Missä kaupungeissa vaikeus myydä vanhaa taloa?
Huomasin jutun perheestä, joka ei saa Kokkolassa myytyä perittyä taloa tontin hinnalla. Ei ole rahaa purkuun, mutta eivät tiedä varmaksi onko talo enää asuttava sen oltua tyhjänä. https://yle.fi/a/74-20096394
Missä kaupungeissa perintöjä odottaa sama kohtalo?
Oletko itse perimässä tällaisen?
Kommentit (19)
ÄLKÄÄ KERTOKO ASUNTOKAUPPA IIGORILLE TROLLATTAVAA. Antaa tehdä työnsä itse.
Mummola on Varkaudessa. 70-luvun talo, koko ajan remppaavat ja uusivat ikkunaa, kattoa, lattiaa, keittiötä. Mutta veikkaan, että kaupaksi ei mene ikinä. Tonttikin on melko pieni ja syrjässä.
Ei mitään tietoa mitä sitten käy kun vanhukset (nyt 80v) ei siinä enää pärjää.
Kuhmo, Pieksämäki, Ilomatsi ja muutama sata samankokoista kylää, joissa tarjonta ylittää kysynnän.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on maaseutu täynnä, enemmän kuin joka toinen talo. Ei ole varaa korjata, eikä purkaa.
Eikö ne käy kesämökiksi?
Kälviä on liitetty Kokkolaan vuonna 2007 ja onhan se aika ankeaa seutua. En ihmettele yhtään ettei mene kaupaksi.
Vanhan talon haju on usein se syy miksei sellainen mene kaupaksi. Asukkaat eivät itse sitä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on maaseutu täynnä, enemmän kuin joka toinen talo. Ei ole varaa korjata, eikä purkaa.
Eikö ne käy kesämökiksi?
Osa on niin huonokuntoisia että ovat asuinkelvottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne käy kesämökiksi?
Kenelle? Autottomille/ajokortittomille kaupunkilaisille? Katsos kun se kesämökki-touhu on hiipuva trendi, kuten lankapuhelimet ja putkitelkkaritkin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan talon haju on usein se syy miksei sellainen mene kaupaksi. Asukkaat eivät itse sitä huomaa.
Tämä on totta. Mistä lie lähtee se tympeä haju, ei kai ne kaikki homeessakaan ole. Huonot matskut?
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä kierrätyskeskuksessa. Eräänä päivänä pihalle ajoi iso paku täynnä huonekaluja ja sekalaista tavaraa. Kuski avasi takaoven ja vahva maakellarin tuoksu pisti nenään niin että piti hypätä kauemmaksi. Sanottiin että ovi kiinni, mitään näistä ei oteta vastaan. Vähän tykkäsi huonoa, kun joutui viemään kaatopaikalle ja vielä maksamaan siitä.
Meille anoppi huokailee, että "kyllä tästä teille sellainen riesa jää, että hyvä etten ole näkemässä".
Kiitos vaan. Tavaraakin hampsrattu kaapit ja varastot täyteen. Vanhat veneenlakat 50 vuoden takaa ym säilötty.
Olemme sopineet, että siitä "perinnöstä" kieltäydytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne käy kesämökiksi?
Osa on niin huonokuntoisia että ovat asuinkelvottomia.
Sotaveteraani polttanut tupakkaa sisällä 1945-2020. Paljonko tarjotaan? Vesikatto ja putket alkuperäiset, savupiipussa ei ollut koskaan hattua, joten sadevesi tehnyt vähän rakenteisiin "tuoksua"...
Kaikkialla muualla paitsi Helsingin, Tampereen ja Turun keskustan alueella ei mene vanhat ok talot kaupaksi.
Hinnoiteltu väärin kun tontin hinnalla tarjoavat.
Oikea hinta on tontin hinta vähennettynä purku kustannuksilla.
Purkaminen voi maksaa paljon jos asbestia ja ufomiehet hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne käy kesämökiksi?
Kävis varmaan jos joku haluaisi mökin jostain tavallisen asuinalueen tai korven keskeltä. Kun ei nykyään välttämättä ns. oikeat kesämökitkään myy, niin ei myöskään purkukuntoiset rintamamiestalot mökkikäyttöön sen paremmin. Kyllä aika monella nykyään mökkiä ostavalla on mielessä kriteerit, mitä hakee.
Vierailija kirjoitti:
Meille anoppi huokailee, että "kyllä tästä teille sellainen riesa jää, että hyvä etten ole näkemässä".
Kiitos vaan. Tavaraakin hampsrattu kaapit ja varastot täyteen. Vanhat veneenlakat 50 vuoden takaa ym säilötty.
Olemme sopineet, että siitä "perinnöstä" kieltäydytään.
Sitten ilmeisesti joudutte kieltäytymään kaikesta muustakin potentiaalisesta perinnöstä. Vain osaa perinnöstä ei kai voi jättää vastaanottamatta. Toki jos muuta perintöä ei ole kuin talo, niin ei ole vaikea päätös.
Vastaus on missä tahansa jossa pyydetään ylihintaa
Haluaisin ostaa vanhan talon Kanta-Hämeestä, mutta ratalinjaus on mahdollisimman epäselvä. Tuleeko vain 600 m levennys nykyiseen vai oikaistaanko Hki-Tre rata ja lohkotaan tonttien poikki. Miten tuolla linjalla kukaan uskaltaa myydä tai ostaa? Kuitenkin kahden kasvukeskuksen välissä.