Mikä järki on tekoälyssä jos se vie lähes kaikkien työt?
Millä ihmiset sitten pärjää kun töitä ei ole?
Miten meidän lapset ja nuoret löytää enää töitä?
Mistä rahaa ruokaan kun ei palkkaan?
Miksi tälläinen on kehitetty jos ei haluta tuhota koko ihmiskuntaa?
Kommentit (223)
Sehän on ihan poliittinen ratkaisu. Olettaisin että esim. Pohjoismaissa silloin muutettaisiin myös työn tuottojen jakamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vie. Höyrykone ja tietokonekin muka veivät ihmisten työt.
Työttömyys Suomessa pahenee koko ajan akuutisti. Tekoälyn käyttöönotto on ennennäkemättömän nopeaa mutta niitä uusia töitä ei vaan kukaan nopeasti keksi. Ja niiden töiden mielekkyys??? Ennen suutari teki kengät. Sitten suutarin korvasi masentunut koneella kahdeksan tuntia monotonisesti nappia painava työläinen. Ajateltavaa.
Suomen työttömyys johtuu vallan muusta kuin tekoälystä tai koneista ylipäänsä.
Suutarin aikoihin miehet tekivät talvet neljä kuukautta raskaita metsätöitä pohjoisen savotalla pystyäkseen ostamaan perheen lapsille yhdet suutarin tekemät kengät. Siis yhden kenkäparia yhteisiksi. Ei ollut kellään varaa masentua. Sekin on nykyisen leppoisan elämän luksusetuja. Koneiden ansiota.
En kyllä pidä masentumista luksuksena. Jos masentuneisuus lisääntyy merkityksellisen tekemisen vähentyessä yhteiskunnassa, se on kyllä ihan ongelma. Ei luksusta.
Luoja näitä kehityksen jarruja. Aina samat pelot. Miten voi ihmiset olla näin yksinkertaisia?
Vierailija kirjoitti:
Luoja näitä kehityksen jarruja. Aina samat pelot. Miten voi ihmiset olla näin yksinkertaisia?
Samaa mieltä. Mutta mitä muuta edes voisi työttömiltä palstalaisilta odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, eikö asiasta saa saisi edes keskustella? Itse olen kyllä töissä ja asia kiinnostaa minua jo ihan yhteiskunnallisella tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, eikö asiasta saa saisi edes keskustella? Itse olen kyllä töissä ja asia kiinnostaa minua jo ihan yhteiskunnallisella tasolla.
Saa keskustella, mutta täällä pidetään ihan varmana asiana sitä, että kaikki työt loppuvat, esim. lääkärin työ ja sitä ettei uusia työpaikkoja tule. Mikä on tietysti aivan naurettavaa ja typerää. Ja silti täällä niitäkin kommentteja peukutetaan. Ihan käsittämätöntä kuinka tyhmiä ihmisiä täällä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen sihteeri täytti excel-taulukkoa monta tuntia ja nyt tekoäly tekee saman 2 sekunnissa.
Toivottavasti myös oikein. Jonkun pitää se tarkastaa.
Minä näen päivittäin uutisia, jotka on luotu AI:n avulla ja artikkelin lopussa lukee "toimituksen tarkastama". Silti niissä on hyvinkin räikeitä virheitä ja käännösmokia. Uutisen sisältö saattaa olla jopa täysin päinvastainen kuin tarkoitus on. Millaisella taidolla nämä tarkastajat työtään siis tekevät? Siellä voi olla aivan hyvin joku parin sadan euron kuukausipalkalla työskentelevä nuori (mahdollisesti huonolla kielitaidolla), jolla ei ole taitoa eikä elämänkokemusta tehdä tarkistuksia sisältöihin. Kunhan vaan vilkaisee tekstiä ja painaa se jälkeen Julkaise-nappulaa.
Paitsi että valeuutisia tehdään tarkoituksella, niitä tehdään myös typerän AI:n ja typerien "tarkastajien" takia. Minua on alkanut kauhistuttaa, millaiseen tilanteeseen maailma joutuu, kun kansalaisille syötetään täysin virheellisiä ja vääristeltyjä uutisia.
Kai se on siinä, että se tekee joillekin fyffeä. Muilta ei oo kysytty. Vaikka demokratiassa elämmekin, milä on mielenkiintoista.
Eniten olen huolissani siitä tosiasiasta, että miehet kehittelevät tätä tekoälyä. Kun katsoo miten tekniikka on mennyt eteenpäin miesten keksinnöillä niin ei hyvältä näytä
Vierailija kirjoitti:
Eniten olen huolissani siitä tosiasiasta, että miehet kehittelevät tätä tekoälyä. Kun katsoo miten tekniikka on mennyt eteenpäin miesten keksinnöillä niin ei hyvältä näytä
Niin no, etpähän sinäkään olisi tuota viestiä voinut naputtaa 40 vuotta sitten. Oli se sitten miehen keksimää tai ei.
Köyhät kuolevat pois luonnollisen poistuman kautta. Eikö se ole selvää jo nyt tilastojen valossa? Lapsia hankkivat keskiluokkaiset toimihenkilöperheet, joilla on varaa. Moni köyhistä kuolee lapsettomana. Maanviljelyn keksiminen sai ihmiskunnan lisääntymään. Älykäs automaatio tekee päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan poliittinen ratkaisu. Olettaisin että esim. Pohjoismaissa silloin muutettaisiin myös työn tuottojen jakamista.
Ne ajat ovat kaukana, jolloin sosialismi, punaliput ja marssiaskeleet kaikuivat kaduilla. Tällä nykyisellä eliitillä ei ole mitään pelättävää miltään suunnalta. Ne eivät jaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ajat ovat kaukana, jolloin sosialismi, punaliput ja marssiaskeleet kaikuivat kaduilla. Tällä nykyisellä eliitillä ei ole mitään pelättävää miltään suunnalta. Ne eivät jaa yhtään mitään.
TES:in mukaiset palkat lisineen rajatuilla työajoilla. Vuosiloma ja palkka senkin ajalta, vaikka töitä ei tehdä. Lomaraha päälle. Työnantajan eläkemaksut ja muut pakolliset vakuutusmaksut. Ennakonpidätykset palkasta ja etuuksista. Etuuksien muu arvo. Sairausajan palkat kuluineen sekä tuuraajan samat. Mikäli yritys tuottaa voittoa, yhteisöverot. Muut kohdennetut verot ja julkiset maksut. Mikäli voitoista verojen jälkeen jää tuottoa osinkoina, pääomatuloverot. Omistava luokka eli pääoma jakaa ylivoimaisen valtaosan liiketoiminnan tuotoista työntekijöille ja valtiolle jaettavaksi erinäisiin yhteisiin hyviin ja menoihin. Itse se saa pitää rippeet, jos kaikki menee hyvin ja pidettävää jää.
Tuon kaiken on punalippumarssit ja muu sosialismi sadassa vuodessa saavuttanut. Enää ei ole jaettavaa enempää. Sosialismi tuli, voitti ja onnistui. Pääomat on sosialisoitu. Mekanismit ovat niin kaikenkattavia, että ei ole edes merkitystä sillä jaetaanko pääomat palkkatyön tulojen kautta vai automaation tehostaman kannattavuuden voittojen verotuksen kautta. Nykyinen tosi eliitti makaa kotisohvalla jouten ja tulonsiirrot hoitavat pääoman tuottojen jakamisen automaattisesti pankkitilille. Tätä ei automaatio uhkaa.
Ei ole viemässä kyllä aikoihin. Työvälineeksi soveltuu lähinnä.
mitä töitä tekoäly on nyt viemässä?
Vierailija kirjoitti:
Sen takia valtion pitää ottaa suurempi rooli kansalaistensa toimeentulosta ja perustulo on ainoa oikea ratkaisu.
Se varallisuus joka työn tehostumisesta tekoälyn kautta tulee valuu vain jo ennestään rikkaiden sijoittajien ja yrittäjien taskuun, tavalliset ihmiset eivät tule hyötymään kehityksestä mitään jollei yhteiskunta puutu tähän.
Tästähän puhuttiin jo ainakin 1980- luvulla. Yleistä työaikaa tulisi lyhentää ja työllisyyttä vähentävää automaatiota verottaa kovemmin. Jos näin ei typerästi tehdä, verotus rasittaa entistä enemmän oikean työn tekijöitä ja lisäksi on hyväksyttävä työttömyys ja kasvavat sosiaaliturvamenot. Ihan yksinkertaista. Ihminen on vaan loputtoman ahne ja haluaa aina vaan lisää ja enemmän kuin edes tarvitsee. Jonkunlainen tasapaino vallitsee aina lopulta koska ei varakkaat suostu toistensa paitoja pesemään ja töitä on osalle kansalaisista. Mutta ne menot...ei riitä oikean duunarin maksamat verot millään, se on päivänselvää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole viemässä kyllä aikoihin. Työvälineeksi soveltuu lähinnä.
Aika paljon menee aikaa kaikenmaailman raportointeihin ja järjestelmiin jo nyt. Työpäivässä jopa tunti tai kaksi. Oma pomo, pikkufirman omistaja, yrittäjä otti käytännön että tehdään paperihommat tilaajan työajalla koska niiden asioita, suunnittelua ja selvittelyä kaikki koskee. Ei niitä tarvitse talkoilla tehdä. Joka minuutista mikä uhrataan tilaajalle, pitää saada palkka. Ja sitten siellä toisessa päässä on vielä joku joka katsoo samat asiat läpi. Lopputulos on se että viikossa kuluu ainakin yksi työpäivä toimistohommissa. Eikä mitään tekoälyä voi päästää omin päin mitään tekemään, sitäkin pitää valvoa ja tarkistaa kaikki itse. Monta kertaa on nähty että sähköiset järjestelmät vaativat huomattavan työpanoksen ja itse töiden tekeminen jää vähemmälle eli työn tehokkuus ja tuottavuus laskee.
Tekoälyn käyttäminen tulee firmalle halvemmaksi, näin on mennyt teollistumisesta asti. Kun esim kehiteltiin ompelukoneet, ei tarvittu palkata niin paljon ihmisiä ompelemaan. Sehän on firman tuottavuuden kannalta ihan looginen kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan itse käyttänyt tekoälyä? Nykyisellään se ei nimittäin vie kenenkään työpaikkaa, aiheuttaa ehkä hieman työtapojen muutosta kyllä.
No kyllähän se esim. kääntää tekstiä tunnissa yhtä nopeasti kuin 100 kielenkääntäjää, niin kuinka monta luulet että tarvitaan jatkossa tekemään manuaalista työtä? Tai kirjoittaa sisältöä, luo mainosgrafiikkaa, tekee laskelmia ja analyyseja... 2000 ihmiseltä lähti maaliskuussa työpaikka kun Google irtisanoi sopimuksen yrityksen kanssa, jossa nämä työntekijät olivat viimeiset 5 vuotta tehneet ns. silpputyötä googlen tekoälyn eteen.
https://www.cnbc.com/2024/01/23/alphabet-ends-contract-with-appen-which…
Konekäännös se hieno onkin! ROTFL!
Et siis osaa mitään kieltä, omaasikaan, jos noin väität.
Teille teknouskovaisille jotka uskotte valoisaan tulevaisuuteen tekoälyn myötä ja viittaatte siihen että teknologian vallankumoukset ovat aina luoneet uutta työtä, suosittelen katsomaan katsauksen Suomen työttömyysprosentteihin vuosina 1959-2018.
Eipä ole työttömyys vähentynyt ja pahinta se oli suurimman teknobuumin aikoihin hiukan ennen vuotta 2000!
https://stat.fi/til/tyti/2018/16/tyti_2018_16_2019-12-03_tie_001_fi.html