Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5v ei tottele käskyä "ÄLÄ KOSKE!

Vierailija
08.07.2024 |

Kun käydään jo etukäteen ja paikan päälläkin läpi, että esineisiin ei saa koskea, saa vain katsoa ja tilassa ei juosta. Esim jossakin näyttelyssä tms missä vierailijoille on ohjeet, että ei saa koskea, niin 5v ihan uhallaankin koskee kaikkiin mahdollisiin vaikka tietää tasan tarkkaan että ei saa koskea, selittää vain että olevinaan vahingossa. Ei voi enää tuollaisissa paikoissakaan käydä kun käsi ojossa näpelöimässä kaikkea, mitä ei saa todellakaan koskea. Onko muilla tälläista? 

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että lapsi on niin tyhmä, ettei tajua, ettei niihin esineisiin saa koskea?

Koska se on viisivuotias.

Kyllä aika moni nuorempikin lapsi tajuaa. Aloittajan lapsi ei ilmeisesti ole älyllä siunattu.

Päinvastoin, lapsi on fiksu ja tietää, että pääsee nopeammin ulos kun rikkoo sääntöjä. 

Ai nyt tuollainen riehuva tahmakoura on jo fiksukin av:n mukaan? Just.

Vierailija
42/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna sen koskea mihinkään. Otat kädestä kiinni ja et päästä koskemaan, jos kerran tiedät että lapsi tykkää koskea niin miksi annat tuon tapahtua uudelleen ja uudelleen.

Ennenkuin menette jos pitää kerrata sääntöjä niin keskity siihen mitä saa tehdä, katsotaan esineitä, puhutaan hiljaa, kävellään rauhallisesti, jos listaa mitä ei saa tehdä niin voi käydä että lapsi muistaa juoksemisen ja koskemisen, mutta se ei saa kohta jää muistamatta. Tai kun yrittää kovasti keskittyä siihen että ei koske niin sitten ei muuta mietikään kuin tavaroiden koskemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyöt sen yksinään seisoskelemaan pihalle sillä aikaa kun muut käy kivoissa jutuissa. Luulus oppivan jos ei ole ihan uuno.

Lastensuojelu vie yksinään julkisella paikalla seisoskelevan viisivuotiaan.

Vierailija
44/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että lapsi on niin tyhmä, ettei tajua, ettei niihin esineisiin saa koskea?

Koska se on viisivuotias.

Kyllä aika moni nuorempikin lapsi tajuaa. Aloittajan lapsi ei ilmeisesti ole älyllä siunattu.

Päinvastoin, lapsi on fiksu ja tietää, että pääsee nopeammin ulos kun rikkoo sääntöjä. 

Ai nyt tuollainen riehuva tahmakoura on jo fiksukin av:n mukaan? Just.

No mikä sinun teoriasi sitten on? Että viisivuotias ei ymmärrä puhetta?

Vierailija
45/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun jo aikuinen poikani kokeili tota kerran, menetti luvatun jätskin ja kuuntelin just, kun selitti tota traumaansa kasvatusmielessä omalle pojalleen. Että nöin kävi isille, älä sinä ole niin höhlä. Mutta se meni kerrasta jakeluun. (Pakko myöntää, että kun lapsenlapsi meni nukkumaan, kaivoin pojalleni jätskin pakkasesta ja sanoin, että nyt on jätski ansaittu)

Aina suuresti ihmettelen näitä lapsia, jotka oppivat kerrasta. Omani ovat olleet aika jukuripäitä, mutta myös hyvässä mielessä sinnikkäitä.

Rehellisyyden nimissä olen sulattanut hänet kahdesti irti ovenkahvasta pakkasella. 

Vierailija
46/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyt tuollaisissa paikoissa lapsen kanssa, kun tiedät ettei siitä tule mitään? Jätä suosiolla myöhemmälle iälle näyttelyt, joissa lapsi ei osaa olla.

On olemassa lapsille tarkoitettuja museoita, joissa saa leikkiä ja juosta. Aloittakaa näyttelyissä käyminen niistä.

No siinähän se syy on miks ei osata käyttäytyä näyttelyissä ja muualla. 

Vierailija
47/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi antaa enemmän positiivista huomiota. Kehu kun asiat onnistuu, vaikka ne ois miten tavallisia pikkuasioista tahansa. Lapsi on selvästi oppinut että huonolla käytöksellä saa huomiota. Voi myös mahdollisuuksien mukaan vältellä niitä paikkoja missä lapsen kanssa on vaikeampi toimia. 

Vierailija
48/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä lapsi ehdi koskemaan, olen vierellä ja estän. Pelkkä kielto ei auta, opetetaan sekin, miten toimitaan. Ja jos kielloista huolimatta koskee, poistutaan samantien.

Vierailija
49/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme vilkasta lasta ja olen vienyt lapsiani aika paljon näyttelyihin. Luulisi olevan itsestään selvää, että viisivuotiasta, jolla on esineiden klähmimisen himo, pidetään kädestä kiinni ja samalla jutellaan, että mikäs näistä on hienoin ja kumpi on kivempi väri, tuo vai tuo. Ja kun lapsi on kaksi kertaa sanonut että nyt on tylsää, mennään pillimehulle tai pihalle ja sitten takaisin.

Pillimehulle? Voihan jee. Miksi se keskittymiskyvytön pentu pitää rahdata sinne näyttelyyn, kun mikään en mene sille pennulle jakeluun? Sitä pillumehua voi ryystää kotonakin.

Pillimehu auttaa jaksamaan taas näyttelyn loppuun. Lasta täytyy viedä pienestä pitäen erilaisiin paikkoihin ja tarjota erilaisia älyllisiä ja esteettisiä virikkeitä, jotta hänelle kasvaisi laaja ymmärrys maailmasta, eikä hänestä tulisi sinun kaltaistasi.

Vierailija
50/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vien tuon ikäiset hoplopiin, en taidenäyttelyyn, harva alle kouluikäinen edes käy missään vastaavissa paikoissa.

Vierailija
51/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein tuota ja juoksin hälyttimiin jne.

Isopapppa antoi kerran vartioiden taluttaa minut pois takahuoneeseen.  Kummasti en sen jälkeen kläminyt missään mitään.

Vierailija
52/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu pa juu.

Pieni lapsi. Tuossa iässä se henkinen ikä voi olla 3-8.

Ihan turha lasta on syyttää. Ei tuon ikäinen muista montaa tuntia.

Vie norsu posliinikauppaa ja syytä sitten norsua, kun se hajottaakseen ei osaa olla nätisti.

Vierailija
53/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyöt sen yksinään seisoskelemaan pihalle sillä aikaa kun muut käy kivoissa jutuissa. Luulus oppivan jos ei ole ihan uuno.

Lastensuojelu vie yksinään julkisella paikalla seisoskelevan viisivuotiaan.

Ei se lastensuojelukaan joka paikkaan ehdi. Siellä on täysi työ selvittää perättömiä lasuja.

Vierailija
54/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme vilkasta lasta ja olen vienyt lapsiani aika paljon näyttelyihin. Luulisi olevan itsestään selvää, että viisivuotiasta, jolla on esineiden klähmimisen himo, pidetään kädestä kiinni ja samalla jutellaan, että mikäs näistä on hienoin ja kumpi on kivempi väri, tuo vai tuo. Ja kun lapsi on kaksi kertaa sanonut että nyt on tylsää, mennään pillimehulle tai pihalle ja sitten takaisin.

Pillimehulle? Voihan jee. Miksi se keskittymiskyvytön pentu pitää rahdata sinne näyttelyyn, kun mikään en mene sille pennulle jakeluun? Sitä pillumehua voi ryystää kotonakin.

Pillimehu auttaa jaksamaan taas näyttelyn loppuun. Lasta täytyy viedä pienestä pitäen erilaisiin paikkoihin ja tarjota erilaisia älyllisiä ja esteettisiä virikkeitä, jotta hänelle kasvaisi laaja ymmärrys maailmasta, eikä hän

Mistä sinä tiedät, minkä kaltainen minä olen?

Vierailija
55/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillimehu auttaa jaksamaan taas näyttelyn loppuun. Lasta täytyy viedä pienestä pitäen erilaisiin paikkoihin ja tarjota erilaisia älyllisiä ja esteettisiä virikkeitä, jotta hänelle kasvaisi laaja ymmärrys maailmasta, eikä hän

Ja sinäkö luulet, että sinun lapsistasi tulee jotain sivistyneitä maailmankansalaisia? 

Vierailija
56/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vien tuon ikäiset hoplopiin, en taidenäyttelyyn, harva alle kouluikäinen edes käy missään vastaavissa paikoissa.

Meillä on kyllä käyty taidenäyttelyissä pienestä pitäen, mutta lapsen ehdoilla tietenkin. Esimerkiksi kolmevuotias ja seitsenvuotias hienosti jaksoivat Banksyn mutteivät Serlachiuksen perusnäyttelyä.

Vierailija
57/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

54: Tiedän että olet aikuinen ihminen, joka suuttuu ajatuksesta että joku tuiki tuntematon alle kouluikäinen käy taidemuseossa ja saa pillimehun. Se kertoo riittävästi, enkä toivo lapsistani kaltaisiasi.

Vierailija
58/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vie lastasi tuollaisiin paikkoihin jos hän ei osaa käyttäytyä. Vanhemmuuteen kuuluu myös se että ymmärtää että lapsilla on erilaisia kehitysvaiheita ja aina ei voi tehdä kaikkea mitä haluaisi. Välillä on hyvä todeta että tässä vaiheessa emme voi tehdä tätä ja tätä, mutta vuoden päästä tämä varmaan jo onnistuu. Omaa auktoriteettia ei kannata murentaa sellaisessa mikä on jo todettu toivottomaksi. Jos lapsesi ei kerta kaikkiaan usko ettei saa koskea vaan käyttää tätä asiaa valtapelinä, niin sitten ei mennä ehdoin tahdoin tilanteisiin joissa lapsi saa yliotteen. Neuvo choose your battle toimii erinomaisesti kaikissa ikävaiheissa. 

Vierailija
59/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vie lastasi tuollaisiin paikkoihin jos hän ei osaa käyttäytyä. Vanhemmuuteen kuuluu myös se että ymmärtää että lapsilla on erilaisia kehitysvaiheita ja aina ei voi tehdä kaikkea mitä haluaisi. Välillä on hyvä todeta että tässä vaiheessa emme voi tehdä tätä ja tätä, mutta vuoden päästä tämä varmaan jo onnistuu. Omaa auktoriteettia ei kannata murentaa sellaisessa mikä on jo todettu toivottomaksi. Jos lapsesi ei kerta kaikkiaan usko ettei saa koskea vaan käyttää tätä asiaa valtapelinä, niin sitten ei mennä ehdoin tahdoin tilanteisiin joissa lapsi saa yliotteen. Neuvo choose your battle toimii erinomaisesti kaikissa ikävaiheissa. 

Minä olen eri mieltä. Huomionhakuahan tuo käytös on. Ensisijaisesti koettaisin pitää lasta kädestä koko ajan ja avata hänelle näyttelyn teoksia lapsentasoisesti. Etenkin nykytaiteessa on usein teoksia, joihin saa koskea tai joissa jopa saa itse vaikuttaa sisältöön. 

Vierailija
60/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

54: Tiedän että olet aikuinen ihminen, joka suuttuu ajatuksesta että joku tuiki tuntematon alle kouluikäinen käy taidemuseossa ja saa pillimehun. Se kertoo riittävästi, enkä toivo lapsistani kaltaisiasi.

Miten voisit toivoakaan, kun et millään tavalla tunne minua. Kirjoitit, miten lapsesi alkaa saman tien mankua, että on tylsää ja sitten pitää heti lähteä pois ja palkita lapsi jollain pillimehulla. Itse olen käynyt ikäni kulttuuritapahtumissa, enkä koskaan ole marissut, miten siellä on tylsää. Eikä olisi tullut mieleenkään sorkkia arvokkaita esineitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän