****LOKAKUISTEN VIIKONLOPPUUN*****
Kommentit (24)
Zimpura: Olikos sinunkin poikasi(?) syntynyt 6.2? Meilläkin juhlitaan 3-vuotiaan juhlia viikonloppuna :)
Nyt äkkiä kyhättynä tämmönen gallup:
Mikä on sinun henkireikäsi? Mikä piristää arjen keskellä? Mitä ilman et jaksaisi?
-Itsellä se taitaa olla nuo JYPin pelit. Olen pienen pienestä tytöstä( sillon kun toiset tytöt kävi ratsastamassa ynnä muuta tyttömäistä)käynyt katsomassa pelejä. Olen tässä 3 kuukauden aikanakin päässyt katsomaan 3 peliä ;) Mutta siis täytyy sanoa että henkireikä on tuo. Siellä mieli lepää ja saa ajatukset hetkeksi pois kotiympyröistä. Vaikkakin soittelen vähän väliä kotiin miehelle että miten menee :D Tyttö onkin melkein joka pelin jonka oon päässyt katsomaan niin nukkunut koko ajan. Päästänyt siis isänsä helpolla :)
Silmä on ihan todella kamalan näköinen :( Hävetti aivan tajuttoman paljon kun esikoista vein aamulla kerhoon. Ihmisten ilmeet on näkemisen arvoiset ja joka ikiselle ihmiselle ei vaan jaksa alkaa selittämään...
Ihanaa tosiaan kun on jo perjantai. Onkin ollut aika kurja viikko kun ollaan sairasteltu ettei uloskaan olla päästy. Taitaa olla paljon liikkeellä nyt flunssia ynnä muita kolotuksia...
Olipa tosi surullinen uutinen se Kirkan kuolema :( Oon aina tykännyt tosi paljon Kirkan musiikista ja nyt jotenkin tuntuu epätodelliselta kun Kirkaa ei enää ole :(
Mutta oikein mukavaa viikonloppua ja vauvoille halit :o)
Camelot ja Ronja 3kk
tai onko nyt enää huomenta ;)
Esikoiselle nousi sitte illalla kuume. Ihmettelin ku meni niin aikasi nukkumaan ja mittasin sitte kuumeen 38.4. Mutta johtuu tosta rokotteesta joten en oo ollenkaa huolissaan siitä. Panadolia vaan ja juotavaa, ihan pirteältähän tuo muuten vaikuttaa.
Yö meni ihan suht hyvin, vauva söi ehkä 3 kertaa, en oo varma ja esikoinen heräs muutaman kerran. Mies raukka oli ihan sekasi, ku yöllä syötin vauvaa ja kuulin ku esikoinen jotaki yökkäs. Tönin miehen hereille että mee kattomaan mitä se yökkii. Yks nousi ku ammuttu ylös ja kyseli että: millon? miksi?
Ei oikein ollu mukana tässä maailmassa niin äkkiä :)
G: Mun henkireiät on kerran viikossa jumppa ja toisen kerran vesijuoksu. Varsinki jumppa on totaalinen erotus kotielämästä, ku siellä pitää niin tiiviisti keskittyä siihen mitä tehdään, ei jouda kotijuttuja miettimään. Sitä mitä vielä lisäksi kaipaisin, on että pääsisin kerran viikossa yksin kaupungille. Terapeuttista olis päästä vähän shoppaileen. Ja vaikka ei shoppailemaankaa niin edes kahville :) Mutta se ei oo kyllä toteutunu ;) No, ehkä joskus...
Ollaan lähössä tänään mummulaan ja pitäs alkaa pakkaamaan. Kaivelin laatikosta vauvalle 68 bodeja esille, ku nuo 62 jää pieneks. Mutta eihän sieltä löytynykkää ku jotai 2 bodia :O ja niitä äitisypakkauksen yöbodeja lisäksi... Täytyy (lue:saan) siis lähtä ostamaan uusia.
Mutta nyt pitää lähtä hommiin että ehin vielä jotain tehä ku vauva nukkuu.
hih..piti vaan vielä sanoa, että ku mies eilen osti viinirypäleitä ja laitoin esikoiselle niitä pieneen kuppiin pari. Loput jäi tonne pöydälle. sitte ku esikoinen oli ne syöny, niin häipy keittiöön; kohta tuli kokonainen viinirypäleterttu siinä pienessä kupissa :) Oli aika koomisen näkönen, ku viinirypäleet pursuili kupista, vain muutama sopi siihen kuppiin.
Jääsydän
Ensin pitää sanoa että unohdin jo mitä piti sanoa :) En enää muista keneltä oli viestiä edellisessä pinossa, täytyy käydä tiiraamassa.
ZIMPURALLE piti vaan sanoa, että oottele vähän aikaa vielä, kun Jennalla voi olla tiheän imun kausi, se tulee ilmeisesti 3kk iässä aika usein! Anjalla en ole vielä huomannut sellasta, on vaan öisin alkanut syödä ihan hiivatin pitkään, viime yönäkin vissiin 1,5 h!!! Koko ajan siis rinnalla. Oletan että tää menee ohi tässä hiljakseen.
Anja on muuten löytänyt oman ÄÄNENSÄ, tässäkin asiassa on siskoaan vikkelämpi. Kiljuu niin maan viimestä päivää, selvästi onnellisena siitä että hän tekee tuon äänen :)
Ja mun HENKIREIKÄ on aivan ehdottomasti työ, niin säälittävältä kun se kuulostaakin... mulla on siis noin 30 friikkutyyppistä alaista ja heistä lähes kaikki miehiä, joten mitään äitijuttuja ei todellakaan tule puhuttua heidän kanssaan. Saan olla ihan oma itseni, tai oikeastaan joku ihme uranainen, joka en edes ole! :) Mutta siis saan toteuttaa paljon sellasia taitoja joita mulla on, joita ei todellakaan tule kahden alle 2-vuotiaan kanssa kauheesti käytettyä.
Onnittelut vielä CAMELOTIN ja ZIMPUN vanhemmille, joilla niitä synttäreitä pukkaa :) Meillä kuukauden kuluttua esikoisen 2-v synttärit, varmaan pitää jotain kutsuja väsäillä.
Ja JOLLA: On päivämäärä muistissa, ei sitä tiedä vaikka pääsiskin :) Ainakaan toistaiseksi ei ole mitään estettä.
Nyt lähdetäänkin sit tekemään jännää juttua, eli on esikoisen kanssa juteltu tässä pari päivää että hän on niin iso tyttö että enää ei päiväunille oteta tuttia. Ennen päikkyjä viedään tutit pöydälle ja katotaan mitä tapahtuu sitten...!
Hyvää viikonloppua :)
Coe + Anja 3kk sekä sisko 1v11kk
Täällä on niin väsynyt äiree ettei oo jaksanu paljo koneella muuta käydä ku sähköpostia lukemassa.
Oonan unet ovat kyllä aivan mahdottomia. Päivisin nukutaan vartti-½h kerrallaan ja nyt on öisin ruvennu herämään n.1-2h välein. Lisäksi hän on ruvennut vierastamaan (jopa omaa isäänsä) ettei täs itsellä paljon omaa aikaa ole.
Nyt on kyllä nukkunu pari päivää, kun on kuumeessa ja korvatulehdus. Pitäisikö tässä ruveta toivomaan että hän sairastelisi, että saataisiin nukuttua. Ei nyt sentään. Kyllä on kaikenlaisia keinoja yritetty heikolla menestyksellä.
Sitten vielä kun toi esikoinen on niin energinen ja vaatii paljon huomiota, niin tulee niin huono omatunto ja riittämättömyyden tunne kun ei jaksa/kerkee.
G: Harrastuksenani on jääkiekkotoiminta. Kuulun Turun jääkiekkoerotuomareihin, toimin toimitsijana. (Teen pelipöytäkirjaa). Nyt piti vaan antaa kaikki pelit pois, koska Oona ei jää muiden kanssa kotiin.Harmittaa oikein, kun olis viikonloppuna nuorten neljän maan turnaus ja noita kansainvälisiä pelejä saa niin harvoin. (On kyllä yhdet mm kisat takana). Mäkin kyllä käyn kattomassa pelejä, mutta kera koko perheen.
Nyt riittäisi kun pääsisi edes kävelylle yksin. kokeiltu ollaan ja kuulemma n.5min oven kiinni laiton jälkeen alkaa huuto ja loppuu kun palaan.
Tulipas vaan omia juttuja.
G: meettekö töihin heti vanhempainvapaan loputtua?
G2: miten vietätte viikonloppuja koko perheen kera? Onka aina jotain ohjelmaa vai ootteko vaan?
piti vielä toivottaa hauskoja syntymäpäiviä CAMELOTille ja ZIMPURAlle
Coe: Seuraatteko pikkukakkosta? sinnehän voi lähettää tutteja siihen isoon putkiloon :) Ne kaksi lapsijuontajaa kertoo sitten kenen tutti jne...Aika kiva idea ;)
G1: En mene töihin vielä, aikeissa olis tähdätä suunnilleen sitten töihin kun typy on n. 2v.
G2. Yleensä viikonloput menee jossakin menossa koko perheen kera jos miehellä ei töitä silloinki. Toisaalta olis ihanaa rauhoittaa viikonloput vain perheelle mutta itse pääsen niin harvoin minnekään viikolla niin sitten pitää viikonlopuiksi suunnitella kaikkea :) Yleensä sunnuntaisin käydään pulkkamäessä, luistelemassa tai muuten vaan ulkoilemassa :)
Mutta nyt syömään jotain, kun poika sai ruuan kerhosta.
Ja sitten päästäänkin jo hakemaan miestä töistä, ihanaa kun on viikonloppu. Tän sairastelun takia viikko olut jotenkin extra raskasta...
Eka pitää noihin galluppeihin;
HENKIREIKÄ; mulla on jumppa 1krt/vkossa ja sen lisäksi 2 krt viikossa käyn lenkillä raittiissa ulkoilmassa. Ne on ihan must juttuja mulle ja mun henkiselle hyvinvoinnille. Ja tästä pääästäänkin toiseen vai kolmanteen gallupiin elikkäs viikonloppuihin..
VIIKONLOPPUGALLUP; Lauantaina annan miehen nukkua ehkä johonkin puol ysiin jonka jälkeen mies lähtee joko a) esikoisen kanssa ulos ja minä jään tekemään ruokaa tai b) menen itse tai mies menee esikoisen kanssa ruokakauppaan viikonloppuostoksille. Sitten syödään ja mies vie esikoisen päiväunille ja minä vauvan. Sitten meillä on miehen kanssa yhteistä laatuaikaa, jonka vietämme joko vällyjen (!!) alla tai sitten teemme molemmat omia juttujamme. Sitten iltapäivällä taas jompi kumpi on esikoisen kanssa leikkikentällä tai omalla pihalla tai olemma kaikki jos pienempi nukkuu ulkona.Minä käyn yleensä lauantaisin lenkillä tai sitten käymme jommassa kummassa mummolassa. Illalla mennään saunaan koko porukka. Sunnuntai on sitten aivan ihana päivä, aamulla vauvauintiin klo 10.00, sieltä kun tullaan niin syödään ruoka jonka olen tehnyt aamulla uuniin, sitten viemme lapset nukkumaan ja sunnuntaisin lapset nukkuvat reippaasti 2,5-3 h molemmat. Yleensä leivon tuossa välillä jotain hyvää, keitän kahvit ja vaan olemme kahden mitä ikinä teemmekään. Yleensä vielä ulkoillaan esikoisen kanssa ja viideltä menen itse jumppaan. SIeltä tultua syödään taas ja vietetään vaan laatuaikaa koko perhe. Viikonloput ovat aivan ihania, ei ole kiirettä mihinkään ja mies on aina kotona ja touhuaa meidän kanssa kaikkea kivaa. Maanantaina on aina tosi pirteä ja virkistynyt olo!!!
TYÖHÖN PALUU; jos vaan taloudellisesti on mahdollista haluaisin olla kotona ainakin maaliskuuhun 08 eli kun LIlia tulee 1,5 v. AIka näyttää onko rahaa... Uskon että voin jäädä kotiin.
Käytiin äsken esikoisen kanssa pulkkamäessä ja potkukelkkailemassa ja voi että nautin tuosta lapsen kanssa lumessa peuhaamisesta!!
COE; minustakin Kirkan kuolema on surullinen asia.
Nyt pitää mennä. AI niin, meillä lilia on ottanut tavaksi herätä joka aamu 05.30 - 06.00.. JOten olen joka päivä ottanut päiväunet tyttöjen kanssa. Lilialla on tosi säännöllinen päivärytmi nykyään ja tytöt nukkuvat päiväunet aina 12-15 noin joten pääsen aina onneksi nukkumaan itsekin.
Nyt kuuluu papan sylistä kitinää, olen mummolassa käymässä. PItää menneä " pelastamaan"
Nazu ja tytöt
Coe.
Taidan koittaa malttaa olla vielä sitä velliä antamatta, jos tuo tosiaan ois ihan ohimenevää. Tosin Jenna on syömistä hiukka vähentänyt, aiemmin se veti pullosta aina tiettyihin aikoihin 100ml, tai ylikin, nyt menee hikisee 70-75ml.
No katsellaan vielä..
Camelot: Meilläkin toi poika on 6.2. syntynyt, viettäkäähän tekin mukavat synttärijuhlat.
Meillä vietetään täällä anoppilassa tänä viikonloppuna ihan pikkujuhlat ja vasta ensi viikonloppuna mennään mun isän luokse pitämään suuremmat kemut... tätä tää on kun ei oo omaa kotia.
ja sitten gallupeihin, sen verran kun niitä vielä ulkoa muistan.
Eli henkireikä taitaa olla tällä hetkellä ainoastaan tietokone, paljon pidemmälle en pääse :(
Mulla ei tosiaan ole tällä hetkellä omaa elämää siis ollenkaan.. mutta toivotaan että vapaus koittaa kun saadaan talo valmiiksi.
viikonloput melkein vaan ollaan, minä lasten kanssa täällä kotona ja isäntä rakentamassa haussia.
eipä tule juuri missään käytyä, paitsi välillä kun oikeen alkaa ahistaa.
no mutta nyt jo unohdinkin jo muut kysymykset... vastailempa seuraavalla kerralla taas.
koitan olla tytön kanssa kotona kahteen ikävuoteen asti, jos vaan rahat riittää ja niihin aikoihin toivottavasti alkais kolmonen ilmoitella tulostaan....
kuullosti niin ihanalta teijän vkl :) Meillä ei onnistu suunitella mitään, koska tytöt nukkuu millon sattuu. tai riippuu siis aina siitä moneltako ovat aamulla heränneet, ja se vaihtelee jopa kahella tunnilla :O
mutta mekään ei vkl hirveesti suunnitella. Yleensä käydään yhdessä ulkona koko porukka molempina päivinä ja muuten lähinnä ollaan kotosalla tai kyläillään tai kutsutaan meille vieraita. Mutta ei mitään ihmeitä... Toisinaan käyn ite su aamuna vesijuoksussa.
Muijako se puhu että ku vauva vierastaa jopa isää? Minä nimittäin pelkään kanssa että meijän vauva alkaa vierastamaan isää. tai siis kun se tässä yksiki ilta oli isänsä sylissä niin alko itkeen aivan lohduttomasti... otin syliin, niin rauhottu melkein heti. Mutta ku meillä minä olen se joka vauvaa yleensä hoitaa, niin TOIVOTTAVASTI vauva ei ala isiä ujostelemaan. Muutenhan minä en pääse mihinkää...
Uskomatonta, mutta totta- meijän neiti on nukkunu ulkona jo tunnin :O Ei oo sitä tehny elämässään kuin ehkä kerran tai kaksi aikasemmin.. yleensä unet max 45min.
Mukavaa vkl kaikille! Erityisesti synttäreitä viettäville :)
HENKIREIKÄ: Jumppa ja etenkin latinos-tunti, eli kaksi kertaa viikossa pääsen reiluksi tunniksi hikoilemaan ja pois kotoa :) Koskaan ennen en ole näin paljon odottanut jumppaan pääsemistä!
TÖIHINPALUU: Ei varsinaisesti ole töitä mihin palata, kun opinnot kesken. Nyt kesällä suoritan työharjoittelun, jos paikka löytyy kohtuullisella vaivalla (työnhaku just päällä). Mies on sen 3 kuukautta kotona lasten kanssa. Sitten toivottavasti olen kotona elokuuhun 2008 asti ja sitten ryhdyn tosissaan etsimään töitä. Aion kyllä suorittaa opinnot loppuun kotona olon ohella.
VIIKONLOPUT: Joko ollaan sukuloimassa pohjanmaalla, porissa tai pääkaupunkiseudulla tai sitten ollaan kotosalla eli kyläillään kavereilla tai kutsutaan ihmisiä meille. tai sitten vaan ollaan ja nautitaan vapaista. Nykyään kyllä aika usein meikäläisen nokka suuntaa kohti yliopistoa graduntekoon ja sit mies on kotona lasten kanssa. Se on vähän tylsää.
MUIJAn vauva onkin Toivon kohtalotoveri, eli täälläkin ikävä korvatulehdus vaivaa. Ei lähtenyt yhdellä antibiottikuurilla mihinkään, nyt odotellaan viljelyn tuloksia, että vaihdetaanko tämä toinen antibioottikuuri johonkin kolmanteen. Josko se sitten toisi tulosta. Pikaista paranemista sinnekin!
Hyviä synttäreitä niitä juhliville ja muillekin oikein mukavaa viikonloppua!
S-I ja Toivo 4kk
Eli miten pitkään teidän vauvelit jaksavat olla hereillä kerrallaan? Ja onko jo löytynyt säännöllistä rytmiä?
Toivo jaksaa olla just kaksi tuntia kerrallaan hereillä ja sitten on paras laittaa nukkumaan.
Päivärytmi on aika lailla seuraava. Herätään klo 8, sitten poika nukkuu (noin!) 10-12, taas unet 14-16, sitten nukkuu 18/19 noin 45 minsan tirsat ja yöunille menee about 21/22. Toki jonain päivinä, jos ollaan menossa, niin voi mennä ihan erilailla kuin yleensä. Ja tietty heittoa saattaa olla tavallisenakin päivänä tunti suuntaan tai toiseen.
Voi hitto, mies just soitti ja kertoi Toivon lääkärin soittaneen viljelyn tuloksia. Pojan korvassa on kaksi pöpöä, jotka on vastustuskykyisiä antibiooteille ja pitää käydä tänään siellä ottamassa joku piikki. En tiedä asiasta nyt tämän enempää. Voi reppanaa! Onneksi me käydään yksityisellä korvalääkärillä, eikä missään terveyskeskuksen yleislääkärillä. Varmaan olis saanut syödä kymmenen antibioottikuuria ennen kuin mitään viljelyä olis alettu tekemään.
Ei vaan vieläkään tiedetä onko pojan vakuutus voimassa, hakemus on tehty 1,5 kuukautta sitten. Sairaalasta odottaa vakuutusyhtiä edelleen lausuntoa mansikkaluomesta ja kadonneesta kiveksestä (on sittemmin laskeutunut).
Nyt murehtimaan sitten tätäkin...
S-I
S-I, meilläkin on oikeastaan tuo " kahden tunnin sääntö" eli aika lailla tasan 2 h jaksaa lilluska olla hereillä. Lilia herää siis n. 05.30-06, menee takaisin nukkummaan aamu-unia 07.30 herää puoli kymmenen maissa ja sitten tytöt menee päiväunille siinä puolen päivän maissa. Yleensä hipsitään makkariin puoli kaksitoista. Sitten kun Lilia herää siinä puoli kolmen kolmen maissa niin vien vielä yksille unille siinä viiden maissa. Eli aika lailla kaksi tuntia on tuo väli. Kun herää kuuden aikaan niin ei enää nuku ennen kuin nukkumatti tulee hakemaan ennen ysiä. Tänään kun oli tiedossa mummolan reissu niin tein niin (minä kiero...) että kun esikoinenkin heräsi aamulla jo kuudelta niin otin hänet mukaan ennen kasia kun imetin Liliaa sängyssä ja todella helposti jäi myös esikoinen nukkumaan jo aamulla uudelleen joten sain nukkua pari tuntia aamulla kun tiesin ettei päivällä se onnistu!! Esikoisen kanssa oli kiva mennä mummolaankin kun ei tarvinut mennä päiväunille siellä ollessa vaan sai leikkiä minkä kerkesi. Lilia tosin nukkuu sitten huonommin nuo päiväunet reissussa joten siksi en juurikaan enää keskipäivällä liiku missään!! On se niin luksusta kun tytöt nukkuu just yhtäaikaa.
Jääsydän, omastakin mielestä nuo viikonloput on niin ihania että niitä odottaa kyllä kuin kuuta nousevaa. Viikolla ei iltaisin ehdi tehdä mitään. Ja vielä tuohon sunnuntaihin liittyy sekä lapsille että äidille kivoja harrastuksia joten senkin puolesta voisi sanoa että sunnuntai on mulle se henkireikä. Ja tietenkin sunnuntaihin liittyy aina myös hyvää syötävää eikä silloin tule huono omatunto.
Mä muuten saan kohta liittyä teidän laihduttajaremmiin. Synnytyslaitokselta kotiin tulon jälkeen kiloja on tullut siitä n. 55 kg - 63kg:n- ARGH!!!!!! Tietoisesti kylläkin aluksi kun olin liian laiha mutta nyt alkaa pian näyttää siltä että odotan taas vauvaa...
Täällä on tullut koko päivän niin paljon lunta että piti pyytää mun isää huomenna traktorilla kolaamaan lumi kun ei enää käsipelein tuota jaksa työnnellä.
Nyt pitää mennä taas! Mukavaa viikonloppua kaikille!
PS. Lilian kääntyminen on todella lähellä. Neiti pykää koko ajan kyljelleen ja käsi ja toinen jalkakin on jo kääntynyt. Ja kaikkein hauskinta on että masulla ollessaan neiti vetää jo polvia siihen malliin koukkuun kun esikoinen teki ryömimään lähtiessää. Ei kai nyt sentään vielä???
S-I: Toivottavasti myös Toivon korvat tulevat pian kuntoon. Luulisi ainakin antibioottipiikin jälkeen. Minun veljen tyttöni(7kk) sai juuri sellaisen. Ja heti parani. Mun esikoiselle on juuri laitettu toiset tuubit, kun on korvakierteinen eikä antibiootit auta. En haluaisi toista.
JÄÄSYDÄN: mulla ei ole omaa elämää, mihinkään ei voi yksin lähteä. Monta kertaa yritetty ja aina sama kamala huuto. Toivottavasti teille ei käy samoin.
NAZU: kyllä oli ihana lukea tota teijän viikonloppua. Voisitko kenties adoptoida meijän perheen tai ainakin minut :-)
G: Meillä Oona on hereillä 1-4h kerralla, riippuu siitä jos on ollut monet tirsat peräkkäin, niin sit valvotaan pitkä pätkä. Nytkin kun nukahti tulin tähän lukemaan ja kirjoittamaan. Ja kuinka ollakkaan heräsi juuri. eli ei noi unet kestäny ku muutaman minuutin. Meillä on sellainen suurpiirteinen rytmi.
Jaaha ja heti alkoi huuto
Parempia aikoja odotellessa
muija, Anna2,8v ja Oona4kk
meillä vauvalla lähes sama rytmi kuin S-I:kin vauvalla.
Välillä saattaa kyllä olla hereillä 3-4 tuntiakin.
Meillä Lassi on saanut nyt kiinteitä muutaman viikon ja öihin ne EIVÄT vaikuttaneet eli meillä syödään 2krt yössä edelleen. Rytmi meillä on seuraavanlainen:
Aamulla herätään siinä 9-10 maissa( poika kyllä heräis jo aiemmin..)
Ekat päikkärit siinä 12 maissa( nukkuu 1-2 h)
Toiset päikkärit 17 maissa(nukkuu noin2h).
Nukkumaan mennään 21-22 maissa.
Nämä ensimmäiset päikkärit ovat tulleet vasta kuvioihin viimeisen 2 viikon aikana ja ne nukutaan omassa sängyssä, toiset sitten aina ulkona:)
Ennen nukkui vain yhdet päikkärit 2.5-4 tuntia (alkaen noin 16.00).
Lassi on nyt pari viikkoa kääntynyt selältä mahalleen...mahalta selälleen meni jo aiemmin ja on ihan kauheeta hoitopöydällä, kun ei pysytä ollenkaan aloillaan:)
Öisin on edelleen tukkoinen ja käytiin tuossa hakemassa sitte antibioottikuurikin (joka on jo loppunutkin)....halusin että korvat katsotaan varmuuden vuoksi ja olivat " nuhaisen sumeat" eli varsinaista tulehdusta ei onneksi ollut, mutta kannatti kuitenkin kuulemma hoitaa jo tuossa vaiheessa.
Kiinteistä vielä niin porkkana ja päärynä eivät Lassille sovi. Taipeet menivät ihan kamaliksi ja onkin nyt saanut vain perunaa, maissia (myös vellinä) ja persikkaa.
Sen olen huomannut, että mitä enemmän(määrällisesti) syö päivällä sitä enempi syö myös yöllä.
Olen kohta 2 viikkoa pitänyt ruokapäiväkirjaa, niitä on mielenkiintoista itsekin katsella :)
Koitin tuossa jokusen päivää syöttää päivällä tiheään, jos vaikka yöllä ei enää " jaksaisi" syödä, mutta ei ollut mitään vaikutusta:) Söi parhaimmillaan 10krt/vrk (ja näistä 2 yöllä) ja normaali määrä on 6-7krt/vrk.
Maitoa menee noin 500-600ml, velliä 200ml ja kiinteitä max 100g /vrk.
Mitäs vielä piti....Niin töistä oli puhetta...Mä meen syksyllä tekemään satunnaisesti max 2pv/vko töitä, mutta Lassia ei tarvitse viedä hoitoon, koska isännällä on vuorotyö ja itse saan sumplittua vuoroni sen mukaan:)
Ja sitte henkireiästä...Mä käyn jumpassa ja salilla ja kavereiden luona kyläilemässä:) Lähipiirissä on 6 noin suunnilleen samanikäistä lasta, tosi kivaa vaihtaa kuulumisia ihan päivittäin!
Meillä muuten Lassi kans menee polvien varaan sillä tavalla, että nostaa pehvan ylös ja sitte tulee kiukku, kun ei pääse eteenpäin:))
Iho on kuiva, muttei lähellekään sitä mitä silloin ennen kuin aloitin rasvauksen, jota muuten teen JOKA päivä!!
Karstaa tulee päähän TOSI paljon ja nyt hainkin apteekista sitä " Kelual" ia ja näyttää auttavan. Ei tule karstaa enää ollenkaan niin paljon.
Pään oli pikkuherra raapinut ihan kamalaksi...oli eilen aamulla pieniä haavoja täynnä :( Ilmeisesti on kutinut ja kun nuo kynnet ovat aivan törkeän terävät!! On PAKKO pitää hanskoja käsissä...
Meillä on nyt nukuttu 2 tuntia pihalla...saas nähdä miten yöuni tulee, kun on nukkunut tänään poikkeuksellisesti kolmet päikkärit: 40min, 1.5h ja nyt 2h. Yleensä kyllä mitä paremmin nukkuu päivällä-sitä paremmin myös yöllä;)
Ai niin se piti vielä sanoa, että 2 viikkoa sitten Lassi tarttui esineeseen ihan tietoisesti ja nyt pitelee käsissään mitä milloinkin...ja suuhun totta kai tarttee kaikki laittaa:D
Nyt lopettelen ennen kuin poika herää.....meen laittaa vellin valmiiksi, meinaan on TOSI vihainen, jos kestää liian kauan ruuan saanti:D
On nyt syönyt viimeksi 15.45 120ml Nania.
Oletteko muutoin huomanneet, että kaikissa muissa korvikkeissa(Tutteli, Nan1 ja Nan2)paitsi Nan Standardissa on kalaöljyä?? Annoin Tuttelia yksi yö Lassille (kun Nan oli kaikista kaupoista loppu!) ja aamulla posket olivat kirkuvan punaiset:(( Eivät olleet tulleet mistään peittoon hankaamisesta ja mitään muuta uutta ei ollut poika saanut....Meni sitten aamun mittaan ohitse!
Mukavaa kevään odotusta kaikille!!!! Palailen taas joku kerta, kun kerkiän:)
Mulla vaan on aina niin kova kiirus, kun poika nukkuu...siivoan aina silloin ja teen kaikkea muuta, päikkäreille en ehdi koskaan :o
Tuosta muuten tuli yksi juttu mieleeni...Mun piti pyytää lääkäriltä nukahtamispillereitä, kun en saanut MILLÄÄN Helkutilla unen päästä illalla / yöllä kiinni...ja valvoin sitten jonnekin 3-4 asti odottaen, koska poika herää. Kuuntelen kaikkia ääniä mitä pinniksestä kuuluu ja uni ei tule. Ei auta korvatulpat eikä toiseen huoneeseen meneminen...sitten kuuntelen vieläkin tarkemmin:( Nyt olen paremmin saanut nukuttua, mutta ei se uni nytkään mitään yht äkkiä tule.
Ja nyt pois... :))
Terkuin: Je_Ni & Lassi 3.5kk
Kirjoitellaan nyt kun alkuun päästiin. Unohdin ite vastata noihin gallupeihin.
Mun olis kyllä tarkoitus mennä syksyllä töihin, mut tällä hetkellä ei kiinnosta ollenkaan. Tuntuu kyllä kamalalta ajatella viedä alle 1v. hoitoon. Ei esikoinenkaan kyllä paljon yli ollut. Tuli vissiin pudjetin laskennan ja miehen kanssa neuvottelun paikka.
Lauantaita vietämme miten milloinkin. Joskus kyläilemme tai pyydämme meille vieraita, ulkoilemme tai olemme muuten vaan. Tai sitten mies puuhaa jotain esikoisen kanssa kahdestaan.
Sunnuntaisin käymme ensin aamulla perheuinnissa ja illalla urheiluhallissa lasten liikunnan ihmemaassa. Se on liikuntaviraston järjestämä ja ilmainen
Täytyy vastailla niihin, jotka muistan...
TÖIHIN on melkein pakko palata heti mammaloman päätyttyä (tietty se kesäloma siihen päälle), kun on tuo kamala asuntolaina maksettavana. Muutoin olisin ihan varmasti kotona siihen asti, kun Jerri lähtisi eskariin. Pienessä toiveissa kuitenkin olisi saada vielä se yksi viimeinen vauva joskus parin vuoden päästä. Isukki ei vaan ihan vielä ole asialle lämmennyt :)
HENKIREIKÄ taitaa olla vain se, kun saan viettää näitä iltoja lähes yksin, kun isäntä on töissä. Ja kaikki lapset nukkumassa. Jerristä ei voi vielä juurikaan olla erossa, kun ei vieläkään ole sitä pulloa saanut kertaakaan. Mutta, se on ihan mun oma valinta!
VIIKONLOPUT vietetään vähän miten milloinkin. Yleensä isommat lapset nukkuu pitempään, kun ei kouluun tartte nousta. Mies taas on useimmiten viikonloppusin töissä, joten jos sattuu vapaata olemaan, niin sitten vaan ollaan. Muuten ei viikonloput eroa viikosta. Kyläillään viikollakin samalla tavalla kuin viikonloppuna. Ehkä sitten, kun olen taas töissä takasin, niin viikonloppusin tehdään enemmän perheen kanssa kaikkea. Tai siis ainakin minä lasten kanssa, jos mies töissä.
Muita kysymyksiä ei sitten tullukaan mieleen.. Kiva kuulla taas Jenistä ja Lassista pitkästä aikaa. Ymmärrän hyvin, ettet koneelle usein ehdi. Välillä vähän sama vika täälläkin. Mutta älä nyt kuitenkaan ihan aina käytä koko Lassin päikkäriaikaa siivoamiselle jne... Kyllä sen ehtii myöhemminkin. Mäkin opin sen, kun meille syntyi kolmonen ja välillä oli ihan pakko jättää siivoamatta ja nukkua heti, kun siihen tilaisuus tuli! Ja eikös nuo nukahtamisvaikeudetkin saata johtua juuri väsymyksestä? Toivottavasti kuitenkin yöt alkaa sujua paremmin!
Mulla taitaa nykyään olla nukkumisvaikeuksia sen takia, kun olen nukkunut liikaa ;) Jerri ei ole enää pitkään aikaan herännyt yöllä syömään. Syö siis vikan kerran siinä 22-23 aikaan ja nukkuu sitten 8-9 asti. Eikä siis syö muuta kuin tissiä. Mitään muuta säännöllistä meillä ei päivissä sitten olekaan. Nukkuu silloin, kun väsyttää ja syö, kun on nälkä. Sehän olikin yksi gallup-kyselyistä. Eli ei ole mitään muuta säännöllistä, kuin tuo yö. Hereillä saattaa iltasin olla jopa 4 tuntia!
Meillä ei ole vielä tietoakaan kiinteistä ym... Näyttäisi siltä, että päästään aika lähelle sitä puolta vuotta täysimetyksellä. Ei siis taida olla mitään muuta estettä, kuin jos paino ei nouse tarpeeksi. Tosin nyt se taitaa pikkuhiljaa alkaa hidastua muutenkin, kun Jerrikin on alkanut touhuta päivisin enemmän. Kääntyilee jo kyljelle reilusti, mutta ei vieläkään mahalleen. Lelut (ja kaikki mitä käteen osuu) menee suoraan suuhun. Punnertaa jo ihan kamalasti istumaan, ja huutelee ja kiljuu koko ajan. Olikos se nyt Anja, joka oli myös keksinyt oman äänensä? Hauska katsella, kun Jerrikin huutaa ja " vinkuu" ihan siitä ilosta, kun tietää saavansa sen äänen itse aikaan :)
Mutta nyt taidan mennä hetkeksi vielä telkkarin ääreen, kun saan ihan itse pitää kaukosäädintä ja päättää MITÄ sieltä telkkarista katson! Muuten se on kyllä poikkeuksetta isännän kädessä ;)
Tuittuli ja Jerri reilut 3,5kk
Kerranki kerkesin lukea pinoa läpi ja sitten vielä kirjoitamaanki jotain.
Meillä ei siis vieläkään ole omaa konetta (tai pesuhuonetta, saunaa, kodinhoitohuonetta, pyykikonetta jne) käytössä, joten appiukon koneelta taas..
Minun koko elämä on yhtä kaaosta, hallitsematonta hullunmyllyä. Remontti vaan venyy ja venyy, pienempi tyttö on korvatulehduskierteessä (täällä oli kohtalotovereitakin, jaksuja teille!), Tuomas on nukkunut yöt viimeaikoina tosi huonosti, isommalla tytöllä on elämää suuremi uhmavaihe, miehen kans menee päin helv***ä, mun porukoiden pyykikone hajosi (äiti on tähän asti pessy meidän pyykit) jms. Kaiken tämän keskellä minä luovin jotenkuten selväjärkisenä ja huomaan aina vaan, että taas selvittiin päivästä, kahdesta, viikosta... En ois IKINÄ uskonu, että ihminen voi olla näin väsynyt ja sitten kuitenki sitä vaan venyy...
Mutta, uskon kuitenki että täällä on monella aivan yhtä rankkaa ja varmaan rankempaakin, joten en nyt todellakaan yritä mitän marttyyria leikkiä. Helpottaa vaan, kun saa hieman purkaa tuntojaan :)
GALLUPPEJA oli jotain, jos muistan..
VIIKONLOPUT ei paljoo arjesta eroa. NAZULLE oon avoimesti kade, minä voin vaan haaveilla tuollaisesta. Meillä minä herään lasten kans, hoidan aamujutut ja vietän ihan normaalin päivän. MIes nousee kunhan jaksaa ja usein on sopinut jotain menoa tai töitä lauantaille. Oikeestaan vkonloput eroaa arjesta tasan niin, että esikoinen on kotona eikä koulussa, käyn kaupassa 1-2 lapsen kans neljän sijaan ja sunnuntaisin haetaan yleensä jotain valmisruokaa (pitsaa tms).
HENKIREIKÄ on tämä palsta (oonkohan vähän säälittävä!?), pari kertaa kuukaudessa tekemäni kävelylenkit vain vauvan kans ja sitten ne monet ihanat hetket, mitä lasten kans päiittäin tulee; unenlämmin tyttö kömpii syliin, esikoinen kehuu maailman parhaaksi äidiksi, Tuomas leväyttää ihanan hampaattoman hymynsä jne jne.
HEREILLÄ Tuomas on vuorokauden ajasta riippuen 1-3t kerrallaan.. paitsi aamupäivät on yhä sitä 10min unta, 10min hereillä, 10min unta-sirkusta. Iltapäivällä nukkuu sitten 1-4t unet ulkona.
Tuomas kävi 31.pvä 3k neuvolassa, mitat oli 6260g ja 59,3cm. Kaikki oli ok, rokotuksesta nousi pieni kuume. Silmätulehdus sairastettiin myös, maanantaina saatiin siihen tipat ja nyt on hyvän näköiset silmät taas. Yöt on tosiaan tosi levottomat, ei syö kuin 1-2x yössä mutta muuten äheltää, puhisee ja känisee niin, että tuttia tai silitystä saa olla tarjoamassa miljoona kertaa..Siihen kun lisää pari levottomasti nukkuvaa tyttöä niin ei paljoo äiti nuku ei..päiväuniin ei myöskään ole mahdollisuutta ja mieshän EI herää lasten takia ei yöllä eikä aamulla..
Oon nyt viikon ajan antanu Tuomakselle maissivelliä yöksi ja ollaan myös maisteltu maissisosetta sekä porkkanaa. Hyvin on maistunu ja päiväunet on pidentyneet aina soseen annon jälkeen. Meillä alko mennä Tuttelia reipas litra päivässä, joten neuvolastakin antoivat " siunauksen" kiinteille.
Mutta nyt täytyy kiiruhtaa saunaan, IHANAA HELMIKUUTA KAIKILLE!!
Mianni ja Tuomas 3kk ja rapiat päälle
kaipa oon tänään oikeessa päivässä.
toi eilinen päivä kun ei oikeen menny putkeen ;)
meillä typykkä alkanut öisin heräilemään 3 tunnin välein :(
aiemmin saatto siis vetää sikeitä aluksi 8 tuntia putkeenkin.
oon jo vähän miettinyt pitäisikö alkaa antaa iltamaidon seassa vähän velliä??
siinä kyllä näyttää olevan jonkun verran rautaa, niin mahtaakohan kovettaa pienen massua vaan entisestään??
tosta äidin itsensä syyllistämisestä... nyt oon ite alkanu kelailemaan että aiheuttiko liian aikainen kiinteiden antaminen esikoiselle sen keliakian, tai siis oisko se laukaissut sen.
aloin antamaan sille viikkoa vaille kahden kuukauden iässä perunaa, tietysti tosi tosi vähän, mutta noilla vauvoilla kun ei ole suolisto silloin vielä ihan valmis.
senkään takia en nyt uskalla mennä tytölle syöttämään kiinteitä/velliä ennen kuin on ihan pakko.
viikonloppuna vietetään esikoisen 9-vuotis synttärit.
pitäis keksiä jotain hyvää gluteenitonta syötävää niihin-
no mutta eipä tällä erää muuta,
laittakaapa joku kiva galluppi pystyyn :)
ite en nyt keksi mitään.
z&j 3kk