Uskaltaako 44-vuotiaana käyttää estrogeenivoidetta alapäähän ilman lääkärin "lupaa"?
Mä luulen, että mulla on alapäässä kuivuutta kun seksin jälkeen saattaa tulla vähän veristä vuotoa. Ehkäisynä miehen vasektomia. Liukkaria käytetään. Gynellä olen käynyt alkuvuodesta, silloin kaikki ok.
Uskaltaako estrogeeniemätinvoidetta käyttää "ilman lupaa"? Käytätkö sinä vastaavassa iässä? Ostin vagisania ja se kyllä auttoi, mutta en tiedä onko teho ihan riittävä.
Kommentit (57)
Kylläpä täällä ollaan kovin kärttyisiä, liittyisiköhän ikään?
Jokainen varmasti tietää itse voiteiden tarpeensa. Joku tarvitsee aiemmin, joku myöhemmin ja joku ei koskaan, eikä ketään tarvitse asiasta ivata.
N47.
Keski-iässähän niitä just tarvii. Mutta jos tuntuu, ettei se riitä, käy gynellä.
Vagifem tai Ovestin, molempia saa ilman reseptiä, mutta reseptillä ovat paljon halvempia.
Jokaisen pitäisi vaihdevuosissa käyttää paikallista estrogeenia, jos haluaa pitää limakalvot kunnossa ja välttyä esim. virtsarietulehduksilta. Hormonikorvaushoito on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Vagisan on hormooniton voide joka ei sisällä estrogeeniä. Voi käyttää ilman lääkäri lupaa.
Uskomatonta miten tuo aine kirvelee. Mä ostin Ovestinia, kaksi puikkoa mennyt, en vielä osaa sanoa tehosta.
N45
Ei parin puikon jälkeen vielä mitään tapahdu. Käytä kolme viikkoa joka yö, niin sit voi jo sanoa tehosta jotain.
Vaikka olet alkuvuodesta käynyt gynellä, niin menisin uudelleen. Yhdynnän jälkeinen verenvuoto voi olla kohdunkaulan syövän oire.
Ne kirvelee aivan hirveästi kaikki Vegifemit, Ovestinit ym. Lisäksi migreeni.
Kyllä voit. Jotkut käyttävät kasvoihinkin, mutta tätä et sitten kuullut minulta
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä enää tuossa iässä tarvitsee rasvata?
Kuivat limakalvot ovat kivuliaat ja altistavat tulehduksille, vaikka eläisi kuin nunna. Ei niitä pelkän seksin takia hoideta. Esim kuivuus tuntuu kuin jatkuvana virtsatietulehduksena, joka on hyvin epämiellyttävä ja elämänlaatua heikentävä oire johon haluaa kyllä hoitoa vaikka eläisi selibaatissa.
On tää naisen elämä aikamoista. Nuorena tyttönä alkaa kuukautiset, sitten elät kymmeniä vuosia niiden kanssa enemmän ja vähemmän säätäen ja pms-oireiden kanssa seinille hyppien.Sitten esivaihdevuodet ja kunnolla päälle pamahtavat vaihdevuodet, jotka saattaa kestää parikymmentä vuottakin. Ja kyllä, yksilöllistä kaikki. Toiset pääsee helpommalla kuin toiset. Täällä ei olla päästy helpolla...
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä enää tuossa iässä tarvitsee rasvata?
Voi lapsi hyvä, kun kasikymppisetkin vielä harrastaa seksiä. Ja sekin on vain ja ainoastaan hyvä asia. Miksi jossain iässä pitäisi lakata nauttimasta elämästä ja kaikista normaaleista siihen kuuluvista asioista? Tiedät sitten kun itse täytät ensin edes kaksikymmentä.
Kannattaa lukea sen tuotteen käyttöohje vaikka netistä. Siinä kyllä kerrotaan speksit ja syyt, jolloin ei ehkä pitäisi sitä käyttää.
Jakopään säännöllinen huolto on tärkeä osa huolto-ohjelmaa. Jälleenmyyntiarvo ja käyttöikä laskee jos jakopäätä ei ole huollettu oikein.
Diplomi-insinööri,
kesälomalla
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenivoide ylläpitää limakalvon paksuutta, poimuisuutta ja kosteutta. Ehkäisee genitaaliatrofiaa eli surkastumista, joka tapahtuu iän myötä kummallekin sukupuolelle.
Miehille vain ei ole estohoitoa.
Onko aurallinen migreeni este käytölle? Epilepsia? Verenkiertohäiriöt? Muu? Koska estrogeeni todella imeytyy elimistöön kuten laastari tai pilleri..? Vai onko saanti vähäisempää. Kuinka tarkkaa voiteen käyttö on, määrä.
Suosittelen käymään gynellä. Heitän tähän vielä sellaisen vaihtoehdon kuin valkojäkälä. Todetaan usein juuri sinun ikäisillä, ja haavaumat voi olla ainoa oire (kuten minulla) Itse olen 28v ja sairastanut 20 vuotiaasta asti. Kelatkaa, en ole koskaan harrastanut seksiä ilman liukkaria saati kipua. Siksi nykyään käytössä puudutevoiteet ja dilatointi ennen yhdyntää.
Huolehtikaa limakalvoistanne, vähällä pääsette jos pelkkä liukkari ja estrogeenivoide auttaa.
Jos niitä myydään apteeksissa vapaasti, niin tietenkin uskaltaa. Paikallisesti käytetyt voiteet eivät vaikuta esim. rintasyöpäriskiin.
Monelle riittää puolikas emätinpuikko joka toinen tai kolmas päivä. Vanhuksena ehkä ostaisin puikkoja, joissa on vain hyvin vähän estrogeenia, se auttaa virtsaamisvaikeuksiiin ja kuivuuteen
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä myydään apteeksissa vapaasti, niin tietenkin uskaltaa. Paikallisesti käytetyt voiteet eivät vaikuta esim. rintasyöpäriskiin.
Monelle riittää puolikas emätinpuikko joka toinen tai kolmas päivä. Vanhuksena ehkä ostaisin puikkoja, joissa on vain hyvin vähän estrogeenia, se auttaa virtsaamisvaikeuksiiin ja kuivuuteen
Mistä tämä tieto? Oletko lääkäri tai farmaseutti?
Sinuna kysyisin ensin apteekista neuvoa, ja jos sielläkin ollaan epävarmoja sinun limakalvojen suhteen, niin varaa aika gynelle. Verenvuoto voi johtua limakalvojen kuivuudesta, mutta myös jostain muusta. Jos olisin sinä, menisin gynelle. Eipä tarttisi enää arvuutella:)