Pitäisikö lähteä ulkomaille töihin?
Olisi mahdollisuus lähteä toiseen EU-maahan töihin, pitäisikö lähteä? Miten omaisuus ja läheiset?
Kommentit (39)
Ruoho ei ole aidan takana vihreämpää ja Suomi on hyvä maa.
Venäjällä on yrittäneet propagandaa, että suomalaiset muka muuttaisivat muualle Eurooppaan ;D Eipä ole näkynyt moista ilmiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Keitä läheisiä ja millaista omaisuutta tarkoitat? Jos arjessa huolehtii läheisestä, joka ei tule toimiin omillaan, niin sitten muuttaminen voi olla ongelmallista. Samalla jos arkeen kuuluu omakotitalon, kesämökin, veneen, sijoitusasunnon/asuntojen ja yms. ylläpitoa, täytyy ne toki järjestää, mutta on pulmia luvassa.
Lisätään tähän vielä, että itsellä ulkomaille töihin muuttaminen vaati veneen myymistä ja apua sukulaiselta, joka auttaa kahden asuntoni vuokralaisasioissa Suomessa.
Jos Suomessa on omaisuutta, et pysty hyödyntämään muun maan kevyempää verotusta.
Höpsis. Se maa verottaa, jossa ihminen asuu vakituisesti vähintään yli 50% vuodesta. Suomeen joutuu tekemään veroilmoituksen ensimmäiset oliko se 3 vuotta jos suomeen jää esim. asunto, mutta veroja ei joudu maksamaan. Veroilmoituksen tekeminen on eri asia kuin verojen maksaminen. Eli käytännössä suomeen vain ilmoitetaan että kaikki tulot ovat maasta x ja maa x on ne jo verottanut, ja asia on sillä selvä.
Riippuu alasta ja maasta. Jos opintosi ovat esim. masterin tutkinto tekniikan alalta, ehdottomasti kannattaa muuttaa esim. johonkin saksankieliseen maahan, tanskaan, alankomaihin tai belgiaan, joissakin tapauksissa myös esim. espanjaan tai ranskaan. Elintasosi nousee huomattavasti. Jos taas olet suurtalouskokki amiksesta, niin töitä saat varmasti lähes mistä tahansa maasta, mutta varaudu elämään hyvin vaatimattomasti ja asumaan kämppisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä on yrittäneet propagandaa, että suomalaiset muka muuttaisivat muualle Eurooppaan ;D Eipä ole näkynyt moista ilmiötä.
Tätä tässä vähän jo epäiltiinkin. Liian monta läpinäkyvää alotusta.
Saisivat varmasti paremmin palkattua sotilaitakin niihin "aaltoihinsa" pietarilaiset ja moskovalaisetkin voisivat kiinnostua ryöstöretkestä.
Ei pelkkiä pskapönttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP,
Suomessa olen joutunut lojumaan tuoreen korkeakoulutuksen kanssa jo pidempään löytämättä työpaikkaa, ja päivä päivältä tilanne muuttuu epätoivoisemmaksi.
Ei se ole muuallakaan sen kummempaa, ja joutuisit vielä kilpailemaan oaikaölisten janssa samoista työpaikoista.
Esim. alankomaissa on korkeakoulutetuilla käytännössä täystyöllisyys, ja lähes kaikki IT-alan uudet rekrytoinnit tulevat ulkomailta. EU kansalainen ei tarvitse edes sponsoria, eli töiden löytäminen on erittäin helppoa ja maa tarjoaa vielä veroedunkin töiden perässä muuttajalle. Paikallisia "kilpailijoita" ei käytännössä ole, koska kaikki ovat jo töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP,
Suomessa olen joutunut lojumaan tuoreen korkeakoulutuksen kanssa jo pidempään löytämättä työpaikkaa, ja päivä päivältä tilanne muuttuu epätoivoisemmaksi.
Ei se ole muuallakaan sen kummempaa, ja joutuisit vielä kilpailemaan oaikaölisten janssa samoista työpaikoista.
Riippuu kyllä maasta. Osassa on oikeasti työvoimapula ja varsinkin korkeakoulutetut työllistyvät käytännössä varmuudella lyhyessä ajassa. Joissakin maissa paikalliset nuoret aikuiset eivät edes ymmärrä työttömyyden pelkoa (olen itse käynyt tällaisia keskusteluita). Jos vaihtoehtona on työttömyys Suomessa tai hyvä työ ulkomailla niin kyllä vakavasti harkitsisin lähtöä jos muu elämäntilanne sen mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP,
Esim. alankomaissa on korkeakoulutetuilla käytännössä täystyöllisyys, ja lähes kaikki IT-alan uudet rekrytoinnit tulevat ulkomailta. EU kansalainen ei tarvitse edes sponsoria, eli töiden löytäminen on erittäin helppoa ja maa tarjoaa vielä veroedunkin töiden perässä muuttajalle. Paikallisia "kilpailijoita" ei käytännössä ole, koska kaikki ovat jo töissä.
Pietari Suuri opiskeli nuorena miehenä Hollannissa. Liekö trollien tiedot näiltä ajoilta?
Vierailija kirjoitti:
Työlupien löysentämisen ja halpatyövoiman imuroinnin mm virosta ja ukraista on hoitaaneet poliititkot ja yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Keitä läheisiä ja millaista omaisuutta tarkoitat? Jos arjessa huolehtii läheisestä, joka ei tule toimiin omillaan, niin sitten muuttaminen voi olla ongelmallista. Samalla jos arkeen kuuluu omakotitalon, kesämökin, veneen, sijoitusasunnon/asuntojen ja yms. ylläpitoa, täytyy ne toki järjestää, mutta on pulmia luvassa.
Lisätään tähän vielä, että itsellä ulkomaille töihin muuttaminen vaati veneen myymistä ja apua sukulaiselta, joka auttaa kahden asuntoni vuokralaisasioissa Suomessa.
Jos Suomessa on omaisuutta, et pysty hyödyntämään muun maan kevyempää verotusta.
Höpsis. Se maa verottaa, jossa ihminen asuu vakituisesti vähintään yli 50% vuodesta. Suomeen joutuu tekemään veroilmoituksen
Näin, paitsi tarkennuksena, että riippuu myös Suomen ja kyseisen maan välisestä verosopimuksesta. Lisäsin kuitenkin, että ymmärtääkseni Suomesta tulevia tuloja (esim. Suomen asunto vuokralla) verotetaan silti Suomessa. Tarkemmin tietoa saa ihan soittamalla verottajalle Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Se maa verottaa, jossa ihminen asuu vakituisesti vähintään yli 50% vuo
Asuntoa ei saa vuokrattua koska on niin suuri ylitarjonta eikä paljoakaan vuokraa samasta syystä. Vero on vähäinen huoli olemattomasta tulosta.
Kannattaa mennä ja ainakin tutkimuksessa ja tekniikan alalla se on melkein välttämätöntä, jos haluaa kunnon hommiin.
Kannattaa lähteä ehdottomasti jo pelkästään kokemuksen vuoksi. Avartaa maailmakuvaa kummasti ja opettaa paremmin ymmärtämään esim. mikä Suomessa on totta ja mikä propagandaa. Olen itse ollut töissä useampaan otteeseen Kaakkois-Aasiassa ja Venäjällä. Käytännön asiat järjestyy kyllä. Mikä on ongelma omaisuuden ja läheisten suhteen? Omaisuus jää Suomeen ja läheiset voi halutessaan tulla moikkaamaan ulkomaille ja sinä heitä Suomeen. Mikäli ollaan vielä EU:n sisällä niin ei ole kovin pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP,
Pietari Suuri opiskeli nuorena miehenä Hollannissa. Liekö trollien tiedot näil
Kuten tässä keskustelussa joku jo totesi, ulkosuomalaisia on sellaiset miljoona henkilöä. Olettaisin, että useampi suomalaistaustainen asuu Alankomaissa. Ei kannata nähdä trolleja ihan kaikkialla. Nykymaailmassa muuttaminen maasta toiseen on todella tavallista. Itsekin olen asunut Suomen lisäksi jo kahdessa muussa maassa vaikka olen alle nelikymppinen. Alankomaista jotain tietävänä voin sanoa, että kommentoimasi viestin tiedot olivat oikein. Tosin veroetu muuttui juuri pienemmäksi uusille muuttajille. Aiemmin oli 8 ja sitten 5 vuotta 30 prosenttia tuloista verottomana, nyt porrastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP,
Riippuu kyllä maasta. Osassa on oikeasti työvoimapula ja varsinkin korkeakoulutetut työllistyvät käytännössä varmuudella lyhyessä ajassa. Joissakin maissa paikalliset nuoret aikuiset eivät edes ymmärrä työttömyyden pelkoa (olen itse käynyt tällaisia keskusteluita). Jos vaihtoehtona on työttömyys Suomessa tai hyvä työ ulkomailla niin kyllä vakavasti harkitsisin lähtöä jos muu elämäntilanne sen mahdollistaa.
Jep, esim täällä alankomaissa (ihan herran vuonna 2024 lol) paikalliset eivät ymmärrä ollenkaan korkeastikoulutetun työttömyyttä. Olen yrittänyt selittää miten paikkoihin on satoja hakijoita ja edes useampi maisterintutkinto ei riitä saamaan töitä, ja nämä aika lailla luulevat että valehtelen ja liioittelen. Aika lailla mitä tahansa IT-alan titteliä kun etsii esim. linkedinistä, on työpaikkoja luokkaa 10-20 kertainen määrä väestöön suhteutettuna kuin suomessa.
Hyvin kuvaavaa on esim. se, että saan viikottain useita recruiter yhteydenottoja ympäri eurooppaa. Suomesta näitä on edellisen 5 vuoden sisään tullut YKSI, vaikka olen esim. valmistunut suomalaisesta yliopistosta ja luonnollisesti puhun suomea. Eli töitä ei yksinkertaisesti suomessa ole, eikä niihin harvoihin tarvitse käyttää headhuntereita niinkuin useimmissa keskieuroopan maissa. Itselle tämä oli käänteinen kulttuurishokki huomata, miten erilainen se työnhakijan todellisuus täällä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me lähdettiin jo aika päiviä sitten. Myytiin kaikki omaisuus, talo, mökki jne. Sukulaisille sanottiin heippa, nähdään taas!
Matkustaminen on nykyään niin helppoa, että puolin ja toisin sukulaiset ja ystävät voivat matkustaa tapaamaan sinua tai sinä heitä. Yhteyttä voi pitää videokuvan yhteydellä, silloin kun me lähdettiin, oli ulkomaanpuhelutkin kalliita ja kirjeitä kirjoiteltiin.Ei ole kaduttanut, ei kertaakaan. Ihme saa tapahtua, jos Suomeen vielä palaamme.
Ja silti roikutte 7-23 av-palstalla 😆🤣
En roiku, käyn silloin tällöin lukemassa ja kommentoimassa. Ja miksi en? Täällä voi pitää yllä suomenkielen taitoa, ja lisäksi ihmetellä suomalaisten/palstalaisten pahoinvointia ja taas kerran todeta kuinka hyvin itsellä asiat ovatkaan.
Toistan itseäni: Mene mene mene mutta ota etukäteen selvillle, miten asutaan, mitä asuminen ja kaikki muu maksaa, miten vakuutukset? Kuinka pitkät työpäivät, paljonko lomaa? Joukkoliikenne? Missä kaupat?
terv. ulkosuomalainen