Vinkkejä ampiaispesän tuhoamiseen?
Pesä sijaitsee jossain halkopinon uumenissa. Näköhavaintoa ei ole, mutta pistetyksi olen tullut kerran, kun hain puita saunaan.
Miten tuon saisi ilman poliklinikkakäyntiä elininoitua?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Mä pelkään ampiaisia, meiltä ne saa välittömän hävitystuomion jos havaitsen pesän jossain kulkureitillä tai missä voi olla vaara että ne saa kimppuunsa.
Saa kimppuunsa? Ampiainen puolustautuu, jos sitä tai sen pesää häiritään. Muutoin ne eivät varsinaisesti ole kiinnostuneita ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pelkään ampiaisia, meiltä ne saa välittömän hävitystuomion jos havaitsen pesän jossain kulkureitillä tai missä voi olla vaara että ne saa kimppuunsa.
Saa kimppuunsa? Ampiainen puolustautuu, jos sitä tai sen pesää häiritään. Muutoin ne eivät varsinaisesti ole kiinnostuneita ihmisistä.
Niin no mistä ne erottaa että olenko nyt vaikka hakemassa vajasta kukkaruukkuja vai menossa häiritsemään niiden pesää. Jos tekevät tai yrittävät tehdä pesänsä johonkin mistä arvioin olevan haittaa, hävitän pesän. Yleensä riittää kun keväällä kopsauttaa kepillä alas pesänalut.
No höh, sehän on ihan näkyvillä: varaston oven sisäpuolella! Siis minun varastoni!
Älä aina sepitä jtn!
Ampiaispesä saa heti lähdön minun pihalta. Ne on aivan raivohulluja ja pistävät ilman syytä, vaikka muuta väitetään. Mehiläiset ovat säyseämpiä ja saavat touhuta rauhassa.
Minä peittäisin sen myöhään illalla pressulla ja suihkuttaisin mustaa Raidia sen alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no mistä ne erottaa että olenko nyt vaikka hakemassa vajasta kukkaruukkuja vai menossa häiritsemään niiden pesää. Jos tekevät tai yrittävät tehdä pesänsä johonkin mistä arvioin olevan haittaa, hävitän pesän. Yleensä riittää kun keväällä kopsauttaa kepillä alas pesänalut.
Kuten moni jo on kertonut, ampiaiset eivät välitä ihmisistä, vaikka pesä olisi lähelläkin. Ellei sitten mene tosiaan ronkkimaan sitä pesää.
Ampiaisia on montaa lajia. Osa on ehkä aggressiivisempia kuin toiset. Yhdyskuntienkin välillä on eroja.
Kun pesän seutu tärähtää hyökätään jostain pesästä kaiken liikkuvan kimppuun. Toisten pesien asukkaat eivät piittaa, vaikka oven paukuttaa vierestä kiinni.
Katselin kerran pesän vieressä noin metrin päästä mitä ne vei toukilleen syötäväksi. Pyrin olemaan liikkumatta, istuin portaalla, pesä yläpuolella katossa. Pesän suulla tähysti koko ajan vartija ampiainen, tai sellaiseksi sen tulkkasin. Sen kaverit kulki edes takaisin. Noin vartin katseltuani vartija syöksyi yhtä äkkiä alas ja pisti reiteen. Ja palasi suoraan pesän suulle. Enkä tosiaan tehnyt yhtään mitään. Poistuin paikalta.
Olipa tutun näköinen aloitus. Kerkesin jo miettiä, onko joku nostanut minun ampiaisketjuni ylös. Mutta ehkä en edes kirjoittanut sitä.
Meillä se ampiaispesä oli klapikasassa, joka piti siirtää varastoon pinoon.
Tiesimme suunnilleen, missä ampiaispesä sijaitsee. Tyhjensimme kasaa toiselta puolelta. Kun kasasta alkoi kuulua surinaa, poistuttiin rauhallisesti paikalta. Puolisoni kaatoi pesän kohdalle yhtenä iltana tärpättiä tai jotain. Muutaman päivän kuluttua ampiaisia ei enää ollut. Kun otin klapeja kasasta, löytyi sieltä rikkoontunut ampiaispesä.
Meillä tosiaan oli taivasalla se kasa, joten hyönteiskarkotteet olisivat lähteneet tuulen mukaan saman tien.
Kuten moni jo on kertonut, ampiaiset eivät välitä ihmisistä, vaikka pesä olisi lähelläkin. Ellei sitten mene tosiaan ronkkimaan sitä pesää.
Mun valinta on hävittää pesä, eipähän ole sitten tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Mun valinta on hävittää pesä, eipähän ole sitten tiellä.
Jos se pesä on halkopinossa, josta otetaan jatkuvasti puuta käyttöön, eikä pesän tarkka sijainti ole tiedossa, tulee todennäköisesti häirinneeksi pesää silloin tällöin. Jos pesän tarkka sijainti on tiedossa, on helpompi välttää häiriötä. Se, että pesän lähellä oleva klapi vähän liikahtaa, saa jo ampiaiset aktivoitumaan.
Oma vinkkini, jos pesä on varastossa, jossa on suljettava ovi: Laita Termacell illalla muutamaksi tunniksi mahdollisimman lähelle oletettua pesän sijaintia. Ja ovi tietenkin kiinni. Ennen nukkumaan menoa käyt sammuttamassa sen, ja suljet varaston oven yöksi, jolloin myrkky jää sinne varastoon yöksi. Pressun alle termacolliä ei voi laittaa, koska se kuumenee.
Miksi ne pitäisi tappaa. Ampiaisten kanssa voi elää sovussa. Miksi pitäisi myrkyttää tappamalla ne kituliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne pitäisi tappaa. Ampiaisten kanssa voi elää sovussa. Miksi pitäisi myrkyttää tappamalla ne kituliaasti.
Siksi koska ne hyökkäilee huvikseen kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja "pesän häiritsemiseksi" tulkitaan jo se, jos pesän lähellä oleva puun palanen hiukan liikahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ne hyökkäilee huvikseen kimppuun.
AP: tapauksessa eivät välttämättä edes mitenkään huvikseen hyökkäile, vaan kokevat uhkana se, kun niiden pesän läheltä otetaan polttopuita.
Jos pesän tarkka sijainti olisi tiedossa, voisi ainakin pyrkiä siihen, että puita otetaan sellaisesta kohdasta, että se ei häiritse hyönteisten pesintää. Syksyllä pakkasten tuntua ne katoaa sieltä joka tapauksessa.
Vedät halkopinon haravalla tms nurin pitkin pihaa ja yöllä käyt ruiskuttamassa pesän raidia täyteen.
Meillä oli kerran koko kesän maa-ampiaisten iso pesä hiekassa liiterin oven vieressä. Opittiin niitä siitä kiertämään, vaikka lentelivätkin ulkona.
Sitten yhtenä yönä oli käynyt mäyrä syömässä ampiaiset parempaan talteen mahaansa. Hiekat oli myllätty kauaksi, hyvä kun ei liiteri kaatunut, kun tukipalkki oli paljaana.
Naapurin luontoasiantuntija kutsuttiin katsomaan tuhoa ja hän tunnisti selvät mäyrän tassujen jäljet oli hiekassa.
Meillä on pari ulkohuussia, ja sen ylänurkkaan tekevät usein pesänsä. Raidia suihkutetaan ja siten kerätään se pesä muovipussiin. Toinen huussi on punamullalla maalattu ja sen pesät ovat hauskasti punaharmaaraidallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vedät halkopinon haravalla tms nurin pitkin pihaa ja yöllä käyt ruiskuttamassa pesän raidia täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa tuo ampiaisille allergiselle. Kun se pistää vahingossa kaulaan, voi olla hengenlähtö lähellä, siis tällä pistetyllä. On tapauksia, joissa ihminen on tiennyt olevansa ampiaisille allerginen vasta siinä vaiheessa, kun on saanut piston.
Loppukesä on ainoa aika, jolloin ampiaisista voi olla suuremmin häiriötä ja niitä voi paremmalla omalla tunnolla hävittää.
Muutoin pesiä ei kannata turhan päiten hävittää - ampiaisesta on runsaasti hyötyä. Se toimii pölyttäjä hyödyllisille kasveille sekä toimii petona haitallisille hyönteisille.