Kehtaisinko tarjota lastenvaatteita tarhakaverille?
terve,
monesti olen miettinyt, että kehtaisinko ja voinko ja nyt kysynkin teiltä yönkukkujat mielipidettä.
Eli pojalla on vuotta nuorempi tarhakaveri, joka kulkee aivan kamalissa vaatteissa. Hän on niiden vaatteiden kolmas käyttäjä (hänellä kaksi vanhempaa siskoa) ja kaikki hänellä päällä näkemäni vaatteet on olleet hyvin nukkavieruja ja kuluneita (tyypillisesti hänellä on päällä näkyvästi hyvin nukkainen pinkki/vaaleanpunainen collegepuku, jossa painettu kuva, joka näkyy enää vain himmeästi). Ymmärrän toki, ettei vanhemmilla ole rahaa liikoja (yksin tarhamaksut heidän perheellä 780e, vanhemmat luontohörhöjä taiteilijoita)... niin itse kysymykseen, meidän pojalta on jäänyt paljon vaatteita pieneksi, siis ihan laadukasta vaatetta. Huutonetissä saisin niillä kivan tilin, mutta koska ne voisi mennä oikeasti tarpeeseen, niin mietin kehtaisinko kysyä tältä äidiltä haluaisiko hän ne...
Lähinnä mietin, että jos hän loukkaantuu, niin mitenhän sitten suu pannaan...
Auttakaahan minua, jookos. Mitä teen?
Kommentit (19)
Etenkin jos annat ne ilmaiseksi. Jos vastapuoli loukkaantuu, niin luulisi sen olevan hänen murhe. En minä ainakaan ole loukkaantunut, kun meidän pikku herran vaatteista ehkä noin 2/3 on hänen serkulta saatuja.
Ellei sitten ole joku jolla pitää olla kaikki uutta. Tässä tapauksessa tosin ei taida siitä olla kyse, jos kulkee siskojensa vanhoissa (kuuleman perusteella) ryysyissä.
ryhmän aikuisille ja sano heille että tässä on pieniksi käyneitä vaatteita
Pyydä että tarjoavat niitä vain tän kyseisen lapsen vanhemmille sanomalla että eräs äiti toi nämä ja jos joku haluaa niin saa vapaasti ottaa
Tuo jos JOKU haluaa merkiksi siitä että ei ole tavallaan tarjottu suoraan vain heille
minä saisin sanottua tyttäreni kaverille, joka täytti just 6, että ihan oikeesti kaikki alle 116 senttiset vaatteet ovat hälle pieniä. Ja että pakkasella pitäisi olla toppavaatteet, ei välikausipuku ja kädessä kunnon teddykintaat, eikä 2-vuotiaan kädelle kudotut lapaset.
2 viikkoo viimeksi tytön näin ja hällä verkkatakki kokoa 86 päällä, hihat kyynärpäähän. Tää tyttö oli kuukaus sitten meidän kanssa uimassa ja tytöllä oli vauvauikkarit kokoa 80 cm päällä. Siis kyllähän vaatteet jonkun verran venyvät päällä, mut 6-vuotiaalle noi antamani esimerkit ei kyllä naurata.
Ja tää on ihan tosi.
Vierailija:
minä saisin sanottua tyttäreni kaverille, joka täytti just 6, että ihan oikeesti kaikki alle 116 senttiset vaatteet ovat hälle pieniä. Ja että pakkasella pitäisi olla toppavaatteet, ei välikausipuku ja kädessä kunnon teddykintaat, eikä 2-vuotiaan kädelle kudotut lapaset.
ihan oikeasti olla nyt oikea toimintatapa :) Ehdin jo miettiä, että heittäisinköhän muovipussin (johon päälle kirjoittaisin pojan nimen) jonain pimeänä yönä heidän pihamaalle :) mutta ehdottomasti fiksumpi tapa tuo tädeille vieminen :)
Mitä jos tuo äiti kuulee jotain kautta joskus, että tämmöisen " juonen" olitte järjestäneet, jotta poikansa saisi " säädyllistä" vaatetta?
Kenestä tahansa tuntuisi varmasti moninkertaisesti nöyryyttävämmältä kuin se, että joku " muuten vain" tarjoaa tyhjänpanttina lojuvia vaatteita!
niin minä tein ja kaikki vaatteet kelpasivat eikä kukaan ihmetellyt mitään:)
Kokeile
t.5
esim meidän tapauksessa yritin ensin tarjota suoraan mutta äiti sanoi että eivät tarvitse.
Mutta kun vein vaatteet ryhmän aikuisille niin kaikki vaatteet kelpasivat.
Kaikkien ei ole helppo sanoa tarhakaverin äidille että joo,otan mielelläni.
Se on oikeasti joillekin todella kova paikka,varsikin usein juuri niille jotka TODELLA tarvitsevat niitä vaatteita
t.olisko ollu 6
voisit hoitaa tuon, kun kysyit mitenkä ilmiantaisit...' homman lapsen opettajan kautta, jos tiedät kuka se on. Eräs ystäväni oli sijaisena ala-asteella ja hommasi itse yhdelle oppilaalleen ja hänen perheelleen käytettyjä vaatteita, kun lapset olivat kulkeneet todella pienissä ja huonoissa vaatteissa. Opettajan kautta varmaan menis sillain kivasti.
Mä tutustuin vuosi sitten puistossa äitiin, jolla on vuoden vanhempi poika. Ostin äidiltä vaatteita mielelläni ja nyt tuo päiväkotiin joskus poikansa pieneksijääneitä vaatteita. Musta se on vaan kivaa.
Mä kysyisin suoraan, et hakuisko ne pieneksijääneitä vaatteita. Varmasti tuntuu vaan kivalta, jos sen oikein esittää.
boheemeja, he voivat olla oikeasti sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse lisää/uusia vaatteita. Silloin he eivät tartu tilaisuuteen edes päiväkdon tätien kautta. Eivätpä kyllä suoraan kysyttäessäkään.
Tyyliin: " Kelpaisiko teille näitä Matille pieneksi jääneitä hyväkuntoisia vaatteita, kun en niitä oikein ehtisi Huutonetissäkään myydä tai viitsisi Uffinkaan laatikkoon viedä... Olisi varmaankin aika sopivan kokoisia tuolle teidän Mikolle"
uusissa hyväkuntoisissa trendikkäissä vaatteissa. Arvona saattaa myös olla, että sellaisia ei haluta lapselle pukea.
Pintapukeutujat kuuluvat yleisesti keski-luokkaan tai sen alle, nousukkaat asia erikseen.
Mutta perhe, jonka arvot ovat tieteessä, taiteessa, egologisessa elämässä arvottaa pukeutumisen erilailla.
Kandee kuitenkin kysyä suoraan äidiltä, haluaako joitain pieneksi jääneitä vaatteita. Onhan se kierrätystä.
luinko nyt todellakin oikein. eikös eka lapsi maksa maksimissaan 200 ekeä ja toinen lapsi 180 ekeä. kolmas on jo ilmainen. kunnan päiväkodistako on kyse.
Itse en ainakaan ole loukkaantunut, jos joku tuttu on tarjonnut pieneksi jääneitä vaatteita.