Kriteerisi vuokra-asunnolle?
Kertokaas, mitkä asiat ovat teille kynnyskysymyksiä, kun etsitte vuokra-asuntoa - tai olisivat, jos etsisitte?
Isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinat ovat nyt kuumimmillaan, kun opiskelijat etsivät asuntoja. Mutta kaupunkeihin muuttaa jatkuvasti myös työssäkäyviä, joilla on omistusasunto muualla tai jotka eivät heti halua ostaa omaa. Työssäkäyvillä voi olla erilaiset kriteerit kuin opiskelijoilla.
Kerro, mikä saa sinut sulkemaan kohteen sivut välittömästi?
Kommentit (509)
- valoisuus
- tuuletusikkunat (ei mitään sankariarkkitehtien isoja ikkunoita ilman tuuletusmahdollisuutta)
- yksi parvekeovi ja yksi eteisovi
- kunnon tila pyykkikoneelle
- allaskaapisto kylpyhuoneessa
- parketti
- tiskikone
- ei turhaa eteistilaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uutta kerrostaloasuntoa en voi vuokrata, sillä niissä ei ole eteisessä sisäovea. On vain ulko-ovi. Joistain vanhemmistakin asunnoista on se sisäpuolen ovi otettu pois. Se ei käy ja on ehdoton kriteeri. Muovimatto vessassa/kylppärissä ei myöskään käy. Inhoan myös vanhoja kellastuneita jääkaappeja, mutta se ei ole ehdoton kriteeri, jolla asunto hylkääntyy.
Muuten voisin asua pienessä asunnossa, jollaisia nykyään tehdään paljon, mutta kun tuo eteisen sisäovi niistä aina puuttuu. Ei silloin pysty jossain yksiöalkovissa nukkumaan.
Mihin tarvitset sitä sisäovea uudessa asunnossa? Uusien asuntojen ulko-ovet on tiiviitä ja pitävät hyvin äänetkin asunnon ulkopuolella. Vanhoissa sisäoven puuttuminen on ongelma minullekin.
Varmaan joo pitää äänet. Lisää äänieristystä eli sisäovi ei ol
Pikkasen vainoharhaa ilmoilla? Mitä luukusta työnnetään? Ei sieltä mitään muuta työnnetä kuin postia.
Vierailija kirjoitti: Taas näkee miten uskomattoman laiskoja ihmiset ovat. Fillarin kantaa kätevästi rappusia pitkin neljänteen kerrokseen (olen kantanut jo neljä vuotta). Astiat tiskaa nopeammin käsin ja pyykit voi kuivattaa telineessä vaikkaolohuoneen nurkassa.
Riippuu varmaan, onko lapsia vai asuuko yksin. Minä yksinasuvana suorastaaan nautin astioiden käsinpesusta, enkä kaipaa pyykkitorniakaan, kun pyykkituvasta löytyy pelit ja vehkeet. Ja näin kesällä on ihana kuivattaa pyykit narulla ulkona. Asun yksiössä, mutta kyllä tännekin kuivaustelineen mahtuu levittämään, kun pitää tavarat järjestyksessä ja vähäisinä. Ei yön ajaksi levitetty teline haittaa, aamulla saa laittaa kasaan kun pyykit on kuivuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uutta kerrostaloasuntoa en voi vuokrata, sillä niissä ei ole eteisessä sisäovea. On vain ulko-ovi. Joistain vanhemmistakin asunnoista on se sisäpuolen ovi otettu pois. Se ei käy ja on ehdoton kriteeri. Muovimatto vessassa/kylppärissä ei myöskään käy. Inhoan myös vanhoja kellastuneita jääkaappeja, mutta se ei ole ehdoton kriteeri, jolla asunto hylkääntyy.
Muuten voisin asua pienessä asunnossa, jollaisia nykyään tehdään paljon, mutta kun tuo eteisen sisäovi niistä aina puuttuu. Ei silloin pysty jossain yksiöalkovissa nukkumaan.
Mihin tarvitset sitä sisäovea uudessa asunnossa? Uusien asuntojen ulko-ovet on tiiviitä ja pitävät hyvin äänetkin asunnon ulkopuolella. Vanhoissa sisäoven puuttuminen on ongelma minullekin.
Varmaan joo pitää
Pikkasen vainoharhaa ilmoilla? Mitä luukusta työnnetään? Ei sieltä mitään muuta työnnetä kuin postia.
Onhan noita postiluukkujäyniä aina ollut, ei tarvitse tulla kuin yksi Tiktok-haaste niin monella on joku pökäle eteisessä.
Kyllä se ongelma on nyt sinulla, jos et pysty hyväksymään, että tuo sisäovi on ja pysyy kriteerinäni. Ei minun tarvitse edes perustella sitä mitenkään. Minä vuokraan, minä maksan, minä päätän kriteerini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on löydyttävä:
- parveke
- tilaa pesutornille
- astianpesukone
- peilikaappi tai muu säilytyspaikka purkeille
- uudenaikainen kylpyhuone ja keittiö
- avattavat tuuletusikkunat
Miksi pesutorni?
Koska haluan kuivata pyykit kuivausrummussa.
Koira perheessä vai?
Miksi kukaan haluaisi kuivata pyykkiään pesuhuoneesaan? Kesällä ne ei edes kuivu viikkoihin kun ilmankosteus on liian suuri. Se telineen väistelykin ottaa päähän kun ei siellä kylppärissä muutenkaan sitä tilaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ykksökriteeri on jos haen kerrostaloasuntoa, niin asunnon on sijaittava ylimmässä kerroksessa. Muut tulee kaukaa perässä. Parveke ja erillinen makuuhuone myös on kriteereinä
Tosi on, että kantapääjumpsuttaja asuu aina yläpuolella, jos siellä on asunto. Myös puunoppaa heitetään pitkin yötä. Mutta ylin kerros ei silti ole mun ehdoton kriteerini, vaikka se ehdoton plussa onkin asunnolle. Ylimmästä maksaa mieluummin vähän enemmän.
Pitää olla:
-ovellinen makuuhuone
-tilaa isolle pesukoneelle
-ihka aito keittiö, kk myös ok (ei seinää tms avoköksää)
-väliovi
-uusitut sähköt (jos talo on vanha)
-kaapeli tai valokuitu
Automaattihylky, vaikka muut asiat olisivat ok:
-kerrostalon alin kerros (maantasolla). Ei kiinnosta kutsumattomat vieraat.
-ylin kerros (katto hohkaa kuumuutta kesällä helteiden aikaan tehden kämpästä saunan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on löydyttävä:
- parveke
- tilaa pesutornille
- astianpesukone
Miksi pesutorni?
Siksi että saat kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijainnin, hinnan ja koon jälkeen seuraavat asiat ovat saavat minut unohtamaan kohteen:
-Ei astianpesukonetta
-Ensimmäinen kerros
-Polkupyörä ei mahdu pyörävarastoon/pyörävarastoon on hankala mennä pyörän kanssa
Joo, toi ensimmäinen kerros on paha. Nykyään on ihan tarpeeksi juttuja joissa joku tuntematon on tunkeutunut sisään vaikka ikkunasta keskellä yötä. Vaikka Ulvila-casessa aina sanottiin, ettei sellaista tapahdu. Iltapaskojen mukaan tapahtuu useita kertoja vuodessa.
Jos mun asuntoon joku tunkeutuisi, niin kyllä mä paniikissa ennemmin sen varmaan jalkaisin muusiksi jollain paistinpannulla enkä jäis avuttomana huutamaan ja itkeen.
Se joka mun asuntoon uskaltautuu saa enemmän pelätä kuin minä.
Mutta niin ei kaikilla ihmisillä ole niin
Et välttämättä edes herää, osaavat avata postiluukun kautta lukituksen hiljaa.
Kaksio jossa väh 55 m2. Olen sinkku ja minulla on paljon perintöhuonekaluja ja lisäksi kunnon stereot. Astianpesukone ja 60 cm liesi. Näkymä ikkunoista muualle kuin naapurin seinään. Hyvä äänieristys.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on löydyttävä:
- parveke
- tilaa pesutornille
- astianpesukone
Onko se käsin tiskaus niin vaikeaa? Avutonko olet?
Vierailija kirjoitti:
- valoisuus
- tuuletusikkunat (ei mitään sankariarkkitehtien isoja ikkunoita ilman tuuletusmahdollisuutta)
- yksi parvekeovi ja yksi eteisovi
- kunnon tila pyykkikoneelle
- allaskaapisto kylpyhuoneessa
- parketti
- tiskikone
- ei turhaa eteistilaa
Olet vaativa, oikein se kahden millin parketti pitää olla 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on löydyttävä:
- parveke
- tilaa pesutornille
- astianpesukone
Miksi pesutorni?
Koska haluan kuivata pyykit kuivausrummussa.
Koira perheessä vai?
Miksi kukaan haluaisi kuivata pyykkiään pesuhuoneesaan? Kesällä ne ei edes kuivu viikkoihin kun ilmankosteus on liian suuri. Se telineen väistelykin ottaa päähän kun ei siellä kylppärissä muutenkaan sitä tilaa ole.
Miten sitä telinettä tarvitsee yöllä väistellä? Aamulla pyykki on jo kuivaa. Jos ei kuivu "viikkoihin" niin asunto on muutenkin asumiskelvoton. Nimenomaan vessa-kylppärissä pitää ilmanvaihdon olla kunnossa. Jos ei ole, niin ilmoitusta vuokranantajalle ja huoltoyhtiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Taas näkee miten uskomattoman laiskoja ihmiset ovat. Fillarin kantaa kätevästi rappusia pitkin neljänteen kerrokseen (olen kantanut jo neljä vuotta). Astiat tiskaa nopeammin käsin ja pyykit voi kuivattaa telineessä vaikkaolohuoneen nurkassa.
Riippuu varmaan, onko lapsia vai asuuko yksin. Minä yksinasuvana suorastaaan nautin astioiden käsinpesusta, enkä kaipaa pyykkitorniakaan, kun pyykkituvasta löytyy pelit ja vehkeet. Ja näin kesällä on ihana kuivattaa pyykit narulla ulkona. Asun yksiössä, mutta kyllä tännekin kuivaustelineen mahtuu levittämään, kun pitää tavarat järjestyksessä ja vähäisinä. Ei yön ajaksi levitetty teline haittaa, aamulla saa laittaa kasaan kun pyykit on kuivuneet.
Tiskikonetta käytetään siksi että se SÄÄSTÄÄ VETTÄ ja energiaa. Pyykinkuivauksesta olen samaa mieltä, kuivain kuluttaa vaatteita ja lisäksi talvella on hyvä saada lisäkosteutta kuivattamalla sisällä.
1) Naapurit ja seinien paksuus. En todellakaan halua kuulla yhtään mitään mitä viereisissä tai yläpuolisissa asunnoissa tapahtuu. Niinikään haluan kuunnella musiikkia tai pestä pyykkini milloin haluan eli myöskään naapureiden ei tule kuulla minun elämästäni yhtään mitään. En halua törmätä rappukäytävässä narkkareihin, juoppoihin tmv.
Ylläoleva on ehdoton kynnyskysymys. Sen jälkeen vasta katsotaan asunnon kuntoa, säilytystilan määrää, kokoa, vuokran suuruutta jne.
Sijainti, kunto, vuokra. Olen luopunut pesukoneesta ja käytän taloyhtiön maksutonta pyykkitupaa. Tiskikonetta en yksin asuvana tarvitse. Löysin itselleni sopivan kodin puolitoista vuotta sitten ja pysyn tässä niin kauan kuin pysyn. Minun on aina ollut helppo saada Helsingistä vuokra-asunto. Omistaminen sucks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ykksökriteeri on jos haen kerrostaloasuntoa, niin asunnon on sijaittava ylimmässä kerroksessa. Muut tulee kaukaa perässä. Parveke ja erillinen makuuhuone myös on kriteereinä
Tosi on, että kantapääjumpsuttaja asuu aina yläpuolella, jos siellä on asunto. Myös puunoppaa heitetään pitkin yötä. Mutta ylin kerros ei silti ole mun ehdoton kriteerini, vaikka se ehdoton plussa onkin asunnolle. Ylimmästä maksaa mieluummin vähän enemmän.
Pienistä normaaleista äänistä häiriintyminen on orastavan Alzheimerin merkki.
Kun se pyykki ei ole aamulla kuivaa, se on yhä kosteaa. Kyllä minä nämä tiedän kun olen 5 henkistä perhettä pyörittänyt ilman kuivuria niin ei ole hetkeäkään etteikö talous olisi täynnä avattuja pyykkitelineitä ja mikään ei kuivu aamuun mennessä jos illalla laittaa kuivumaan. Sellaista ilmanvaihtoa ei ole kehitettykään mikä pyykit kuivaisi ja olen sitten asunut lähes 20 vuokra-asunnossa eikä sellaista ole vastaan tullut ja ne on ollut pääosin juuri rakennettuja eikä mitään vanhoja. Ja sitten se pyykkiteline, ihan oikeasti. En halua nähdä sitä missään.
Uskomattoman laiskaa pyöräillä, kun voisi kävelläkin ja vielä laiskempaa asua rakennuksissa, kun koko maa on metsiä täynnä.