Meidän elämä sujuisi niin paljon paremmin jos 3v ei nukkuisi pk:ssa päiväunia...
Nyt valvoo kymmeneen ja ylikin iltaisin. Kotipäivinä kun ei nuku niin iltaisin menee sänkyyn jo ennen kahdeksaa ja nukkuu ainakin 12h. Hoitoon menee vasta klo8 joten aamullakin saa nukkua. Miten suhtautuvat päiväkodissa jos kiellän päiväunet?? Kokemuksia onko kellään??
Kommentit (54)
Apn viestistäkin paistaa läpi se, että haluaa vaan päästä helpommalla itse. Haluaa siis äkkiä pennut nukkumaan, että itse saa olla rauhassa illalla.
Meillä menee 1,5v nukkumaan normaalistikin vasta 21-22 aikaan ja aamulla jaksaa virkkuna silti nousta.
Mua käy suorastaan sääliksi lapset, jotka tulee hoidosta kotiin 16-17 aikaan ja laitetaan yöunille jo klo 19. EIhän siinä ehdi mitään touhuta koko perheellä. Me mennään monesti vielä kauppaankin koko sakilla seitsemän- kahdeksan aikaan.
Unta tarvitseva lapsi nukahtaa ihan itsestään. Itsellä 2kpl 5v lasta hoidossa ja nukkuvat joka päivä 1/2-1h.
Iskee aina päivällä väsymys samoihin aikoihin kun laitan pikkuisen päikkäreille. Sopivasti ulkoilun ja ruokailun päälle ;)
Ja johan tuossa joku laittoikin että päiväunien tarve vähenee iän myötä ja aikuiselle sopii tuo 20min vaikuttamatta vielä yöuniin. Kyllähän se tietty vaikuttaa jos vettää 1-2 tuntia tirsoja, mutta sehän taas sopii pikkulapselle ;)
Voi kun vaan töissäkin olisi mahdollisuus oikaista 20min nokosille, mutta turha haaveilla ;)
Ja minusta luonnostaan lapsen tulisi mennä ajoissa nukkumaan. Haen lapset hoidosta viimeistään neljältä, useimmitten aikaisemmin koska opiskelen. Ehdin kyllä viettää aikaa lasten kanssa ja säännölliset iltarytmit on ollut alusta asti. Vuotta vanhempi sisko nukkuu päiväunet ja menee silti illalla hyvin nukkumaan. Lapset on ykslöitä. ap
Alkuun yritin vielä nukuttaa, mutta ei siitä mitään tullut. Ja se on huomattu että pirteää lasta on tosiaan turha yrittää saada nukkumaan.
Enkä loppujen lopuksi ottanut siitä stressiä, kun poika kuitenkin meni ajoissa yöunille ja nukkui yön hyvin.
3-vuotiaana aloitti päiväkodin. Ja kas kummaa poika rupesi nukkumaan taas päikkäreitä. Mä en hennonnut kieltää niitä, vaikka itsekin ajattelin että meneekö nyt iltarytmi jossain vaiheessa ihan sekaisin. Mutta ei onneksi mennyt.
Mä uskon että se päiväkoti on oikeesti kuitenkin rankka päivä pikkuiselle, ja on ihan hyvä kun lapsi nukkuu siinä välissä jossain vaiheessa.
Tosin ymmärrän kyllä niitä jotka " valittavat" kun lapsi ei illalla rupea ajoissa nukkumaan.
Jos nukkuu päikkärit, kukkuu yhteentoista asti illalla. Joka päiväisenä tapahtumana se on rankkaa miehelle ja minulle, kun kahdenkeskistä aikaa ei jää ollenkaan, emmekä myöskään pääse itse ajoissa nukkumaan, kun aamulla pitää herätä aikaisin töihin. Se on rankkaa myös lapselle, sillä jos menee myöhänä nukkumaan, niin aamulla on tosi vaikeaa saada hereille ja aamuista tulee äärimmäisen hankalia.
Eli luonnolliseen unirytmiin joutuu puuttumaan joko aamulla tai iltapäivällä. Paljon parempi silloin, että nukkuu kunnon yöunet. Jos ollaan hoidossa ja töissä, sitä unirytmiä joutuu vähän säätämään.
... ja onnistui ja äidin hermotkin saivat lepoa, kun lapsi nukahti klo 21.30 eikä entiseen tapaan klo 24...
eli päiväkodin päiväunet jäivät pois toivomuksestani-
6 kk ja 3 kertaa palaveerattiin-
ennen kuin onnistui...
ÄLÄ ANNA PERIKSI!!!
Oletko ITSE kokenus nro 55 mistä puhut?
Minä ainakin halusin pysyä hengissä, enkä valvoa lasta nukuttaessani klo 1 yöllä, kuten monesti kävi ja oma herätyskello soi klo 6...
Joillakin lapset nukahtavat klo 19, joillakin klo 1 yöllä...
Empatiaa pliis- ei kaikkien elo ole samanlaista...
Lastenhoito on TYÖTÄ, ei lepoa kenellekään
... olikin nro 51...
Empatiaa SIIS...
ainakin todella selkeästi lyhenevät yöunetkin, jos päikkärit jäävät väliin tai kesken. Kummallista mutta totta. Ja eikös myös vauvoista sanota, että mitä paremmin nukkuvat päivällä, sitä paremmin myös yöllä. Eli mä kyllä vähän uskon sitä Eki jotakin, jonka sanomisia ketjussa aiemmin lainattiin
Pyrimme siihen, että molemmat nukkuisivat noin 3 tunnin päiväunet. Ymmärrän kyllä, että joillakin lapsilla unentarve voi olla huomattavan vähäinen, enkä siksi kauhean kärkkäästi ota kantaa lasten päiväuniin, vaikka ne mielestäni ihan tarpeelliset ovatkin.
Osaisiko joku teistä, joiden lapset eivät nuku päiväunia, kertoa minulle yhden asian..? Miksi ihmeessä monet äidit, joiden lapset ovat jättäneet päikkärit pois, ovat kauhuissaan siitä että meidän lapsemme nukkuvat kunnolla päivälläkin??? Miksi ihmeessä jotkut jopa patistavat " opettamaan" lapsia pärjäämään ilman päiväunia???
Naurettavin oli eräs äiti, joka kertoi opettaneensa lapsensa (3v. ) pois päiväunilta. Kertoi, että pari kuukautta oli ollut pelkkää itkua mutta nyt tyttö ei enää nuku päiväunia... Kyllä varmaan kannatti.
(Taustatietona kerrottakoon, että vanhemmat ovat päivät töissä ja lapsi menee illalla rättiväsyneenä nukkumaan viimeistään seitsemältä. Vanhemmille jää siis ruhtinaallisesti omaa aikaa. )
Äitini ja siskoni ovat aina olleet näitä aamunvirkku - illantorkku -tyyppejä, jotka heräävät vapaapäivinäkin viimeistään seitsemältä ja haluavat painella illalla sänkyyn jo kymmeneltä.
Itse en ole koskaan sopeutunut tällaiseen rytmiin. Päivähoidossa en ikinä nukkunut päiväunia, vaan makasin sitten hiljaa seinää tuijotellen sängyssä, kun muut nukkuivat. Hoidon ja koulun ja opiskelujen ja työn vuoksi olen koko elämäni joutunut heräämään aamulla, klo 6-7, ja aina olen yhtä rättiväsynyt. Jos menen sänkyyn 22.00, niin siitä huolimatta, että olen herännyt aamulla aikaisin, en yleensä ikinä nukahda ennen yhtä tai kahta, usein menee jopa sinne lähemmäs kolmea. Luontaisesti olen virkeimmilläni n.klo 18-02.
Onneksi valmistun pian alalle, jolla voin vaikuttaa työaikoihini itse. Monen kammoamat ilta- ja yövuorot ovat minulle juhlaa - saan herätä siinä puolenpäivän jälkeen, touhuilla " aamulla" omiani, ja sitten olen töissä virkeimmilläni muiden valittaessa kuinka väsyttää niin hirveästi, kun kohta on jo keskiyö...
Vierailija:
Nyt valvoo kymmeneen ja ylikin iltaisin. Kotipäivinä kun ei nuku niin iltaisin menee sänkyyn jo ennen kahdeksaa ja nukkuu ainakin 12h. Hoitoon menee vasta klo8 joten aamullakin saa nukkua. Miten suhtautuvat päiväkodissa jos kiellän päiväunet?? Kokemuksia onko kellään??
Kun lapseni eivät malttaneet mennä illalla ajoissa nukkumaan, " tein yön" eli laitoin itsenikin kuin olisin mennyt nukkumaan. Sammuttelin telkkua ja valoja ja pötköttelin, milloin pienin vieressä, milloin ei enää ollut. Ajattelin nousta lasten nukahdettua ylös tiskaamaan ja telkkua katsomaan, mutta usein jäin nukkumaan ja toisaalta olin tyytyväinen kun heräsin aamulla virkeänä. Sitten jo yhden hyvin nukutun yön jälkeen yleensä jaksoin seuraavana iltana nousta...En kertakaikkiaan keksinyt muuta keinoa ja aika rauhatonta olisi ollut kaikkkien kukkuessa, lapsia oli yhdessä välissä neljä alle kouluikäistä. Tämä sopi meidän perheelle ja voi olla ettei muille.
Vierailija: