Te, joilla on parisuhteessa erilliset rahat, käytännön kysymyksiä?
Jos asutte yhdessä, mutta kumpikin maksaa omat kulunsa, niin miten erottelette kulut?
Molemmilla omat hyllyt jääkaapissa ja yhteistä ruokaa ei tehdä? Kuiva-ainekaapissa samoin omat hyllyt? Miten on ratkaistu se, kumpi saa ensimmäisenä keittää omat makarooninsa, jos tulette samaan aikaan töistä kotiin? Vai kahdessa eri kattilassa samaan aikaan? Omat vessapaperirullat? Miten arvioitte veden ja sähkönkulutuksen, jotta saatte jaettua laskut kulutuksen mukaan?
Miten järjestelyt ovat sujuneet, jos olette hankkineet yhteisiä lapsia?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilliset rahat ei tarkoita, että joka helvetin asia lasketaan "sinun, minun" systeemillä. Eihän sitä arkeen mahdu muuta kuin laskemista, jos rupeaa vessapaperista lähtien katsomaan, että "tuo on minun paperia ja tuo sinun". Harvalla on niin paljoa säilytystilaakaan, että kaiken voisi ostaa kahtena kappaleena.
Erilliset rahat tarkoittaa, että kummallakin on omat tilit ja maksut maksetaan niiltä erikseen. Jos ostan miehelle vaikkapa kaljan niin ei ne minun rahani siitä miehen rahoiksi muutu, vaan meillä on silti erilliset rahat omilla tileillämme.
Eli teilläkin yhteinen talous, ei ole vain yhteistä tiliä. Toisilla on myös erilliset taloudet, ja niistä ap halusi tietää.
Eih
Niin ja aloituksessa puhutaan erillisistä rahoista, jotka ovat eri asia kuin talous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilliset rahat ei tarkoita, että joka helvetin asia lasketaan "sinun, minun" systeemillä. Eihän sitä arkeen mahdu muuta kuin laskemista, jos rupeaa vessapaperista lähtien katsomaan, että "tuo on minun paperia ja tuo sinun". Harvalla on niin paljoa säilytystilaakaan, että kaiken voisi ostaa kahtena kappaleena.
Erilliset rahat tarkoittaa, että kummallakin on omat tilit ja maksut maksetaan niiltä erikseen. Jos ostan miehelle vaikkapa kaljan niin ei ne minun rahani siitä miehen rahoiksi muutu, vaan meillä on silti erilliset rahat omilla tileillämme.
Eli teilläkin yhteinen talous, ei ole vain yhteistä tiliä. Toisilla on myös erilliset taloudet, ja niistä ap halusi tietää.
Ei halunnut. Hän kysyi erillisistä RAHOISTA. Jos asutaan samassa osoitteessa parisuhdemielessä, silloin
Niin kysyi, ja selvensi mitä sillä tarkoitti, eli käytännössä erillisiä talouksia jossa on eri ruuat ja kaikki erillään, sehän hänen kysymyksensä oli, että miten sellainen erittely onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teilläkin yhteinen talous, ei ole vain yhteistä tiliä. Toisilla on myös erilliset taloudet, ja niis
Niin puhutaankin, otsikossa, mutta tekstissä selkeästi puhutaan erillisistä talouksista.
Kyllä, siinä ap ilmaisi asian epäselvästi, kun tarkoitti selkeästi erillisiä talouksia, kuten se selviää kun lukee koko tekstin eikä vain otsikkoa. Talous voi olla yhteinen vaikka rahat fyysisesti olisi eri henkilöiden omilla tileillä, ja se on juuri se erottava tekijä, että ap sanoo että kumpikin maksaa omat kulunsa, siis kaikki omat, ei vain henkilökohtaiset joita nyt kaikki maksaa yleensä aina omalta tililtä.
----
Jos kumpikin maksaa KAIKKI omat kulunsa kyseessä on kämppäkaveruus, ei parisuhde. Parisuhteessa yhdessä asuvilla on väkisinkin myös yhteisiä kuluja, kuten sähkö, vesi, kotivakuutus jne. Ei ole mitenkään mahdollista eritellä niiden osalta, mikä on miehen kulua ja mikä naisen. Ei edes silloin, jos kummallakin on oma jääkaappi, oma pakastin, oma mikro, oma uuni jne. Ja kenelläkään täysipäisellä ei ole noin, vaan sähköä käyttävät kodinkoneet ovat yhteisiä, vaikka nainen ei käyttäisi uunia kuin kerran kuukaudessa ja mies käyttäisi sitä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se, että on erilliset rahat poista sitä, että
Jos pitäisi olla sama elintaso samassa asunnossa, kun toinen (minä) kuuluu ylimpään tulodesiiliin ja toinen (mies) alimpaan, niin ottaisin eron samantien. Ihmeellinen tuo joidenkin jankutus samasta elintasosta.
Lisäksi en ymmärrä noita, joiden mielestä pitää olla kaiken ruuan periaatteessa yhteistä. Miksi ihmeessä se on heille niin tärkeä asia? Olisivatko he häviäjäpuolella, jos alettaisiin maksamaan ne erikseen? Kokevatko he, että ruuanlaitto on heidän inputtinsa parisuhteessa ja että se oikeuttaa esim maksamaan vähemmän asumisesta tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei halunnut. Hän kysyi erillisistä RAHOISTA. Jos asut
Ei, vaan hän kysyi erillisistä rahoista ja esitti sen jälkeen kajahtaneen teorian siitä mitä oletti erillisten rahojen tarkoittavan.
Se, että osa keskustelijoista ei ymmärrä sanojen raha, talous ja kulu eroja, vaan käyttää niitä sujuvasti synonyymeina toisilleen, ei muuta sitä mitä aloituksessa kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, siinä ap ilmaisi asian epäselvästi, kun tarkoitti selkeästi erillisiä talouksia, kuten se selviää kun lukee koko tekstin eikä vain otsikkoa. Talous voi olla yhteinen vaikka rahat fyysisesti olisi eri henkilöiden omilla tileillä, ja se on juuri se erottava tekijä, että ap sanoo että kumpikin maksaa omat kulunsa, siis kaikki omat, ei vain henkilökohtaiset joita nyt kaikki maksaa yleensä aina omalta tililtä.
----
Jos kumpikin maksaa KAIKKI omat kulunsa kyseessä on kämppäkaveruus, ei parisuhde. Parisuhteessa yhdessä asuvilla on väkisinkin myös yhteisiä kuluja, kuten sähkö, vesi, kotivakuutus jne. Ei ole mitenkään mahdollista eritellä niiden osalta, mikä on miehen kulua ja mikä naisen. Ei edes silloin, jos kummallakin on oma jääkaappi, oma pakastin, oma mikro, oma uuni jne. Ja kenelläkään täysipäisellä ei ole noin, vaan sähköä käyttävät kodinkoneet ovat yhteisiä, vaikka nainen ei käyttäisi uunia kuin kerran kuukau
Mielenkiintoinen, jopa outo määritelmä.
Minusta parisuhde eroaa kämppäkaveruudesta päinvastoin siinä, että parilla on romanttinen suhde ja seksiä.
N50+
Niin kysyi, ja selvensi mitä sillä tarkoitti, eli käytännössä erillisiä talouksia jossa on eri ruuat ja kaikki erillään, sehän hänen kysymyksensä oli, että miten sellainen erittely onnistuu.
Eihän ole kaikki erillään, jos asutaan samassa osoitteessa yhteisellä vuokrasopimuksella. Asumiskulut ovat väkisinkin yhteisiä siinä tapauksessa. Siltikin, vaikka ne maksettaisiin 50/50. Jos kaikki ruvettaisiin erittelemään, pitäisi laskea kummankin sähkönkulutus, vedenkulutus, pintojen kulutus jne. erikseen. Ja siihän ei ole mitään järkeä. Se, että kumpikin ostaa omat ruuat, ei muuta yhteistä taloutta erillistaloudeksi. Jos mietitään vaikka tukia, niissä huomioidaan TALOUDEN yhteenlasketut tulot. Siltikin, vaikka pariskunta laskisi sentilleen jokaisen sipulinkin hinnan ja maksaisi sen pilkulleen puoliksi.
Yhteiselle taloustilille siirretään tietty summa kuukausittain, muuten on omat rahat ja palkat tulee omille tileille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----
Jos kumpikin maksaa KAIKKI omat kulunsa kyseessä on kämppäkaveruus, ei parisuhde. Parisuhteessa yhdessä asuvilla on väkisinkin myös yhteisiä kuluja, kuten sähkö, vesi, kotivakuutus jne. Ei ole mitenkään mahdollista eritellä niiden osalta, mikä on miehen kulua ja mikä naisen. Ei edes silloin, jos kummallakin on oma jääkaappi, oma pakastin, oma mikro, oma uuni jne. Ja kenelläkään täysipäisellä ei ole noin, vaan sähköä käyttävät kodinkoneet ovat yhteisiä, v
Sinä puhut nyt ihan eri asiasta. Ketjun aiheena on raha ja rahallisesta näkökulmasta parisuhde eroaa kämppäkaveruudesta juurikin siinä, että pariskunnalla on myös yhteisiä menoja. Toki ei kämppiksetkään sähkölaskuja erittele kilowatilleen, vaan se yhteinen jääkaappi veloittaa sähköä molemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----
Jos kumpikin maksaa KAIKKI omat kulunsa kyseessä on kämppäkaveruus, ei parisuhde. Parisuhteessa yhdessä asuvilla on väkisinkin myös yhteisiä kuluja, kuten sähkö, vesi, kotivakuutus jne. Ei ole mitenkään mahdollista eritellä niiden osalta, mikä on miehen kulua ja mikä naisen. Ei edes silloin, jos kummallakin on oma jääkaappi, oma pakastin, oma mikro, oma uuni jne. Ja kenelläkään täysipäisellä ei ole noin, vaan sähköä käyttävät kodinkoneet ovat yhteisiä, v
Outo määritelmä, koska aseksuaalitkin voivat olla parisuhteessa. Eikä tarvitse edes olla aseksuaali, jotta voi olla seksittömässä parisuhteessa.
Lisäksi en ymmärrä noita, joiden mielestä pitää olla kaiken ruuan periaatteessa yhteistä. Miksi ihmeessä se on heille niin tärkeä asia? Olisivatko he häviäjäpuolella, jos alettaisiin maksamaan ne erikseen? Kokevatko he, että ruuanlaitto on heidän inputtinsa parisuhteessa ja että se oikeuttaa esim maksamaan vähemmän asumisesta tms?
Normaalissa perheessä se, mitä ruokakaapista löytyy on yhteisesti käyttöön tarkoitettu. Harva haluaa omassa kodissa ruveta kyselemään lupaa "saanko syödä leipää sun hyllyltä, kun mun leivät onkin loppu". Tämä etenkin, jos ei ole erityisruokavalioita. Ja miksikö niiden ruokien halutaan olevan yhteisiä? Ihan siksi, että se on loogisinta, vaivattominta ja kaikin puolin järkevintä, jos joka tapauksessa syödään samanlaisia ruokia. Sitähän pitäisi ruveta nimikoimaan kaikki jugurtit ja leikkelepaketit jne., koska aika helposti arjen pyörteissä unohtuisi oliko se 8.7. parasta ennen oleva jugurtti nyt minun vai mieheni vaiko lapsille ostettu.
Ei lasketa tai tasailla ollenkaan. Kumpikin maksaa mitä milloinkin. Jos on tehty joku monen tonnin ostos/lomamatka, niin sitten vähän kysellään, onko toisella rahaa ja paljonko täytyy siirtää, mutta muuten ei kummallakaan ole mitään tietoa toisen rahatilanteesta.
Ja siinä vaiheessa kun seksi ja romanttinen puoli loppuu niin päättyykö parisuhde heti ja sen jälkeen asutaan enää kimppakämpässä kuten opiskelijat? Aika monella pitempään parisuhteessa olleella menisi määritelmä uusiksi. Sen jälkeen esittely: Minä olen pirjo ja tuo Pertti ja me ollaan kämppikset (aviossa 50v).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----
Jos kumpikin maksaa KAIKKI omat kulunsa kyseessä on kämppäkaveruus, ei parisuhde. Parisuhteessa yhdessä asuvilla on väkisinkin myös yhteisiä kuluja, kuten sähkö, vesi, kotivakuutus jne. Ei ole mitenkään mahdollista eritellä niiden osalta, mikä on miehen kulua ja mikä naisen. Ei edes silloin, jos kummallakin on oma jääkaappi, oma pakastin, oma mikro, oma uuni jne. Ja kenelläkään täysipäisellä ei ole noin, vaan
Alkaa kuulostaa siltä, että tässä ketjussa tosiaan on joku aseksuaali, joka haluaa asua yhdessä parisuhteessa vain siksi, että pystyy laskuttamaan menojaan puolisollaan.
N50+
Ei ihme, että erot ovat niin yleisiä, jos pitää ruokaostoksistakin tehdä jotain helkkarin vääntöä siitä, kuka osti ja mitä osti ja kumpi söi 50g enemmän jauhelihaa. Uuvuttaa ajatuskin tuollaisesta elämästä. Yhteinen talous ja yhteiset ruuat niin kuin kaikki muukin käyttötavara. Erilliset rahat kummankin omalla tilillä. Elämä on huomattavasti helpompaa ja arki sujuvampaa, kun ei tarvitse pitää mitään tasesulkeisia omassa kodissaan.
Alkaa kuulostaa siltä, että tässä ketjussa tosiaan on joku aseksuaali, joka haluaa asua yhdessä parisuhteessa vain siksi, että pystyy laskuttamaan menojaan puolisollaan.
N50+
Ikisinkulle voi tulla yllätyksenä, että se ei ole mitään laskuttamista, vaan yhteisen talouden ylläpitoa. Terveessä parisuhteessa eletään yhteistä arkea ilman, että jokainen suupala pitää erikseen hinnoitella ja laskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että erot ovat niin yleisiä, jos pitää ruokaostoksistakin tehdä jotain helkkarin vääntöä siitä, kuka osti ja mitä osti ja kumpi söi 50g enemmän jauhelihaa. Uuvuttaa ajatuskin tuollaisesta elämästä. Yhteinen talous ja yhteiset ruuat niin kuin kaikki muukin käyttötavara. Erilliset rahat kummankin omalla tilillä. Elämä on huomattavasti helpompaa ja arki sujuvampaa, kun ei tarvitse pitää mitään tasesulkeisia omassa kodissaan.
Kun on kokonaan eri ruuat eri hyllyillä, niin ei tarvitse säilytellä ja laskeskella mitään kuitteja. Se on laikkein helpointa.
Syömme aivan samoja ruokia eikä annoskoko ole erilainen joten olisi vain oman elämämme hankaloittamista maksaa omat erikseen saati jopa ostaa erikseen. Nyt tilaamme Prisman kotiinkuljetuksen kerta viikkoon ja hyvin toimii. Ehkä senkin vuoksi ettei parisuhteessa miestä.