Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on parisuhteessa erilliset rahat, käytännön kysymyksiä?

Vierailija
10.07.2024 |

Jos asutte yhdessä, mutta kumpikin maksaa omat kulunsa, niin miten erottelette kulut?

Molemmilla omat hyllyt jääkaapissa ja yhteistä ruokaa ei tehdä?  Kuiva-ainekaapissa samoin omat hyllyt? Miten on ratkaistu se, kumpi saa ensimmäisenä keittää omat makarooninsa, jos tulette samaan aikaan töistä kotiin? Vai kahdessa eri kattilassa samaan aikaan? Omat vessapaperirullat? Miten arvioitte veden ja sähkönkulutuksen, jotta saatte jaettua laskut kulutuksen mukaan?

Miten järjestelyt ovat sujuneet, jos olette hankkineet yhteisiä lapsia?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömme miehen kanssa niin erilaista ruokaa, että ei ole tarvetta kirjata erikseen, että tässä on minun leikkeleeni, tässä miehen jugurtti. Sama kuiva-aineiden kanssa, mies ei voi syödä ohraa, minä en syö riisiä jne. Samaan aikaan ei olla vielä 26 vuoteen ruokaa oltu tekemässä, joten en saa tuostakaan ongelmaa aikaiseksi. Kun lapset oli pieniä, minä ruokin heidät joka toinen viikko, mies joka toinen viikko, ei siis ongelmia tuostakaan.

Vessoja on 3 kpl eli yksi minulle, toinen miehelle ja kolmas lapsille. Näin ei tarvitse miettiä edes vessapaperia, kumpikin ostaa omaan vessaansa ja lapsille vuorotellen. Sähkö ja kiinteistövero menee puoliksi jo siksikin, että mittausten mukaan kulutamme saman verran niin tonttia kuin sähköä.

Tämä on reilua molemmille, kumpikaan ei koe, että toinen haluaa elää siivellä. Kun haluan uuden auton, nii

Miten teillä siis toimitaan, kun vessapaperi on loppu? Lapsi ilmoittaa asian äidille, joka lähtee kauppaan vai sittenkin niin kuin meillä "erillistaloudessa" eli äiti nappaa omasta vessastaan lapselle vararullan ja kaikki on taas hyvin samaan aikaan kun teillä lapsi on takamus likaisena ja sinä vasta matkalla kauppaan?

Vierailija
62/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihko on vanha hyvä keksintö. Yhteiset ostot ja laskut, kuten puhelimet, merkitään vihkoon. Kummallakin on oma sivu. Kuukauden lopussa tasataan tilit.  Omat rahat ovat tasauksen jälkeen omia. Ei koskaan riitaa rahasta.

Ureliaisuudesta, että miten puhelimet ovat yhteisiä menoja? 

Kiinnostaa minuakin. Ostin itselleni 2100 euron iPhonen eikä kyllä olisi tullut mieleen että se on yhteinen meno mieheni kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sori kulta, en voi tuoda sulle apteekista ripulilääkettä, kun meillä kumpikin maksaa omat kulunsa. Sun täytyy nyt vaan lähteä itse ostamaan sitä lääkettä ja toivoa, ettet pasko housuun matkalla."

Outo ajatus että se että on omat rahat ja maksaa omat kulunsa tarkoittaisi sitä että ei koskaan voisi auttaa toista ja ostaa hänen puolestaan asioita. Meillä on lukemattomia kertoja ostettu toisen puolesta milloin mitäkin kun on satuttu olemaan kaupassa jossa on sellaista mitä toinenkin haluaisi. 

Ei joka ostosta toki korvata toiselle erikseen. Tuollaiset ostokset merkitään kirjanpitoon ja menot tasautuvat ajan myötä. Jos eivät, toinen siirtää rahaa toiselle muutaman kerran vuodessa.

Niin ja sitten aika usein on niinkin että toiselle ostetaan jotain kivaa ihan vaan lahjaksi, haluamatta rahaa takaisin. Ihan vaan jotain arkipäiväistäkin, vaikka joku pulla F

Eiköhän tuossa ollut roima annos sarkasmia ja puhdasta vttuilua mukana. Ei kukaan täysipäinen laske kuluja tuollaisella tarkkuudella. 

Vierailija
64/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut erilliset tilit koko  32 vuoden ajan. Eli maksetaan noin suurinpiirtein ja se jolla isommat tulot maksaa enemmän kaupassa ja laskuja. Ihan vaan mutu tuntumalla on menty ja raha lienee ainoa asia mistä ei ole koko liiton aikana tullut erimielisyyttä. Yhdessähän tässä elellään.

Vierailija
65/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilliset rahat ei tarkoita, että joka helvetin asia lasketaan "sinun, minun" systeemillä. Eihän sitä arkeen mahdu muuta kuin laskemista, jos rupeaa vessapaperista lähtien katsomaan, että "tuo on minun paperia ja tuo sinun". Harvalla on niin paljoa säilytystilaakaan, että kaiken voisi ostaa kahtena kappaleena. 

Erilliset rahat tarkoittaa, että kummallakin on omat tilit ja maksut maksetaan niiltä erikseen. Jos ostan miehelle vaikkapa kaljan niin ei ne minun rahani siitä miehen rahoiksi muutu, vaan meillä on silti erilliset rahat omilla tileillämme. 

Tämä. Täällä on ihan kajahtaneita näkemyksiä siitä mitä erillisten rahojen oletetaan tarkoittavan.

Muutenkin ihan outoa ajatella koko asia jonain ihmeellisenä nollasummapelinä, jossa kaiken on mentävä tasan. Vai tarkoittaako yhteiset rahat muka sitä? Jos minä haluan ostaa miehelle kaljan, minä teen sen ta

Eli kyse ei ole erillisistä tileistä ja omista rahoista niillä vaan taloudesta. Onko yhteinen talous vai erilliset, kuten kämppiksillä on. Yhteisessä taloudessa voi olla vaikka miten monta tiliä ja omia rahoja, mutta yhdessä eletään samaa taloutta juuri noin kuinka kuvailet, eli joku ostaa ruuat, joku maksaa jotkut tietyt laskut jne. eikä mittailla montako palaa vessapaperia kumpikin käyttää tai lainata rahaa toiselta siihen yhteen keppanapulloon ja sovita tarkasti koska pitää maksaa takaisin.

Vierailija
66/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun rahat on minun ja miehen rahat on yhteisiä. 

Vierailija
67/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilliset rahat ei tarkoita, että joka helvetin asia lasketaan "sinun, minun" systeemillä. Eihän sitä arkeen mahdu muuta kuin laskemista, jos rupeaa vessapaperista lähtien katsomaan, että "tuo on minun paperia ja tuo sinun". Harvalla on niin paljoa säilytystilaakaan, että kaiken voisi ostaa kahtena kappaleena. 

Erilliset rahat tarkoittaa, että kummallakin on omat tilit ja maksut maksetaan niiltä erikseen. Jos ostan miehelle vaikkapa kaljan niin ei ne minun rahani siitä miehen rahoiksi muutu, vaan meillä on silti erilliset rahat omilla tileillämme. 

Eli teilläkin yhteinen talous, ei ole vain yhteistä tiliä. Toisilla on myös erilliset taloudet, ja niistä ap halusi tietää.

Eihän se, että on erilliset rahat poista sitä, että on yhteisiä kuluja.

Vierailija
68/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan lähes kaiken, mies käy myös kaupassa. Kuun lopussa teen menoista ecxel-seurannan ja perin mieheltä hänen osuutensa. Kulujen seuranta on mielenkiintoista. Itse en halua yhteisiä rahoja, minulla täytyy olla omaa rahaa. Meillä onkin tietyt menot kuten asuminen ja ruoka yhteisiä, ne jaetaan. Jos ostan miehelle lahjan, se on oikea lahja, koska maksan sen omista rahoistani.

Eli käytännössä teilläkin on yhteinen talous? Eli ette laske eritellen minkä makkaran sinä söit ja minkä vanukkaan mies? Ei yhteinen talous tarkoita sitä välttämättä että olisi vain yksi yhteinen tili. 

Ei me ruokia ruveta jakamaan. Ihan hullua olisi käyttää aikaa sellaiseen. Peruskauppaostokset on yhteisiä, mutta esimerkiksi alkoholi ei.

Ruokien jakaminen on helpompaa kuin olla yhteiset ruuat!

Kun mies syö:

n. jauhelihapakkauksen ja leipäpakkauksen päivässä, juo kahvia ja maitoa, eikä syö vihanneksia,

niin mikä järki olisi yhteisissä ruuissa, jos minä syön:

salaatin ja vihanneksia ja hedelmiä, juon teetä, en kahvia enkä maitoa, ja syön gluteenitonta, en tavallista leipää?

Gluteenittomuuden takia en voisi edes käyttää samaa margariinipurkkia.

Meillä on myös erilliset makuuhuoneet, sil mies kuorsaa.

Vierailija
69/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen naisen talous romahtaa eron takia, koska siihen asti yhteistaloudessa on voinut käyttää kahden tulot haluamallaan tavalla. Kun onkin enää yksi tulonsaaja, alkaa köyhyyden hämmästely, vaikka omasta mielestä on aina ollut säästäväinen. Sitä se yhteistalous teettää.

Vierailija
70/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollut erilliset tilit koko  32 vuoden ajan. Eli maksetaan noin suurinpiirtein ja se jolla isommat tulot maksaa enemmän kaupassa ja laskuja. Ihan vaan mutu tuntumalla on menty ja raha lienee ainoa asia mistä ei ole koko liiton aikana tullut erimielisyyttä. Yhdessähän tässä elellään.

Ei kyse ollutkaan nyt tileistä, vaan taloudesta. Teilläkin on yhteinen talous, eikä kaksi erillistä. Suurimmalla osalla suomalaisia on juuri niin, että on molemmilla oma tili, ehkä on yhteinen taloustili josta maksetaan ruuat ja ehkä laskutkin, mutta silloin talous on yhteinen, vaikka rahat käytännössä ei ole yhteisiä kun kummallakin palkka menee omalle tilille ja sieltä kumpikin maksaa omat henkilökohtaiset menonsa.

Vierailija
71/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monen naisen talous romahtaa eron takia, koska siihen asti yhteistaloudessa on voinut käyttää kahden tulot haluamallaan tavalla. Kun onkin enää yksi tulonsaaja, alkaa köyhyyden hämmästely, vaikka omasta mielestä on aina ollut säästäväinen. Sitä se yhteistalous teettää.

Lazzukan fantasiaa.

Minä tienaan 4 kertaa enemmän kuin mieheni. Asuntokin on yksin minun.

Vierailija
72/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Täällä on ihan kajahtaneita näkemyksiä siitä mitä erillisten rahojen oletetaan tarkoittavan.

Muutenkin ihan outoa ajatella koko asia jonain ihmeellisenä nollasummapelinä, jossa kaiken on mentävä tasan. Vai tarkoittaako yhteiset rahat muka sitä? Jos m

Eli kyse ei ole erillisistä tileistä ja omista rahoista niillä vaan taloudesta. Onko yhteinen talous vai erilliset, kuten kämppiksillä on. Yhteisessä taloudessa voi olla vaikka miten monta tiliä ja omia rahoja, mutta yhdessä eletään samaa taloutta juuri noin kuinka kuvailet, eli joku ostaa ruuat, joku maksaa jotkut tietyt laskut jne. eikä mittailla montako palaa vessapaperia kumpikin käyttää tai lainata rahaa toiselta siihen yhteen keppanapulloon ja sovita tarkasti koska pitää maksaa takaisin.

Kirjoitinkin tuossa jo aiemmin, että erilliset rahat eivät poista yhteisiä kuluja. Yhteinen talous ja erilliset rahat ovat kuin kaksi tasetta ja yhteinen tuloslaskelma. Molemmilla on omat, erilliset varat, velat ja käteiset, mutta osa kuluista on vaan yhteisiä. 

Vierailija
73/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillistaloudessa jossa ruuatkin tehdään erikseen niin myös sähkölaskusta saadaan ongelmallinen. Milloin keitit makaronisi eilen ja paljonkos se pörssisähkö silloin? Sama jokaisen sähkönkäytön kanssa. Sitten lasketaan hartaasti että jako sentilleen aina oikein kun lasku tulee. 

Vierailija
74/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat, mutta jos ei olisi, niin en kyllä suostuisi maksamaan ruokia 50/50. Mies syö varmaan tuplat muhun verrattuna.

Vierailija
75/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teilläkin yhteinen talous, ei ole vain yhteistä tiliä. Toisilla on myös erilliset taloudet, ja niistä ap halusi tietää.

Eihän se, että on erilliset rahat poista sitä, että on yhteisiä kuluja.

Ei tietenkään, ja siksi ap, ja myös minä, pidämme hulluna sitä että saman katon alla asutaan parisuhteessa mutta kahta eri taloutta, usein myös kahta eri elintasoa ja kytätään kuka maksaa mitä ja kuka kuluttaa mitä. Nyt oli kyse taloudesta, onko yksi vai kaksi. Ei tilien määrästä.

Vierailija
76/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ollutkaan nyt tileistä, vaan taloudesta. Teilläkin on yhteinen talous, eikä kaksi erillistä. Suurimmalla osalla suomalaisia on juuri niin, että on molemmilla oma tili, ehkä on yhteinen taloustili josta maksetaan ruuat ja ehkä laskutkin, mutta silloin talous on yhteinen, vaikka rahat käytännössä ei ole yhteisiä kun kummallakin palkka menee omalle tilille ja sieltä kumpikin maksaa omat henkilökohtaiset menonsa.

Sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Otsikossa kysytään selkosuomella rahoista. Raha on eri asia kuin talous. Talous on se kokonaisuus, joka asuu saman katon alla joko pariskuntana tai perheenä. Erilliset rahat on eri asia kuin erillinen talous. Jos on erilliset taloudet, silloin asutaan eri osoitteissa. 

Vierailija
77/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se nainen pärjäsi ennen yhteistä taloutta ja parisuhdetta? Siinähän palataan vaan takaisin sinkkuuteen molemmat. Se on sitten eri asia jos lapset suurine kuluineen jää naisen hoidettavaksi, silloin talous romahtaa. Lapsettomilla ei tapahdu mitään erikoista.

Vierailija
78/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin ihan outoa ajatella koko asia jonain ihmeellisenä nollasummapelinä, jossa kaiken on mentävä tasa

Kirjoitinkin tuossa jo aiemmin, että erilliset rahat eivät poista yhteisiä kuluja. Yhteinen talous ja erilliset rahat ovat kuin kaksi tasetta ja yhteinen tuloslaskelma. Molemmilla on omat, erilliset varat, velat ja käteiset, mutta osa kuluista on vaan yhteisiä. 

Raha ja kulu on kaksi täysin eri asiaa. Raha on maksuväline ja kulu sellainen asia, joka maksetaan rahalla. Yhteiset rahat tarkoittaa sitä, että todellakin kummankin rahat ovat yhteisiä. 

Vierailija
79/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se, että on erilliset rahat poista sitä, että

Sama osoite=sama talous

Eri osoitteet=kaksi eri taloutta

Näin yksinkertaista se on. Jos asutaan yhdessä, on pakosti myös yhteisiä kuluja (vähintään vuokra/vastike), joten silloin ei ole mahdollista olla kahta eri taloutta. Ellei asuta kämppiksinä siten, että kummallakin on oma vuokrasopimus. 

Vierailija
80/112 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin ihan outoa ajatella koko asia jonain ihmeellisenä nollasummapelinä, jossa kaiken on mentävä tasan. Vai tarkoittaako yhteiset rahat muka sitä? Jos minä haluan ostaa miehelle kaljan, minä teen sen ta

Varmaan sujuu, jos kummallakaan ei ole halua hyötyä toisesta.

Mies kyllä käytännössä pyrkii helposti hyötymään naisesta. Täälläkin on monesti luettu ketjuja, joissa nainen käy kaupassa ostamassa ruokaa ja mies vetää naamaansa kaksin käsin ja syö lasten vanukkaatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi