia peilejä.
Kykenisit toki parantumaankin, jos haluaisit. Ongelma on siinä, että sä et halua, sun mielestä sä oot vähän parempi kuin muut ja kuka nyt sellaisesta haluaisi parantua. Et näe, että oikeasti sun narsismista on haittaa myös sulle, koska et pidä vaihtoehtoja realistisina tai tosielämässä hyödyllisinä.
No ite oon ollu samojen kysymysten äärellä tässä viimeaikoina. Ei ole narsismin oirepiirteistöä täyttävää, mutta sitten taas epävakaan persoonallisuuden täyttävää löytyy. Siihen liittyy jotain sellasia käyttäytymistyylejä, joita on narsisteilla, mutta itsessään narsismia se ei ole. Taustalla myös asperger.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kykenisit toki parantumaankin, jos haluaisit. Ongelma on siinä, että sä et halua, sun mielestä sä oot vähän parempi kuin muut ja kuka nyt sellaisesta haluaisi parantua. Et näe, että oikeasti sun narsismista on haittaa myös sulle, koska et pidä vaihtoehtoja
En kykene, olen ollut terapiassa 3 vuotta ja siitä ei ole ollut kuin haittaa. Olen oppinut manipuloimaan ihmisiä paremmin. Kuvittele tilanne, että et koe empatiaa ketään kohtaan, ja sinun pitäisi toimia muun kuin oman etusi mukaan? Minulta puuttuu täysin motivaatio toimia sen mukaan, että muut hyötyisivät toiminnastani. Koen myös vahvasti loukkaavina toiset ihmiset, jos he kritisoivat minua ja haluan kostaa heille. Ymmärrän, että maailmankuvani on täysin itsekeskeinen älyllisellä tasolla, mutta en tunnetasolla. Ihminen toimii kuitenkin hyvin pitkälti autopilotilla tunteiden ohjaamana. Jos empatia puuttuu ratkaisuni ovat täysin itsekeskeiset. Lastani kohtaan pystyn kokemaan empatiaa, koska hän on ikään kuin minäni jatke, eli jos lapsella menee hyvin minulla menee hyvin.
Saatat olla psykopaatti jos sinulta puuttuu empatiakyky. Tai jotain muuta. Ei voida täällä sinua diagnosoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kykenisit toki parantumaankin, jos haluaisit. Ongelma on siinä, että sä et halua, sun mielestä sä oot vähän parempi kuin muut ja kuka nyt sellaisesta haluaisi parantua. Et näe, että oikeasti sun narsismista on haittaa myös sulle, koska et pidä vaihtoehtoja
Haluaisin parantua. Narsismista on erittäin paljon haittaa elämässäni. Olen jatkuvasti tyytymätön kaikkeen. Minulla ei ole yhtään aidosti läheistä ihmissuhdetta. Olen sisältä tyhjä ja minuuteni on narsistinen kuori. Lapsuuteni ole rankka, ja elin kahden narsistin perheessä. Parantumiselle ei ole edellytyksiä, koska narismini on syntynyt jo lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä jotain tutkimusta? Onko narsismilla hyväkin paranemisprosentti? Jotenkin epäilen.
Empatiaa voi myös opetella.