Mikä järki on tekoälyssä jos se vie lähes kaikkien työt?
Millä ihmiset sitten pärjää kun töitä ei ole?
Miten meidän lapset ja nuoret löytää enää töitä?
Mistä rahaa ruokaan kun ei palkkaan?
Miksi tälläinen on kehitetty jos ei haluta tuhota koko ihmiskuntaa?
Kommentit (223)
Oikeita töitä ei kyllä tekoäly sitten uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja näitä kehityksen jarruja. Aina samat pelot. Miten voi ihmiset olla näin yksinkertaisia?
Samaa mieltä. Mutta mitä muuta edes voisi työttömiltä palstalaisilta odottaa.
Jaa, minä työtön täällä teen tälläkin hetkellä tekoälytaidetta. Ei minulla ole mitään tekoälyä eikä muutakaan kehitystä vastaan, eihän minulla ole edes mitään menetettävää. Työssä käyviä sen sijaan saattaa pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja näitä kehityksen jarruja. Aina samat pelot. Miten voi ihmiset olla näin yksinkertaisia?
Jaa, minä työtön täällä teen tälläkin hetkellä tekoälytaidetta. Ei minulla ole mitään tekoälyä eikä muutakaan kehitystä vastaan, eihän minulla ole edes mitään menetettävää. Työssä käyviä sen sijaan saattaa pelottaa.
Miksi pelottaisi? Tekoäly on vain yksi työkalu lisää niiden pakkiin jotka osaavat jotain tehdäkin. Voit työttömänä tuherrella vaikka sormiväreillä seinään eikä se ketään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelottaisi? Tekoäly on vain yksi työkalu lisää niiden pakkiin jotka osaavat jotain tehdäkin. Voit työttömänä tuherrella vaikka sormiväreillä seinään eikä se ketään kiinnosta.
Ai, luulin että tässä keskustelussa oli kyse juuri siitä, että yhyy, mitä sitten kun tekoäly vie kaikkien työpaikat. Jos ei ketään työssäkäyvää pelota, niin sittenhän kaikki on hyvin ja tekoäly saa ihan rauhassa jatkaa kehittymistään. Ja minä jatkan piirtelyä.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia valtion pitää ottaa suurempi rooli kansalaistensa toimeentulosta ja perustulo on ainoa oikea ratkaisu.
Se varallisuus joka työn tehostumisesta tekoälyn kautta tulee valuu vain jo ennestään rikkaiden sijoittajien ja yrittäjien taskuun, tavalliset ihmiset eivät tule hyötymään kehityksestä mitään jollei yhteiskunta puutu tähän.
Se on sitten vallankumous. Muutama rikas ja suuri köyhä massa, siihen se johtaa. Iso hyvinvoiva keskiluokka pitää yllä yhteiskuntarauhaa yleensä. Mutta jos keskiluokan työt kurjistuu tai viedään...
Vierailija kirjoitti:
Oikeita töitä ei kyllä tekoäly sitten uhkaa.
Ai niin kuin lääkäri, insinööri tai juristi? Noitahan se just uhkaakin.
Sehän on plussaa jos ylimielisiltä käsienheiluttelijoilta viedään ryöt.
Miksi yritykset käyttäisivät asiantuntijatöissä ihmisiä, jotka osaavat vähemmän, ovat tyhmempiä, hitaampia ja kalliimpia kuin tekoäly?
Näinhän tulee käymään - muutama tekee jotain hyvin spesifejä eityisalan töitä, muutama biljonääri elää perimillään rahoilla ja 95% ihmiskunnasta on köyhää ja tarvitsee ruokaa. Toivottavasti solidaarisuus edes siinä kohtaa kasvaa, ja valtaosalle ihmiskuntaa järjestetään sellainen perustoimeentulo, että sillä jotenkin elää. Tähän pisteeseen ei vaan vielä ole päästy, kun vielä ei julkisesti edes myönnetä, mikä tässä on ihmiskunnan tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälystä vouhkaavat ovat kuin luddiitteja vouhkaamassa kehruukoneista tai kaivinkoneista. Työt ei tekemällä lopu vaan elintaso nousee kun saadaan enemmän aikaan vähemmällä työllä.
Ja mistä sä saat sitä elintasoa, jos ihmiset tulee yhä tarpeettomammiksi tekoälyn takia. Ylipäätään en ymmärrä yhtälöä, koska tekoäly käyttää älyttömästi energiaa. Tuollainen yhteiskunta, jossa elintaso vaan kasvaisi on mahdoton. Maapallon resurssit ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän harmittaa sinuakin kun tukien maksu loppuu
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tulee käymään - muutama tekee jotain hyvin spesifejä eityisalan töitä, muutama biljonääri elää perimillään rahoilla ja 95% ihmiskunnasta on köyhää ja tarvitsee ruokaa. Toivottavasti solidaarisuus edes siinä kohtaa kasvaa, ja valtaosalle ihmiskuntaa järjestetään sellainen perustoimeentulo, että sillä jotenkin elää. Tähän pisteeseen ei vaan vielä ole päästy, kun vielä ei julkisesti edes myönnetä, mikä tässä on ihmiskunnan tulevaisuus.
Nuo on sellaisia prosentteja, että vallankumous uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tuo oerustulo maksetaan? Suomessa tuskin tulee olemaan yhtään merkittävää AI firmaa pitkässä juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yritykset käyttäisivät asiantuntijatöissä ihmisiä, jotka osaavat vähemmän, ovat tyhmempiä, hitaampia ja kalliimpia kuin tekoäly?
Koska ihminen + tekoäly on parempi kuin pelkkä tekoäly.
Tekoäly voi teille luddiiteille laulella ChatGPT:n sanoittaman surkean tangon :D
https://suno.com/song/12388589-103a-4979-8173-ae8b40e3f097
Jos ei esim. muusikko tekoälyä voita ja/tai osaa esiintyä niin voi vaihtaa alaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tietämätön
t. asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihminen + tekoäly on parempi kuin pelkkä tekoäly.
Tekoäly voi teille luddiiteille laulella ChatGPT:n sanoittaman surkean tangon :D
https://suno.com/song/12388589-103a-4979-8173-ae8b40e3f097Jos ei esim. muusikko tekoälyä voita ja/tai osaa esiintyä niin voi vaihtaa alaa...
Nyt kyllä. Tekoäly kehittyy parammaksi kiihtyvällä tahdilla, ihmiset tyhmenevät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan todella sitä päivää kun lääkäreitä korvataan tekoälyllä ja ne alkavat jäädä työttömäksi.
Se on hyvin lähellä sillä tekoäly on jo parempi diagnosoija.
Lääkärin työ EI OLE pelkästään diagnosoida. TÄRKEIN lääkärin tehtävä on se potilaan kohtaaminen ja kanssakäyminen hänen kanssaan. Tätä tosin ei vielä edes kaikki lääkärit tajunneet. Tässäkin AI vain tukee ja parantaa lääkärin tekemän työn laatua.
Kaikki eivät hae lääkäriltä juttuseuraa kuten te mummot.
eli et ymmärrä mitään. kyse ei ole JUTTELUSTA. Se potilas on katso saatava YMMÄRTÄMÄÄN itse, mikä häntä vaivaa, Kuinka pitää to
Kyllä se usein on niinpäin että asiakkaan pitää neuvoa ja kertoa että tällänen vaiva ja tälläset tropit.
Muuten joudut ramppaamaan lääkäriltä toiselle ilman mitään tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän harmittaa sinuakin kun tukien maksu loppuu
Tai sitten siinä vaiheessa tekoälyn hyödyntämistaitoni ovat kehittyneet huippuunsa ja perustan jonkin tekoälyä hyödyntävän yrityksen. Voipi olla, kuka tietää. Sen sijaan että vastustaisin ja pelkäisin tekoälyä, opettelen käyttämään sitä.
Tämä kehitys ei ole suomalaisten käsissä.
Joko Suomi ottaa AI:n hyödyt ja myös haitat.
Tai jää sivuraiteelle ja Suomi saa vaan haitat.
Enpä tiedä, hirveällä vimmalla tätä teknokratian rakentamista ainakin nyt runnotaan läpi ja sensuurin lisääntyminen "itsesuojeluna" on vain yksi osoitus siitä. Pieni kourallinen haluaa kahmia yhä syvempää valtaa. Silloin nopeus on yksi keskeinen suure, aikaa ei ole tuhlattavaksi jos pelätään vastarinnan äkillistä nousua ymmärryksen lisääntymisen seurauksena.