Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukulasit marketista vai optikkoliikkeestä?

Vierailija
08.07.2024 |

Ikänäkö on alkanut vaivaamaan. Marketin lukulasit riittää hyvin kauppareissuilla yms., mutta silmäni tuntuu rasittuvan kun luen kirjoja. Kävin optikon näöntarkastuksessa ja molempiin silmiin tuli vahvuudeksi +1.50. Optikko suositteli silmien rasittumiseen kalliita lukulaseja, jotka on kuulemma paljon paremmat kuin markettilasit. Onko kukaan kokeillut molempia ja huomannut selvää eroa? Rahat on sen verran vähissä, etten tahtoisi maksaa turhasta.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No paljon ne optikkolasit maksaa?

Halvimmillakin kehyksillä yli satasen.

Sua yritetään huijata. Puoliso osti kahdet lukulasit ja optikon näöntarkastuksen 29 eurolla.

Mitä jos puolisosi onkin se jota huijattiin? Specsaversin hinnat on kyllä halvat, mutta laatu on surkea.

Vierailija
22/67 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sua yritetään huijata. Puoliso osti kahdet lukulasit ja optikon näöntarkastuksen 29 eurolla.

Optikon mukaan pinnoitteet auttaa paljon silmien rasittumiseen.

Ei mulla lukulaseissa ole pinnoitetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ikänäköä ja markettilasit ovat minulle ne parhaat. Muutaman euron laseja voi ostaa huolella useita, eri tilanteita varten.

Menin tekemään sellaisen sopparin erään firman kanssa, että hankin moniteholasit ja aurinkolasit maksamalla niistä vuokraa. Lasit piti palauttaa 3 vuoden jälkeen, vaikka olin maksanut itseni kipeäksi joka kuukausi. 

Hirveä huijaus, etenkin kun eivät saaneet lukuisista korjausyrityksistä huolimatta moniteholaseja toimivaksi. Jäivät käyttämättä.

Huijauksen kriteerit ei täyty sillä, että laitat nimesi paperiin jonka sisältöä et ymmärrä. Ellet sitten ole dementoitunut vanhus tai muu hyväksikäytettävä.

Just näin. Kyllä ne paperit pitää lukea tarkoin ennen kuin allekirjoittaa sopparin. Ihan sama liisaako silmälasit tai auton tms.

Vierailija
24/67 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Optikon mukaan pinnoitteet auttaa paljon silmien rasittumiseen.

Ei mulla lukulaseissa ole pinnoitetta.

Joillakin on ja jotkut kokee heijastusta estävän pinnoitteen erittäin hyödylliseksi. Se kun ei pelkästään vähennä heijastuksia vaan se myös päästää lävitseen enemmän valoa, mikä helpottaa näkemistä.

Vierailija
25/67 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marketti lasit yleensä +1 tai +2. Joskus oon nähnyt myös +0.5, mutta ikinä en ole nähnyt marketti versiota +1.5.

Kelalta saattaa saada maksusitoumuksen silmälasien hankintaan: https://www.kela.fi/toimeentulotuki-terveydenhuoltomenot#Silm%C3%A4lasit

Lidliin tuli just tänään myyntiin erä lukulaseja, joiden mukana tuli magneettikiinnitteiset "aurinkolasilipat". Pienin voimakkuus oli 1,5. Harmillista, koska mulle 1 on juuri sopiva.

Vierailija
26/67 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on hajataittoa, niin sitä ei saa marketin laseilla korjattua. Mikset usko optikkoa, jos kerta olet itsekin huomannut, että niillä marketin laseilla silmät rasittuu?

Miksi pidät optikkoa puolueettomana? Optikon tehtävä on myydä laseja. Mitä kalliimmat lasit asiakas ostaa sitä parempi.

Vierailija
27/67 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos puolisosi onkin se jota huijattiin? Specsaversin hinnat on kyllä halvat, mutta laatu on surkea.

Mulla ollut rillit lapsesta saakka ja laseja on tullut ostettua ihan jokaisesta optikkoketjusta vuosien saatossa 

instrumentariumin monitehot olleet sekä kalleimmat ja että huonoimmat

Nissen ihan on linssit mutta huono kehysvalikoima

silmäasema ja specsavers molemmat hyviä, sekä linsseiltään että kehysvalikoimiltaan ja hinnat järkeviä 

Vierailija
28/67 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ikänäköä ja markettilasit ovat minulle ne parhaat. Muutaman euron laseja voi ostaa huolella useita, eri tilanteita varten.

Menin tekemään sellaisen sopparin erään firman kanssa, että hankin moniteholasit ja aurinkolasit maksamalla niistä vuokraa. Lasit piti palauttaa 3 vuoden jälkeen, vaikka olin maksanut itseni kipeäksi joka kuukausi. 

Hirveä huijaus, etenkin kun eivät saaneet lukuisista korjausyrityksistä huolimatta moniteholaseja toimivaksi. Jäivät käyttämättä.

Ymmärrän harmituksen, mutta on ihan omaa tyhmyyttä jos sitoutuu johonkin sopimukseen jonka sisällöstä ei ole selvillä. Lisäksi kaikki ei sopeudu monitehoihin (etenkään halpoihin sellaisiin), ja silloin asiakas joutuu kärsimään tappion lompsassaan jos laseissa ei sinänsä ole mitään vikaa.

Vierailija
29/67 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman euron markettilasit hajoaa käsiin. Specsaversilta ja Nisseniltä saa kahdet lasit 29 eurolla ja sen lisäksi että ne tehdään omien mittojen mukaan ne myös kestää paljon pidempään.

Vierailija
30/67 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lukulaisella voi lukea kirjaa? Jos on muuten miinusnäkö ja hajataittoa.

Vierailija
31/67 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle silmälääkäri sanoi joskus, että markettilasit on ihan yhtä hyvät kuin optikon myymät, jos ei tarvi erivahvuisia linssejä tai ei ole hajataittoa. Pärjäisin monta vuotta markettilaseilla.

Vierailija
32/67 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin kalliit lukulasit optikolta ja kun ne hajosivat ostin tilalle marketin lasit ja hyvin olen pärjännyt sellaisilla jo pari kymmentä vuotta, vähän vahvuuksia olen lisännyt. Television katseluun ostin sellaiset lasit marketista joilla näkee vähän kauemmas ja hyvin olen niilläkin pärjännyt. Näen kesäaikaan päivän valossa lukea jonkun verran ilman mitään laseja.

Vierailija
33/67 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

markettilasit ihan ok, näin sanoi optikkokin ;)

Vierailija
34/67 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt vuosikymmeniä moniteholaseja, mutta sängyssä lukiessa lukuosa ei osu kohdalle. Tätä varten olen ostanut markettilasit, toimii.

Vierailija
35/67 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt tarvittaessa markettilaseja, mutta nyt kävin ihan silmälääkärissä ja toinen silmä on +0.5 ja toinen +1. En ole vielä käynyt ostamassa laseja, mutta ostan jotkut halvat kehykset, kun vain kotona laseja käytän. 

Vierailija
36/67 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä lukulaisella voi lukea kirjaa? Jos on muuten miinusnäkö ja hajataittoa.

Mulla on miinusnäkö ja hajataittoa. Pystyn lukemaan kirjoja ilman laseja tai marketin lukulaseilla.

Vierailija
37/67 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hajataittoa, mutta markettilaseilla luen kaikki ja monta tuntia päivässä. Vahvuus nykyisin +2,5. Ikä 61+ 

Viimeisimmät ostin Clas Ohlsonilta ja edelliset Prismasta. Hyvin ovat hoitaneet tehtävänsä ja olen säästänyt monia euroja. Silmälääkärikään ei kehottanut ostamaan kalliimpia ja parempia mistään, kun kerroin edullisten lasieni ostopaikoista.

Vierailija
38/67 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs henkilö kertoi et hänelle silmälääkäri oli maininnut et käyttää itsekkin markettilaseja lukulaseina.

Vierailija
39/67 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eriparisilmät ja käytän silti markettilaseja silmälääkärin suosituksesta. Jos ei ole voimakasta hajataittoa, niin se ei ole niin justiinsa. Käytännössä lukulasien voimakkuus määräytyy huonommin näkevän silmän mukaan. Olen tehnyt myös niin, että olen ostanut kahdet samanlaiset markettilasit eri voimakkuuksilla ja vaihtanut toisen linssin. Totesin kuitenkin, ettei sillä ollut juurikaan vaikutusta.

Summa summarum: ei välttämättä ole tarpeen hankkia lukulaseja optikolta vain siksi, että tarvitsee eri voimakkuudet linsseihin.

Vierailija
40/67 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat optikolta halvimmat lasit jostain hyvästä tarjouksesta. Ne on kumminkin omien silmien mukaan tehdyt ja pidempään lukiessa paremmat kuin markettilasit. Vaikka vahvuus olisikin sopiva, niin silmäterien väli ei välttämättä ole se sama kuin sinulla niissä markettilaseissa.