Töistä soitettiin iltavuoron jälkeisenä vapaapäivän aamuna
12 tunnin iltavuoro päättyi eilen klo 23, niin puhelin soi tänään 7.30 aikoihin. Ärsyttää todella paljon, koska olin päässyt nukkumaan vasta vasta puoli yhden aikoihin ja tottakai unohtanut väsyneenä puhelimen äänet päälle.
Onko ihan laillista? Antaisivat ihmisen levätä pitkän vuoro jälkeen!
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan ei kysynyt vinkkejä puhelimen käyttöön, vaan purki ärsytystään huonosti käyttäytyvästä esihenkilöstä. Onhan tuo nyt ihan mautonta, että aikaisin aamusta soittelevat, kun varmasti tietävät, ettei työntekijä ole ehtinut nukkua montaakaan tuntia, jos illalla on ollut vielä töissä. Taitaa tulla jo työlainsäädäntökin vastaan, jos ap on tehnyt alle 12h työvuoron. Kyllä siellä työlaissa on säädetty myös lepoajoista.
Lepoajoistahan voi poiketa silloin kun ne eivät ole etukäteen suunniteltuja. Vaikkapa ylitöihin voi mainiosti mennä välillä mutta ei niin että kerran viikossa on aina liian lyhyt lepoaika ja se tiedossa jo etukäteen.
Väärin. Lakisääteiset keskeytymättömät vuorokausi- ja viikkolevot on vain pidettävä. Silloin ei mennä töihin. Piste.
Eihän se ihan näin ole, sillä työaikalaki myös sallii todella monessa tilanteessa poiketa lähtökohtaisesti säädetyistä lepoajoista. Laissa on itseasiassa pykälä, jonka mukaan viikkolevosta saa poiketa tilapäisesti käytännössä ihan vain jos tarvitsee. Silloin se aika pitää vain korvata työntekijälle tai maksaa rahana, jos se työntekijälle sopii.
Mutta lähtökohtaisesti voi aina kysyä, jos ei ole varalla niin vastata ei tietenkään tarvitse.
Tämä on näitä kouluttamattomien amislaisten ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Se korkeasti koulutettu esimies vasta puheluita saakin vapaa-ajalla.
No olit nukkunut sentään jo kuusi tuntia, se riittää aikuiselle. Toki olisivat voineet soittaa myöhemmin, en minä vastaisi vaikka on täysin laillista, olen jättänyt vapaa päivänä vastaamatta pomon soittoon, vaikka iltapäivällä yritti soittaa, se on minun vapaata ja oli sillä viikolla ainut vapaapäivä. Muutenkin olen sitä mieltä että viestin voi laittaa jos on asiaa.
Vierailija kirjoitti:
On laillista vaikkakin ihan perseestä. Tuon takia minä oon laittanut työpaikalta tulevat puhelut äänettömälle. Vastaan, jos huomaan ja huvittaa.
Eikö pelota ettei ole pian enää työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerralla sitten puhelin ajoissa lentotilaan. Puhelimella soittelu kenelle tahansa on laillista viestintää. Jos ei halua vastata tai haluaa olla tavoittamattomissa, silloin tehdään itse siihen mahdollistavat tarvittavat toimenpiteet.
Se, mikä voi olla laillista, ei välttämättä ole hyvien tapojen mukaista.
Ei niin. Moni asia ei ole, mutta sitä tässä ei kysytty. Jos aikaa ja motivaatiota riittää, voit alkaa opettaa hyviä tapoja ja moraalia puhelinsoittelijoille, josko sitten vihdoin oppisivat olemaan. Jonkunhan niitä pitää ojentaman.
Näissä tilanteissa on aina mahdollista, että jollekulle lähiomaiselle on tapahtunut jotakin. Jos saapuvia puheluita on estetty, vastaanottaja ei saa tietää tapahtuneesta. Monilla tyäiköisillä on täysi-ikäisiä lapsia tai iäkkäät vanhemmat.
Itse olen opetellut pitämään puhelimen enimmäkseen äänettömällä. En myöskään kuljeta sitä mukana jos ei ole pakko, esim ulkoillessa jää kotiin, harrastuksissa autoon tai pukukaappiin, kyläillessä takin taskuun eteiseen. Ei hetken rauhaa jos ei tee näin, ylitöitä pukkais jatkuvalla syötöllä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opetellut pitämään puhelimen enimmäkseen äänettömällä. En myöskään kuljeta sitä mukana jos ei ole pakko, esim ulkoillessa jää kotiin, harrastuksissa autoon tai pukukaappiin, kyläillessä takin taskuun eteiseen. Ei hetken rauhaa jos ei tee näin, ylitöitä pukkais jatkuvalla syötöllä.
Jstkan vielä että töistä osaavat kyllä laittaa viestin jos asia vaatii vastauksen jollain aikataululla. Jos heti tarvitsevat jonkun töihin niin soittavat jollekin muulle jos en vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On laillista vaikkakin ihan perseestä. Tuon takia minä oon laittanut työpaikalta tulevat puhelut äänettömälle. Vastaan, jos huomaan ja huvittaa.
Eikö pelota ettei ole pian enää työpaikkaa?
No ei. Hoitajille riittää aina töitä. Eikä tuollaisesta saa antaa potkuja. Ylityöt ei ole pakollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Ainakin hoitoalalla on ihan turha yrittää ojentaa. Esimiehet eivät anna muuta mahdollisuutta paikata puutteita, kuin soitella vapaalla oleville. Itse mukavasti läsöttävät kaikessa rauhassa kotona ja kieltävät soittamasta itselleen vapaapäivänä.
Meillä saa kyllä milloin vain soittaa esimiehelle. Saavat siitä nimittäin joka kerta useamman kympin korvauksen, jos joutuvat vapaalta vastaamaan työpuheluihin Soitto ei kyllä juuri maksa vaivaa, sillä tulee vain ohje soitella ensin vapailla olevat läpi, ja sitten opiskelijoille ja eläkeläisille.
Meillä esimiehelle ei saa soittaa juurikin tuon korvauksen takia. Hyvinvointialue haluaa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnaneläinlääkäri. Jos ihminen tietää yksityisnumeroni, hän saattaa soittaa vaikka 10 kertaa lauantaiaamuna tai vaihtoehtoisesti tykittää whatsappia myöhäisiltaisin. Kiva saada kuvia kissan oksennuksesta kun pitäisi palautua. Kollegat saattaa hyvin myös soitella 64h viikonloppupäivystysvuoron jälkeen.
Ratkaisu - puhelimeen niin tiukat rajoitteet ettei edes FBI pääse häiritsemään silloin kun pitää levätä. Ainoastaan tärkeät numerot sallitaan läpi
Otan osaa, varmasti rankka duuni pitkine päivystyksineen! Ja potilaatkaan eivät aina ole hoitomyönteisiä.
Jos olen tehnyt pitkän tai illan, voin tulla suunnittelemattomasti aamulla töihin mutta en ottamatta omaa aikaani. Meillä tietävät jo, että jos mulle soittaa, tulen kun tulen, joten ei kannata soittaa, jos on katastrofi meneillään. Syön hyvän aamupalan ja otan suihkun ennen kuin liikun mihinkään. Sitten kun olen tullut, voin olla taas vaikka iltaan asti tarvittaessa. Jos pitää olla sekunissa paikalla, saa etsiä jonkun muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kerralla sitten puhelin ajoissa lentotilaan. Puhelimella soittelu kenelle tahansa on laillista viestintää. Jos ei halua vastata tai haluaa olla tavoittamattomissa, silloin tehdään itse siihen mahdollistavat tarvittavat toimenpiteet.
Se, mikä voi olla laillista, ei välttämättä ole hyvien tapojen mukaista.
Ei niin. Moni asia ei ole, mutta sitä tässä ei kysytty. Jos aikaa ja motivaatiota riittää, voit alkaa opettaa hyviä tapoja ja moraalia puhelinsoittelijoille, josko sitten vihdoin oppisivat olemaan. Jonkunhan niitä pitää ojentaman.
Näissä tilanteissa on aina mahdollista, että jollekulle lähiomaiselle on tapahtunut jotakin. Jos saapuvia puheluita on estetty, vastaanottaja ei saa tietää tapahtuneesta. Monilla tyä
No sitten jos ei estä puheluita, niin vastaa niihin tai vaan antaa soida. Oma valinta se joka tapauksessa on. Ellei sitten ohjeista lähiomaisia yms. olla soittamatta. Viranomaisasiassa viranomaiset saavat kyllä yhteyden tavalla tai toisella riippumatta siitä, onko asianomaisella tupluurit menossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla yhtaikaa kouluttamaton ja käynyt ammattikoulun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan ei kysynyt vinkkejä puhelimen käyttöön, vaan purki ärsytystään huonosti käyttäytyvästä esihenkilöstä. Onhan tuo nyt ihan mautonta, että aikaisin aamusta soittelevat, kun varmasti tietävät, ettei työntekijä ole ehtinut nukkua montaakaan tuntia, jos illalla on ollut vielä töissä. Taitaa tulla jo työlainsäädäntökin vastaan, jos ap on tehnyt alle 12h työvuoron. Kyllä siellä työlaissa on säädetty myös lepoajoista.
Lepoajoistahan voi poiketa silloin kun ne eivät ole etukäteen suunniteltuja. Vaikkapa ylitöihin voi mainiosti mennä välillä mutta ei niin että kerran viikossa on aina liian lyhyt lepoaika ja se tiedossa jo etukäteen.
Väärin. Lakisääteiset keskeytymättömät vuorokaus
Ei taida olla kuin kuljetusalalla. Lääkäritkin päivystävät viikonkin. Eikö se ole laitonta? Vuorotyöhön eivät suostu.
Pidän työstäni, arvostan työkavereita ja minulla säästötavoite toteuttaa yksi unelma. En mieti meneekö kaikki tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan.