Pääseekö polvileikkaukseen (julkisella), jos on sairaalloisen ylipainoinen?
Mun serkku on alle 50v , mutta hänellä on viime aikoina kipeytyneet polvet niin että kävelykin sattuu. Hän on sairaalloisen ylipainoinen, siis jotain 150kg, niin mietin vaan, että mahtaako ne nykypäivänä julkisessa sairaalassa edes leikata polvia jos se on selvää, että polvet ovat menneet massiivisen ylipainon takia? Mä olen siis kuullut yhdeltä tyypiltä, että ei ne leikkaa jos on tuollainen tilanne vaan käskee laihduttamaan.
Onko tuo edes normaalia, jos alle 50-v polvet ovat tuossa kunnossa, jos esim. fyysinen työ tai kilpaurheilu ei selitä vammoja?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Yksi miehen sukulainen on menossa polven tekonivelleikkaukseen syyskuussa ja takuulla on painoindeksi yli 35. En tiedä miten paljon koska en todellakaan koskaan hänen kanssaan painosta puhu, mutta ihan on julkisen puolen potilas.
Joku vanhempi kirurgi, joka ei sokeasti luota BMI-uskontoon varmaankin. Näitäkin onneksi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse, vaikka paino muodostuisi läskin sijasta lihaksesta. Täytyisi ensin laihduttaa itsensä lähes kukkakepiksi, sitähän se lihaksikkailla tarkoittaa. Eläkeikää lähestyvät kirurgit saattavat leikata, mutta normaalissa työiässä olevat kirurgit vetoavat lähes sokeasti BMI-lukemaan.
Eikö se ole hyvä, ettei tehdä turhia leikkauksia. Kivuista pääsee eroon, jos vain haluaa. Eikä tarvita edes lääkkeitä. Mutta harva viitsii, vaan vinkuu leikkausta.
Sinä et tiedä polvi/lonkkakulumista mitään jos sanot että kivuista pääsee jollan yrtti äksällä tai ruokasoodalla eroon. Ette viitsisi olla huvittavia sentään. Ym
Sanoinhan, että harva viitsii itse t
Suurin osa ihmisistä haluavat lääkäreiltä poppakonstia vaivaan kuin vaivaan. Oma toiminta ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lääkärit nyt osaa erottaa reumaa tai psoriasta tai tulkita röntgenkuvia polvista ja lonkista?
Te vaihtoehtoihmiset olette todella syvissä vesissä horinoittenne kanssa.
Siis verenpaine nousee näiden horisijoiden kanssa.
No, ota vähän lääkettä.
No herääpä sinä todellisuuteen vaihtoehtojutuistasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lääkärit nyt osaa erottaa reumaa tai psoriasta tai tulkita röntgenkuvia polvista ja lonkista?
No, ota vähän lääkettä.
Sulle vaihtoehto on vain lääke. Tosi surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ota vähän lääkettä.
Tuollehan ruokakin on keinotekoista teollista valmistetta. Ei siinä auta kuin "lääkkeet" :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ota vähän lääkettä.
Et viitsis kesälomalainen keskustella aikuisten asioista. Näin 80 v tietää jo jotain kulumista, nuoruuden uskossa voi uskoa vaikka horsman syöntiin kaikkivoipana.
1ei pääse ja tämä on fakta. Ensin paino alas, sitten laikataan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse, vaikka paino muodostuisi läskin sijasta lihaksesta. Täytyisi ensin laihduttaa itsensä lähes kukkakepiksi, sitähän se lihaksikkailla tarkoittaa. Eläkeikää lähestyvät kirurgit saattavat leikata, mutta normaalissa työiässä olevat kirurgit vetoavat lähes sokeasti BMI-lukemaan.
Jotta BMI 30+ tulisi lihaksesta niin pitäisi olla kehonrakentaja. Ei taida edes perus salimake yltää siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole hyvä, ettei tehdä turhia leikkauksia. Kivuista pääsee eroon, jos vain haluaa. Eikä tarvita edes lääkkeitä. Mutta harva viitsii, vaan vinkuu leikkausta.
Sinä et tiedä polvi/lonkkakulumista mitään jos sanot että kivuista pääsee jollan yrtti äksällä tai ruokasoodalla eroon. Ette viitsisi olla huvittavia sentään. Ym
Teethän umpisuolileikkauksesi itse ja hoidat keuhkokuumeesi nokkoshauteella? Mitä näitä nyt on, olen niin terve ollut ettei ole tarvinnut horonaisaston hoitoihin tutustua. Luulosairauksiin ja mt-ongelmiin ehkä hyviäkin, sinähän sen tiedät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi miehen sukulainen on menossa polven tekonivelleikkaukseen syyskuussa ja takuulla on painoindeksi yli 35. En tiedä miten paljon koska en todellakaan koskaan hänen kanssaan painosta puhu, mutta ihan on julkisen puolen potilas.
Joku vanhempi kirurgi, joka ei sokeasti luota BMI-uskontoon varmaankin. Näitäkin onneksi on.
Höpöhöpö. Ylipaino lisää tulehdusriskiä. Lukee ihan Polviproteesin Käypä Hoito suosituksessa. 35 bmi on raja. Siihen saa olla jo ylipainoa.
Julkiselta voidaan laittaa lähete Coxaan, jossa leikataan lihavampiakin potilaita kuin erikoissairaanhoidossa yleensä. Maksaa potilaalle saman verran kuin muuallakin, mutta matkat (Coxa sijaitsee siis Tampereella) joutuu potilas maksamaan itse sekä mahdollisen yöpymisen potilashotellissa. Kela-taksilla ei siis pääse, elleis itten satu asumaan Tampereella. En tiedä Coxan painorajaa, HUS:issa (ja monissa muissa paikoissa) se on muistaakseni BMI 35.
Vierailija kirjoitti:
Motä tarkoittaa " polvet menneet"?
Jos tarkoitat nivelrikkoa, niin ei leikata. BMI:n eli painoindeksin pitää olla alle 35, tai melko lähellä sitä, koska ylipaino lisää tulehdusriskiä ja polvipproteesileikkaus on I puhtausluokan leikkaus. Ennen leikkaukseen pääsemistä pitää siis laihduttaa.
Tuokin riippuu niin lääkäristä. Kuulun fb:ssä polvi-lonkkavaivaisten ryhmiin ja siellä sen huomaa.
Coxassa tuntuu pääsevän läskitkin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Julkiselta voidaan laittaa lähete Coxaan, jossa leikataan lihavampiakin potilaita kuin erikoissairaanhoidossa yleensä. Maksaa potilaalle saman verran kuin muuallakin, mutta matkat (Coxa sijaitsee siis Tampereella) joutuu potilas maksamaan itse sekä mahdollisen yöpymisen potilashotellissa. Kela-taksilla ei siis pääse, elleis itten satu asumaan Tampereella. En tiedä Coxan painorajaa, HUS:issa (ja monissa muissa paikoissa) se on muistaakseni BMI 35.
Ei ihan noin : Asiakas saa yleensä matkakorvausta matkasta, jonka hän tekee vakinaisesta kotiosoitteestaan siihen hyvinvointialueen hoitopaikkaan, jonne hänet on ohjattu julkisesta terveydenhuollosta tai jonne hänen tarvitsemansa hoito on keskitetty.
Eli jos potilaan oman hyvinvointialueen sairaalassa todetaan, että häntä ei voida täällä hoitaa, mutta Tampereella voi, potilas ohjataan sinne, jos hän siihen suostuu. Sitten kela maksaa. Mutta jos potilas itse haluaakin saada hoitoa tampereella, vaikka hänet voisi leikata vaikka omassa kaupungissa, niin sitten potilas maksaa.
Matkat Coxaan ja takaisin korvataan kylläkin sen mukaan että menisi lähimpään yliopistosairaalaan.
Coxan voi valita ihan valinnanvapauden puolesta.
Noista polvikivuista ja ylipainosta sen verran, että jos on nivelrikkokipuja polvissa, voi kokeilla painon vaikutusta kipuun käymällä hakemassa kaupasta vaikka 20kg ostoksia. 10 kg toiseen kassiin ja 10 toiseen. Kantaa ne kotiin. Kun laskee kassit maahan, onko kipuja yhtä paljon vai vähemmän? On totta, että laihtumiseen tarvitaan usein liikuntaakin, mutta ruuan merkitys on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin liikunnan merkitys. Ja tekoniveliä ei ole valmistettu sairaalloisen ylipainoisille ja niiden olisi tarkoitus nykypäivänä kestää yli 20 vuotta. Sairaalloisen ylipainoisella eivät kestä läheskään näin pitkään. Mukaanlukien sitten leikkauksesta aiheutuvat riskit sekä se, miten potilas pystyy kuntouttamaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Matkat Coxaan ja takaisin korvataan kylläkin sen mukaan että menisi lähimpään yliopistosairaalaan.
Okei. Mä olen kuullut noissa Facebookin tekonivelryhmissä ihan muuta. Ja moni haluaa Coxaan juuri sen takia, että lähin yliopistosairaala edellyttää, että BMI on alle 35.
Vierailija kirjoitti:
Coxan voi valita ihan valinnanvapauden puolesta.
tuossa tapauksessa kelataksin maksaa potilas itse, vähennetään vain osuus lähimpään hoitopaikkaan
Tässäkin alanuoli, vaikka on selvä asia ettei ihmisen nivelet ole suunniteltu lihaville. Ei ne kestä. Nivelet vielä kuluvat enemmän, kun lihaksisto ei tue ja moni lihava liikkuu todella vähän. Lihavuus on usein syynä siihen, että nivel kuluu nopeammin.