Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pistä hätävilkut päälle, kun taaksesi tulee hälytysajoneuvo, jolla vilkkuu valot ja/tai sireeni päällä

Vierailija
08.07.2024 |

Entä onko uusittu ohje osoittautunut tehokkaaksi ja hyödylliseksi parissa vuodessa?

Kyllä minun näkökulmastani siitä on ollut hyötyä. Tietynlaista varmuutta on tullut ohitustilanteisiin, joissa edellä ajava laittaa hätävilkut päälle ja jatkaa ajamista entisellä nopeudella.

Hänen mukaansa on syytä huomata, että hälytysajossa ei kaikissa tapauksissa käytetä sireeniä. Kun siis näkee siniset vilkut takana, saa ja tulee käyttää omaa hätävilkkua.

https://www.is.fi/autot/art-2000010549194.html

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että ihan omituinen ohje. 

Siis hätävilkut päälle ja jatkaa ajoa normaalisti. 

Mitä hyötyä?

Itse laitan vilkun oikealle ja hidastanut hieman ja menen mahdollisimman sivuun tiellä. 

Vierailija
22/32 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä paskin ohje ikinä.

Selvästikin ainakin paskasti viestitty, kun kukaan ei tunnu ymmärtävän mitä hyötyä tällä saavutetaan. Kuulostaa ainakin maallilon korvaan huonommalta, kuin aiempi ohjeistus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimitaan jos ajetaan jonossa, laittaako jokainen autoilija hätävilkut päälle, vai vaan sen jonon viimeinen auto?

Vierailija
24/32 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että ihan omituinen ohje. 

Siis hätävilkut päälle ja jatkaa ajoa normaalisti. 

Mitä hyötyä?

Itse laitan vilkun oikealle ja hidastanut hieman ja menen mahdollisimman sivuun tiellä. 

Tämä oli  minusta pääsääntöisesti järkevin ja turvallisin toimintatapa autoilijoilta liikenteessä silloin kun itse olin vielä hälytyshommissa.

Tällä uudella ohjeella on mahdotonta tietää mitä se edessäoleva meinaa tehdä, samoin tämä voi johtaa "kilpa-ajoon" hälytysajoneuvon ja muiden välillä.

Vierailija
25/32 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimitaan jos ajetaan jonossa, laittaako jokainen autoilija hätävilkut päälle, vai vaan sen jonon viimeinen auto?

Ymmärtäisin niin, että kaikki hälytysajoneuvon havainneet laittavat hätävilkut päälle. Kukaan ei hidasta vauhtia, eikä yritä antaa hälytysajoneuvolle tilaa ohittaa, koska voi aiheuttaa vaaraa.

Vierailija
26/32 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt valitetaan, kun tuota ohjetta ei noudateta. Silloin kun tämä ohje tuli, sanottiin, että halutessaan voi käyttää hätävilkkua. Se olisi pitänyt olla sääntö. Nyt ihmiset on epävarmoja, käyttääkö vai eikö käyttää 

Vierailija
27/32 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääntelen lisää vauhtia ja pysyy perässä jos pysyy.

Tonninen kawa.

Vierailija
28/32 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko että olet ainoa joka osaa lukea nettilehtiä?

Tämän minäkin haluaisin tietää. Jotenkin niin turhauttavaa, kun jotkut spämmäävät palstan täyteen uutisia, jotka kuka tahansa osaa lukea itsekin. 🙄

Vierailija
29/32 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt valitetaan, kun tuota ohjetta ei noudateta. Silloin kun tämä ohje tuli, sanottiin, että halutessaan voi käyttää hätävilkkua. Se olisi pitänyt olla sääntö. Nyt ihmiset on epävarmoja, käyttääkö vai eikö käyttää 

En ole vähääkään epävarma vaan täysin varma, että en tule koskaan käyttämään hätävilkkua tuossa tilanteessa.

Ensinnäkään hätävilkkua ei ole ihan helppo löytää, koska sitä käytetään todella harvoin. Tiedättekö te, miten saatte nopeasti oman autonne hätävilkun päälle. Tunnustan, en tiedä, kun ei ole koskaan tarvinnut laittaa sitä. Se aiheuttaisi vaaratilanteen ja joutuisi hidastamaan, jos sitä alkaisi etsiskelemään kesken ajon.

Toiseksi en ymmärrä, mikä hyöty siitä voisi olla. Ajaisin normaali vauhtia niin pitkään, että hälytysajoneuvo voisi turvallisesti ohittaa.

Vierailija
30/32 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin niin, että kaikki hälytysajoneuvon havainneet laittavat hätävilkut päälle. Kukaan ei hidasta vauhtia, eikä yritä antaa hälytysajoneuvolle tilaa ohittaa, koska voi aiheuttaa vaaraa.

Eli hälytysajoneuvo ei voi jatkaa matkaa jonoa nopeammin, kun edessä menevät vain vilkuttelevat eivätkä älyä väistää. Enpä haluaisi olla hengenhädässä perimmäisenä tulevassa lanssissa tai siinä talossa, jonka tulipaloa olisi paloauto tulossa sammuttamaan.

Vierailija
31/32 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia ne hätävilkut laitetaan päälle, että ambulanssilla on sillon monen auton saattue edessä. Näin he tuntevat itsensä tärkeiksi.

Oikeesti tuntisin itseni hölmöksi hätävilkkujeni kera. Ylireagointia.

Vierailija
32/32 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan aina ojaan ja kiepsahdan katolleni kun hälytysajoneuvo tulee takaa. 52. auto jo menossa.