Suomalaisten yliopistojen eliittialoille on vähän tunnettu takaportti.
Voiko joku kertoa mikä tämä takaportti on köyhälle opiskelijalle jolla ei ole varaa maksaa tuota maksumuuri juttua?
https://www.talouselama.fi/uutiset/palkka-5600-e-kk-ja-haku-opiskelijak…
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut valitsemassa noita ulkomailla bachelor-tutkinnon suorittaneita opiskelijoita oman suomalaisen yliopistoni maisteriopintoihin. Ainakin omalla alallani bachelor-tutkinnon arvosanojen pitää olla todella hyvät, jotta olisi mahdollisuus tulla valituksi. Lisäksi on todella tärkeä valintaperuste, missä yliopistossa bachelor-tutkinto on suoritettu. Seuraamme myös opiskelijoiden opintomenestystä meillä, ja jos huomaamme, että jostain yliopistosta tulleet opiskelijat eivät pärjää, niin sieltä ei enää jatkossa oteta uusia opiskelijoita.
Näin omana kokemuksenani voin sanoa, että keskimääräinen ulkomailta maisteriopintoihin tullut opiskelija on yhtä lahjakas kuin oman yliopistomme kandiohjelmasta tullut suomalainen, mutta kymmenen kertaa ahkerampi. Suomalaiset opiskelijat kyllä valittavat, että ryhmätöitä tehdessä ryhmän ulkkarit haluavat aloittaa sunnuntaiaamuna yhdeksältä.
Vahvasti eri mieltä. Näin opiskelijana, kuinka mm. lunttaaminen oli aivan yleistä ulkomaalaisten joukossa. Isoissa luentosaleissa vaihdeltiin papereita keskenään. Aina olivat joukon heikoimpia ja juuri tuo moraali oli tosi heikkoa.
Koska tuossa puhuttiin arvonnasta, oletan, että kyseessä on esimerkiksi
https://www.lut.fi/fi/opiskelu/avoin-yliopisto/lut-highway/lut-kandidaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut valitsemassa noita ulkomailla bachelor-tutkinnon suorittaneita opiskelijoita oman suomalaisen yliopistoni maisteriopintoihin. Ainakin omalla alallani bachelor-tutkinnon arvosanojen pitää olla todella hyvät, jotta olisi mahdollisuus tulla valituksi. Lisäksi on todella tärkeä valintaperuste, missä yliopistossa bachelor-tutkinto on suoritettu. Seuraamme myös opiskelijoiden opintomenestystä meillä, ja jos huomaamme, että jostain yliopistosta tulleet opiskelijat eivät pärjää, niin sieltä ei enää jatkossa oteta uusia opiskelijoita.
Näin omana kokemuksenani voin sanoa, että keskimääräinen ulkomailta maisteriopintoihin tullut opiskelija on yhtä lahjakas kuin oman yliopistomme kandiohjelmasta tullut suomalainen, mutta kymmenen kertaa ahkerampi. Suomalaiset opiskelijat kyllä valittavat, että ryhmätöitä tehdessä ryhmän ulkkarit haluavat aloittaa sunnuntaiaamuna yhdeksältä.
Mikä alasi on?
Tekniikan ala, en halua kertoa sen tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on suorittanut bachelor tason tutkinnon ulkomailla, ei tarvii pääsykoetta, yo-tutkintoa, tai hyviä arvosanoja päästääkseen täällä opiskelemaan. Suomessa tarvii sen jälkeen vain suorittaa syventävät opinnot ja lopputyön jotta saa di/fm tutkinnon. Ne suorittaa helposti 1-2 vuodessa.
Monet aasialaiset ostavat bachelor tutkinnon muutamalla tonnilla feikki yliopistolta ja jatkavat sillä suomessa. Noita yliopistoja kun on maailmalla miljoonia, eikä ne suomessa jaksa selvittää mitkä ovat aitoja ja mitkä ei. Noissa paremmissa feikeissä kun on vielä vakuuttavat nettisivut ja puhelinnumeroon vastataan.
Ei mene noin.
Ainakin ennen meni noin, että kiinalaisia oli tuhansia Otaniemessä ilman kielitaitoa ja opinnot etenivät huonosti. Olivat pohjasakkaa ja kukaan ei halunnut tehdä ryhm
Tämä. Hieman vitutti kun jouduin hakemaan Otanimeen ihan lukion papereilla, jos olisin päässyt AMK-papereilla jatko-opintoihin. Mitään uuttaa en oppinut 3-vuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on suorittanut bachelor tason tutkinnon ulkomailla, ei tarvii pääsykoetta, yo-tutkintoa, tai hyviä arvosanoja päästääkseen täällä opiskelemaan. Suomessa tarvii sen jälkeen vain suorittaa syventävät opinnot ja lopputyön jotta saa di/fm tutkinnon. Ne suorittaa helposti 1-2 vuodessa.
Monet aasialaiset ostavat bachelor tutkinnon muutamalla tonnilla feikki yliopistolta ja jatkavat sillä suomessa. Noita yliopistoja kun on maailmalla miljoonia, eikä ne suomessa jaksa selvittää mitkä ovat aitoja ja mitkä ei. Noissa paremmissa feikeissä kun on vielä vakuuttavat nettisivut ja puhelinnumeroon vastataan.
ei ne ulkit suomeen halua ilman jotain henkkoht syytä. mutta totta tuo sivusta bachelorin kanssa kiilautuminen. toisaalta, ulkomailla opiskeltuna kertoo jotain opiskelijan resiliessistä, joka taas on tarpeen myös maisteriopinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs sinä olet opiskellut, jos lunttaamalla pärjää yliopistotason tenteissä? kyllä ne kysymykset asetellaan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene noin.
Itse hain ulkomaalaisella tutkinnolla suomeen opiskelemaan, ja kyllä se noin meni. Tutkintoni oli kuitenkin aidosta yliopistosta.
Oliko sinulla sitten huonot arvosanat ulkomaisesta tutkinnosta, kun kerran olet sitä mieltä, että arvosanoilla ei ollut väliä?
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs sinä olet opiskellut, jos lunttaamalla tenteissä pärjää? kyllä ne kysymykset yliopistotasolla asetetaan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos yliopistolla on national accreditation jenkeissä, pääseekö niillä papereilla sisään? Entäs university of phoenix kaltaiset kusetukset joilla on accreditation kunnossa?
Mikä on käytäntö sen grade inflationin kanssa? 3.50 keskari on mukamas "tosi hyvä", mutta melkein jokaisella on yli sen. Minun yliopistossa oli linja jossa yli puolella oli täydellinen 4.0 keskiarvo.
Entäs miten noitten aasialaisten lunttajaa-plagiojien kanssa? Ollaanko niihin puuttu?
Tunnen perulaisen joka pääsi sisään ja valmistui suomalaisesta yliopistosta vaikka hänen englanti on 10 vuotiaan tasolla ja suomea hän ei osaa moita enempää 10 vuoden täällä asumisen jälkeen. Aikamoinen pelleily mielestäni suomalaiset yliopistot ja ihmettelen kyllä miten joku ulkkari ei täällä pärjäisi vaikka hän olisi ostanut paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kyseessä ole avoimen väylä.
Luulen kanssa samaa.
Se ei ole mikään köyhän väylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen kanssa samaa.
No ei ne kalliita ole, kokemuksesta tiedän.
"Vahvasti eri mieltä. Näin opiskelijana, kuinka mm. lunttaaminen oli aivan yleistä ulkomaalaisten joukossa. Isoissa luentosaleissa vaihdeltiin papereita keskenään. Aina olivat joukon heikoimpia ja juuri tuo moraali oli tosi heikkoa."
Samat havainnot, kun olen AMK:ssa vetänyt kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Joo, noin taitaa olla koska jutussa todellakin puhuttiin arvonnasta, johonkin avoimeen pääsee kun vaan maksaa.
MUTTA MUTTA... Ei tuolla paikka mitenkään varma ole, koska pitää tehdä vähintään 60 op.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen kanssa samaa.
Vaan milläs elät, kun opintotukea siihen ei saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen kanssa samaa.
Itse olen ainakin aina pystynyt säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen kanssa samaa.
Eikös avoimen opinnot ole tarkoitettu enemmänkin työsskäyville?
Vierailija kirjoitti:
Jos yliopistolla on national accreditation jenkeissä, pääseekö niillä papereilla sisään? Entäs university of phoenix kaltaiset kusetukset joilla on accreditation kunnossa?
Mikä on käytäntö sen grade inflationin kanssa? 3.50 keskari on mukamas "tosi hyvä", mutta melkein jokaisella on yli sen. Minun yliopistossa oli linja jossa yli puolella oli täydellinen 4.0 keskiarvo.
Entäs miten noitten aasialaisten lunttajaa-plagiojien kanssa? Ollaanko niihin puuttu?
Tunnen perulaisen joka pääsi sisään ja valmistui suomalaisesta yliopistosta vaikka hänen englanti on 10 vuotiaan tasolla ja suomea hän ei osaa moita enempää 10 vuoden täällä asumisen jälkeen. Aikamoinen pelleily mielestäni suomalaiset yliopistot ja ihmettelen kyllä miten joku ulkkari ei täällä pärjäisi vaikka hän olisi ostanut paperit.
Jos akkreditaatio on oikeasti kunnossa, näillä ehkä pääsee sisään, ehkä ei. Se ei ole ikään automaatti, koska maisteriojelmiinkin on enemmän hakijoita kuin niissä on paikkoja. Phoenixin kaltaiset +vaivaa näkevämmät+ huijaukset voi onnistua vuoden tai kaksi, mutta maine kiirii näissä piireissä aika nopeasti, joten ei se kovin kauaa onnistu. Ei meillä olla ihan niin naiveja kuin kuvittelet. Kenelläkään ei ole mitään intressiå ottaa sisään opiskelijoita, joista voii olettaa tulevan vaikeuksia - kun helpompiakin opetettavia on tarjolla.
Kaikenmaalaisiin plagioijiin puututaan aina. Automaattisen koneellisen tekstintunnistuksen lisäksi meillä käytetään aika paljon ihan omaa jårkeä ja tunnistusta. Automaatithan tunnistavat vain oikeasti jostain plagioidun tekstin, mutta eivät esim esseetehtaiden tai tekoälyn tuotantoa - sen taas tunnistaa opettaja itse sillä perusteella, että onko kurssin materiaaleja käytetty ja tehtävänannon ohjeita noudatettu ja vastaako työ opiskelijan muuta tasoa. Mun omat kokemuksen plagioinnista on kyllä valitettavasti suomalaisia. Lunttaamista oman alani tenteissä ei voi harrastaa, kun missään ei kysytä tiedän muistamista tai tunnistamista, vaan vähintään soveltamista tai analyysiä, mieluiten sen tuottamista. Jollain mekaanisesti soveltavalla alalla ehkä voisi olla lunttaamisestakin hyötyä, mutta omallani se ei ole ongelma.
Omalla alallani hakijoita maisteriohjelmiin on noin 10 kertaa niin paljon kuin aloituspaikkoja, joten ei meillä todellakaan ole tarvetta ottaa ketään epämääräisestä yliopistosta huonoilla arvosanoilla.
Ja plagiointiin ja lunttaamiseen tietenkin puututaan.
13
Mikä alasi on?